Opbouw contactdoos met schakelaar/dimmer en stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
Ik heb een aantal lichtschakelaars in huis waar ik het praktisch zou vinden als er ook een stopcontact beschikbaar zou zijn. Een aantal aannemers die ik had laten langskomen voor een verbouwing zeiden dat je er een gat naast kunt boren, maar dan kun je je muur gelijk opnieuw stucken en schilderen.

Ik zoek nu eigenlijk naar de (on?)mogelijkheid om aan 1 gat een schakelaar/dimmer én een stopcontact te installeren. Ik heb inmiddels begrepen dat er opbouwdozen met schakelaar zijn (alleen dan heb je nog geen aarde), maar voor een combinatie met dimmer zou dit niet mogelijk zijn. Echter, bij de bouwmarkten stuit ik nu op verschillende verhalen, dat het wel of niet mogelijk is, dus een opbouwdoos met dimmer en stopcontact op 1 gat in de muur.

Wie weet hier meer van?
Als ik dit oude topic lees, Opbouw dimmer + contactdoos, lijkt men te zeggen dat het wel kan (hoewel ze niet reppen over hoeveel gaten er in de muur zitten).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Met dimmer ben ik ze nooit gezien in één module. Wel met een gewone schakelaar. Nadeel is dat er alleen een fase naartoe gaat, dus je zal nul en aarde bij moeten trekken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-11 15:49
Ik kan niet meekijken in het gelinkte topic maar ik kan mij voorstellen dat er een aantal opties zijn.
een "plat" contact waarbij alles dus in de lasdoos weg gewerkt wordt, dit zal niet passen en zal er inderdaad een lasdoos naast moeten komen (ps werk valt wel mee, er komen 2 lasdozen naast elkaar, waarbij de draden onderling worden door verbonden).
Een opbouwdoos is de tweede optie, dit moet zonder meer kunnen.

Houdt er rekening mee dat naar een schakelaar over het algemeen maar 2 draden lopen (blauw en schakel) dus je zal ook je bruin en aarde moeten trekken door de leidingen om een stekkerdoos aan te kunnen sluiten. Kijk dan ook meteen even naar de dikte van de pvc buis en hoeveel kabels deze maximaal mag hebben.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Ik hoop dat bij je schakelaars bruin en schakel zit. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.