Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
Ik ben bezig met het maken van een labvoeding. De voeding is gebaseerd op het ontwerp van elektruur uit 1982.

Ik heb de voeding deels aangepast aan mijn eigen eisen een mijn ring kern die ik heb liggen.

Heb alles op een experimenteerprint gesoldeerd. Verder de rest in een doos gebouwd. Zo dat ik het even kan testen.

Alleen nu werkt hij niet helemaal naar behoren. Ik kan de voedig maar instellen van 4.5v tot en met 7.08v en zodra ik dan de potmeter verder draai gaat de led uit. Als ik dan de stroombeperking ga spelen wil de led wel is weer aan gaan. Als ik er een lampje op doe van 12v 10w dan gaat die ook wel zwak branden.

Ik heb hem nu zo gebouwd.
Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?dm=E0YQ

Zo zit die nu in de doos.

Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?dm=AIOH

Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?dm=84JT

Zien jullie toevallig iets wat ik fout doe? Ik gebruik wel dunne kabeltjes is dat misschien het probleem?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dradenboel in een kartonnen doos _O- dat is echt een goede heatsink voor die grote torren :+
Niet beledigend bedoeld hoor, zo ben ik ook ooit begonnen :)

Misschien heb je nog wat uitleg bij het schema?
Ik zie daar 4 verschillende voedingen, 12, 15, -15 en 46V. Moet de ground van die 46V niet aan de anderen vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Ploink schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:11:
Dradenboel in een kartonnen doos _O- dat is echt een goede heatsink voor die grote torren :+
Niet beledigend bedoeld hoor, zo ben ik ook ooit begonnen :)
Dit is echt nog een test opstelling ik heb al en dikke koelblok liggen alleen nog geen kast en wou hem even snel testen dus dacht doe hem even snel in een doos. Voor even 5 min te testen kunnen die torren wel even zonder koeling lijkt mij. Heel warm worden ze ook niet.
Ploink schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:11:
Misschien heb je nog wat uitleg bij het schema?
Ik zie daar 4 verschillende voedingen, 12, 15, -15 en 46V. Moet de ground van die 46V niet aan de anderen vast?
Ik heb een ring kern waar meedere spanningen af komen. 18 - 0 18, 15 - 0 -15 en 33 - 0 - 33.

Daar heb ik deze schema voor gemaakt om er een beetje normale werk spanningen af te halen.
Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?dm=HCXF

Het originele schema die uit het elektuur komt ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=58296&mode=view

Ik gebruik dus de +12 om de LM723 en de rest te voeden de +15 en -15 gebruik ik om de 741 prik te geven. In het originele schema zie je ook geen verbinding tussen de ground van de 46v en de andere grounds.

De voltage meter en de ampere meter komen er later weer tussen ik wou het eerst testen zonder.(Omdat ik ze nog niet binnen heb. Trage chinezen haha )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SkullboyNL schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:25:
Ik heb een ring kern waar meedere spanningen af komen. 18 - 0 18, 15 - 0 -15 en 33 - 0 - 33.

Daar heb ik deze schema voor gemaakt om er een beetje normale werk spanningen af te halen.
[afbeelding]

Het originele schema die uit het elektuur komt ziet er zo uit.
[afbeelding]

Ik gebruik dus de +12 om de LM723 en de rest te voeden de +15 en -15 gebruik ik om de 741 prik te geven. In het originele schema zie je ook geen verbinding tussen de ground van de 46v en de andere grounds.
De ground van de 12 en 15 volts heb je wel aan elkaar? Het lijkt me dat de +/-12V wel voldoende is voor zowel de 723 als de 741's. Zo hou je de +/-15V over als extra outputs op je labvoeding, altijd handig :)

Dat elektuur schema is wat duidelijker en ik mag aannemen correct. Als je begrijpt hoe het ongeveer werkt dan kun je stap voor stap testen om de fout te vinden.

Als ik het even probeer te interpreteren, Us is de "Remote Sense Voltage" om spanningsval in lange kabels te compenseren. Als je die optie niet gebruikt dan moet je die gewoon aan de uitgang U knopen niet? In dat geval is de ground van de opamp voeding verbonden met U+ (dus niet met U- inderdaad). Dit zal zijn om de NPN torren helemaal uit te kunnen sturen.

De 723 is een spanningsregelaar. Tussen pin 3 en 7 moet je de uitgangsspanning kunnen meten. De juiste waarde zal wel in de beschrijving staan of je kan met de datasheet er bij berekenen hoe hoog die spanning moet zijn.
Je hebt ook de overige voedingsspanningen nagemeten?

Via R9 wordt de darlington combinatie T2/T345 aangestuurd, maar via D4 en D5 kan die spanning naar beneden getrokken worden om U en I te begrenzen. Als je die diodes onderbreekt, dan moet dus de volledige voeding van 46V op de uitgang staan, heb je dat getest?

