[HP Pavilion Slimline S5310] GPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-02 19:55

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Geachte allen, graag zou ik jullie advies en hulp willen over het volgende.

Sinds een aantal jaar is mijn huidige desktop een HP Pavilion Slimline S5310. Deze bevat het volgende:

CPU: AMD Athlon X2 215
RAM: 3 GB DDR2
GPU: Geforce 6150SE (IGP)
PSU: 220 Watt :'(
Beeldscherm res: 1280x1024

Prima apparaat dus voor wat desktop werk, en daar gebruik ik deze ook naar volle tevredenheid. Echter, ik wil bekijken of er een GPU upgrade in zit, om toch wat spelletjes mee te spelen. Ik ben makkelijk tevreden, Mijn resolutie voor gaming zal dan ook 720p wezen (Medium settings over het algemeen moet kunnen lijkt me)

Echter lopen we tegen een aantal problemen aan:
- De PSU is maar 220 watt. Dat betekent dus dat het gros van alle kaarten is uitgesloten, en er dus vooral naar energiezuinige kaarten moet worden gekeken. Nu kan ik een PSU upgrade uitvoeren, maar mijn vraag gaat er vooral om wat de beste kaart is op de stock PSU :)
- De kaart moet, aangezien we het over een Slimline hebben, een zogeheten Low Profile kaart zijn met bijbehorend bracket. Anders past de kaart immers niet, of het wordt erg knutselen. Ik heb al via het Hardforum - http://hardforum.com/showthread.php?t=1224011 - gekeken naar potentiele kaarten, maar deze bieden geen soelaas. Ik lees dat een oude Radeon 7750 (Of wat er nu voor doorgaat als rebrand) de max is, en dan verwacht deze kaart al een 250/300 watt PSU. Andere kaarten die genoemd worden zijn een Geforce GT530, of GT710. Echter wordt er geen eenduidig antwoord gegeven, vandaar dat ik advies vraag.

Mijn vraag aan de mede-tweakers is dan ook:

Op basis van de gegeven informatie, welke kaart zou de beste prestaties bieden voor een klein prijsje, binnen het verbruik van de PSU zitten, is een zogeheten Low Profile kaart en kan games draaien rond 720p medium settings?

Alvast bedankt,
Red.

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
En ik dacht nog wel in het juiste forum te zitten :( Bedankt voor de schop Brooky.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zou je hier wel aan beginnen? Je pompt nu geld in een vrij zwak bakje, dit soort PC's zijn ook niet gemaakt voor upgrades. Je resolutie en wensen zijn niet hoog, maar toch.

Overigens, qua vermogen zou het wel moeten gaan, mits je over een fatsoenlijke voeding beschikt. Van welke fabrikant is die? Maak anders eens een foto van de specsticker op de zijkant.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 27-05-2015 14:13 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750 2GB LP

Serieus? Niet aan beginnen, spaar maar door voor een nieuwe pc.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:02:
Zou je hier wel aan beginnen? Je pompt nu geld in een vrij zwak bakje, dit soort PC's zijn ook niet gemaakt voor upgrades. Je resolutie en wensen zijn niet hoog, maar toch.
Overigens, qua vermogen zou het wel moeten gaan, mits je over een fatsoenlijke voeding beschikt. Van welke fabrikant is die? Maak anders eens een foto van de specsticker op de zijkant.
[/quote]
Ik zoek dan ook naar een goedkope upgrade. Ik weet dat Slimlines niet gemaakt zijn voor upgrades, maar de lol is nu immers dat het wel mogelijk is :)

De voeding is zoals gezegd 220 watt. Van het Hardforum in de link wordt er gerept dat je toch minstens een 250 watt tot 300 watt voeding nodig hebt om deze te kunnen gebruiken. De fabrikant wordt niet op de achterkant gemeld. Exacte model is een S5310NL. Voor de rest is er geen specsticker voorhanden.
Thomg schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:24:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750 2GB LP

Serieus? Niet aan beginnen, spaar maar door voor een nieuwe pc.
Interessante kaart. Even verder snuffelen brengt mij hier - http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=94408 qua power draw moet dat goed zitten. Ik heb echter het idee dat de rest dan een bottleneck is, en voor wat ik er mee wil doen lijkt deze kaart mij lichtelijk overkill en eerder geschikt voor resoluties hoger dan 720p. Wel bedankt voor de suggestie, is inderdaad 1 van de betere kaarten.

