Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672576

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe Iphone 5S

Apple zegt dat het niet uitmaakt hoe je je telefoon de eerste keer oplaadt.
Maar ik lees heel veel verschillende dingen. Vrienden zeggen dat je hem volledig moet ontladen. Terwijl anderen zeggen dat dat juist killing is voor je lithium ion batterij.

Jullie nog enige ideeën?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-03 16:50

Vickiieee

Kritische lezer.

Beste Paula,

Tegenwoordig maakt dit met Lithium Ion batterijen voor zover ik weet bijzonder weinig meer uit. Met oude batterijen (Alkaline e.d.) was het nog wel eens zo dat je ze echt volledig op moest laden en dan volledig moest leegmaken, de eerste paar keer, omdat deze batterijen nog moesten 'leren' hoe vol of leeg ze konden.

Met Lithium Ion batterijen is dit verleden tijd en maakt het bijzonder weinig uit. Je kunt het online opzoeken. Waar je wel gelijk in hebt is dat er inderdaad ontzettend veel verschillende dingen worden gezegd:
- De een zegt als je hem net krijgt eerst helemaal leegmaken voordat je hem oplaad;
- De ander zegt juist eerst helemaal opladen voordat je hem echt gaat gebruiken;
- De een zegt helemaal leeg maken en helemaal opladen (gewoon 100%);
- Een ander zegt weer dat je hem ergens tussen de 20% en 80% geladen moet houden.

Allemaal kletskoek geloof ik. Zelf hier ook wel eens e.e.a. over opgezocht en voor zover ik weet maakt het echt weinig uit. Afhankelijk van hoe vol de batterij zit als je hem net uit de verpakking haalt en aan zet en wat je die dag gaat doen kan je hem natuurlijk eerst helemaal leeg maken voordat je hem gebruikt of juist eerst volledig opladen.

Zelf merk ik wel dat ik mijn telefoon vaak eerst helemaal leeg 'gebruik' voordat ik hem op laadt. Waarom? Geen idee. Zo lang als dat er nog 'juice' in zit hoef ik hem niet op te laden, dus waarom vroegtijdig aan de oplader hangen?

Mvg,
Victor

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:14
Lithium ion batterijen moet je niet volledig ontladen, daar slijten ze enorm snel van. Het beste is om 'm alleen tussen de 30-70% te gebruiken, maar dat is voor de gemiddelde gebruiker niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bastard schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:02:
Lithium ion batterijen moet je niet volledig ontladen, daar slijten ze enorm snel van. Het beste is om 'm alleen tussen de 30-70% te gebruiken, maar dat is voor de gemiddelde gebruiker niet realistisch.
Bron?

Het enige wat ik weet is dat daadwerkelijk helemaal leegtrekken van Li-Ion accu's inderdaad slecht is, maar dat is dan met name van toepassing op accu's/apparaten die daar geen bescherming voor ingebouwd hebben. Bijvoorbeeld als je losse Li-Ion cellen zonder protectie circuit gebruikt in een zaklamp.

Het lijkt me dat een iPhone(accu) gewoon is uitgerust met protectiecircuit, dat de boel uitschakelt voordat de accu te diep ontladen wordt.

Verder slijt Li-Ion gewoon per definitie over tijd, waarbij warmte een belangrijke invloed heeft op hoe snel dat gaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672576

Topicstarter
Ja daar ben ik dus bang voor, hij is nu op 10%
loop echt op m'n werk met oplader in mijn hand haha
Ik stop hem er bij 5% wel in en laad hem helemaal op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264553

Van 0 tot 80% gebruikt de iPhone snelladen. Van 80-100% gaat het veel langzamer en noemt men het druppelladen. Het snelladen is handig, maar vergt wel meer van de batterij. Het beste is daarom de batterij tussen 80-100% te houden. Maar erg realistisch is dat niet. Of je dan op 10% zit of 0 maakt dan ook niet meer uit.

Het volledig ontladen en weer opladen is enkel handig om de batterij te recalibreren. Het batterij percentage is namelijk maar een schatting. En na verloop van tijd wordt dat steeds onnauwkeuriger. Recalibreren helpt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:01
Anoniem: 264553 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:09:
Van 0 tot 80% gebruikt de iPhone snelladen. Van 80-100% gaat het veel langzamer en noemt men het druppelladen. Het snelladen is handig, maar vergt wel meer van de batterij. Het beste is daarom de batterij tussen 80-100% te houden. Maar erg realistisch is dat niet. Of je dan op 10% zit of 0 maakt dan ook niet meer uit.

Het volledig ontladen en weer opladen is enkel handig om de batterij te recalibreren. Het batterij percentage is namelijk maar een schatting. En na verloop van tijd wordt dat steeds onnauwkeuriger. Recalibreren helpt dan.
Ik zit met mn 5s meestal aan de 40-60%, einde van de dag. Volgens jouw opmerking zou dat dus gunstiger zijn, omdat een groter deel van het laden bestaat uit druppelladen..

Ach ja, ik ga er vanuit dat de batterij wel zo'n 2 jaar prima werkt, en tegen de tijd dat ie slecht wordt, kan ie altijd nog vervangen worden (telefoon of de batterij)
Pagina: 1