Als dat werkt, probeer dan met alleen een onderbroken D5. Je hebt nu een regelbare spanningsbron zonder stroom begrenzing. Als dat niet werkt, dan moet je dus de IC2 schakeling gaan debuggen. Werkt dat wel, dan zit het probleem in de IC3 schakeling.

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Die 723 levert inderdaad een referentiespanning. In deze schakeling is dat 7.15V.
Heb je alleen het schema of het hele artikel?
Ik heb het hele artikel nog wel liggen. Daar staat ook uitgelegd hoe alles werkt enzo. Dat is wel praktisch als je wilt foutzoeken of dingen aanpassen.

de 12 en 15v voedingscombo is nergens voor nodig. Het kan gewoon allemaal op de 15v (zo is het standaard ook geschakeld).

Als je de externe sense niet gebruikt moet je die inderdaad aan de normale uitgangen knopen.

edit:
In jouw schema mis is de serieweerstand (R21 in het elekuur schema). Die is nodig voor de stroombegrenzing.

Waarom heb je P2 50K gemaakt in plaats van 1k? Dat is nogal een verschil

Opamp IC2 zit verkeerdom in jouw schema. Vergelijk de 2 ingangen maar eens met die van het elektuur schema

En zonder koeling kun je bijna geen vermogen trekken. Heel goed in de gaten houden als je gaat testen. Een transistor zonder koelblok kan bijna niet koelen. En een kartonnen doos voegt daar niets aan toe ;)

[ Voor 43% gewijzigd door timberleek op 28-05-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
timberleek schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:17:
Heb je alleen het schema of het hele artikel?
Ik heb het hele artikel.
de 12 en 15v voedingscombo is nergens voor nodig. Het kan gewoon allemaal op de 15v (zo is het standaard ook geschakeld).
Oke dit heb ik nu aangepast hij werkt nu gewoon op 12 volt. heb de 15 volt nu even latten vervallen.
In jouw schema mis is de serieweerstand (R21 in het elekuur schema). Die is nodig voor de stroombegrenzing.

Waarom heb je P2 50K gemaakt in plaats van 1k? Dat is nogal een verschil

Opamp IC2 zit verkeerdom in jouw schema. Vergelijk de 2 ingangen maar eens met die van het elektuur schema

En zonder koeling kun je bijna geen vermogen trekken. Heel goed in de gaten houden als je gaat testen. Een transistor zonder koelblok kan bijna niet koelen. En een kartonnen doos voegt daar niets aan toe ;)
Ik heb de R21 er nu tussen gezet. P2 is wel 1k daar heb ik een teken foutje gemaakt. wat betreft IC2 ik zie het wederom is dit weer een teken foutje. 8)7
Ploink schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:58:
[...]

De ground van de 12 en 15 volts heb je wel aan elkaar? Het lijkt me dat de +/-12V wel voldoende is voor zowel de 723 als de 741's. Zo hou je de +/-15V over als extra outputs op je labvoeding, altijd handig :)

Dat elektuur schema is wat duidelijker en ik mag aannemen correct. Als je begrijpt hoe het ongeveer werkt dan kun je stap voor stap testen om de fout te vinden.

Als ik het even probeer te interpreteren, Us is de "Remote Sense Voltage" om spanningsval in lange kabels te compenseren. Als je die optie niet gebruikt dan moet je die gewoon aan de uitgang U knopen niet? In dat geval is de ground van de opamp voeding verbonden met U+ (dus niet met U- inderdaad). Dit zal zijn om de NPN torren helemaal uit te kunnen sturen.

De 723 is een spanningsregelaar. Tussen pin 3 en 7 moet je de uitgangsspanning kunnen meten. De juiste waarde zal wel in de beschrijving staan of je kan met de datasheet er bij berekenen hoe hoog die spanning moet zijn.
Je hebt ook de overige voedingsspanningen nagemeten?

Via R9 wordt de darlington combinatie T2/T345 aangestuurd, maar via D4 en D5 kan die spanning naar beneden getrokken worden om U en I te begrenzen. Als je die diodes onderbreekt, dan moet dus de volledige voeding van 46V op de uitgang staan, heb je dat getest?

Als dat werkt, probeer dan met alleen een onderbroken D5. Je hebt nu een regelbare spanningsbron zonder stroom begrenzing. Als dat niet werkt, dan moet je dus de IC2 schakeling gaan debuggen. Werkt dat wel, dan zit het probleem in de IC3 schakeling.

Suc6 :)
Ik heb alles nu op 12v draaien dus daar kan geen probleem meer in zitten. Tussen pin 3 en 7 van LM723 meet ik 7.10v dus dat klopt wel.