Ik zoek iets meer balans wat beter past bij de rest van het systeem (en derhalve ook goedkoper is) Uiteraard is een totale upgrade veel makkelijker maar dat is niet de strekking van mijn vraag. Echter bedankt voor je advies!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Redneckerz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:53:
Voor de rest is er geen specsticker voorhanden.
Ik doel natuurlijk op de sticker van je voeding. Die zit er naar mijn weten 99/100 keer op ;).
Van het Hardforum in de link wordt er gerept dat je toch minstens een 250 watt tot 300 watt voeding nodig hebt om deze te kunnen gebruiken.
Die kunnen zoveel roepen. Mocht die voeding van jou fatsoenlijk genoeg zijn is die 220W ook voldoende, kijkend naar wat je systeem dan daadwerkelijk zou trekken.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 27-05-2015 14:56 ]

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:54:
[...]

Ik doel natuurlijk op de sticker van je voeding. Die zit er naar mijn weten 99/100 keer op ;).
De enige sticker die er bij de voeding zit is een HP sticker met een barcode zonder naam. Wat het vermeld:

AC INPUT 100-127v - 6.0a
50/60 hz 200-240v - 3.0a

Meer kan ik er ook niet van maken.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Jij misschien niet, er zijn er hier genoeg die dat wel kunnen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden :).

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/ki333euk8/IMG_20150527_145817.jpg

(De kast is zeer lastig gepositioneerd dus vandaar de positie van de foto)

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm lastig, ik doelde namelijk eigenlijk op zoiets. Die sticker zit eigenlijk altijd op één van de zijkanten van je voeding. Daar staat info op over de OEM, de output e.d. Dit is alleen handig zodat je er geen rare bron aan gaat hangen ;). Is het mogelijk de boel open te maken (zal uiteindelijk toch moeten wil je dingen gaan plaatsen)?

Sorry voor het doordrammen, maar zonder deze informatie zijn we nog nergens :).

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 27-05-2015 15:24 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is dan ook niet de sticker van de voeding, maar de sticker die aangeeft in welk stopcontact die moet.
Kast openschroeven dus en naar de voeding kijken

Maar of het nu echt 200 watt aankan of niet, ik zou er niet aan beginnen. Moederbord is er waarschijnlijk ook niet op gemaakt, de koeling ook niet. Of je moet een dusdanig zwak kaartje kopen, dat je er eigenlijk ook niets mee opschiet.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:19:
Hmm lastig, ik doelde namelijk eigenlijk op zoiets. Die sticker zit eigenlijk altijd op één van de zijkanten van je voeding. Daar staat info op over de OEM, de output e.d. Dit is alleen handig zodat je er geen rare bron aan gaat hangen ;). Is het mogelijk de boel open te maken (zal uiteindelijk toch moeten wil je dingen gaan plaatsen)?

Sorry voor het doordrammen, maar zonder deze informatie zijn we nog nergens :).
Ik begrijp over welke sticker je het hebt. Echter, de PC openmaken om de voeding te checken staat haaks op wat ik vraag - een advies over welke kaart hier het beste bij past bij deze 220 watt voeding.- Tevens kan ik gezien de positie van de kast deze niet zomaar opentrekken. Ik begrijp dat jullie van die sticker de codes willen hebben betreffende het onderdeel nummer.

Ik heb de configuratie weten te reduceren per onderdeel niveau, hier - http://partnum.ru/product...ilion-slimline-s5310nl-pc - Maar helaas vermeld deze geen voeding met nummers. Wel vond ik verder een voeding voor deze reeks met de volgende gegevens:

PC8044/PC8046 (ACBEL) TFX0220D5WA 504965-001/504966-001 (Pavilion S5000 series)

Kunnen jullie hier iets meer mee?
Reepje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:29:
Dat is dan ook niet de sticker van de voeding, maar de sticker die aangeeft in welk stopcontact die moet.
Kast openschroeven dus en naar de voeding kijken

Maar of het nu echt 200 watt aankan of niet, ik zou er niet aan beginnen. Moederbord is er waarschijnlijk ook niet op gemaakt, de koeling ook niet. Of je moet een dusdanig zwak kaartje kopen, dat je er eigenlijk ook niets mee opschiet.
Een low power GTX 750ti is natuurlijk geweldig, maar wel overkill voor wat ik zoek. Ik denk eerder dan aan iets lagers wat beter balanceert met de rest van het systeem. Het systeem kan dergelijke waardes aan, vergelijkbare Slimlines werkten prima met bepaalde Low Profile kaarten op de stock PSU van 220 watt.

En geloof me, alles is beter dan de Geforce 6150 die nu alles aanstuurt ;)

• Reepje
  • Niet online
Zolang je een instapkaartje neemt dat pakweg 40 watt trekt, lijkt me er ook geen probleem te zijn.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:33:
Zolang je een instapkaartje neemt dat pakweg 40 watt trekt, lijkt me er ook geen probleem te zijn.
Dat is ook precies waar ik naar op zoek ben :) Er zijn al kaartjes met 19 watt verbruik, maar uiteraard ook hoger. De R7 250 schijnt goed uit de testen te komen, echter zijn er grote verschillen welke 250 ook echt een 250 is (en geen rebrand) :)

• MedionAkoya
  • Laatst online: 21-02 23:42

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Een GTX 750 trekt 55 watt.
Ik denk dat een GT 730 de maximale is met 25 watt. wel bestaan er verschillende versies van GT 730, want een model trekt 49 watt van de voeding!

