• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
Ha mede-nerds

Zojuist een reactie geplaatst op de nieuwe Asus EEE notebook pagina. Doe ik nooit, zoals je ziet gebruik ik m'n account nooit. Maar wat me opvalt is dat een behoorlijk aantal van jullie niet met beide benen in de maatschappij staat.

Ik snap dat dit voor heel veel hobby's geldt en dat ''we'' niet de enigen zijn.

Neem als voorbeeld internetsnelheid. Als er bijvoorbeeld een laptop komt met een internetstandaard van enkele jaren oud, ''kan dat echt niet meer''. Hoezo niet?? 90% van de kopers interesseert het niet of hun internetpagina binnen 0,4 of 0,7 seconde laadt. Echt waar. 3 seconden i.p.v. 0,4 is wat anders, dan hoor je mensen klagen.

Zelfde geldt voor beeldschermresoluties. Ik ben gek op die lagere resoluties. Kan ik mijn documenten, internetpagina's, bestandsnamen etc. etc. gewoon lezen zonder bril.
Natuurlijk kan je scalen, maar er zijn zat mensen (echt waar) die het geen malle moer uitmaakt of ze pixels wel of niet kunnen zien. Als ze hun tekst maar kunnen lezen. Daarnaast gebruik ik ook Linux waarbij scalen niet bij elke distro even makkelijk gaat, al gaat dat al helemaal voor niemand anders op deze aardbodem op ;)

Ik ben me er zeer sterk van bewust dat hier heel wat haken en ogen aan zitten. Het zijn maar stomme voorbeelden en het is niet de bedoeling hier een giga discussie over te houden. Ik wil alleen maar zeggen: niet iedereen denkt zoals wij ;)
Als mijn opa een laptop koopt, is hij blij dat hij zonder gepruts een leesbaar scherm voor zich heeft, z'n fototoestel, e-reader en externe muis erop kan aansluiten (tegelijk) en hij niet meer hoeft in te bellen voor een bezoekje aan het net. De opmerkingen bij een Chromebook van enkele honderden euro's van ''die resolutie kan echt niet meer'', gaan wat mij betreft dan (naar dit voorbeeld!!!!) alleen op voor ons, maar niet voor de echte doelgroep.

Voel je vrij om te reageren; ben echter zelden actief op het forum en zeer druk met de studie dus verwacht niet (al te snel) reactie van mijn kant. Is ook niet bedoeld voor een discussie, meer als eye opener voor zover nodig.

Hartelijke groet
RJ

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Zat Tweakers die vintage apparatuur koesteren hoor, en ook nog prima mee uit de voeten kunnen.
Maar met beide benen in de maatschappij sta ik niet idd, ik bungel er maar wat bij! Zie links, ik heb geen benen :)

NRG

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:43

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ben het wel met je eens hoor.

de meeste onzin komt van mensen die alleen op papier naar de specs kijken. mensen die gelijk hun ipad verkopen, want de opvolger heeft een retina scherm. Man ik heb bijna +3 denk je nu echt dat ik het verschil zie? dat je zover inzoemt dat je de stoppels op de poes ziet zitten, dat doet bijna niemand.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:17
Als je maar een felle mening hebt, anders tel je niet meer mee. "Die resolutie vind ik niet lekker werkbaar en voor dat geld zou ik iets anders verwachten" krijgt minder upvotes dan een "die resolutie is fucked up laag". Nuance wordt steeds zeldzamer. Mensen krijgen door dat ook de internetwereld doordraait zonder ze en ze gebruiken schreeuwen en agressiviteit steeds vaker om überhaupt maar gehoord te worden.
In discussies gaat het net zo: "jouw post is ontzettend dom" in plaats van "ik begrijp hoe je daar op bent gekomen, maar als je X meeneemt zou je kunnen zeggen dat persoon A een goed punt heeft".

En mensen zijn zo verschillend. Zelfs als je gelijk hebt kan je er nog naast zitten. Die nieuwe Avengersfilm? Ik vind het persoonlijk niks en om een heleboel redenen een slechte film. Maar er zijn duizenden fans en de makers verdienen goud geld, dus dan moet het om een heleboel redenen toch een goede film zijn.

Vooral het éérst schreeuwen, dan pas nadenken is jammer. Als iemand blij is met een net nieuw aangekocht product is er vaak wel iemand die komt roepen dat die persoon dom is, want voor meer geld had je een ander product kunnen kopen. Zo'n uitspraak heeft geen toegevoegde waarde en helpt niemand.