Ik heb d4 en d5 los gekoppeld En heb nog steeds maar 6.5v als uitgang. Dus lijkt mij niet dat het probleem in ic2 en 3 zit. Maar ik ik ga wel even verder meten en zoeken.

Als koeling ben ik van plan om deze koelblok te gaan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?dm=OX2A
Er zit hier een termostaat op die bij 55 graten aan gaat hiermee kan ik nog een fan schakelen als ik wil.

[ Voor 4% gewijzigd door SkullboyNL op 01-06-2015 19:30 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
hoe heb je hem aangesloten op 12v dan? volgens je schema heb je geen -12 lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
timberleek schreef op maandag 01 juni 2015 @ 18:43:
hoe heb je hem aangesloten op 12v dan? volgens je schema heb je geen -12 lijn
Klopt maar op mijn andere schema waar ik de de spanningen gelijkricht zie je dat ik ook gebruik maak van een 7812 en een 7912. Daarvan heb ik nu mijn +12 en -12 gepakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb eerder het idee dat het dan fout gaat in de transistoren.

6.5v op de uitgang kan nog wel afkomstig zijn van die referentie. 7.1v door de basis-emitter overgang van de bd241.

Is de +46 wel aanwezig?
Zitten de U en US lijnen aan elkaar zoals het hoort?
Zit R22 goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

Ik weet niet hoeveel stroom die voeding kan leveren maar die dunne draadjes ga je zeker weten opstoken als je het een beetje gaat belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
timberleek schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:27:
Ik heb eerder het idee dat het dan fout gaat in de transistoren.

6.5v op de uitgang kan nog wel afkomstig zijn van die referentie. 7.1v door de basis-emitter overgang van de bd241.

Is de +46 wel aanwezig?
Zitten de U en US lijnen aan elkaar zoals het hoort?
Zit R22 goed aangesloten?
Oke ik zal ze vanmiddag even gaan testen. Die 6.5v komt ook uit de referentie spanning die via de bd241 loopt. Als ik de Collector meet van de 2n3055 dan heb ik daar wel 46v.
mace schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:32:
Ik weet niet hoeveel stroom die voeding kan leveren maar die dunne draadjes ga je zeker weten opstoken als je het een beetje gaat belasten.
Het is ook niet de bedoeling dat ik met deze draadjes ga werken was alleen even om te testen. Want anders worden die draadjes een aardige kachel als ik hem op vermogen ga belasten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SkullboyNL schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:38:
[...]

Oke ik zal ze vanmiddag even gaan testen. Die 6.5v komt ook uit de referentie spanning die via de bd241 loopt. Als ik de Collector meet van de 2n3055 dan heb ik daar wel 46v.
Inderdaad de transistoren blijven dan over. Even alle verbindingen en de pinout controleren.
Op de foto's kan ik het helaas niet goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Zo heb ik ze aangesloten

Afbeeldingslocatie: http://image.alwinkloosterman.nl/image.php?di=XOJC

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
zo te zien gaat het fout bij de pinout van de transistoren.

Als ik de datasheet van ST zo bekijk zijn de emitter en basis precies omgedraaid:
http://pdf.datasheetcatal...roelectronics/mXyzuqy.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hangt er van af van welke kant je het bekijkt, boven of onder. Als bovenstaande tekening een onderaanzicht is, dus waar je kijkt op de pinnen, dan klopt het wel.
De foto in de TS lijkt ook te kloppen, voor zover ik dat kan zien.

Ik denk dat het ook een ground probleem kan zijn.
Je zegt niet ten opzichte van welke ground je de spanningen meet. Als je alles tov U- meet, dan moet de referentie geen 7.1V zijn, maar 46 + 7.1 = 53.1V!

[ Voor 49% gewijzigd door Ploink op 03-06-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
IK ben de opamps even aan het meten geweest. En hier zijn de resultaten.

IC2
Als ik de potmeter p1 helemaal dicht draai dan heb ik op de pen 3 2,8v en op pen 2 2,3v
Als ik de dan de potmeter helemaal opendraai dan heb ik op pen 2 en 3 alle bij 0v
Er zij eigenlijk altijd 0,5v verschil tussen pin 2 en 3. Maar pen 6 de output blijft stabiel op 11,6 staan wat ik ook doe.

IC3
Als potmeter p2 helemaal dicht staat dan staat er op pen 3 1,5 volt en op pen 2 0v Maar dat komt omdat de 2n3055 zij afgekoppelt.
Als de potmeter helemaal openstaat heb ik 0v op pen 3. Ook bij deze IC blijf de spanning op pen 6 stabiel alleen deze op 10,7v

iRacing Profiel

Pagina: 1