Maximale termijn nummerportabiliteit ruim overschreden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Begin maart ben ik overgegaan naar een andere provider voor mijn mobiele telefoon. Hierbij wilde ik gebruik maken van nummerportabiliteit en dit is door de nieuwe provider geregeld en zou op 2 maart plaatsvinden. Ik heb dit allemaal netjes op papier staan (in het contract) en de provider heeft dit ook via email bevestigd.

Jullie zien het wellicht al aankomen, maar nu inmiddels ruim 12 weken later is het nog steeds niet gelukt. De provider erkent dat ze fout zit en probeert het nog steeds op te lossen, maar weet ook nog niet wanneer het dan wel gaat lukken.

Van wat ik op het internet kan vinden (zie o.a. http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_29-02-2008) heeft de wetgever bepaald dat een termijn van 10 werkdagen redelijk is voor nummerportabiliteit. Hier zijn ze dus echt al wel ruim over heen gegaan. Het contract ontbinden zou vermoedelijk inmiddels wel kunnen, maar ik ben bang dat ik mijn nummer dan wel op mijn buik kan schrijven.

Ik vraag mij nu het volgende af:

1. Wat is hiervoor een redelijke compensatie? Zijn hier wel eens vergelijkbare uitspraken over gedaan?
2. Zie ik iets over het hoofd of is er nu echt niets dat ik kan doen. Ik lijk in mijn recht te staan, maar ondanks de beloftes schiet het maar niet op en is er geen zicht op een oplossing. Indien ik mijn contract ontbindt verlies ik (waarschijnlijk) mijn nummer of in het beste geval moet ik dan nog steeds wachten tot deze provider het voor elkaar krijgt om het nummer te porteren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Ik dub een beetje tussen TP en SF... Ik denk dat de mensen bij TP je meer kunnen helpen op dit moment. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Die 10 dagen staan wel in de wet maar daar wordt gesproken over een redelijke termijn. Wat dus weer niet bindend is maar meer een streven.

Grootste probleem met nummer portering is het niet kloppen van de simkaart nummers. Toevallig voor je huidige abonnement een keer een nieuwe simkaart gekregen?

Daarnaast communiceren providers onderling echt zeer traag, kan zo een week overheen gaan voordat een aanvraag is behandeld.

Om welke providers gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Het klinkt inderdaad niet bindend, vandaar ook mijn vraag wat dan een redelijke compensatie zou zijn (er van uitgaande dat de nieuwe provider 100% schuld heeft voor de problemen). Het feit dat die 10 dagen expliciet zijn benoemd geeft volgens mij wel aan dat het in ieder geval een bindend karakter heeft en het lijkt me dat vast staat dat 12+ weken bij 100% schuld van de nieuwe provider geenszins redelijk is.

Ik ben in ieder geval van Tele2 naar Ben over gegaan. Ik heb bij Tele2 nooit een andere simkaart gekregen.

De schuld ligt volgens mij ook totaal niet bij Tele2, maar volledig bij Ben. Ben geeft dit ook niet als argument. Bij Ben is het momenteel gewoon een zooitje (kijk maar eens naar hun facebook pagina of klachtenkompas als je wat leesvoer wil hebben). Ik sta ook nog steeds niet goed in hun administratiesysteem en mijn (te behouden) nummer lijkt ook gekoppeld te zijn aan iemand anders.

Is ook een interessante kwestie: Wat nu als zowel ik als iemand anders beiden een geldig contract hebben voor 1 en hetzelfde nummer? Wie maakt dan aanspraak op dat nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Volgens jou zit de fout bij de nieuwe provider, kan je dit ergens staven?
Heeft Ben geen aanvraag gedaan? Hebben ze zelf gegevens verkeerd ingegeven?

Feit is dat zodra er ook maar iets in de aanvraag niet helemaal overeen komt met de database van de oude provider dat de portering gewoon geweigerd zal worden. De huidige provider zal het nummer dan dus niet vrijgeven.

De fout kan dus op 3 plekken zitten.
1. Nieuwe prover doet hun aanvraag verkeerd
2. Oude prover blijft weigeren omdat er volgens hen een mismatch is.
3. Jij hebt niet de juiste gegevens doorgegeven aan de nieuwe provider waardoor zij een mismatch blijven versturen.