Internet heeft ons een manier gegeven om snel overal op te kunnen reageren, waardoor we ons speciaal en individualistisch voelen. Maar door het internet zijn externe sociale invloeden ook af te sluiten en dus lijkt het alsof dat niks meer uitmaakt. Elke uitspraak die niet strookt met je gevoelens is dom en minder analytisch dan de jouwe en aangezien je de persoon die je uit kan schelden toch niet ziet MOET het gebeuren.

Het resulteerd ook al snel in een cultuur die bijna nooit meer verdwijnt. Zoals de TS aanhaalt krijg je op een computerforum een minimale resolutie, omdat alles daaronder absoluut onwerkbaar is, op een forum voor professionele fotografen is een lens van 400 euro bagger, op een gitaarwebsite is merk A of juist weer B gigantisch overpriced, etc. Veranderen doet het ook bijna nooit meer, omdat men zich in een groep gesterkt voelt en dus nog sneller felle reacties plaatst. En de kleine groep die het anders ziet heeft uiteindelijk geen zin meer om te reageren, omdat dezelfde discussie altijd van begin af aan opnieuw moet worden gevoerd.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 09:56

-SaveMe-

-klik-

Alles wat je kunt kopen nu is voor het grootste deel al ver overpowered/specced voor 90% van de gebruikers. En dat gaat alleen maar meer worden. Sign of the times!

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Als opa een review wil lezen, moet hij naar kieskeurig.nl oid gaan. Als hij wat meer van specs wil weten, dan pakt hij PC Magazine of hoe dat tegenwoordig ook heet.

Tweakers heeft (ook) een andere doelgroep.

Dit is overigens m.i. een direct gevolg van de switch die Tweakers wil maken/heeft gemaakt: meer mensen trekken, en dus meer mensen die helemaal geen baat hebben bij reviews die dieper gaan dan "Goede laptop, doet precies wat ik wil! Scherm is mooi helder, goed beeld en zelfs het toetsenbord is makkelijk schoon te houden! Helemaal blij!!!!11one".

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:53:
Dit is overigens m.i. een direct gevolg van de switch die Tweakers wil maken/heeft gemaakt: meer mensen trekken, en dus meer mensen die helemaal geen baat hebben bij reviews die dieper gaan dan "Goede laptop, doet precies wat ik wil! Scherm is mooi helder, goed beeld en zelfs het toetsenbord is makkelijk schoon te houden! Helemaal blij!!!!11one".
En dit is dus geen goede ontwikkeling in mijn ogen. Er zijn al genoeg platformen voor de ''gemiddelde consument'' Tweakers moet juist wat meer voor de ''nerds'' zijn. Dat maakt Tweakers en met name GoT leuk, dat je met gelijkgestemde mensen bent die ook weten waar je het over hebt als je met technische termen strooit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

r.j.deroos schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:29:
Ha mede-nerds

Zojuist een reactie geplaatst op de nieuwe Asus EEE notebook pagina. Doe ik nooit, zoals je ziet gebruik ik m'n account nooit. Maar wat me opvalt is dat een behoorlijk aantal van jullie niet met beide benen in de maatschappij staat.
Onderschat de Tweaker niet. 15 jaar terug kon je misschien roepen dat de gemiddelde Tweaker een puistige puber was die nooit buiten kwam, maar die puistige pubers zijn ondertussen dertigers, en een zeer groot deel daarvan heeft relaties, kinderen, contacten met andere mensen etc.
Ik snap dat dit voor heel veel hobby's geldt en dat ''we'' niet de enigen zijn.

