Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook/Laptop voor HBO ICT studie

Pagina: 1
Acties:

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:24
Wat ga je met je laptop doen?
Deze ultrabook/laptop wil ik gaan gebruiken voor mijn vervolgstudie, HBO-ICT.
De laptop zal dus diverse vm's moeten kunnen draaien, verder verwacht ik er verslagen mee te maken en films op te kijken.

Wat is je budget?
Zo'n €1500 euro, duurder kan wanneer nodig

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik neem de laptop mee op de fiets van mijn studentenkamer naar school, en in de trein mee naar huis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen acer, packerd bell of medion etc.

Extra informatie
Aangezien ik geen games speel heb ik niet perse een grafische kaart nodig, aangezien dit de accuduur niet ten goede komt. Wel is ram geheugen belangrijk voor vmware.
Mijn huidige studie (MBO ICT) heb ik gedaan met een Asus N53SV (i7 2670QM, 6GB ram, 540M 2GB, 750GB HDD, 120GB SSD).
Deze laptop is in princiepe nog krachtig genoeg (al is het ram geheugen aan de krappe kant), maar ik vind hem te zwaar om nog eens 4 jaar mee rond te sjouwen en ben niet tevereden met de accuduur (1,5 uur).

Ik ben opzoek naar een degelijke lichte laptop/ultrabook met een goede accu duur, die krachtig genoeg is om vm's op te draaien.

Wat heb ik zelf in gedachten?
Zelf heb ik de Dell XPS 13 al een tijdje op het oog, mooie lichte ultrabook met redelijke specs.
Ik twijfel of een 256GB SSD voldoende is om vm's/vhd's op te slaan, dus zit te kijken naar het 512GB model met de i7 en QHD scherm.
Ook heeft de Asus Zenbook Pro UX501JW mijn aandacht getrokken, deze is een stuk krachtiger, maar ook groter, zwaarder en duurder (al helemaal na VIP korting van Dell).
Of zou de Dell XPS 15 misschien een betere keuze zijn?

Vanuit mij de vraag of jullie mij kunnen helpen met deze keuze, wat is verstandig, hebben jullie nog betere alternatieven?

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Is dit niet iets voor je?: pricewatch: Lenovo ThinkPad Yoga 14 20DM003QMH

Hij is full HD (geloof me QHD is nu niet handig en zeker niet met vm's), heeft een 512GB SDD dus je kan meer dan zat bestanden erop zetten en vmmetjes. 8GB aan RAM en dat is prima voor een vm (al weet ik niet wat je gaat doen met vm tijdens je studie) i7 is zeker handig met vm dankzij hypertherding. 14" dus lekker handig mee te nemen en een mooi IPS scherm. Een leuk dinggetje aan deze laptop is dat die yoga kan doen :P. Nadeel is echter dat die 1,9 kg weegt

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Brabo
Bedankt voor je reactie.
Die Yoga 14 beschikt over dezelfde CPU, RAM en SSD als de duurste XPS 13, echter heeft de Yoga een 840M videochip, wat de accuduur niet ten goede komt. De XPS 13 is lichter plus het design vind ik een stuk mooier, na 10% Dell vip korting kosten beide ongeveer hetzelfde.

Vergeleken met de Yoga 14 zou mijn keuze eerder naar de XPS 13 gaan, en dan de resolutie eventueel op 1080p instellen.

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

jeroenvanrooij schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:19:
Bedankt voor je reactie.
Die Yoga 14 beschikt over dezelfde CPU, RAM en SSD als de duurste XPS 13, echter heeft de Yoga een 840M videochip, wat de accuduur niet ten goede komt. De XPS 13 is lichter plus het design vind ik een stuk mooier, na 10% Dell vip korting kosten beide ongeveer hetzelfde.

Vergeleken met de Yoga 14 zou mijn keuze eerder naar de XPS 13 gaan, en dan de resolutie eventueel op 1080p instellen.
Kan. Maar die gtx 840m slurp niet zo veel en als je lichtelijk werk doet op je laptop wordt de intel igpu gebruikt.

Volgens mij kan je videochip gewoon uitschakelen en opzich kan een videochip handig zijn voor vm's

• Brabo
MarcRvB schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:42:
Kan. Maar die gtx 840m slurp niet zo veel en als je lichtelijk werk doet op je laptop wordt de intel igpu gebruikt.

Volgens mij kan je videochip gewoon uitschakelen en opzich kan een videochip handig zijn voor vm's
Lenovo claimt voor de Yoga 14 een maximale accu duur van 8 uur, Dell claimt 15 uur voor FHD en 11 uur voor QHD.
Wat zijn de pluspunten van de Yoga 14 tegenover de XPS 13? Afgezien van het feit dat je er een bijna 2 kilo wegende tablet van kan maken :P

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Tja hij heeft wel een dikke SSD van 512GB wat best wel heerlijk is :-).

daarnaast heeft die touchscreen maar ik denk dat die niet zo zeer nuttig voor je is :P

Kwa accuduur is de dell wel netjes maar ik neem aan dat je treinreis niet langer duurt dan een uur en op school je vast het stopcontact mag gebruiken ;)

Voor accuduur zal ik voor de dell gaan maar voor prestaties de yoga laptop

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 18:58
Ik zou voor die XPS13 gaan, tenzij je dingen wil doen die écht veel power vereisen. Het blijft namelijk wel een ultrabook en is daarmee nooit zo sterk als een full-voltage Core i7 quadcore. Maar heb jed at wel nodig?

