Stappenmotor als generator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:56
Hallo,

Voor een schoolproject wil ik een stappen motor als generator gebruiken.
Ergens op internet had ik gevonden dat een stappenmotor uit een floppydrive hier geschikt voor is (vanwege het lage toerental waarop deze werkt).
Nou heb ik een floppydrive gesloopt en de stappenmotor er uit gehaald. Zie de foto hier onder. Het motortje was bevestigd met 4 draadjes, aan de 4 soldeer punten boven aan. Waarschijnlijk heeft het motorrtje dan 4 spoelen die appart aangestuurd kunnen worden. (Klopt dit?) Alleen moet er dan niet ook nog een 0-draad zijn?

Foto van het motortje:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15mmozn.jpg

Hoe moet ik de draden nou aan het motortje bevestigen om hier een generator van te maken? We willen uiteindelijk twee draden er vanaf hebben om een gesloten cirquit te hebben lijkt ons. Kun je dan sommige gewoon aan elkaar knopen? of moeten er diodes bij?

Ik heb niet zoveel verstand van elektrotechniek, dus hoop dat iemand hier mij ermee kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Deick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06

killercow

eth0

Ik gok dat het motortje 2 spoelen heeft, en dus een zogenaamde bi-polaire-stappenmotor is.

Als je de weerstand tussen 2 puntjes meet, en deze is eindeloos zitten ze op losse spoelen. Is de weerstand niet eindeloos, dan heb je 2 puntjes van de zelfde spoel te pakken en zou je bij rotatie van de as iets van stroom moeten kunnen meten.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Laatst online: 16:56
killercow schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:00:
Ik gok dat het motortje 2 spoelen heeft, en dus een zogenaamde bi-polaire-stappenmotor is.

Als je de weerstand tussen 2 puntjes meet, en deze is eindeloos zitten ze op losse spoelen. Is de weerstand niet eindeloos, dan heb je 2 puntjes van de zelfde spoel te pakken en zou je bij rotatie van de as iets van stroom moeten kunnen meten.
Bedankt voor je antwoord.

Als ik allebij de spoelen zou gebruiken zou ik dan meer stroom krijgen dan als ik er één zou gebruiken?
Kan ik de draden van de verschillende spoelen dan gewoon aan elkaar "knopen"?
Of kan het dan gebeuren dat de stroom opgewekt door de ene spoel dan de andere gaat aandrijven?
De rotatiesnelheid en richting zal in ons geval heel erg fluctueren.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het 2 losse spoelen zijn zou ik op iedere soel een gelijkrichter zetten en dan pas de gelijkgerichte spanningen bij elkaar knopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Laatst online: 22:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Het beste kun je gebruik maken van een bruggelijkrichter en een condensator om de spanning daarna af te vlakken.

Hoe je zo'n ding moet bouwen (of aan moet passen voor je stappenmotor) hou je van me tegoed als huiswerk. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1