Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:24
Ik zoek een?
Ik heb een sony vaio VGN -FW31J laptop van een tijdje terug, en wil eigenlijk een upgrade richting SSD. Het liefst koop ik een macbook air retina maar ik vindt het te veel geld voor hoe vaak ik de laptop gebruik. Nu heb ik laatst de laptop open geschroefd en er kan dus heel makkelijk de harde schijf en de 2 interne geheugen slots vervangen worden. Graag hiervoor wil ik nieuwe (en gaat dit het desbetreffende effect hebben of toch maar sparen voor een high end- laptop)

Wat is je budget?
na google werk zat ik aan +- 100-200 GB SSD en 2x 4GB geheugenslots te denken, prijs rond de 200. Ik gebruik de laptop eigenlijks alleen voor wat download werk en dit vervolgens op externe schijf te plaatsen. Soms beetje word programma met veel multi-tasking op internet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Sony Vaio VGN-FW31J dus.
info van huidige componenten: Samsung 2GB 2Rx8 PC2 - 6400S - 666- 12 - E3
Toshiba disk drive MK4058GSX, 8455MB (CYL16383, H16, S63) 400 GB (LBA 781, 422, 768Sectors)

Met google werk kwam ik al wel op diverse sites voor de SSD schijf, maar intern geheugen zag ik wel heel veel verschillende modellen voorbij komen.
Ik wacht op jullie expertise!
Mvg Jente

Edit: Als ik dit vervang, dan is nieuwe versie windows + officepakket ook een must zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door JenteT op 27-05-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Weet je zeker dat je zoveel geheugen nodig hebt? 2GB is wat krap, maar nog goed te doen, zeker als je een ssd hebt.

Voor de ssd blijft het advies nog steeds hetzelfde: mx100 van Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
Op dit moment heb ik 2 kaarten van 2GB erin zitten (4GB totaal)
Maar als ik een beetje bekijk wat de 900+ euro laptops tegenwoordig hebben gaan die richting de 8GB.
Als SSD de boel al flink versneld dan ben ik daar ook wel tevreden mee.
Bedankt voor je reactie Reepje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
De ssd zal veel verschil gaan maken. Het geheugen moet je alleen uitbreiden als je echt ziet dat het te weinig is, bijvoorbeeld via Windows taakbeheer. Voor een oudere laptop zou ik dan overigens de geheugenreepjes van V&A of Marktplaats halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
Voor de geheugenkaartjes waar moet ik dan naar kijken op te zien of ze passen in de laptop?
Samsung 2GB 2Rx8 PC2 - 6400S - 666- 12 - E3 is wat ik nu dus heb.
is de 2Rx8 de maatvoering van deze kaartes en de PC2 6400 de soort snelheid?
Ik zie al enige versies op V&A / marktplaats met PC3-10600-09-10-F2 als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat als je 8 GB gaat kopen (als dat al ergens 2e hands te krijgen is, want ten tijde van ddr2 geheugen was 8 GB zeer duur, dus niemand die dat wilde), dat niet erg goedkoop zal zijn. En je snelheidswinst zal ongeveer 0% zijn......

lijkt me een erg slechte deal.

Maar als je echt je geld verbranden wil, je hebt 2x4 GB ddr2 sodimm nodig PC2-6400 (DDR2-667)
http://tweakers.net/categ...FUWWKOklW0kqGZkZFSbG1tLQA

Trouwens, laat maar. Die laptop slikt geen 8 GB. Supported maximum is 4 GB

[ Voor 25% gewijzigd door Reepje op 27-05-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Je zoekt best PC2-6400 zoals je al hebt, dat is dus DDR2 800MHz. DDR3 (PC3) past voor jou niet. 4GB DDR2 SO-DIMM modules zijn wel moeilijk te vinden (nieuw is dit het zo'n beetje http://tweakers.net/categ...IGJmaUJQomFgQFcBYhdW1sLAA en tweedehands zie ik ook geen aanbod), vergeleken met DDR3 ongelooflijk duur en dan is het maar de vraag of je laptop modules groter dan 2GB ondersteunt.

Maar volgens mij heb je eigenlijk wel voldoende aan 4GB RAM, wat downloaden, surfen en office bestanden bewerken vereisen niet meer. Als je geen geheugen tekort hebt, zal een geheugen upgrade je pc niet sneller maken. Als je uiteindelijk nog een andere laptop koopt ben je met DDR2 ook niets meer, dus ik zou het geheugen uitbreiden helemaal afraden.

Het zal vooral een SSD zijn die je pc sneller zal maken. Voor een laptop zou ik toch de pricewatch: Crucial BX100 250GB aanraden, die is zuiniger dan de MX100. En ook al gaat je batterij waarschijnlijk niet al te lang meer mee, de BX100 is ook goedkoper.

Ik zou wel even nadenken of het alleen de snelheid is die je van laptop wil doen veranderen, want een MB Air (Is er ondertussen een Air Retina? Ik dacht van niet... Bedoelde je een MacBook Pro 13 Retina?) zoals je eerst overwoog is veel lichter en kleiner. Als je nu een SSD in je Sony zet gaat die wel merkbaar sneller zijn, maar het blijft een groot zwaar ding.

Een nieuwe Windows en Office kopen als je van SSD verandert hoeft trouwens niet, je kunt de activatiecode die nog op je laptop kleeft kunnen gebruiken, je zit dan nog wel vast aan Windows Vista en die is eigenlijk niet zo geschikt voor SSD's. Een upgrade naar Windows 10 is alleen gratis als je Windows 7 of 8 hebt, dus je zult die moeten kopen. Voor Office kun je wel zeker je huidige hergebruiken, zeker als dat nog Office 2007 of nieuwer is. Je zou ook Ubuntu of een andere Linux distributie op de laptop kunnen zetten, dat is gratis, geschikt voor SSD's en wordt geïnstalleerd met een pakket aan kantoorsoftware (om die documenten te bewerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
Dank je Reepje en MacPoedel voor de duidelijke uitleg!
Ik zal inderdaad dan nog even bedenken wat ik ga doen. Toch misschien doorsparen voor een macbook air (heeft zoals MacPoedel correct heeft geen retina scherm)

Met het vervangen van SSD is dus niet mijn laptop klaar voor 2015 en de volgende jaren.

Dank voor reacties, van mij mag het topic gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Laat het geheugen maar even zitten en koop eerst eens een SSD, ben je niet tevreden met de performanceboot dan kan je altijd nog een geheugen upgrade proberen.

De Crucial zoals hierboven is een mooie keuze. Zelf heb ik ook zeer goede ervaringen met de Samsung 830/840 Pro/Evo SSD's (Pro heeft wel de voorkeur)
Pagina: 1