Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe windows laptop voor studie en vrije tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ga hem gebruiken voor mijn studie. Hiervoor moet ik office soepel kunnen draaien en programma's als Chemdraw. Verder kijk ik veel films en series en doe dit vaak op de helft van het scherm en op de andere helft doe ik dan andere dingen zoals een spelletje of surfen op het internet. Hij moet dus wel een aantal dingen tegelijk kunnen doen en een full hd vind ik een must. Ook wil ik spellen als empire total war erop kunnen spelen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
500-600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik ben hem van plan mee te nemen naar de universiteit. Ik denk wel dat ik een hoes koop voor de laptop. Opzich zijn er op de universiteit altijd wel stekkers in de buurt maar zou het fijn vinden om af en toe een paar uur zonder te kunnen werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ben niet perse op zoek naar een merk. Ik weet niet echt welk merk nou echt goed is en welke niet.

Mijn vorige laptop was een HP pavilion dm4 deze is echter na 3 jaar intensief gebruik kapot gegaan. Het moederbord was kapot en er werd mij aangeraden een nieuwe te kopen. Deze laptop beviel mij erg goed verder. Ik vond 3 jaar echter wel een erg korte levensduur.

Ik heb op de pricewatch rondgekeken en op mycom. Ik heb gezocht naar een laptop tussen de 500-600 euro. Met full HD, Mat scherm,Goede processor en videokaart. Op de pricewatch ging mijn keuze al snel uit naar de Acer aspire E5
In de review las ik ook dat er een ssd in te bouwen valt maar dit zou ik dan laten doen omdat ik geen ervaring heb hiermee en dan denk ik dat het prijskaartje behoorlijk omhoog gaat. Ook spreekt de Intel Graphics mij niet echt aan. Ik weet niet of dit terecht is maar ik krijg niet echt een positieve indruk van de Intel videokaarten en kies toch liever voor een dedicated videokaart.

Vervolgens op mycom kwam ik 2 laptops tegen die ik in de pricewatch niet vond. Dit kwam omdat de prijs in de pricewatch denk ik niet up to date is.

Dit ging om de Lenovo Z50-75 en de HP Pavilion 15-p132nd

De lenovo Z50 vind ik erg scherp geprijsd voor wat je krijgt. En ik begrijp niet helemaal hoe dit kan. Doen de AMD processors onder aan een intel I5? De videokaart van de Z50 lijkt me wel een behoorlijk stuk beter dan de videokaarten in de andere laptops of zie ik dit verkeerd? Ook vroeg ik me af of de HDD met SSD cache een goede combinatie is. Werkt dit echt veel sneller als een HDD en is het betrouwbaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het kiezen van een van deze 3 laptops. Maar als ik een andere goede optie over het hoofd heb gezien dan hoor ik dat ook graag. :)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:45
Welkom op Tweakers! Mooie openingspost :). Allereerst denk ik dat je een keuze moet maken voor jezelf, want een Full hd scherm i.c.m. met een snelle processor en dedicated gpu zal lastig worden voor 500-600 euro. Heb je al de Best Buy Guides over laptops gelezen? reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2015 en eventueel reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2015.

Een ingebouwde Intel graphics videokaart is opzich prima voor de lichte games, maar als je echt een spelletje wilt gaan spelen waarbij wat meer grafische kracht voor nodig is zal je naar een laptop met aparte videokaart moeten kijken.

Even vlug naar de drie opties gekeken welke je zelf al had gevonden, ik denk dat je de HP Pavilion als eerste weg kan strepen, een A8 proc is toch wel een stuk minder dan een i5 processor. Die SSHD is leuk, maar echt verschil zul je niet merken. Dan kan je betere een echte ssd inbouwen (bijv. op de plaats van je DVD-Drive), daar zijn speciale caddy's voor (even Googlen). De Acer ziet er qua specificatie goed uit, behalve dan de harde schijf (5400 rpm, meeste laptops hebben dat wel maar toch) en geen aparte gpu. Als je echt een i5 wilt met een aparte gpu zal je je budget moeten ophogen, maar dan is maar de vraag of je dat nodig acht voor de games die jij speelt. Dan als laatste de Lenovo, op papier ziet deze er het best uit. Er zijn echter nog geen reviews over (op Tweakers in ieder geval), op het wereld wijde web wel een aantal. Nogmaals: ik zou voor jezelf een keuze maken: een snelle laptop met wat minder grafische kracht, of een wat minder all-round laptop (zonder ssd) met een wat meer grafische kracht. Persoonlijk zou ik wat geld besparen door voor een snelle all-round laptop te gaan en een ssd inbouwen, daar heb je denk ik het meeste aan (qua performance in het dagelijks gebruik). Succes met je keuze ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

Heb even in de best buy guide van april gekeken. Daar vond ik in mijn prijsklasse een lenovo die aan te passen was. Daar had je voor 600 euro een full hd scherm. I3 processor en intel graphics. Dus dan denk ik dat de acer aspire E5 een betere optie is. Ik ben opzich best wel geïnteresseerd in het inbouwen van een ssd. Ik las al dat dat bij de acer E5 zoiezo kan. Zag er wel best ingewikkeld uit om de E5 uit elkaar te halen en doe dit liever niet zelf. Is dit duur om te laten doen? Maar ik denk dat een ssd inbouwen bij de Lenovo Z50-75 nog een betere optie is. Dan heb je een goede processor en videokaart en dan ook nog een ssd. Dan heb je gewoon echt een goede laptop voor die prijs denk ik? Maar kan de ssd ook ingebouwd worden bij de Lenovo? De lenovo Z50-75 heeft een optische drive dus als je die eruit haalt zou je daar in principe ook een ssd in kunnen bouwen met een caddy toch?

Ik zat aan deze ssd te denken: pricewatch: Crucial BX100 250GB
Zou dat passen?

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:45
Het voordeel van zon caddy is dat je je originele harde schijf voor opslag houdt, en wie gebruikt nou nog dvd's/cd's :+. Het inbouwen kan in elke laptop, maar dan moet je de originele harde schijf eruit halen en in de plaats daarvan de ssd plaatsen. Dan behoudt je de dvd-drive dus wel. De Crucial BX-100 is een mooie ssd voor een goede prijs :).

Edit: het inbouwen van een ssd is niet heel lastig, schoef wat klepjes open en je bent bij de harde schijf welke je gemakkelijk kunt verwijderen. Dit zou ik niet laten doen, veel te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door Koen179 op 28-05-2015 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp Koen,!
Ik denk dat het de lenovo gaat worden en dan wellicht later nog een ssd erbij.:)