[Car Audio] Advies subwoofer/kist/amp combo gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 12:54

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik heb voor de auto (mazda 3, 2004, sedan, zilvergrijs :P) een nieuwe speakerset uitgekozen. Ik heb al veel zitten lezen maar betreft de sub is er zó veel info te vinden dat ik er gek van word. :/

Keuze is gemaakt op basis van her en der luisteren, ik wilde met 300 euro klaar zijn maar dat gaat never nooit niet lukken blijkbaar :+ O-) Hier de config zoals deze nu is en eerdaags in de auto gebeund moet worden. Hier ben ik al redelijk tevreden over, alles is beluisterd e.d. maar het mist eigenlijk een klein beetje laag. Een subje erbij merk je wel en maakt het net af ondanks dat mijn eerste insteek was eigenlijk geen sub te gebruiken. Vandaar dat er ook weinig van het budget is gereserveerd voor een sub. Een duurdere sub zal zeker een duurdere versterker vereisen en dan loopt het een beetje uit de hand.

Nu mijn vraag: Welke sub moet ik nemen?

Ik ben er al over uit dat het waarschijnlijk een gesloten kist moet worden welke ik zelf in elkaar ga schroeven/lijmen/kitten met 32mm mdf (meer is beter, right? :) ). De beslissing voor een gesloten kist is ivm de doelstelling om een sub te hebben welke alles mooi strak aanvult en net dat snelle schopje in je rug geeft in plaats van een jeukende neus. Ik luister pop/rock/electro. Formaat is een 8" subwoofer, ik wil beslist geen fart-auto hebben die van ellende uit elkaar trilt, dat is voor golfjes. Dat is een heel mooie sport, maar niet mijn doelstelling. Ik heb mijn oren lief. :+

Omdat ik 'beperkt' vermogen op de amp heb, 200/280 watt op 4/2 ohm en ik voor een gesloten sub de regel wél wil hanteren (want tegendruk van gesloten kist) van oververmogen op de versterker kwam ik voor weinig geld de volgende sub tegen: Gladen RS-08 (Extreme). Zo heb ik ruim voldoende vermogen op de amp om alles soepel aan te sturen achterin.

TL;DR

Spekkies Gladen RS-08 Extreme
200w @ 2ohm
Óf:
Spekkies Gladen RS-08
175w @ 4ohm

Deze subs kosten 70 en 75 euro, net het geld wat ik uitspaar op de keuze voor Gladen RS ipv Gladen SQX in de cabine. Zeer betaalbaar en volgens mij voldoet het redelijk aan mijn eisen. Als eerste zou ik voor de 2ohms gaan, maar er zitten nog wat verschillen tussen dus mogelijk is de 4ohms beter?

2e optie:

Gladen SQX-08, een wat 'betere' uitvoering maar 'vereist' meer vermogen dan mijn amp kan leveren, namelijk 250w@4ohm maar ziet er wat degelijker uit.
SQX-08 spekkies
Ik weet dus niet of deze in een gesloten kist met de 200w lekker gaat spelen als ik de knop eventjes naar rechts draai. Enerzijds vind ik die paar tientjes voor wat extra kwaliteit wel waard mits hij hoorbaar beter klinkt.

3e optie:

Een subwoofer voor rond de 100 euro aangeraden door jullie.

Rest van de set welke ik al gekozen heb, wijzigingen kunnen nog gemaakt worden.

Fronts:
Gladen RS-165 composet
100w rms @ 3ohm
spekkies

Rears:
Gladen RS-165 kickbass/mids only
<100w rms @ 3 ohm
spekkies, zelfde als boven eigenlijk :+

Amp:
Hertz HCP-5D
4x55w @ 4ohm, 4x90w @ 2ohm, zal dus ergens daar tussenin zitten maar lijkt mij ruim voldoende :P
1x200w @ 4ohm, 1x280w @ 2ohm voor een sub kanaal met subsonic filter
Spekkies Amp
Keuze voor een D-amp is simpel, hoef ik geen amp te watercoolen en shit :> 8)

Demping
Mijn audioboer heeft me al een paar stukken dynamat beloofd van de grote rol :*) Gaan achter de speakers en tegen de kofferklep.

