• Emisys
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07-2025
Hoi,

Ik heb nu iets meer dan een jaar een laptop, die ik de afgelopen 8 weken in reparatie had, was niks ernstigs, maar het duurde gewoon lang. Bij de reparatie is mijn moederbord vernieuwd, mijn fan en speakers.

Nu dat ik hem terug heb en weer Illustrator CC erop heb, is het toch wel erg sloom, het programma 'laggt' een beetje bij dingen die ik doe.
Ook opstarten e.d. is vervelend.
Mijn schijfgebruik schiet al snel naar 100% dus ik heb superfetch en BITS uitgeschakeld, maar voor een 1000 euro laptop heb ik toch het idee dat hij wat onder doet.
Programma's over het algemeen gooien de schijf niet naar 100%, maar meer het systeem. Maar, dat is alleen al bij 3.5MB/s. Zou mijn geheugen niet veel meer aan moeten kunnen dan dat? Het is best wel frustrerend en vind er ook niet veel over op het internet.
Windows 8.1 begint me toch erg op de zenuwen te werken.
Heeft iemand enig idee?

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y510P-00061
Dit is mijn laptop, voor meer info over de hardware.

Ik voel me nu best wel dom, omdat ik zie dat mijn laptop een ssd heeft van 24gb. Zou ik daar niet beter mijn W8 op kunnen zetten? Of zal dat niet genoeg zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Emisys op 28-05-2015 10:10 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13
Heeft volgens mij vrij weinig met je geheugen te maken.
Je hebt 24GB aan SSD cache, de rest is een 5400 rpm schijf. Die zijn gewoon niet snel.
Als je iets aanspreekt wat niet in je cache staat, dan is het gewoon langzaam.
Een HDD zal eigenlijk altijd op 100% draaien wanneer deze wordt aangesproken.
Was hij voorheen ook al traag?
Wat staat je CPU te doen in de tussentijd?
Je geheugen is 8GB iig volgens de specs. Dus dat is meer dan genoeg.
Het probleem ligt in mijn ogen iig niet aan Windows 8.1, die is over het algemeen erg snel.

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 14:50
De combinatie van de caching SSD en de trage HDD die er nu in zitten kun je niet vergelijken met een dedicated SSD. Deze zorgt alleen voor snellere laadtijden van het OS/Apps

Dus de 5400rpm hdd uitwisselen met een SSD, of een SSD toevoegen d.m.v. een caddy.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
ExpressCache software van Lenovo opnieuw configureren, of opnieuw installeren. Nieuw mobo kan ook betekenen dat de optimale BIOS settings niet ingesteld zijn door de reparateur..

Welke virus scanner gebruik je? En draait deze als enige, of staat per ongeluk Windows Defender er ook bij aan?

stomp niet af, blijf slijpen

• Emisys
Arunia schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:22:
Heeft volgens mij vrij weinig met je geheugen te maken.
Je hebt 24GB aan SSD cache, de rest is een 5400 rpm schijf. Die zijn gewoon niet snel.
Als je iets aanspreekt wat niet in je cache staat, dan is het gewoon langzaam.
Een HDD zal eigenlijk altijd op 100% draaien wanneer deze wordt aangesproken.
Was hij voorheen ook al traag?
Wat staat je CPU te doen in de tussentijd?
Je geheugen is 8GB iig volgens de specs. Dus dat is meer dan genoeg.
Het probleem ligt in mijn ogen iig niet aan Windows 8.1, die is over het algemeen erg snel.
Ja hij is na een tijdje wat trager geworden. Opstarten duurt langer, mijn desktop is zelfs sneller dan deze laptop. :/
Mijn CPU is niet altijd op 100%, maar zo nu en dan schiet ie er wel naartoe. Ik heb dit probleem gehad voor en na de reparatie, en het is toch best wel vervelend.

Virusscanner heb ik alleen windows defender. Is dat erg?
Edit: wat kan ik dan eigenlijk met 24gb ssd =_=

• Arunia
Het is ook geen SSD, het is cache. Wat CH 033 aan geeft, stel de ExpressCache software opnieuw in. Waarschijnlijk is dat een deel van je probleem.

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
Twee weken geleden een SSD in de laptop van m'n ouders gezet; ze vinden het een verademing. Ze begrijpen niet dat dit ene component zoveel uit kan maken. Laptop was ook niet oud en was verder dus snel zat, evenals jouw laptop dit is.

