Aankoop advies 2e hands iMac (jaarmodel?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Beste Tweakers,

Aangezien ik zelf weinig verstand heb van welke specs van belang zijn bij het kopen van een computers zou ik graag gebruik maken van jullie kennis.

Daar ik veel met Photoshop, Illustrator en in mindere mate Cinema4D werk heb ik besloten binnenkort een iMac aan te schaffen. Dit heeft voornamelijk te maken met het gebruiksgemak en een persoonlijke voorkeur voor de iMac (fanboy? misschien.)

Nu heb ik 2 vragen waarbij jullie wellicht kunnen helpen.

1. Ik zie veel aanbod van 2e hands Imac op bijvoorbeeld Marktplaats. Dit verschilt enorm in prijs met de aankoop van een nieuw model. De meeste advertenties lijken betrouwbaar en met een goed product, echter zeker weten doe je uiteraard nooit. Heeft iemand ervaring met 2e hands iMacs of is dit een no-go?

2. Er is veel aanbod van verschillende jaarmodellen. Aangezien ik de Mac hoofdzakelijk voor bovenstaande programma's zal gebruiken vroeg ik mij af welke jaarmodellen nog "goed" zijn. Mocht ik kiezen voor een 2e hands. Op mijn werk gebruik ik een late 2010 model welke gewoon goed werkt, zoals ik al zei ben ik alleen absoluut geen expert en kan ik alle hulp goed gebruiken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04:46
Zelf heb ik een tweedehands iMac gekocht van mid 2011. Van deze aankoop heb ik nooit spijt gehad. Heb het apparaat nu een aantal maand, en ben er nog steeds zeer tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
livranca schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:11:
Zelf heb ik een tweedehands iMac gekocht van mid 2011. Van deze aankoop heb ik nooit spijt gehad. Heb het apparaat nu een aantal maand, en ben er nog steeds zeer tevreden mee!
Mag ik vragen hoeveel je er voor betaald hebt? Er zit ook bij dezelfde modellen nog redelijk veel prijs verschil in, ben hier dus ook nog wat zoekende in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Ik zal het zo even voor je opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kijk eens in mijn v&a: realistische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
sebastius schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:28:
Kijk eens in mijn v&a: realistische prijzen.
Bedankt voor je reactie. Ben eigenlijk op zoek naar de 21,5 inch en die van jou is iets beschadigd door de ouderdom. Die van 27 inch is mij iets te groot voor mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Je kan prima een 2e hands Mac kopen. Wel je gezonde verstand blijven gebruiken.
Oudere modellen voordeliger, maar even opletten met een ouder model of er bv Yosemite op draait.
Zelf gaan kijken en "voelen" hoe de Mac werkt. Heel goed naar het scherm kijken en zien of er afwijkende kleuren in de hoeken zitten.
En extra geheugen; SSD ipv HD, prima.
Ander nadeel ouder systeem: kan zijn dat bij de volgende grote OSX upgrade je Mac niet meer mee mag doen van Apple......

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 27-05-2015 13:57 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
OgWok schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:55:
Je kan prima een 2e hands Mac kopen. Wel je gezonde verstand blijven gebruiken.
Oudere modellen voordeliger, maar even opletten met een ouder model of er bv Yosemite op draait.
Zelf gaan kijken en "voelen" hoe de Mac werkt. Heel goed naar het scherm kijken en zien of er afwijkende kleuren in de hoeken zitten.
En extra geheugen; SSD ipv HD, prima.
Bedankt voor je reactie! Ik hoor nu meerdere malen problemen met het scherm voorbij komen, is dit een bekend probleem of gewoon iets wat voor kan vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Het komt voor. Dus heel goed kijken of het scherm er last van heeft. Valt in de eerste instantie niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Kan je voor je Pro geen nieuwe betalen?
Ikzelf zou voor mijn Pro geen verhoogd risico willen lopen om midden in een project zonder dev-device te zitten. Nu hebben wij vanuit het bedrijf wel wat redundantie, maar dan nog. Daarnaast, de 3 jaar oude MBP met i7, dedicated gpu en 16 GB ram lopen aanzienlijk minder soepel dan mijn 4 maanden oude MBPr instapmodel met laaggeklokte dual-core, slechts 8GB ram en geen dedicated gpu.
offtopic:
Een collega heeft op zijn dikke audio dev macbook linux draaien en zelfs dat is mist de smoothness van een nieuw apparaat. En juist die smoothness is waarom dat ik van fervent Applehater voor mijn Pro naar een Mac ben overgestapt, mijn workflow is significant beter.

Belangrijke tip, zorg dat je minimaal 16GB ram hebt, ik kom voor simpel web dev werk te kort met 8GB (voornamelijk door chrome en ik vermoed shared memory van de IGP die het van het ram afsnoept).

Overigens hebben hagelnieuwe Macs ook last van scherm problemen. Voordeel is dat jij bij bijv AcesDirect voor +/- 50 euro in totaal 5 jaar garantie kan afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 27-05-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Ik heb toen een 21.5 inch iMac gekocht met i5 en 12gb ram voor tussen de 600-700 euro, precieze bedrag kan ik niet zo snel meer terugvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-10 00:21
Als je overweegt een 21,5 inch iMac te kopen, dan raad ik je aan om een model van 2012 en jonger te kopen - vanaf toen is er usb 3.0 op de iMac gekomen. Dan hoef je geen SSD in de iMac zelf in te bouwen, maar kan je er een in een externe behuizing (met usb 3.0 support natuurlijk) gebruiken om een flinke snelheidswinst te behalen t.o.v. het standaard model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
livranca schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:43:
Ik heb toen een 21.5 inch iMac gekocht met i5 en 12gb ram voor tussen de 600-700 euro, precieze bedrag kan ik niet zo snel meer terugvinden
Oke, enorm bedankt voor het (zover mogelijk) achterhalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

liptonicee schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:55:
Als je overweegt een 21,5 inch iMac te kopen, dan raad ik je aan om een model van 2012 en jonger te kopen - vanaf toen is er usb 3.0 op de iMac gekomen. Dan hoef je geen SSD in de iMac zelf in te bouwen, maar kan je er een in een externe behuizing (met usb 3.0 support natuurlijk) gebruiken om een flinke snelheidswinst te behalen t.o.v. het standaard model.
Imho zal een SSD op de SATA bus beter scoren dan op USB 3.0. Een van de redenen: de processor hoeft zich daar veel minder mee bezig te houden dan bij SATA.
SSD inbouw is niet voor de watjes; maar er staan hele goede HowTo's op internet en met de juiste schroevendraaiers en zuignappen is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-10 00:21
OgWok schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:06:
[...]

Imho zal een SSD op de SATA bus beter scoren dan op USB 3.0. Een van de redenen: de processor hoeft zich daar veel minder mee bezig te houden dan bij SATA.
SSD inbouw is niet voor de watjes; maar er staan hele goede HowTo's op internet en met de juiste schroevendraaiers en zuignappen is dat goed te doen.
Uiteraard ben ik het met je eens dat het beter is om het op de SATA te doen, maar de makkelijkere manier is via USB - en dan heb je toch echt 3.0 nodig. Je gaat er hoe dan ook flink op vooruit t.o.v. de standaard hdd die in de iMac steekt. Ik ken weinig mensen die het aandurven om zelf een iMac uit elkaar te halen om de SSD in te bouwen - het is inderdaad niet voor watjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:38
@!liptonicee, je vergeet een optie , namelijk thunderbolt. Dat al op het 2011 model zit.
Er zijn externe thunderbolt drives met ssd op de markt waarop je perfect OSX kunt draaien.
Pagina: 1