Laatste check: PC voor videobewerking (Adobe CC)

Pagina: 1
Acties:

• frenkieh
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-07 10:01
Ik heb augustus vorig jaar een topic gehad waarin ik bezig was met het samenstellen van een PC waar ik vooral videobewerking mee wilde gaan doen. Toen ik op het punt stond om de pc aan te schaffen besloot mijn auto ermee op te houden, dus lagen mijn prioriteiten qua geld uitgeven opeens ergens anders. :|

Ik ga nu een tweede poging wagen. Ik heb een systeem samengesteld op basis van de adviezen in mijn vorige topic, de Best Buy Guides die er sinds die tijd uitgekomen zijn en eigen uitzoekwerk. In principe ben ik al tevreden over het systeem zoals ik deze samengesteld heb, maar wellicht zie ik dingen over het hoofd of hebben jullie verbeterpunten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga er vooral videobewerking mee doen met Adobe CC en misschien af en toe een beetje gamen, maar niet al te zware games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro ex. verzendkosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder mijn lijstje

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, die heb ik sinds het vorige topic losgelaten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever geen al te luid systeem

Ga je overklokken?
Ja, niet gelijk maar op den duur wel

Mijn wensenlijst
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 344,-€ 344,-
1ASRock Z97 Anniversary€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV-N960WF2OC-2GD€ 208,50€ 208,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Dell Ultrasharp UZ2315H Zwart€ 188,52€ 188,52
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 36,-€ 36,-
2Cooler Master JetFlo geen led, 120mm€ 12,95€ 25,90
2Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm€ 13,95€ 27,90
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 40,90€ 40,90
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1866C9B€ 66,50€ 133,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 101,50€ 101,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.387,02

Toelichting
Qua processor lijkt mij de i7 de beste optie, aangezien ik op den duur wil gaan overklokken ben ik voor een K variant gegaan. Ik heb gekozen voor waterkoeling, ik heb veel goede dingen gehoord over de Seidon.

Qua geheugen weet ik dat 2 modules van 8GB slimmer zou zijn met het oog op de toekomst, maar ik ga toch liever voor 4 modules van 4GB omdat ik dat er cooler uit vind zien :P

Qua videokaart twijfelde ik tussen een 750ti en een 960. Ik heb de 960 gekozen vanwege de modernere architectuur. Ik ga niet vaak gamen en ik hoef games ook niet perse op de hoogste settings te draaien. Ik twijfel waarschijnlijk het meeste over de videokaart. Zou een AMD kaart misschien een slimmere keus zijn?

Het lijkt alsof ik superveel fans ga gebruiken, maar dat valt wel mee. Ik ga namelijk de stock fans van zowel de kast als de koeler vervangen. Dit werd aangeraden op verschillende forums omdat de stock fans niet optimaal presteren en lawaai maken.

Alvast bedankt voor de reacties :)

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Als ik het zo lees geef je dus 104 euo uit aan je kast en 62 aan je koeler?
Voor het geld dat je aan je kast uitgeeft kan je imho beter voor de Define R5 of een S340 (evt. met lossse ledstrip voor het zicht) gaan.
Qua koeler: Een towerkoeler van +-62 euro zal zowel stiller zijn als VEEL beter koelen dan die Seidon. (Denk aan de pricewatch: Scythe Mugen 4, de pricewatch: Noctua NH-D14 of de pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1

• frenkieh
Bedankt voor de tip, ik heb de Seidon vervangen door de Scythe Mugen 4. Op aanraden van een collega heb ik ook een ander moederboard gekozen van Asus.
Op de Coolermaster kast ben ik helaas al verliefd geworden dus die ga ik sowieso nemen.
Dit heb ik nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 344,-€ 344,-
1Asus Z97-P€ 85,50€ 85,50
1Gigabyte GV-N960WF2OC-2GD€ 208,50€ 208,50
1Dell Ultrasharp UZ2315H Zwart€ 188,77€ 188,77
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
2Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm€ 13,95€ 27,90
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1866C9B€ 66,50€ 133,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,41

Heeft er nog iemand tips qua videokaart?

• svenvv2
frenkieh schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:50:
Op aanraden van een collega heb ik ook een ander moederboard gekozen van Asus.
Op de Coolermaster kast ben ik helaas al verliefd geworden dus die ga ik sowieso nemen.
Tussen de moederborden zelf zit weinig verschil (naja, de ASrock heeft een betere netwerkkaart), maar de software/UEFI van ASUS is echter heel wat beter. Prima keuze lijkt me zo.