Als je bereid bent wat geld uit te geven en eventjes te knutselen met de laptop, dan raad ik je aan om gewoon een SSD in te bouwen. Je laptop zal sneller zijn dan ooit ;)

• Emisys
Klopt het dat als ik het open het een command prompt laat zien en niks anders? Ik kan er niks aan aanpassen of iets.

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Het open.. Je bedoelt ExpressCache? Via programma's en onderdelen de-installeer, en de nieuwste versie even van Lenovo downloaden en de stappen volgen.

Als je niet eerder problemen hebt gehad met alleen Defender lijkt me dit prima om dit zo te laten. Omdat veel zich afspeelt in de browser tegenwoordig kan je natuurlijk altijd extra kiezen voor HitmanPro.Alert
nieuws: Hitman Pro gebruikt debugfunctie Intel-cpu's om gebruikers te beschermen

• Arunia
Onderstaande kwam ik bij Lenovo tegen op het forum:
This fix is for Y510p users running Windows 8.1 Update with IRST unisntalled.

PC Tech here. So after weeks dealing with this I figured out why WIndows 7 users have not as many issues and Lenovo is asking people to go back to Windows 8.

I beleive they don't want to admit the issue is with driver verification via Secure Boot a feature new to Window 8 and 8.1 (rolling back to Windows 8 is a dirty hack to re-issue secure boot certificaties).

I found this out and have tested a solution for Y510P Owners with a Liteon 24GB SSD having many issues with Express Cache. So many so I spent a week trying everything but getting I/O errors, inability to delete partition even in GParted, etc.

First, we were never provided a good verison, here is what I use:

http://support.lenovo.com/en_FI/detail.page?DocID=​DS035460

It is version 1.3 which fixes a lot of issues.

Here is what needs to be done.

Uninstall IRST and Expresscache, do one at a time and reboot in between.

Run CCleaner and Wipe all temp files and clean the registry using Ccleaner.

Reboot and do the same then go to your actual Temp Folder located at:

C:\Users\<Your Username>\AppData\Local\Temp

Erase everything there you might have some locked files, that is fine.

Here is the magic.

Go to Device Manager.

Uninstall the Liteon SSD from Disk Drives.

Immediatly hold Shift, right click on Start and Select Shutdown (this prevent's a Hybrid Reboot).

Once the system shuts down boot into BIOS by hitting F2.

Reset your Secure boot PKI keys back to Factory, this will force driver signed on the Liteon SSD to be reconginzed which I believe is the issue. It's in the only section marked secure boot in the bios.

After you have reset your secure boot keys (both) back to factory secure boot shoould show enabled.

Now boot Windows 8.1, open elavated CMD prompt by right clicking on CMD Prompt and going to "Run as Administrator".

Next, type diskpart.

This will run diskpart.

Type "list disk".

Your Liteon Disk should be disk 0 (around 22GB).

Type "select disk 0"

Type "clean". If this works then the Liteon device should format as an MBR drive not GPT, don't touch any of the format prompts as you don't need to just close those windows.

Close out of everything then install ExpressCache 1.3 from that download link.

It will ask to reboot.

Reboot and then open elevated CMD Prompt again (right click CMD and "Run as Administrator").

Issue the command "eccmd -info". You should now get the status of your ExpressCache drive. If you want to you can even issue the "eccmd -format" cmd to verify the ExpressCache is emptied and new just make sure to reboot after.

So there it is, be careful in diskpart as you don't want to wipe the wrong disk but I have don't this 3 times now and it works like a charm, I belive when the PC is forced to re-verify certificates for SecureBoot and re-instal the Liteon Drive it resolves the locking issues I was having. It blows my mind they didn't just levarge IRST to use a caching SSD and went with ExpressCache and that they give little to no support on this issue or a freaking GUI to show the status of the caching drive.

Anyway, I am posting this becuase I wanted to throw this laptop out a freaking Window as I didn't pay extra for nothing and so far I am running my system the way it is supposed to be.

Hope this help.

Peace,

J
Wellicht dat dit helpt?

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:16:
Onderstaande kwam ik bij Lenovo tegen op het forum:
[...]
Wellicht dat dit helpt?
Met wel 2 belangrijke verschillen: Intel RST (Rapid Store Technology) en Intel, jawel lekker onduidelijk weer, SRT (Smart Response Technology) caching feature..

Zie hier de instel mogelijkheden: http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-032826.htm

Pagina: 1