Qua accuduur is de Full HD-versie echt bijzonder, en hij is nog eens super draagbaar ook. Verder een mooi compleet apparaat :) Ik heb zelf ook een 13" ultrabook met 1080p scherm (Vaio Pro 13, die pakt met de extra batterij ook gewoon 12 uur accutijd: ideaal om geen adapter mee te nemen!) en ik zou niet anders willen. Scherper is te scherp, en een groter scherm maakt de laptop ook weer groter. Ik doe trouwens zelf ook HBO ICT, op de Hanzehogeschool.

Ga je richting game development en meerdere servers emuleren, of wil je er ook op kunnen gamen, dan zou ik naar een andere laptop kijken. In alle andere gevallen is de XPS13 de laptop die ik zou kiezen :)

Zeker als je via Dell 10% studentenkorting weet te regelen op het Developer model (deze is uitgerust met Linux in plaats van Windows, als student heb je meestal toegang tot MS Dreamspark en kan je voor niks toch een legale Windows erop zetten. Niet op de site te vinden, alleen via bestelcode CNX4313) ben je voor ietsje meer dan €1000 euro al klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 27-05-2015 16:21 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Brabo
Richh schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:19:
Ik zou voor die XPS13 gaan, tenzij je dingen wil doen die écht veel power vereisen. Het blijft namelijk wel een ultrabook en is daarmee nooit zo sterk als een full-voltage Core i7 quadcore. Maar heb jed at wel nodig?

Qua accuduur is de Full HD-versie echt bijzonder, en hij is nog eens super draagbaar ook. Verder een mooi compleet apparaat :) Ik heb zelf ook een 13" ultrabook met 1080p scherm (Vaio Pro 13, die pakt met de extra batterij ook gewoon 12 uur accutijd: ideaal om geen adapter mee te nemen!) en ik zou niet anders willen. Scherper is te scherp, en een groter scherm maakt de laptop ook weer groter. Ik doe trouwens zelf ook HBO ICT, op de Hanzehogeschool.

Ga je richting game development en meerdere servers emuleren, of wil je er ook op kunnen gamen, dan zou ik naar een andere laptop kijken. In alle andere gevallen is de XPS13 de laptop die ik zou kiezen :)

Zeker als je via Dell 10% studentenkorting weet te regelen op het Developer model (deze is uitgerust met Linux in plaats van Windows, als student heb je meestal toegang tot MS Dreamspark en kan je voor niks toch een legale Windows erop zetten. Niet op de site te vinden, alleen via bestelcode CNX4313) ben je voor ietsje meer dan €1000 euro al klaar.
Bedankt voor je reactie.
Het nadeel aan de XPS 13 met Full HD scherm vind ik de 256GB SSD, dit lijkt een beperking aangezien een VM redelijk wat in gebruik neemt. Jammer dat de XPS 13 met Full HD scherm niet leverbaar is met een 512GB SSD.

Om de XPS 13 met 512GB SSD (QHD scherm) in te stellen op 1080p zou eigenlijk toch wel jammer zijn van het geld en de accuduur, en om de 256GB SSD er meteen uit te halen en een grotere in doen is ook weer zo sonde.

Of ik een i7 quadcore nodig heb weet ik niet, heb ik momenteel wel, maar lijkt me niet noodzakelijk.
Hoe bevalt het langdurig werken op een 13 inch scherm je? Ik ben momenteel 15,6" gewend.

• Richh
Het QHD model is sowieso niet nodig, het is te scherp om lekker mee te werken en het trekt je batterij leeg. Zolang DPI scaling in Windows zo brak is, tenminste :P De SSD vervangen is een probleem voor zover ik weet, er gaat geen gewone 2,5" drive in maar zo'n M.2 SSD en ik weet niet of die middels PCIE of SATA gaat. Je zal het moeten doen met 256GB als je voor de XPS13 1080p gaat. Ook je RAM is trouwens niet upgradable.

Zelf heb ik nooit problemen gehad met 'slechts' 256gb, bedoel het is nog steeds een hoop. Op mijn vorige laptop (mediocre 15,6" i5 van 600 euro) redde ik het zelfs nog met 128GB toen SSD's nog super duur waren :P Je zou er trouwens eventueel SD kaartjes bij in kunnen prikken voor gegevens die wat minder snelle data nodig hebben (verslagen, foto's, muziek, films). Een 64GB of zelfs 128GB is best betaalbaar zeker omdat die laptop verder helemaal niet duur is.

Ik kwam ook van een 15" laptop (1366x768) en dus gegaan naar een 13" 1080p display. En hij voelt voor mij als groter :P Uiteindelijk is de resolutie wat het handig maakt, de grootte bepaalt alleen maar hoe ver je er vanaf zit (althans, bij mij). Misschien zit ik nu wat vaker voorover gebogen om het scherm beter te kunnen zien, maar dat went wel en heb ik verder geen problemen mee. Laat staan dat het opweegt tegen elke dag 1,5 kg extra laptop + zware adapter moet meezeulen :P (reistijd 1,5 uur).

Maar nogmaals, dat is mijn mening. Iedere student heeft een andere laptop, van budgetnetbooks en T100's tot Alienware-systemen met dual GPU en een hele lasershow aan lampjes.
Het is maar net wat je zelf handig vind ;)

• Brabo
Is 256GB voldoende voor VM's?
Een SD kaartje steekt uit bij de XPS 13, dus dat is geen optie.