Als dit alles 12 weken aan de gang is dan gaat er ergens iets mis, ik zou je aanraden de nieuwe provider e vragen of zij de porteringsverzoeken kunnen checken en na kunnen gaan of deze zijn afgewezen en zoja met welke reden. Bezorg hen eventueel een kopie factuur van je huidige operator zoda zij de gegevens over kunnen nemen. Zodra de aanvraag op de juiste manier in het systeem zit is het waarschijnlijk zo in orde.

Je vraag over compensatie is heel simpel, je hebt geen enkel recht op wat voor compensatie dan ook en zal vermoedelijk ook niks krijgen. Als je al iets gaat krijgen is dat een geste vanuit de provider maar zeker niet iets waar je recht op hebt. Waarom zou je overigens compensatie moeten krijgen, je kan nu vermoedelijk nog gewoon bellen via je oude provider?

(ik zit zelf in de telecomsector en kom dit regelmatig tegen, wel in Belgie maar de basisprincipes zullen in NL hetzelfde zijn)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Greencap schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:07:
vandaar ook mijn vraag wat dan een redelijke compensatie zou zijn
Compensatie waarvoor?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
Voor het verliezen van het nummer, als TS door nieuwe provider zijn nummer verliest dan is er schade. Of die te verhalen is, is een compleet ander verhaal, maar schade is er in de meeste gevallen wel. In mijn geval is alleen al het nummer zelf geld waard en gewoon goed te verkopen.

OPTA heeft hier bepaalde regels voor, zoals de termijn waarin een nummer beschikbaar MOET blijven voor de oude gebruiker. (ik geloof voor mobiele nummers 12 weken bewaren voor oud gebruiker voor ze het nummer terug in de pool mogen plaatsen voor heruitgifte bij andere klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:59:
Voor het verliezen van het nummer, als TS door nieuwe provider zijn nummer verliest dan is er schade. Of die te verhalen is, is een compleet ander verhaal, maar schade is er in de meeste gevallen wel. In mijn geval is alleen al het nummer zelf geld waard en gewoon goed te verkopen.

OPTA heeft hier bepaalde regels voor, zoals de termijn waarin een nummer beschikbaar MOET blijven voor de oude gebruiker. (ik geloof voor mobiele nummers 12 weken bewaren voor oud gebruiker voor ze het nummer terug in de pool mogen plaatsen voor heruitgifte bij andere klant)
TS gaat toch over van provider A naar B ?

Zolang provider B het nummer niet heeft geporteerd blijft deze toch gewoon actief bij Provider A en blijft hij/zij het nummer behouden? Dat nummer zet zichzelf niet zomaar stop. Volgens mij kan het abonnement en de facturatie bij Provider B zelfs pas ingaan als zij het nummer effectief over hebben genomen en je via hun begint te bellen.

Enige manier dat TS zijn nummer zou verliezen is als hij/zij zelf heeft opgezegd bij zijn huidige provider voordat het nummer is overgenomen. In dat geval is TS in fout omdat een opzegging de overname kan blokkeren.

Of het moet in Nederland echt compleet anders gaan dan hier in Belgie. Lijkt me overigens sterk en ik heb hiervoor ook een aantal jaar voor KPN gewerkt en daar was het hetzelfde principe (al deed ik daar vooral de vaste diensten)

[ Voor 5% gewijzigd door Skimovic op 30-05-2015 01:45 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ik heb niet mijn oude abonnement opgezegd. Dit is door Ben zelf gedaan. Op 2 maart ben ik bij mijn oude provider afgesloten en sinds dien kan ik dus ook niet meer gebeld worden op mijn nummer. Dit wordt ook door Ben erkent. Mijn vraag over compensatie gaat dan dus over:

A. Het niet leveren van de dienst (is vrij simpel)
B. De schade door het niet gebruik kunnen maken van mijn nummer

Dat er compensatie gaat komen staat vast. Ben heeft dit zelfs al toegezegd. Ik vraag me echter af wat redelijk is. Het verliezen van en telefoonnummer kan al heel snel heel prijzig worden als je het bijvoorbeeld ook zakelijk gebruikt.

Daarnaast ben ik benieuwd of ik nog iets kan doen om de boel te versnellen, want het schiet zo niet bepaald op.
Pagina: 1