CRM applicatie, wat is het snelst/goedkoopst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:28

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Ik wil voor ons bedrijfje kijken of ik een simpele app kan maken voor IOS en Android. Ik ben zelf Delphi programmeur en heb al een applicatie gemaakt voor windows, en ik wil wat functionaliteit overbrengen naar de telefoons. In het kort:

We hebben buitendienstmedewerkers die geregeld tijdens het werk worden ingepland voor incidenten. Ik wil een simpele app maken die het volgende kan:

* INDELING
- Pagina contacten en kopje messages

- Onder messages een lijst met nieuwe berichten en gelezen berichten
- Bij het openen van een nieuw bericht moet deze naar gelezen verplaatst worden

- Onder contacten een lijst met categorien (bijvoorbeeld bouwmarkt, kapper, consumenten)
- Onder een categorie een lijst met klanten (bedrijf of consumentennaam) met algemene NAW
- Onder een klant 1 of meerdere contactpersonen met email en een of meerdere persoonlijke telefoonnummers

* CONTACTEN
- Lijst met contacten (kiezen uit een categorie en dan de lijst met contacten in die categorie)
- Bij contactdetails op een telefoonnummer kunnen klikken en dat hij dan belt
- Bij contactdetails op een adres kunnen klikken en dat hij dan navigatie start
- Deze lijst moet offline opgeslagen kunnen worden en handmatig of periodiek vernieuwd
- Optioneel contacten als klant/bedrijf met meerdere contactpersonen eronder met eigen telefoonnummers

- er moeten notificaties kunnen worden ontvangen met een audio/visuele melding
- er moet teruggekoppeld moet worden dat het bericht gelezen is

De gegevens die de app nodig heeft kan ik middels een website aanleveren, dus ik denk aan een service die om de minuut / 5 minuten (liefst instelbaar!) een request naar een site doet om te kijken of de contactpersonen vernieuwd moeten worden (via een versienummer) en kijkt of er nieuwe berichten zijn (via laatst bekenen ID) en terugpost als het bericht gekeken is zodat ik daar een overzicht van heb.

Ik maak zelf ook websites dus ik ben bekend met php, nu zoek ik nog een goede manier om de apps in elkaar te kunnen zetten. Liefst genereren vanuit 1 code zodat onderhoud makkelijk is en snel/goedkoop :)

Wie kan me een zetje in de goede richting geven?

[ Voor 15% gewijzigd door P-e-t-j-e op 27-05-2015 17:47 ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 16:19
Het lijkt er op dat je de data offline beschikbaar wil hebben op de telefoons, zoals je het schrijft ten minste.

Je kan natuurlijk voor de contacten en berichten een mooie API schrijven waarmee de telefoon verbind. Ikzelf vind het namelijk altijd zonde als data zoals contactpersonen "om de 5 minuten" wordt gecheckt of het oude informatie is. Daar zou je eventueel ook een push service voor kunnen maken natuurlijk.

Met een API kan je natuurlijk, zodra je de contactlijst opent, direct de allerlaatste informatie op het scherm presenteren, ipv moeilijk te doen met synchronisatie. Om die up to date te houden heb je immers ook een internet verbinding nodig en het is nogal batterij onvriendelijk. (en services starten op de iPhone op die manier is volgens mij niet mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dank voor je terugkoppeling. Moet zeggen dat ik niet thuis ben in de wereld van de mobiele apps dus bovenstaande moet ik even proberen helder te krijgen voor me.

Omdat de mobiele telefoons geregeld van netwerk wisselen (3g/4g vs wifi) dacht ik dat een constante verbinding niet praktisch was (is nodig voor push?), en dus om de zoveel tijd een request makkelijker is.

Daarnaast ben ik dus ook op zoek naar tools om bovenstaande te maken. Volgens mij is het geen rocketscience, in Delphi heb ik het binnen een uurtje, max 2 af. Lijkt me dat er waarschijnlijk zelfs genoeg gratis tools online zijn waarmee dit kan. Maar als ik ga zoeken naar tools moet je overal voor registreren voor je het kunt testen en ze beloven allemaal hetzelfde. De eerste 5 tools konden echter alleen maar een webpagina in een 'app shell' laten zien en dat zoek ik dus niet, dat werkt niet offline qua contactpersonen en online voor de messages kan ik geen notificaties doen dat er een bericht binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
== EN == erg belangrijk, de communicatie moet over secure channels gaan aangezien we het hier over een klantenbestand met privé telefoonnummers erin hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat voor informatie zoek je nu?
Je zet wel neer wat je allemaal wilt, maar een concrete vraag kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Als je ervaring hebt met Delphi en daarmee claimt dat binnen no-time te kunnen ontwikkelen, waarom bouw je het dan niet in Delphi? Met RAD Studio XE8 kun je blijkbaar zo een app bouwen en op verschillende mobiele platformen uitrollen.
Of die bewering ook daadwerkelijk waar is, is natuurlijk een andere vraag.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 13:30
Dat was ik ook net aan het intypen.... :-) Deze app ontwikkelen met al die specificatie's/eisen valt niet onder simpel/makkelijk/goedkoop/2uurtjes denk ik.... Data offline en dan sync zoek ik ook nog een 2uurtjes/simpel/makkelijk/goedkoop oplossing voor.