Trein?

• Reepje
  • Niet online
MedionAkoya schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:02:

Ik denk dat een GT 730 de maximale is met 25 watt. wel bestaan er verschillende versies van GT 730, want een model trekt 49 watt van de voeding!
Dat is het verschil tussen de 128 en 64 bits uitvoering (49 vs 23 watt)

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
MedionAkoya schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:02:
Een GTX 750 trekt 55 watt.
Dat zou dus in alle gevallen goed moeten gaan met een 220 watt voeding lijkt me?

• Reepje
  • Niet online
Het ligt eraan hoe goed de voeding is. En ook hoeveel watt er netjes naar je slot gaat. Daarnaast gaat de kaart warmte produceren, zal niet veel zijn, maar toch.

Nu zal de voeding waarschijnlijk niet zo slecht zijn. Op de 12v rail kan hij blijkbaar 16A maximaal leveren, maar precieze getallen zijn -mij- niet bekend.

Probleem met voedingen is, dat de aanduiding xxx watt niet alles zegt.
Er zijn zeer goede voedingen van bijv 500 watt, die met gemak 600 watt zuiver en stabiel kunnen leveren
Er zijn ook slechte voedingen waar 500 watt opstaat, maar die zelfs 400 watt nauwelijks kunnen leveren.

Aangezien we het hier over kleine bedragen hebben, zou ik het gewoon proberen. Grote kans dat het goed gaat.

Let wel op dat de pc (en de voeding) van binnen niet vol met stof zit.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Er was een ms tech voeding van 750w(met 1x 6p pci). En bij 355 watt was het over met de pret. Dus helaas zegt de hoeveel watt niet.
En de voeding vraag staat niet haaks op wat je vraagt. Want je komt hier aankloppen als het niet werkt. En als blijkt dat je voeding hier niet aan kan ga je niet blijer van worden.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Reepje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:23:
Het ligt eraan hoe goed de voeding is. En ook hoeveel watt er netjes naar je slot gaat. Daarnaast gaat de kaart warmte produceren, zal niet veel zijn, maar toch.

Nu zal de voeding waarschijnlijk niet zo slecht zijn. Op de 12v rail kan hij blijkbaar 16A maximaal leveren, maar precieze getallen zijn -mij- niet bekend.

Probleem met voedingen is, dat de aanduiding xxx watt niet alles zegt.
Er zijn zeer goede voedingen van bijv 500 watt, die met gemak 600 watt zuiver en stabiel kunnen leveren
Er zijn ook slechte voedingen waar 500 watt opstaat, maar die zelfs 400 watt nauwelijks kunnen leveren.

Aangezien we het hier over kleine bedragen hebben, zou ik het gewoon proberen. Grote kans dat het goed gaat.

Let wel op dat de pc (en de voeding) van binnen niet vol met stof zit.
Dat is inderdaad de enige echte hamvraag (de 12v rail, etc). Gelukkig zitten we nog in de observerende fase.

Hitte, mocht ik inderdaad t.z.t een aankoop doen, kan inderdaad een probleem vormen, zeker bij de hoger presterende kaarten zoals een GTX 750Ti. Dat is zeker iets wat in afweging moet worden genomen. Passieve koeling maakt het geheel wel allemaal lekker stil, maar of dat de warmteafwikkeling ten goede komt? :?

In ieder geval ben ik een stukje wijziger en merk ik dat er gevoelsmatig niet al teveel risico aan verbonden is.
loki504 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:18:
En de voeding vraag staat niet haaks op wat je vraagt. Want je komt hier aankloppen als het niet werkt. En als blijkt dat je voeding hier niet aan kan ga je niet blijer van worden.
Ik ben verrast dat je in de toekomst kan kijken en alvast kan bepalen dat, ondanks dat er geen aankoop is gedaan en er vooral om advies is gevraagd (Waarvan akte), dat ik bij Tweakers zal aankloppen als de voeding het begeeft, of de kaart niet past, enzovoort. Dergelijke voorspoedige conclusies zouden niet haaks staan met de realiteit, mocht iets anders blijken ;)

Ik denk dat hier een slotje op kan, Ik ben voldoende geholpen en wil dan ook allen die gereageerd hebben bedanken voor hun adviezen en reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 30-05-2015 00:14 . Reden: Typo ]

Pagina: 1