Qua kast: Waar wil je die 2x200mm fans gaan plaatsen, voorkant+bovenkant? Als je het mij vraagt gaat de standaard 200mm front + 120mm back prima werken hoor. het verschil in temperatuur zal niet significant zijn iig. daarnaast kun je maar 2 casefans op je moederbord aansluiten, anders moet je moeilijk gaan doen met y-kabeltjes.

15 tabbladen verder......

Met een zwart/geel moederbord zit je ook niet meer aan blauw geheugen vast :+
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
*stel* dan 16GB ooit niet meer voldoet voor je renders kan je er altijd nog zo'n setje bijprikken.

Als laatste:
Waarom heb je voor dit scherm gekozen? Ik denk dat die 20 euro extra voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart het hier wel waard is. Naast het prima paneel heeft dit scherm zeer dunne bezels, waardoor je er later makkelijk een 2e naast kan zetten. Iets wat met videobewerking zo af en toe verrekte handig is :P

Wellicht nog een pricewatch: Crucial BX100 250GB ipv. de EVO als SSD. 20 euro goedkoper en het prestatieverschil merk je in de praktijk totaal niet.

edit:
Videokaart: Als je het mij vraagt is de pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing een betere keuze. Goedkoper, sneller en meer VRAM. Ik weet echter niet hoe adobe CC met AMD kaarten omgaat, dat zul je zelf even moeten uitzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door svenvv2 op 28-05-2015 20:56 ]

• JaHalloZeg
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-11 18:23
@ je vraag. Voor gewoon gamen is de 960 al voldoende. Je zou de 280x kunnen overwegen als het om prestaties gaat, die is ongeveer 15% sneller. Hij kost wel iets meer en verbruikt meer stroom.

Zelf ben ik een fan geworden van de DeepCool Lucifer, deze is wat koeler dan de Mugen 4 onder load en vrijwel dezelfde prijs. Hij is wel ietwat luider op hogere fanspeeds.

Wat ook te overwegen is, is om in plaats van de meerdere nieuwe casefans kopen, is een fancontroller te nemen om de stockfans te opereren. Zet ze gewoon wat lager in zodat ze niet zo hoorbaar zijn. Een no-nonsense ding als deze Scythe zou al voldoende zijn. Ze draaien dan wel iets minder hard, wat voor iets minder airflow zorgt (maar dat scheelt amper qua temperaturen).

Verder wil ik erop aanwijzen dat de huidige CPU en moederbord configuratie onder de cashback regelingg valt, als deze bij dezelfde verkoper worden gekocht op hetzelfde factuurtje. De huidige combinatie kan op €50 retour rekenen. Hardware info had hier tevens een klein stukje over geschreven. Kijk wel even goed de voorwaarden na.

Aangezien het budgetlimiet nog niet is bereikt en dat videobewerking de hoofdtaak gaat worden, kan je misschien ook nog zelfs kijken naar het X99 platform.

• svenvv2
JaHalloZeg schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:54:
Wat ook te overwegen is, is om in plaats van de meerdere nieuwe casefans kopen, is een fancontroller te nemen om de stockfans te opereren. Zet ze gewoon wat lager in zodat ze niet zo hoorbaar zijn. Een no-nonsense ding als deze Scythe zou al voldoende zijn. Ze draaien dan wel iets minder hard, wat voor iets minder airflow zorgt (maar dat scheelt amper qua temperaturen).
Je kan de twee casefans gewoon op het moederbord aansluiten en aansturen. Vervolgens kan je (volgens de handleiding en mijn eigen ervaring.) in de bios instellen of er DC of PWM fans zijn aangesloten en een fancurve aanmaken.

Cashback is altijd even nadenken eigenlijk. Je kan die 50 euro lekker in je zak steken, of je besteed nog steeds 85eu in voor een mamaplank in en je kijkt naar een veel luxer bordje als de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z97 (55 euro cashback)

[ Voor 16% gewijzigd door svenvv2 op 28-05-2015 21:10 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Qua geheugen weet ik dat 2 modules van 8GB slimmer zou zijn met het oog op de toekomst, maar ik ga toch liever voor 4 modules van 4GB omdat ik dat er cooler uit vind zien :P

Eehr mij ontgaat hier even de logica... Tenzij je van plan bent 2 keer per week de side panels van je kast de trekken natuurlijk.
Met een dichte kast ga je er toch niks van zien. Neem lekker die 2x8 dan!