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

jeroenvanrooij schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:45:
Is 256GB voldoende voor VM's?
Een SD kaartje steekt uit bij de XPS 13, dus dat is geen optie.
Een vmmetje is bij mij zo 10GB. Je windows is snel 60GB wat programma's en je zit op de 100GB dus heb je nog 156GB over. Tja je kan het niet uitbreiden dat is het punt... Je kan ook kijken naar een laptop die een SSD en een HDD heeft.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook nog kijken voor een snelle USB3 schijf voor de opslag waarop je dingen archiveert.
256GB is een boel ruimte. Microsoft zegt dat je 20GB vrije ruimte nodig hebt voor de 64-bit en office is nog eens 3GB.

• novosibirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:18
zou je niet de 128gb of 256gb versie kunnen kopen, en zelf een 1 TB ssd erin bouwen. Verkoop je de 128gb of 256gb ssd hier via de V&A en je bent klaar. Beetje creatief nadenken :)

[ Voor 6% gewijzigd door novosibirk op 27-05-2015 23:17 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:51
Zou zelf niet gaan werken met externe hd lijkt me niet echt fijn. Idd als je zelf de ssd kan verbouwen naar grotere is dat misschien wel de beste optie weet alleen niet of je makkelijk in de XPS 13 komt en wat voor type ssd er in zit.

• Brabo
ppatrick schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 00:17:
Zou zelf niet gaan werken met externe hd lijkt me niet echt fijn. Idd als je zelf de ssd kan verbouwen naar grotere is dat misschien wel de beste optie weet alleen niet of je makkelijk in de XPS 13 komt en wat voor type ssd er in zit.
novosibirk schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:13:
zou je niet de 128gb of 256gb versie kunnen kopen, en zelf een 1 TB ssd erin bouwen. Verkoop je de 128gb of 256gb ssd hier via de V&A en je bent klaar. Beetje creatief nadenken :)
Richh schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:26:
De SSD vervangen is een probleem voor zover ik weet, er gaat geen gewone 2,5" drive in maar zo'n M.2 SSD en ik weet niet of die middels PCIE of SATA gaat. Je zal het moeten doen met 256GB als je voor de XPS13 1080p gaat. Ook je RAM is trouwens niet upgradable.
Externe hdd lijkt me ook niks, volgens Richh is de SSD niet te upgraden.
Na wat Googlen heb ik deze link gevonden http://www.myfixguide.com...-xps-13-9343-disassembly/, ik geloof dat er een SATA M.2 SSD in zit.
Dus in principe zou ik http://tweakers.net/price...ung-850-evo-m2-500gb.html of http://tweakers.net/price...-mx200-m2-80mm-500gb.html aan kunnen schaffen om te upgraden?

Een andere vraag is of het verschil tussen de i5 5200U en de i7 5500U merkbaar is?

• Richh
Het zou maar zo kunnen dat dat wel werkt. Ik denk dat ik twee laptops door elkaar haalde. Volgens mij is die SSD wel te vervangen, dan.
Maar is het M.2 SATA of M.2 PCI-E? :P

Wat betreft de CPU, er zit wel verschil in, maar of je dat merkt, dunno... Ik ben tevreden met mijn i5.

• novosibirk
Dat verschil merk je alleen bij apps die heel afhankelijk van de cpu zijn, bij standaard toepassingen merk je waarschijnlijk niets. Met de i7 heb je ongeveer 10% meer performance, als de prijs tov i5 ook ongeveer 10% meer is zou ik het doen. Jammer dat er geen zuinige 4core i7 zijn, maar wat er niet is kan niet he.

Ik heb zelf ook gestudeerd en ik weet waar je op doelt, wanneer je zegt dat je een ultrabook wilt. Ik zou alle snelheid die je kan kopen ook werkelijk kopen. Daarnaast raad ik je inderdaad een lichtgewicht laptop aan, maar daar was je zelf ook achter. De laptop moet elke dag meerdere malen gedragen worden en 2,5 kg op je rug is dan niet prettig. In het begin zal je daar geen problemen mee hebben aangezien je nog blij bent dat je een nieuwe laptop hebben maar na een half jaar kan je eraan gaan irriteren ( ik ben een levend voorbeeld).

Als je niet zeker weet of de ssd upgraded kan worden, dan kan je altijd met de leverancier, asus of dell bellen of mailen.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 07:54
Hier word gesproken over een VIP-korting bij dell.
Ik kan op dit moment geen codes hiervoor vinden.

Waar staan deze?

• Brabo
novosibirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:18:
Dat verschil merk je alleen bij apps die heel afhankelijk van de cpu zijn, bij standaard toepassingen merk je waarschijnlijk niets. Met de i7 heb je ongeveer 10% meer performance, als de prijs tov i5 ook ongeveer 10% meer is zou ik het doen. Jammer dat er geen zuinige 4core i7 zijn, maar wat er niet is kan niet he.

Ik heb zelf ook gestudeerd en ik weet waar je op doelt, wanneer je zegt dat je een ultrabook wilt. Ik zou alle snelheid die je kan kopen ook werkelijk kopen. Daarnaast raad ik je inderdaad een lichtgewicht laptop aan, maar daar was je zelf ook achter. De laptop moet elke dag meerdere malen gedragen worden en 2,5 kg op je rug is dan niet prettig. In het begin zal je daar geen problemen mee hebben aangezien je nog blij bent dat je een nieuwe laptop hebben maar na een half jaar kan je eraan gaan irriteren ( ik ben een levend voorbeeld).