Zelf ga ik voor Ionicframework en Nodejs maar dat is maar een keuze, er zijn 1001 andere mogelijkheden.
Infinitive schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:15:
Als je ervaring hebt met Delphi en daarmee claimt dat binnen no-time te kunnen ontwikkelen, waarom bouw je het dan niet in Delphi? Met RAD Studio XE8 kun je blijkbaar zo een app bouwen en op verschillende mobiele platformen uitrollen.
Of die bewering ook daadwerkelijk waar is, is natuurlijk een andere vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door BramV op 28-05-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie net als Douweegbertje nergens een vraag. Wat wil je nou precies weten?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Uhm, misschien dat ik het er niet heel duidelijk neer heb gezet maar volgens mij staat de vraag er:
nu zoek ik nog een goede manier om de apps in elkaar te kunnen zetten. Liefst genereren vanuit 1 code zodat onderhoud makkelijk is en snel/goedkoop :)
en een berichtje verder:
Daarnaast ben ik dus ook op zoek naar tools om bovenstaande te maken
Ik ben dus aan het zoeken hoe ik op een intuitieve manier deze app in elkaar kan zetten. Functionaliteit is volgens mij nog steeds niet echt spannend. Ik kan het ook in html bouwen en dan in een app embedden maar volgens mij heb ik dan geen mogelijkheid tot offline opslag (wat betekend dat we veel dataverkeer op de telefoons krijgen om elke keer de lijst binnen te halen) en notificaties (geluid+icon) bij nieuwe berichten... Of kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
Met html5 heb je offline storage en notification api's maar de mobiele browser moet het wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hoi Bram, kan een html5 based app op de achtergrond blijven draaien zodat bij een bericht een melding op het (notificationgedeelte van) het scherm komt. Dus net als dat er een whatsappberichtje binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, maar je zou wel enkel daarvoor een simpele app kunnen maken die vanuit de notificatie de gebruiker vervolgens weer doorstuurt naar de html5 (web)app.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
P-e-t-j-e schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:17:
Hoi Bram, kan een html5 based app op de achtergrond blijven draaien zodat bij een bericht een melding op het (notificationgedeelte van) het scherm komt. Dus net als dat er een whatsappberichtje binnenkomt?
Ja / Nee,

Het zit eraan te komen, notification via webworkers, dan kan het wel op de achtergrond.
Deze demo werkt wel in Firefox Android maar niet met Chrome Android.

https://developer.cdn.moz...1_demo_package/index.html

Via Cordova heb je wel direct toegang tot de api van de iOS/Android voor notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dat cordova was ik ook tegen gekomen en ben nu bij phonegap (build) uitgekomen. Zit ik hier in de goede richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
MIsschien handig om te vermelden dat ik niet echt thuis ben in de app-wereld. Dus termen als webworkers, notification api en "Nee, maar je zou wel enkel daarvoor een simpele app kunnen maken die vanuit de notificatie de gebruiker vervolgens weer doorstuurt naar de html5 (web)app." zijn voor mij nog even abacadabra hoe ik daar mee aan de gang moet :)

Kracht van Delphi: click and play en als je wilt alsnog codebased dieper erin.... kan zelf in Delphi aardig aan de gang: components schrijven (vcl), bestaande controls uitbreiden etc.. maar daar zit 20 jaar proberen en zelfstudie in... dus dit is weer nieuw!

Maar goed, de opmaak en logica van de code lijkt me behoorlijk gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
BramV schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:43:
[...]

Ja / Nee,

Het zit eraan te komen, notification via webworkers, dan kan het wel op de achtergrond.
Deze demo werkt wel in Firefox Android maar niet met Chrome Android.

https://developer.cdn.moz...1_demo_package/index.html
Sinds Chrome 42 kan het ook in Chrome: https://developers.google...ificatons-on-the-open-web

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
Push is iets anders dan Web Notifications...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je intussen allang twee uur verder met je posts hier en had je je applicatie naar eigen zeggen al gehad.

Ik zou lekker beginnen in Delphi, met 20 jaar zelfstudie kom je daar een heel eind mee. Daarmee kun je dus ook native apps maken die aan je requirements voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:00

bomberboy

BOEM!

P-e-t-j-e schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:41:
...
Ik maak zelf ook websites dus ik ben bekend met php, nu zoek ik nog een goede manier om de apps in elkaar te kunnen zetten. Liefst genereren vanuit 1 code zodat onderhoud makkelijk is en snel/goedkoop :)
Misschien het antwoord dat niet thuis hoort in dit topic, maar heb je al eens gekeken wat kant en klaar beschikbaar is op de markt? Als het snel en goedkoop moet zijn, ben ik er vrij zeker van dat het en sneller en (in the end) goedkoper is als je een bestaande applicatie/tool in gebruik gaat nemen die deze features al (grotendeels) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 18:47:
Volgens mij ben je intussen allang twee uur verder met je posts hier en had je je applicatie naar eigen zeggen al gehad.

Ik zou lekker beginnen in Delphi, met 20 jaar zelfstudie kom je daar een heel eind mee. Daarmee kun je dus ook native apps maken die aan je requirements voldoen.
Ik programmeer in delphi alleen Windows applicaties (delphi7). Daarnaast heb ik dus 0 ervaring met apps maken. Voor Windows heb ik het letterlijk in 2 uurtjes gemaakt. Dat stelt weinig voor, meeste werk zit hem nog in het phpscriot dat het aanroept. Probeer niet op te scheppen hoe goed ik in delphi ben, meer dat ik daar geen echte opleiding in heb en 20 jaar zelf op onderzoek uit ben geweest. En zoveel tijd wil ik niet in de apps stoppen :)

Misschien dat ik het heel moeilijk neerzet maar ik wil een simpele app maken die een bericht kan ontvangen en daar een melding van aan de gebruiker toont (basic functionaliteit?) en die een lijstje met bedrijven, contacten en contactgegevens kan downloaden die aan elkaar gekoppeld zijn (master detail, ook basic functionaliteit?). Bellen als je op een telnummer klikt en navigeren als je op een adres klikt zie ik ook heel vaak terug in apps en leek mij ook iets 'standaards' bij het maken van apps. Maar misschien denk ik er veel te licht over dan??

Pagina: 1