Beste Paula,
Tegenwoordig maakt dit met Lithium Ion batterijen voor zover ik weet bijzonder weinig meer uit. Met oude batterijen (Alkaline e.d.) was het nog wel eens zo dat je ze echt volledig op moest laden en dan volledig moest leegmaken, de eerste paar keer, omdat deze batterijen nog moesten 'leren' hoe vol of leeg ze konden.
Met Lithium Ion batterijen is dit verleden tijd en maakt het bijzonder weinig uit. Je kunt het online opzoeken. Waar je wel gelijk in hebt is dat er inderdaad ontzettend veel verschillende dingen worden gezegd:
- De een zegt als je hem net krijgt eerst helemaal leegmaken voordat je hem oplaad;
- De ander zegt juist eerst helemaal opladen voordat je hem echt gaat gebruiken;
- De een zegt helemaal leeg maken en helemaal opladen (gewoon 100%);
- Een ander zegt weer dat je hem ergens tussen de 20% en 80% geladen moet houden.
Allemaal kletskoek geloof ik. Zelf hier ook wel eens e.e.a. over opgezocht en voor zover ik weet maakt het echt weinig uit. Afhankelijk van hoe vol de batterij zit als je hem net uit de verpakking haalt en aan zet en wat je die dag gaat doen kan je hem natuurlijk eerst helemaal leeg maken voordat je hem gebruikt of juist eerst volledig opladen.
Zelf merk ik wel dat ik mijn telefoon vaak eerst helemaal leeg 'gebruik' voordat ik hem op laadt. Waarom? Geen idee. Zo lang als dat er nog 'juice' in zit hoef ik hem niet op te laden, dus waarom vroegtijdig aan de oplader hangen?
Mvg,
Victor
Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!