Als je niet zeker weet of de ssd upgraded kan worden, dan kan je altijd met de leverancier, asus of dell bellen of mailen.
De zwaarste taak die de ultrabook uit gaat voeren is vmware, 2 á 3 vm's die tegelijkertijd moeten kunnen draaien.
Voor zover ik weet gebruikt dit vooral RAM geheugen, wat dit met de CPU doet weet ik niet.
Het nadeel van de XPS 13 met i7 vind ik het QHD scherm, dit zal ik toch op 200% moeten instellen omdat ik anders niets kan lezen, en het zorgt voor een minder lange accuduur.

• novosibirk
Duidelijk verhaal toch, je schetst zelf de conclusie al. De XPS 13 met i5 dus, accuduur en en resolutie wegen in dit kader veel zwaarder dan die 10% performance van de i7. Dit is ook geen volwaardige i7, maar dat wist je zelf ook wel. Die 10% hogere clock gaat voor jouw echt niet bepalen of jij nou wel 2 of 3 vm's kan draaien of niet, zoals je zelf al zegt weegt ram geheugen ook zwaar mee. De performance van beide processoren ligt dicht bij elkaar, 2 a 3 vm's trekken beide processoren wel. Minimaal 8gb (liefst 16gb) ram erin zou sufficient moeten zijn.

Kanttekening: Als je echt veel met Vm's gaat werken dan zou ik je toch aanraden om een volwaardige i7 te nemen. Met de reden dat je dan wat meer "bewegingsruimte" hebt.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 07:54
novosibirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:22:
Duidelijk verhaal toch, je schetst zelf de conclusie al. De XPS 13 met i5 dus, accuduur en en resolutie wegen in dit kader veel zwaarder dan die 10% performance van de i7. Dit is ook geen volwaardige i7, maar dat wist je zelf ook wel. Die 10% hogere clock gaat voor jouw echt niet bepalen of jij nou wel 2 of 3 vm's kan draaien of niet, zoals je zelf al zegt weegt ram geheugen ook zwaar mee. De performance van beide processoren ligt dicht bij elkaar, 2 a 3 vm's trekken beide processoren wel. Minimaal 8gb (liefst 16gb) ram erin zou sufficient moeten zijn.

Kanttekening: Als je echt veel met Vm's gaat werken dan zou ik je toch aanraden om een volwaardige i7 te nemen. Met de reden dat je dan wat meer "bewegingsruimte" hebt.
Lijkt mij ook.
Ik ga waarschijnlijk voor de FHD versie met 256 GB.
Ik heb nog een vergelijking gemaakt met de Toshiba portege en de HP Spectre.
De Dell is lichter en heeft de mooie dunne randen. Dus ik denk dat ik de keuze heb gemaakt.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Misschien stomme vraag maar wat ga je voor opleiding doen? Veel technische zaken? Ik zou namelijk dan een mindere CPU nemen en meer geheugen en diskruimte ipv zo'n top CPU die je misschien maar voor 50% gebruikt. De laatste jaren zie ik weer steeds meer meer meer CPU power maar men gebruikt nooit "The full potential". Echt zonde van je geld! Zelfde zie je met gamen, mensen willen een i7 terwijl een i5 beter voor dat doel is. Ga je heavy programmeren okay maar dan nog... Ik heb een i5 op mijn laptop met 16GB en ik draai nu op windows7 met 2 VM's (Oracle Linux + 2 DB's en Ubuntu) beide zonder problemen. Alleen tijdens het booten is er wat vertraging maar dat is weer meer IO oorzaak dan CPU bottleneck.

Voor 1500 euro kan je een super laptop kopen zeker als je geen top videocard erin wilt hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je niet voor veel minder een super laptop kan kopen die 100% voldoet aan wat je echt nodig hebt.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 07:42
m.b.t. 10% dell VIP korting:
Welkom bij de club!
Momenteel kunnen we helaas geen nieuwe leden accepteren,Tot nader bericht adviseren wij u later terug te komen voor meer informatie.
Ondertussen is uw 10% kortingscode nog wel geldig zoals aangegeven in de email die u van ons ontvangen heeft.
Dus je dient nog wel over een 10% code te beschikken. Nieuwe worden dus tijdelijk niet meer geleverd...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Brabo
rikoos schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:17:
Misschien stomme vraag maar wat ga je voor opleiding doen? Veel technische zaken? Ik zou namelijk dan een mindere CPU nemen en meer geheugen en diskruimte ipv zo'n top CPU die je misschien maar voor 50% gebruikt. De laatste jaren zie ik weer steeds meer meer meer CPU power maar men gebruikt nooit "The full potential". Echt zonde van je geld! Zelfde zie je met gamen, mensen willen een i7 terwijl een i5 beter voor dat doel is. Ga je heavy programmeren okay maar dan nog... Ik heb een i5 op mijn laptop met 16GB en ik draai nu op windows7 met 2 VM's (Oracle Linux + 2 DB's en Ubuntu) beide zonder problemen. Alleen tijdens het booten is er wat vertraging maar dat is weer meer IO oorzaak dan CPU bottleneck.