Ik heb zelf deze:
http://tweakers.net/price...master-silencio-652s.html
Is persoonlijk en naast het feit dat je zei dat je die kast toch gaat nemen wilde je ook de stock fans vervangen omdat die luidruchtig zijn etc.
Nou daar heb je met de 652s geen last van. Zelfs rechtstreeks op 12v. zijn de fans nagenoeg onhoorbaar.

verder prima lijstje.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• frenkieh
Bedankt voor alle reacties, ze hebben me aan het denken gezet :) Ik ga ze verwerken in mijn lijstje

• frenkieh
@svenvv2
Bedankt voor het meedenken, hieronder wat antwoorden:
Qua kast: Waar wil je die 2x200mm fans gaan plaatsen, voorkant+bovenkant? Als je het mij vraagt gaat de standaard 200mm front + 120mm back prima werken hoor. het verschil in temperatuur zal niet significant zijn iig. daarnaast kun je maar 2 casefans op je moederbord aansluiten, anders moet je moeilijk gaan doen met y-kabeltjes.
Dat was inderdaad mijn plan. Anders vervang ik alleen de 200mm fan voor een versie met LED erin en laat ik de 120mm stock fan zitten. Als nou blijkt dat het teveel lawaai maakt of niet genoeg koelt kan ik altijd nog verder kijken.
Met een zwart/geel moederbord zit je ook niet meer aan blauw geheugen vast :+
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
*stel* dan 16GB ooit niet meer voldoet voor je renders kan je er altijd nog zo'n setje bijprikken.
Je hebt gelijk, ik heb zelfs geeneens een window in mijn kast dus het slaat ook nergens op.
Ik wil echter wel graag 1866mhz geheugen, ik had in een paar artikelen op tomshardware gelezen dan 1866mhz icm een i7 optimaal is als je rendert.
Voor een paar euro meer heb ik gekozen voor:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0
Als laatste:
Waarom heb je voor dit scherm gekozen? Ik denk dat die 20 euro extra voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart het hier wel waard is. Naast het prima paneel heeft dit scherm zeer dunne bezels, waardoor je er later makkelijk een 2e naast kan zetten. Iets wat met videobewerking zo af en toe verrekte handig is :P
Die had ik over het hoofd gezien. Naast wat je zegt is hij ook nog eens een inch groter. Ik heb deze in mijn lijst opgenomen
Wellicht nog een pricewatch: Crucial BX100 250GB ipv. de EVO als SSD. 20 euro goedkoper en het prestatieverschil merk je in de praktijk totaal niet.
Ik kan niet uitleggen waarom, maar ik heb een beter gevoel bij de Samsung :P
Videokaart: Als je het mij vraagt is de pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing een betere keuze. Goedkoper, sneller en meer VRAM. Ik weet echter niet hoe adobe CC met AMD kaarten omgaat, dat zul je zelf even moeten uitzoeken.
OpenCL heeft er voor gezorgd dat AMD kaarten tegenwoordig ook goed ondersteund worden wat betreft acceleration. Ik zou dus inderdaad ook op zoek kunnen gaan naar een R9. Ga ik even wat dieper in duiken.

• frenkieh
JaHalloZeg schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:54:
@ je vraag. Voor gewoon gamen is de 960 al voldoende. Je zou de 280x kunnen overwegen als het om prestaties gaat, die is ongeveer 15% sneller. Hij kost wel iets meer en verbruikt meer stroom.

Zelf ben ik een fan geworden van de DeepCool Lucifer, deze is wat koeler dan de Mugen 4 onder load en vrijwel dezelfde prijs. Hij is wel ietwat luider op hogere fanspeeds.

Verder wil ik erop aanwijzen dat de huidige CPU en moederbord configuratie onder de cashback regelingg valt, als deze bij dezelfde verkoper worden gekocht op hetzelfde factuurtje. De huidige combinatie kan op €50 retour rekenen. Hardware info had hier tevens een klein stukje over geschreven. Kijk wel even goed de voorwaarden na.

Aangezien het budgetlimiet nog niet is bereikt en dat videobewerking de hoofdtaak gaat worden, kan je misschien ook nog zelfs kijken naar het X99 platform.
Bedankt voor de tips.
Ik ga nu inderdaad kijken naar een leuke R9 als alternatief, welke het precies wordt ga ik nog over nadenken. Over X99 weet ik niet heel veel, ik zal me daar ook eens in gaan verdiepen, misschien dat dat voor een volgende build leuk is.
Ik kende de Lucifer niet maar ik vind hem echt super. Hij is echter 168mm hoog en bij de specs van mijn case staat dat ik 171mm ruimte heb. Ik durf het niet aan haha. Ik zal me eens gaan verdiepen in die cashbacks.

• frenkieh
Leijenaar schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:05:

Eehr mij ontgaat hier even de logica... Tenzij je van plan bent 2 keer per week de side panels van je kast de trekken natuurlijk.
Met een dichte kast ga je er toch niks van zien. Neem lekker die 2x8 dan!

