Advies gevraag bij aanschaf moederbord en nieuw geheugen.

Pagina: 1
Acties:

• Denniedarko
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05-2024
Beste allen,

Ik ben aan het kijken voor een computer upgrade en heb van jullie wat hulp nodig om een goede keuze te kunnen maken.

Ik heb op dit moment een Asus advanced power (AP) PC van een aantal jaren oud.
Daarin zit een Sandy Bridje I5 en een nieuwere MSI GTX750Ti videokaart.
Ik zit eraan te denken om er of alleen meer geheugen in te zetten maar dan kan dit waarschijnlijk maar tot 16GB maar zou liever een nieuw moederbord met meer geheugensloten en PCIE 3.0 erin zetten waardoor ik hoop dat mijn videokaart dan beter kan performen dan nu.

Dit is mijn huidige setup (Globaal)

Operating System Windows 8.1 Pro met Media Center 64-bit
CPU Intel Core i5 @ 2.90GHz 42 °C Sandy Bridge 32nm Technology
RAM 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard ASUSTeK Computer INC. V-P8H61E. (LGA1155) 31 °C
Graphics 2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 Ti (MSI) 33 °C
Storage 931GB Hitachi HDS721010CLA332 ATA Device 111GB OCZ-VERTEX3 MI ATA Device (SSD)
Optical Drives ASUS DRW-24B3ST ATA Device
Audio High Definition Audio-apparaat

Bij azerty vind ik een aantal asrock moederborden met een LGA1155 slot erop maar het wordt me niet echt duidelijk welke nou echt beter is of slechter dan de rest. ik lees dan sommige 1 pci slot hebben en sommige 2 maar dat ga ik dat met mijn 1e videokaart ook gebruiken?

Concreet:
op onderstaande link vind je een aantal moederborden kan iemand mij concreet vertellen waarom ik beter de ene dan de andere kan kopen? https://azerty.nl/product...1&SORTERING=levertijd_asc

En is het wel echt zo dat mijn pcie2 poort op mijn huide mobo de videokaart tegenhoud zijn performance top te bereiken? En wordt mijn Intel Core i5 @ 2.90GHz dan een serieuze bottleneck?

Alle info met enige onderbouwing zou gewaardeerd worden.

Groet,
Dennis

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik mis, waarom wil je upgraden?

Je hebt het wel over een hogere PCIe versie, maar geloof me, dat gaat helemaal niks uitmaken. PCIE2 2.0 x16 bottleneckt zelfs de allerzwaarste kaarten nauwelijks. Jouw 750ti is geen powerhouse, dus dat ga je nooit voltrekken.

Als je er de zwaarste nieuwe games mee wil doen op FHD zoals GTA5 en The Witcher 3, tja, het is een leuke zuinige kaart, maar geen krachtpatser...

Ook meer RAM gaat weinig uithalen als je geen hele gekke dingen doet. 8GB is nog eigenlijk de standaard. Je CPU schreeuwt daarbij wel om overklokken. Je hebt een leuk bordje, waarom waag je je daar niet eens aan? Die kan nog prima mee en een upgrade naar de huidige i5's is eigenlijk een te kleine stap om hem nu al te vervangen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een nieuwe mobo gaat er niet voor zorgen dat je videokaart opeens beter gaat presteren, zo'n trage 750ti draait nog keurig op pcie 1.0 x16.

En waarom meer geheugen? 8GB is toch wel voldoende?

Wil je meer performance? gooi er een snellere videokaart in, want een 750ti is zuinig, maar traag.

People as things, that’s where it starts.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-02 13:32
Zou zelf een leuke 2ehands kaart van de V&A halen en je CPU iets overklokken... dan moet je zeker nog een tijdje vooruit kunnen.

• Denniedarko
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05-2024
Allen bedankt voor de reacties.

@Br00ky ik wil graag upgraden omdat dit moederbord maar 2 memory slots heeft en ik straks een applicatie ga draaien die veel memory nodig heeft waarbij 32GB beter is dan 16G en ook de snelheid van het geheugen dan flink sneller kunnen worden. Maar misschien is de optie overklokken (moet de cpu cooler toch vervangen) geen slecht idee.

@VasZaitsev de applicatie die ik ga draaien heeft veel geheugen nodig.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Denniedarko schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:35:
een applicatie ga draaien
[...]
de applicatie die ik ga draaien heeft veel geheugen nodig.
Noem het beestje maar bij de naam hoor, is niet verboden ;).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Er zijn erg weinig applicaties die meer dan 16gb nodig hebben en tevens ook nog echt baad hebben bij sneller geheugen. Dan zou ik eerder door sparen tot aug/sept en skylake kopen. Dan lekker quad channel ddr4 draaien.
Pagina: 1