Voor 1500 euro kan je een super laptop kopen zeker als je geen top videocard erin wilt hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je niet voor veel minder een super laptop kan kopen die 100% voldoet aan wat je echt nodig hebt.
Ik ga HBO-ICT studeren aan Hogeschool Zuyd, hier wil ik de richting (netwerk) infrastructuur design kiezen.
Ik zoek een dunne laptop met (redelijk) lange accuduur (vandaar ultrabook..) die toch geschikt is om voor zwaardere doeleinde te gebruiken dan een gemiddelde student (vmware).

Deze laptop/ultrabook moet 4 a 5 jaar vlot meegaan.
Mijn vraag is of de XPS 13 met 8GB RAM, een i5 5200U en een 256GB SSD hier voldoende voor is.
Zo niet, kan ik dan beter een krachtigere laptop zoals de Dell XPS 15, Asus Zenbook Pro UX501 of HP Omen 15 overwegen? Nadeel aan deze laptops vind ik dat ze groter en zwaarder zijn, en waarschijnlijk ook warmer worden en vaker een hoorbare fan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Brabo op 28-05-2015 18:33 ]

• novosibirk
De Dell met de i5 en 8gb ram en 256ssd is genoeg voor een hbo ICT studie. Een krachtigere laptop zou zonde van het geld zijn. Je stelt constant dezelfde vragen waarvan jij zelf het antwoord al weet.

Je kan wel een betere laptop halen met meer specs, maar voor een studie ICT hbo studie zul je het niet nodig hebben. Het zal dan meer zijn om je ego te strelen :d

• Brabo
novosibirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:18:
De Dell met de i5 en 8gb ram en 256ssd is genoeg voor een hbo ICT studie. Een krachtigere laptop zou zonde van het geld zijn. Je stelt constant dezelfde vragen waarvan jij zelf het antwoord al weet.

Je kan wel een betere laptop halen met meer specs, maar voor een studie ICT hbo studie zul je het niet nodig hebben. Het zal dan meer zijn om je ego te strelen :d
Bedankt voor je reactie, dan weet ik voldoende.
Topic kan gesloten worden

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je naar die laptops kijkt kun je ook eens naar de HP ZBook 14 G2 of 15u G2 kijken. Deze hebben de I7-5500u of 6500u, minimaal 8GB (te upgraden naar 16) en ruimte voor een M.2 SSD + 2,5" slot. Tevens hebben ze ook nog een FirePro mocht het grafisch iets zwaarder worden.
Voordeel is dat je er dus nog het ea. aan kan upgraden mocht het niet voldoen in de standaard spec, en je hebt een langere garantie, wat fijn is als je de laptop elke dag nodig hebt voor je studie.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 20:58

3DDude

I void warranty's

jeroenvanrooij schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:31:
[...]

Ik ga HBO-ICT studeren aan Hogeschool Zuyd, hier wil ik de richting (netwerk) infrastructuur design kiezen.
Ik zoek een dunne laptop met (redelijk) lange accuduur (vandaar ultrabook..) die toch geschikt is om voor zwaardere doeleinde te gebruiken dan een gemiddelde student (vmware).

Deze laptop/ultrabook moet 4 a 5 jaar vlot meegaan.
Mijn vraag is of de XPS 13 met 8GB RAM, een i5 5200U en een 256GB SSD hier voldoende voor is.
Zo niet, kan ik dan beter een krachtigere laptop zoals de Dell XPS 15, Asus Zenbook Pro UX501 of HP Omen 15 overwegen? Nadeel aan deze laptops vind ik dat ze groter en zwaarder zijn, en waarschijnlijk ook warmer worden en vaker een hoorbare fan hebben.
1) 256 GB is zat.

Waarom? VMware zie ik voorbij komen, als je VMware Workstation hebt maak je 1 maal een Windows Server 2012 R2 installatie, vervolgens sysprep je die en sluit je af.
Met deze virtuele machine doe je niks! (die start je niet weer).
Je maakt vervolgens een "Linked Clone" deze start je , je doorloopt de sysprep en je hebt vervolgens een VM van paar GB (hij slaat alleen de verschillen op).

Ben je klaar? *klik, delete linked clone*.

Verder zou ik zeggen 8GB ram is wel wat krapjes, wel te doen hoor.
kwa CPU die U versies houden niet over.

Trust me, ik heb een i5 - 5300U in mijn laptop van de zaak. Ik start 2 a 3 VM's (in Hyper-V het bovenstaande truukje met Differencing disks ;) ) en het is naar mijn mening super traag.

2) Dus 8GB is krap, maar met zo'n U processor op zich logisch, heb een 5300U met 16GB geen idee waarom (want kan het toch niet gebruiken - naar mijn mening).

3) Wil je echt rap spul neem een mobiele Quad Core, die komen dadelijk uit dus als je nog even kunt wachten.. Of anders pak je de i7 4700Q series :)

*disclaimer: ik ben wellicht wat verwend door mijn Desktop thuis.. - zie sig ;) *

Be nice, You Assholes :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

novosibirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:18:

Nu kom ik even met mijn eigen ervaring aan karren.
Ik, student ITSM(ICT-Beheer met een andere naam) op Saxion HBO in Enschede, heb hier niet genoeg aan.
Als ik 3/4 VM's te gelijk moet draaien heb ik tekort aan geheugen wat ik ga merken op zowel Native, als op mijn VM's. Ik heb het hier over en simpele database, DNS-server, DHCP-server, AD en dergelijke, niets wat echt heel veel zou kosten(zou je denken). Maar om toch vloeiend te werken op alle VM's zonder telkens te moeten wachten zit je met 8GB wel krap.
Zeker omdat je gaat vergeten dat je FireFox, Chrome of Opera ook nog heb draaien met 20 tabbladen om die ene bug/issue te fixen waar je tegen aanloopt.