Ik heb zelf deze:
http://tweakers.net/price...master-silencio-652s.html
Is persoonlijk en naast het feit dat je zei dat je die kast toch gaat nemen wilde je ook de stock fans vervangen omdat die luidruchtig zijn etc.
Nou daar heb je met de 652s geen last van. Zelfs rechtstreeks op 12v. zijn de fans nagenoeg onhoorbaar.

verder prima lijstje.
Haha ja over dat geheugen heb je inderdaad gelijk, ik heb het al aangepast naar 2x8.
Ik twijfelde heel erg tussen de 652s en de CM 690 III, ik ben uiteindelijk puur om het uiterlijk (de gaas-look) voor de 690 gegaan. Ik heb besloten om het eerst gewoon even aan te horen. Fans vervangen kan altijd nog. Ik heb wel de 200mm fan aan de voorkant vervangen door een LED variant die ik door het gaas heen kan zien.

Na het verwerken van alle adviezen ben ik nu uitgekomen op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,01€ 339,01
1Asus Z97-P€ 85,99€ 85,99
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 377,95€ 377,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 220,30€ 220,30
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm€ 14,95€ 14,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 119,-€ 119,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 76,95€ 76,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.544,94

22 euro goedkoper dan de lijst waarmee ik startte en ik ben er op alle fronten op vooruit gegaan _/-\o_

De videokaart gaat waarschijnlijk nog wel veranderen naar een R9

Edit: De 50 euro van de cashback heb ik geinvesteerd in een GTX970. Daarnaast de voeding 100w omhoog gedaan omdat het anders krap begint te worden (390w volgens een calculator)

[ Voor 3% gewijzigd door frenkieh op 29-05-2015 10:30 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat dit syteem 4K makkelijk aankan. Of heb ik het mis?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
4k materiaal editen zal prima gaan hierop

specs

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

frenkieh schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:20:
[...]
De videokaart gaat waarschijnlijk nog wel veranderen naar een R9

Edit: De 50 euro van de cashback heb ik geinvesteerd in een GTX970. Daarnaast de voeding 100w omhoog gedaan omdat het anders krap begint te worden (390w volgens een calculator)
Die calculators zijn niet echt betrouwbaar, 290 watt onder load is realistischer voor een 4790K met een GTX970. Zie bijvoorbeeld deze GTX980/970 review.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• frenkieh
Hm ok, dan is de 450 watt variant waarschijnlijk de betere keus, bedankt voor de tip.
Ik neem inderdaad ook aan dat 4K materiaal editen hiermee makkelijk moet kunnen.

• JaHalloZeg
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-11 18:23
Je kan overigens wellicht beter even wachten met de aanschaf van de videokaart. AMD zal over 3-4 weken de 300 serie uitbrengen en dan gaan de prijzen wellicht zakken, of er kunnen dan nieuwe bazen op de markt zijn.

• frenkieh
Dat gaat inderdaad waarschijnlijk gebeuren maar ik ben erg ongeduldig haha. Mijn moederboard en cpu moet ik niet te lang mee wachten omdat ik anders geen gebruik meer kan maken van de cashback regeling. Ik zou de videokaart later los erbij kunnen kopen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
De 750ti en de 960 hebben beide dezelfde Maxwell architectuur. De GTX 750 Ti heeft echter "nog" HDMI 1.4 mocht je dat interesseren.

Verder eigenlijk hetzelfde als in het andere topic. Seagate is afaik sneller dan de WD blue. Vergeet niet aan Raid 0 of Raid 10 te denken bij een budget van 1500 euro. Niets is irritanter dan uren wachten op 100 GB transfers van je video files.

Verschil is in ieder geval significant:
Installing Sid Meier’s Beyond Earth from a RAM drive
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2015/04/gaming-storage-shootout-2015-ssd-hdd-or-raid-0-which-is-best-installing-sid-meiers-beyond-earth.png

Met mijn raid 0 array haal ik sequentiele writes van 440 MB/s. Dus ook als ik bestanden van mijn SSD naar mijn Raid 0 array verplaats. Let er wel op dat bij belangrijk bron materiaal (bij mij zijn het game captures dus niet zo boeiend) je raid 10 nodig hebt of een NAS die mirrored.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2015 23:03 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• frenkieh
Voor raid 10 heb ik minimaal 4 schijven nodig, dat in combinatie met mijn ssd zorgt voor een hele hoop schijven in mijn case. een nas lijkt me dan inderdaad interessanter. thanks voor de tip.

Verwijderd

Ga je die WD Blue gebruiken voor je videomateriaal? De throughput van je bronschijf is erg belangrijk bij het editen van videos en te meer bij 4K. Een enkele Blue en een SSD als scratch disk zijn dan eigenlijk wat te mager.
Pagina: 1