Game-, Stream- en Studie-PC ~€1500

Pagina: 1
Acties:

• Marttt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 14:42
Beste Tweakers,

Ook voor mij is de examenperiode nu officieel voorbij en dat moet natuurlijk gevierd worden! :Y Maar natuurlijk niet alleen met een drankje, maar ook met een gloednieuwe PC. Na 5 jaar mijn huidige PC met plezier gebruikt te hebben, merk ik af en toe wel dat ie het net niet allemaal meer kan bijhouden. Ik heb niets te klagen, maar ik ben iemand die graag het nieuwste en het beste wil, dus dit geldt ook voor mijn PC. Hierbij wil ik graag als eerst mijn eigen voorstel doen en graag wil ik jullie feedback hierop. Natuurlijk zal ik ook even de standaard vragen beantwoorden voor jullie! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals ik in de titel al heb vermeld wil ik graag met de PC kunnen gamen en streamen. Volgend jaar zal ik (als het goed is) een technische studie gaan studeren en ik gok dat ik daar wel een goede PC voor kan gebruiken. Denk hierbij aan games zoals LoL, CS:GO, Witcher 3, Battlefield series etc. Deze games wil ik op hoge settings kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het hele systeem mag rond de €1500 gaan kosten, hoe minder, hoe beter natuurlijk. Maar mij zal je niet horen over wat euro's meer als de PC er goed uit ziet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een paar kleine HDDs liggen die uit een laptop komen (2,5') die ik op zich wel in mijn PC wil stoppen, maar ik weet niet zeker of dat mogelijk is. Maar daarnaast zou ik graag wat meer opslag ruimte hebben. Verder heb ik toetsenbord, muis en beeldschermen op het moment al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb zelf al een lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 344,-€ 344,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 130,95€ 130,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,94€ 45,94
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 101,-€ 101,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,84

Zoals je kunt zien staat er geen videokaart in het lijstje, dit komt omdat ik er nog niet helemaal over uit ben wat voor een videokaart ik graag wil hebben. Ik ben geneigd om te wachten tot de 300 serie van AMD op de markt komt en dan voorlopig nog mijn huidige videokaart te gebruiken. Maar ik kan natuurlijk ook gelijk een 290(X) of een 970 halen. Graag wil ik jullie advies hiervoor.

Ook had ik een opmerking over de processorkoeler, het ziet er naar uit dat deze niet meer verkrijgbaar is. Alleen weet ik niet zo goed welke koeler ik er anders op moet zetten ... een Scythe Mugen? Graag jullie advies!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had altijd eerst het idee om een Nvidea videokaart te halen, maar in mijn huidige PC heb ik ook een AMD videokaart zitten en dit bevalt me toch wel. Daarom sta ik voor alles open.

Ga je overklokken?
Ja, daarom heb ik een K-versie genomen als processor. Ik snap dat het niet veel uitmaakt om te overklokken, maar na de fout te hebben gemaakt om met mijn huidige I5-2500K een H-bordje te halen wil ik het wel graag een keer proberen.

Ik hoop dat het een mooi lijstje is en dat ik hem binnenkort kan bestellen.

Mart :w

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Goed begin is het halve werk :) Vraag me wel af hoe je tot deze cpu koeler bent gekomen. Je kunt eenzelfde type ook voor minder krijgen (gelid tranquillo rev. 2) of voor hetzelfde geld betere koelers:

pricewatch: Raijintek Tisis
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

In mijn ogen is het zeker met overclocken leuker om een betere koeler te pakken ook gezien je ruim binnen het budget zit.

GPU's laat ik graag aan iemand anders over, voor eventuele verschillen tussen de 970 en 290 verwijs ik hiernaar: http://www.anandtech.com/bench/product/1056?vs=1355

Edit: links voor cpu koelers

[ Voor 34% gewijzigd door zaxxo1990 op 27-05-2015 22:11 ]

Asus GL502VML

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Uhh dat is een prima CPU-koeler voor de prijs hoor, koelt beter dan de Tranquillo en ik dacht ook dan de Mugen. Als je al een duurdere koeler zou willen zou je naar een NH-D15 kunnen kijken, of waterkoeling. Voeding zou nog 100W minder kunnen, en met een 970 nog wel 200.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Aan welke studie zat je te denken? Want een technische studie betekent lang niet altijd dat je veel power nodig hebt (los daarvan is een laptop van de TU halen sowieso wel aan te raden, al is het maar omwille van de service)

Dan kan je al snel die 4790K wegstrepen, want voor jou zal hij niet echt veel toevoegen. Overklokken heeft in jouw geval ook slechts een zeer beperkte meerwaarde.

Je zegt dat je nu een 2500K hebt, wat mij de leukste optie lijkt is eventueel een ander Z68 moederbord halen en deze nog even overklokken. Zit je gewoon weer op het niveau van een i5 4460 en dat is gewoon prima CPU.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• peize9
  • Laatst online: 14:06
OPzich een goede build.