Persoonlijk heb ik een EVO 840 250GB in mijn studielaptop geschroefd, hier heb ik genoeg aan voor mijn native + VM's mits ik er bewust mee omga en mijn data schijf gebruik voor dingen die ik niet dat kwartiel nodig heb. Dus oude VM's weer weghalen etc.

Nu ben ik nog geen CPU bottle necks tegengekomen, maar ik heb dan ook een i7-4712MQ in mijn laptop zitten. Wat ik vooral merk is als ik mijn cores kan verdelen onder de VM's en dan ook daadwerkelijk wat overhoudt het wel goed functioneert. Zowel native als VM's.
edit: hier bedoel ik mee dat een quadcore geen luxe is en meer noodzaak, we hebben het wel over 4jr afschrijving, geen 2jr, wil je het reëel houden moet je reëel denken.

Als we kijken naar de i5-5200U, is die in vergelijking wel zuinig maar ook stukken trager. notebookcheck.net linkje tja met een TPD die meer dan twee keer zo hoog is, ben je snel af van de Ultrabook en wordt het toch een deftige notebook.

Ik heb een laptop van bijna 2,5kg, daarnaast heb ik bijna dagelijks ook boeken bij me(ja ik ben een ijverige student(soms)) maar ik merk ik niets of amper iets van. Moet zo'n 10 minuten lopen, 20 minuten in de trein en 10 minuten op de fiets. Enfin als ik de bijbel van Looijen bij me heb is het misschien andere koek.

Persoonlijk zal ik me toch nog even achter de oren krabben en misschien iets verder / langer zoeken. Vraag anders tijdens een meeloopdag 1ste of 2e jaars studenten wat zij voor laptop hebben en of dat soepel werkt voor de doeleinden. Je zou ze ook een mailtje kunnen sturen via een docent. Ik ken maar weinig mede-studenten van mij die daar niet positief op zouden reageren met enige uitleg terug je kant op.

edit: ik ben blijkbaar niet de enige met mijn menig, overigens wel te lui om mijn verhaal aan te passen aan het verhaal hierboven.
edit2: iets meer over cores

[ Voor 5% gewijzigd door True op 28-05-2015 21:08 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• novosibirk
Die enkele keer bij een opdracht dat je laptop op zn volle toeren loopt en een voordeel met native i7 behaald kan worden, nou nou. Correct me if im wrong. Ik heb uni informatica gedaan en de i5 in mijn ultrabook heeft altijd goed zijn werk gedaan. Zo nu en dan zag ik wel dat de i7 van mn buurman net wat beter liep, maarja dat was bij 2 a 3 vakken in de hele studie dat dit voorkwam. Daarnaast heb ik persoonlijk liever 1,5kg in de rugtas, ik heb me in het begin mateloos geirriteerd aan mijn 2,5kg notebook met 2,5 uur batterijduur ( want dat ga je krijgen met een i7 HQ). Ik vind het persoonlijk onhandig om constant afhankelijk te zijn van stopcontacten, zeker als je ieder 2 uur moet verplaatsen om naar de volgende les te gaan. Conclusie: naar mijn mening is de i7 niet waard voor die sporadische momenten dat je voordeel haalt met een i7 HQ tijdens je studie.
Trouwens, ik ben het er wel mee eens dat 16gb handig kan zijn. Ik ben vaker tegen een max geheugenbereik gestrand dan tegen een cpu bottleneck.

{disclaimer: Ik had thuis wel een rappe pc (i7 3820, 16gb, 500gb ssd) waar ik alles op maakte. De laptop werd enkel gebruikt voor op de universiteit}

[ Voor 6% gewijzigd door novosibirk op 29-05-2015 00:06 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Uni is toch wat anders dan HBO, ongetwijfeld dat OP net zoals ik projecten krijgt en opdracht die hij moet maken, dan ga je die cores wel meer merken dan met onderzoek etc.(even kort door de bocht genomen).

• Brabo
Ik verwacht vergelijkbare belasting als True
True schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:04:
Als ik 3/4 VM's te gelijk moet draaien heb ik tekort aan geheugen wat ik ga merken op zowel Native, als op mijn VM's. Ik heb het hier over en simpele database, DNS-server, DHCP-server, AD en dergelijke, niets wat echt heel veel zou kosten(zou je denken). Maar om toch vloeiend te werken op alle VM's zonder telkens te moeten wachten zit je met 8GB wel krap.
Zeker omdat je gaat vergeten dat je FireFox, Chrome of Opera ook nog heb draaien met 20 tabbladen om die ene bug/issue te fixen waar je tegen aanloopt.
Ik denk ook dat HBO wat meer praktijkgericht is, en UNI wat meer theoretisch is.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een ultrabook / laptop met de nieuwe generatie CPU's.
Om ruim 1500 euro neer te tikken voor een 4e generatie processor vind ik niks.
Is er al meer bekend over wanneer de Skylake CPU's in laptops verschijnen? Aangezien broadwell geen full voltage quad core CPU's heeft. Een stopcontact zal ik (vrijwel) altijd beschikbaar hebben. Dus een accuduur van meer dan 10 uur (XPS 13) is niet nodig. Als ik een uur of 5 op een accu kan doen ben ik tevreden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

novosibirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:53:Daarnaast heb ik persoonlijk liever 1,5kg in de rugtas, ik heb me in het begin mateloos geirriteerd aan mijn 2,5kg notebook met 2,5 uur batterijduur ( want dat ga je krijgen met een i7 HQ).
Mijn BTO kan zeker wel 3-4 uur mee als ik helderheid een beetje aanpas.
jeroenvanrooij schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 08:01:
Om ruim 1500 euro neer te tikken voor een 4e generatie processor vind ik niks.
Is er al meer bekend over wanneer de Skylake CPU's in laptops verschijnen? Aangezien broadwell geen full voltage quad core CPU's heeft. Een stopcontact zal ik (vrijwel) altijd beschikbaar hebben. Dus een accuduur van meer dan 10 uur (XPS 13) is niet nodig. Als ik een uur of 5 op een accu kan doen ben ik tevreden.
Ja ik heb toevallig gisteren gekeken naar een laptop voor een klas genoot van me, heb zelf een BTO en om nu een Asus om te bouwen dat die geschikt is voor onze doeleindes kan, maar kost veel moeite zonder echte toevoeging.

Je zou dan voor een pricewatch: Asus N551JQ-CN045H kunnen gaan, maar dan moet je een caddy vinden, hardeschijf daar in plaatsen voor extra data en er nog een 250GB SSD bij aanschaffen. Hiernaast heb je dan een hardeschijf van 5400RPM en geen 5Ghz/ac (wat ik persoonlijk wel fijn vind). Daarnaast waarschijnlijk(aanname) twee bankjes van 4GB dus niet op de beste manier uit te breiden naar 16GB. En je hebt er een GT845M in zitten die je eigenlijk toch niet wilt(of wilt gebruiken).

Ik zat te kijken naar een V•BOOK voor € 920,49 met een i7-4710MQ, 1x 8GB 1600Mhz, 500GB 7200RPM, caddy, Intel Wireless-AC 7260.

Bij beide moet je nog 90€ denken voor de SSD, bij de Asus nog een caddy.

Het is gewoon pro's en con's afwegen, persoonlijk leg ik liever net wat meer neer voor zo'n V•BOOK die wat meer uitbreid mogelijkheden heeft, wat zelfs nog zou kunnen is de dvd-bay laten zitten in de V•BOOK en dan een mSATA SSD nemen.

• Brabo
Een HDD wil ik sowieso niet meer, SSD all the way. AC wifi is een vereiste.
3 a 4 uur vind ik te krap, heb graag minimaal 5 uur op een accu.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat je een SSD wilt is logisch, maar ook niet de HDD als data in een 2e slot?
Ik denk niet dat je 5 uur gaat redden met een CPU die voldoet aan je eisen.

• Brabo
True schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:30:
Dat je een SSD wilt is logisch, maar ook niet de HDD als data in een 2e slot?
Ik denk niet dat je 5 uur gaat redden met een CPU die voldoet aan je eisen.
Liever geen HDD nee, voorkeur gaat naar een 500GB SSD.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je echt 500GB aan SSD wilt hebben zal ik er 1x 250GB mSATA in knallen en 1x 250GB 2,5" SSD op het orginele slot.
Dan heb je na een paar jaar niet 500GB aan SSD op gebruikt, maar maar 250GB en is de andere nog in goede staat. Gooi dan alle VM's lekker op de 2e en op eerste Windows (en houd ruimte voor een dual boot!) en al je andere meuk, en eventueel iets ruimte voor VM's als je aan 250GB niet genoeg hebt.

Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat je dit nodig hebt voor soepel gebruik van VM's tijdens een project of opdrachten:
  • 250GB SSD
  • 4 cores + hyperthreading met een fatsoenlijke clock(!) undervoltage CPU's heb ik bij ons nog niet gezien wel wat oudere modellen i5 en i3 dual cores die met VM's ook al niet super..super werken...
  • 8GB RAM
Wat ik persoonlijk erg fijn vind wat je toch voor een prikje(meer) in dit segment kan krijgen:
  • Full HD
  • Extra data als in een HDD
  • 5Ghz
  • Gemakkelijke upgrade naar 16GB
Ik denk dat als je een investering doet voor 3/4jr (laten we reëel zijn, ga je echt 4jr met je laptop doen?) je echt knetter dom bent als je geen Full HD neemt, je je zelf in je vingers snijdt als je geen 5Ghz neemt(begint nu echt wat meer te komen), je een laptop neemt die niet gemakkelijk met 1x 8GB bankje te upgraden is.

Als je persoonlijk een 500GB SSD wilt, moet je dat lekker doen, maar gezien de prijzen zou ik het echt bij de al pre-build HDD + 250GB SSD houden, kom je toch in de problemen, prik je er(in ieder geval bij de V-BOOK) heel gemakkelijk 250GB bij, en zoals we gezien hebben met de BX100 die nu vrij nieuw is, als je in kwartiel 3/4 meer SSD nodig hebt, ben je ook al 9-12mnd verder, en kost het dan hoogstwaarschijnlijk nog minder.

