Geheugen zou niet compatibel zijn, werkt wel, maar optimaal?

Pagina: 1
Acties:

• jnrzlmn
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-01 23:31
Ik heb een paar maanden geleden een PC samengesteld, met o.a. twee geheugenbankjes van Crucial, een AMD Athlon X4 860K, op een MSI A78M-E45.
Toen ik de boel al binnen had heb ik contact gehad met Megekko over iets anders, en toen vermeldden ze terloops nog even dat het geheugen niet zou werken icm de processor. Ik ben eigenwijs geweest en heb het systeem alsnog in elkaar gezet, en het werkt gewoon. Dit is mijn eerste build en ik heb zelf nergens last van, maar ik heb dus ook niet heel veel referentiemateriaal. De Crucial- en MSI-sites zeggen ook allebei dat de combinatie niet zou werken.
Ik zit nu toch een beetje te denken: kan het zijn dat ik nu met een heel inefficiënt systeem werk, of zou het gewoon moeten kunnen? Als de kans er is dat het inefficiënt werkt: zijn er programma's waarmee ik dit zou kunnen testen?

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Waarom zou de combinatie niet werken volgens Crucial/MSI?

Dat het geheugen niet op de QVL (lijst met compatible geheugen) staat zecht helemaal niets.
De QVL geeft alleen maar aan met welk geheugen de fabrikant getest heeft en dus 100% zeker werkt.

In alle jaren dat ik pc's bouw heb ik nog nooit op een QVL gekeken of het RAM wat ik kocht erop staat.
Altijd alleen maar gekeken of de snelheid al dan niet met overclock ondersteunt wordt en nog nooit met oncompatible geheugen gezeten.

Mijn speeltje

• jnrzlmn
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-01 23:31
Ik heb die conclusie inderdaad getrokken aan de hand van de QVL, waar ik zelf ook pas naar ging kijken nadat Megekko dit meldde. Zoals ik al zei heb ik zelf ook nergens last van, dan laat ik het hier maar bij. Bedankt!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:33
Wil je het zeker weten draai dan memtest 24 uur lang(even snel een uurtje werkt niet).