Geziene de nieuwe amd 300 serie met een ander soort geheugen zou komen denk ik dat het het beste is als je inderdaad nog even wacht.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
Een i5 2500K moet volgens mij nog wel voldoen hoor. Koop er een Z bordje voor en klok 'm over en dan zou deze nog wel een jaar of twee moeten voldoen. En stap dan over op Zen of Skylake. Dat zal een grotere performance boost geven dan nu overstappen op Haswell.

Over anderhalf tot twee jaar zullen er ook 14/16/20nm gpu's zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
peize9 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:58:
OPzich een goede build.

Geziene de nieuwe amd 300 serie met een ander soort geheugen zou komen denk ik dat het het beste is als je inderdaad nog even wacht.
Dan kun je blijven wachten, want tegen de tijd dat dit beschikbaar is .. staat er wel weer wat anders leuk op de planning.

*sowieso

• peize9
DonJunior schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:28:
Dan kun je blijven wachten, want tegen de tijd dat dit beschikbaar is .. staat er wel weer wat anders leuk op de planning.
hangt af van hoe geduldig je bent en gefocussed. . ik zou nogsteeds wachten.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Marttt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 14:42
Bedankt voor jullie reacties en commentaar! Het hergebruiken van deze processor in een (half) nieuwe PC zal hem niet worden, aangezien ik graag 1 computer thuis wil laten staan en een andere meenemen op kamers + laptop van TU dan. Misschien gooi ik later in mijn huidige PC nog wel een Z-bordje zodat ik er nog wat langer mee kan doen.

Ik kan wel blijven uitstellen, maar ik weet niet of dat nou zo veel voordeliger is voor mij. Ik zit nu in een goede situatie en heb veel zin om weer eens te bouwen.

Zoals ik al in mijn beginpost al heb aangegeven ga ik denk ik wachten tot de 300 serie en bekijk tegen die tijd welke videokaart ik erin zal gooien.
NLBUURMAN schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:57:
Uhh dat is een prima CPU-koeler voor de prijs hoor, koelt beter dan de Tranquillo en ik dacht ook dan de Mugen. Als je al een duurdere koeler zou willen zou je naar een NH-D15 kunnen kijken, of waterkoeling. Voeding zou nog 100W minder kunnen, en met een 970 nog wel 200.
Ja, de processor koeler die ik nu in het lijstje heb staan is slecht verkrijgbaar (maar ben te lui geweest om hem eruit te halen). Ik zit vooral te twijfel tussen de Noctua en de Mugen. Ik weet niet of waterkoeling werkelijk een goed idee is omdat het gelijk weer een stukje duurder wordt haha.

... Heeft iemand toevallig ervaring met waterkoeling? :P

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

zaxxo1990 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:02:
Goed begin is het halve werk :) Vraag me wel af hoe je tot deze cpu koeler bent gekomen. Je kunt eenzelfde type ook voor minder krijgen (gelid tranquillo rev. 2) of voor hetzelfde geld betere koelers:

pricewatch: Raijintek Tisis
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Uhm, nee. Die koeler, normaal zelfs 10 euro goedkoper, presteert gelijk aan €60+ koeler. Véél beter dan een Mugen 4 dus. Daarnaast is de gewone Mugen 4 beter in overclocken, de PCGH is bedoeld voor stilte i.p.v koelprestaties.
Marttt schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:58:
... Heeft iemand toevallig ervaring met waterkoeling? :P
Waterkoeling is in my opinion alleen interessant in het zeer hoge segment, en als je het ook echt nodig hebt. Naar mijn mening is het niet echt nodig hier. Nadeel van waterkoeling is dat de pomp altijd geluid maakt, en dus ook altijd hoorbaar is: zelfs onder idle. Luchtkoelers zijn op dat vlak muisstil. Koelprestaties met een waterkoeling is wel beter, maar dat heb je neit echt nodig op LGA1150 platform.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Huidige waterkoelers zijn behoorlijk stil tegenwoordig. Ik heb een H75 gehad, en sinds kort een Nepton 240M. Beide pompen heb ik altijd op 12V aangesloten gehad in mn Graphite 600T, een kast die weinig geluid dempt. Desondanks was de pomp niet te horen op een meter van me af op het bureau, zeker niet als je nog een casefan of een GPU hebt.
m'n i5 was zo'n 5-8 graden koeler op 0.2 ghz hoger tov een Tranquillo Rev2. pas als je echt hoge wattages gaat afvoeren gaat een waterkoeler zich 'uitbetalen'. Als je t voor de lol doet zal je met een Luchtkoeler denk ik zo rond 4,6 ghz uitkomen, met waterkoeler is misschien 4,7-4,8 mogelijk, afhankelijk van je CPU.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou dan toch voor hetzelfde geld een luchtkoeler nemen:
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Rood
Als ik deze review mag geloven, is het een gigantisch stille koeler, die puik koelt en onder load met overclock net 1°C en 2°C warmer is voor respectievelijk de H110 en H110 van Corsair. En dat zijn waterkoelers van €100+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1