Neem als voorbeeld internetsnelheid. Als er bijvoorbeeld een laptop komt met een internetstandaard van enkele jaren oud, ''kan dat echt niet meer''. Hoezo niet?? 90% van de kopers interesseert het niet of hun internetpagina binnen 0,4 of 0,7 seconde laadt. Echt waar. 3 seconden i.p.v. 0,4 is wat anders, dan hoor je mensen klagen.
Er zijn honderden zo niet duizenden varianten laptop te koop. Ze lijken doorgaans erg sterk op elkaar. Dan moet je ergens op gaan schiften. Bovendien, het verschil tussen 3 seconden en 0.4 seconden is weinig, maar is dan ook het verschil zijn tussen 3 uur en 24 minuten als het om grotere bestanden gaat. Dat gaat wel ergens over, zeker als het om werk gaat en je geacht wordt dingen op tijd klaar te hebben.
Zelfde geldt voor beeldschermresoluties. Ik ben gek op die lagere resoluties. Kan ik mijn documenten, internetpagina's, bestandsnamen etc. etc. gewoon lezen zonder bril.
Natuurlijk kan je scalen, maar er zijn zat mensen (echt waar) die het geen malle moer uitmaakt of ze pixels wel of niet kunnen zien. Als ze hun tekst maar kunnen lezen.
Resolutie en fontgrootte staan totaal los van elkaar. Als je ogen niet meer zijn wat ze 30 jaar terug waren is het logisch dat je een grote font wil, maar kijk voor de grap maar eens naar hoe vermoeid je ogen worden bij gelijke fontgrootte op schermen met hoge en lage resolutie. Ook al zijn de lettertjes even groot, op een scherm met hoge resolutie leest het (zelfs met beroerde ogen, misschien juist met beroerde ogen) stukken beter, stukken ontspannender als alles tenminste op het scherm wel scherp is.
Daarnaast gebruik ik ook Linux waarbij scalen niet bij elke distro even makkelijk gaat, al gaat dat al helemaal voor niemand anders op deze aardbodem op ;)
Gebrekkige software is zelden excuus voor gebrekkige hardware. Bovendien hebben we het over linux he. Als de ene desktop environment en/of rendering engine niet bevalt kun je gewoon een andere installeren. Ongeacht distro :z
Ik ben me er zeer sterk van bewust dat hier heel wat haken en ogen aan zitten. Het zijn maar stomme voorbeelden en het is niet de bedoeling hier een giga discussie over te houden. Ik wil alleen maar zeggen: niet iedereen denkt zoals wij ;)
Juist als het gaat om technologie moet je onderscheid maken tussen wat de leek denkt en wat er daadwerkelijk toe doet. Je toegevoegde waarde als iemand die er wel wat vanaf weet is juist om daar een brug tussen te slaan, om de wensen van leken te vertalen naar zinnige specs en omgekeerd de enorme wolk aan wazige marketingblaat die mensen over zich heen krijgen weg te blazen en hen met de echte situatie te confronteren zodat ze een goede keuze kunnen maken.
Als mijn opa een laptop koopt, is hij blij dat hij zonder gepruts een leesbaar scherm voor zich heeft, z'n fototoestel, e-reader en externe muis erop kan aansluiten (tegelijk) en hij niet meer hoeft in te bellen voor een bezoekje aan het net. De opmerkingen bij een Chromebook van enkele honderden euro's van ''die resolutie kan echt niet meer'', gaan wat mij betreft dan (naar dit voorbeeld!!!!) alleen op voor ons, maar niet voor de echte doelgroep.
Sinds wanneer was opa de doelgroep van de Chromebook? Maar al zou dat zo zijn, zie m'n punt hierboven. Juist slechtzienden hebben baat bij hogere resoluties en (vooral) beter contrast.
Voel je vrij om te reageren; ben echter zelden actief op het forum en zeer druk met de studie dus verwacht niet (al te snel) reactie van mijn kant. Is ook niet bedoeld voor een discussie, meer als eye opener voor zover nodig.
Dit is GoT. Per definitie een plek voor discussie. Aldus geschiedde... :+

Oslik blyat! Oslik!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:06:
[...]

En dit is dus geen goede ontwikkeling in mijn ogen. Er zijn al genoeg platformen voor de ''gemiddelde consument'' Tweakers moet juist wat meer voor de ''nerds'' zijn. Dat maakt Tweakers en met name GoT leuk, dat je met gelijkgestemde mensen bent die ook weten waar je het over hebt als je met technische termen strooit.
Is natuurlijk een heel andere discussie, maar het groepje nerds brengt waarschijnlijk niet genoeg geld in het laatje.

Daarnaast snap ik TS wel, echter als ik een product koop, wil ik wel het meest voor mijn geld krijgen. Ook als dat betekent dat ik iets krijg wat ik zelden gebruik. Vaak heb je immers per product niet altijd de keuze om, voor minder geld, een bepaalde spec te verminderen.
Dus als fabrikant 1 product A voor prijs X op de markt brengt en fabrikant 2 product B voor dezelfde prijs, ga ook voor het product dat me het meeste biedt, ook al zijn dat soms "nutteloze" features.
En mag je ook best "klagen" over fabrikant 1 die denkt voor minder evenveel geld te kunnen vragen.
Pagina: 1