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mocht je nog altijd geen keuze gemaakt hebben, dan is een Lenovo Carbon X1 ook wel een optie. Ik gebruik de mijne voor ontwikkeling (Visual Studio) met de occasionele VM's voor integratie/testen. Mijne heeft een touch scherm (ik had nooit gedacht dat ik een touch scherm zo vaak zou gebruiken, mis het nu zelfs op mijn MBP) en de 8GB waarnaar je op zoekt bent. Plus de batterij houdt het toch een paar uurtjes uit. en de laptop is naar mijn aanvoelen snel, heel snel...

• Brabo
Ik heb wat onderzoek gedaan naar de nieuwe generatie Intel CPU's (Skylake), deze zouden vanaf september dit jaar verkrijgbaar moeten zijn.
Aangezien Broadwell geen quadcore heeft en ik Hashwell te oud vind (om 4 jaar mee te werken), denk ik dat ik ga wachten op een leuke laptop met een Skylake CPU.
De eerste paar weken/maanden van de opleiding moet ik nog wel door kunnen komen met mijn huidige laptop (i7 2670QM, 6GB RAM).

Verwijderd

Voor dat geld kun je ook denken aan een Apple 13" MacBook Pro met een bijzonder mooi Retina scherm. Je kunt er namelijk ook Windows op zetten naast of in plaats van OS X.

Voordeel is dat de restwaarde van zo'n Mac na een aantal jaren flink hoger blijft dan een vergelijkbare Windows PC. Dus uiteindelijk ben je goedkoper uit. En het is kwalitatief erg goed gebouwd spul.

13-inch MacBook Pro 2,7-GHz Retina-display
2,7-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1866-MHz LPDDR3-geheugen
128 GB PCIe-flashopslag, vanaf
Intel Iris Graphics 6100
Ingebouwde batterij (10 uur)
Force Touch-trackpad

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/ca2687b9f4d4c49b314e73ab7dc18c2e/201745630/Fullbleed+1.jpg

• Brabo
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 21:59:
Voor dat geld kun je ook denken aan een Apple 13" MacBook Pro met een bijzonder mooi Retina scherm. Je kunt er namelijk ook Windows op zetten naast of in plaats van OS X.

Voordeel is dat de restwaarde van zo'n Mac na een aantal jaren flink hoger blijft dan een vergelijkbare Windows PC. Dus uiteindelijk ben je goedkoper uit. En het is kwalitatief erg goed gebouwd spul.

13-inch MacBook Pro 2,7-GHz Retina-display
2,7-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1866-MHz LPDDR3-geheugen
128 GB PCIe-flashopslag, vanaf
Intel Iris Graphics 6100
Ingebouwde batterij (10 uur)
Force Touch-trackpad
Bedankt voor je reactie, ik ben echter geen Apple fan, en de restwaarde interesseert me niet
Dual core i5 > Ik zoek een quad core
8GB RAM > Ik heb het liefst 16GB
128GB opslag > Ik zoek 500GB

Verwijderd

jeroenvanrooij schreef op maandag 01 juni 2015 @ 08:37:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik ben echter geen Apple fan, en de restwaarde interesseert me niet
Dual core i5 > Ik zoek een quad core
8GB RAM > Ik heb het liefst 16GB
128GB opslag > Ik zoek 500GB
Merkvoorkeur interesseert mij nooit, gaat om de technische performance en de support. De rest is allemaal op te waarderen. De XPS 13 is ook een prachtig apparaat, ook helemaal geen verkeerde keuze.

• Brabo
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:41:
Merkvoorkeur interesseert mij nooit, gaat om de technische performance en de support. De rest is allemaal op te waarderen. De XPS 13 is ook een prachtig apparaat, ook helemaal geen verkeerde keuze.
Naar mijn mening betaal je bij een Apple meer voor het OS dan bij een Windows laptop.
Aangezien ik dit OS niet wil gebruiken, betaal ik in principe te veel voor die (matige) specificaties.

Verwijderd

jeroenvanrooij schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:20:
[...]

Naar mijn mening betaal je bij een Apple meer voor het OS dan bij een Windows laptop.
Aangezien ik dit OS niet wil gebruiken, betaal ik in principe te veel voor die (matige) specificaties.
Ieder zijn keuze natuurlijk. Als ICT-er is het natuurlijk wel slim om van meer markten thuis te zijn dan alleen 1 OS te kennen en niet bij voorbaat iets uit te sluiten.

Eigenlijk zouden opleidingen dit ook verplicht moeten stellen en kennis opdoen om iedereen de verschillen leren van Linux, Chrome OS, OS X (=UNIX) en Windows. Want het perfecte OS bestaat nog steeds niet.

• Brabo
[b]Grasfluiter schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:06:
Ieder zijn keuze natuurlijk. Als ICT-er is het natuurlijk wel slim om van meer markten thuis te zijn dan alleen 1 OS te kennen en niet bij voorbaat iets uit te sluiten.

Eigenlijk zouden opleidingen dit ook verplicht moeten stellen en kennis opdoen om iedereen de verschillen leren van Linux, Chrome OS, OS X (=UNIX) en Windows. Want het perfecte OS bestaat nog steeds niet.
Op mijn huidige opleiding ervaar ik dat mensen met een Apple laptop nog wel eens problemen hebben met het draaien van bepaalde programma's, en dit daarom in een Windows VM moeten doen.
Daar zit ik niet op te wachten.
Pagina: 1