Als de keuze bekend is zal de kist nog getekend moeten worden, deze maak ik zelf. De keuze voor band-pass of vented heb ik laten varen omdat er blijkbaar een redelijk klankverschil in zit plus gesloten kleiner is (jeej, meer kratjes pils mee in de auto) en ietsje minder nauwlettend is qua inhoud dus heb ik nog wat spelingsruimte. Mocht ik daar vragen over hebben (want google is erg tegenstrijdig op veel vlakken) laat ik het wel even weten. Laat ik eerst maar eens met de driver/sub beginnen...

[ Voor 1% gewijzigd door Nox op 27-05-2015 01:25 . Reden: Spekkies Amp toegevoegd ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-04 21:09
De amp heb je al? Zie dat die een subsonic filter op 25Hz heeft. Ik zou voor een 8-10 inch sub gaan in een gepoorte behuizing getuned op die 25Hz. Hoeveel liter heb je om mee te werken?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
lutkeveld schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:09:
De amp heb je al? Zie dat die een subsonic filter op 25Hz heeft. Ik zou voor een 8-10 inch sub gaan in een gepoorte behuizing getuned op die 25Hz. Hoeveel liter heb je om mee te werken?
De amp is al gekozen, laat ik het zo zeggen. Een gepoorte behuizing zie ik eigenlijk niet zitten omdat de bass dan dieper en langer wordt in plaats van de gewenste kick. Of ik moet er helemaal naast zitten maar dit is wat ik zo'n beetje overal lees dus daar zit amper onduidelijkheid in.

Ik heb zat liters in de kofferbak, maar de verhouding liters audio/bier om mee te nemen moet wel een beetje fatsoenlijk blijven :P

[ Voor 42% gewijzigd door Nox op 27-05-2015 01:24 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:59
Heb je een sedan met vijfde deur, of is de kofferbak een apart compartiment? Dat kan namelijk een groot verschil maken in de geluidskwaliteit en de keuze van de sub. Ik ken iemand die een 8 inch woofer in een kistje in zijn kofferbak had gemonteerd en door de stalen afscheiding (achter de achterbank zeg maar) hoorde je in de auto bar weinig laag.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autofan1985
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-01-2024
Peenutzz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:59:
Heb je een sedan met vijfde deur, of is de kofferbak een apart compartiment? Dat kan namelijk een groot verschil maken in de geluidskwaliteit en de keuze van de sub. Ik ken iemand die een 8 inch woofer in een kistje in zijn kofferbak had gemonteerd en door de stalen afscheiding (achter de achterbank zeg maar) hoorde je in de auto bar weinig laag.
Bij een Mazda3 sedan zoals TS heeft is het een apart compartiment. ;) Voor een 5e deur moet je dan echt naar de HB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Peenutzz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:59:
Is een apart compartiment, de kofferklep is een simpel brok staal dus dat moet gedempt worden ook.

Nadeel is dat een paar tientjes extra investeren resulteert in een grotere en zwaardere sub maar ook de eis voor een zwaardere versterker en die paar tientjes snel een paar honderd euro worden. Voor een zwaardere sub zou ik een 4- en een 1-kanaals amp moeten hebben of een dure 6-kanaals. Eigenlijk zoek ik voor de config die ik nu al heb (4 midbass, 2 tweeters, amp) een uitbreiding die op de versterker past :) Als ondervermogen op de amp geen probleem is kan ik uitwijken naar een 10" sub van de RS-line of de 8" SQX sub.

Overigens ben ik niet zo bass-headed, maar als het zo goed als zinloos is heeft het natuurlijk ook geen nut en spaar ik wel door voor een andere sub. Of misschien dat een dubbele sub kan? De 2x 4 ohm paralel aansluiten bijvoorbeeld? Dan heb ik 2ohm, 280w > 140w per sub die 175w rms als max heeft. Mooie dubbel gesloten kistje maken en knallen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
NoxiuZ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:23:
[...]

De amp is al gekozen, laat ik het zo zeggen. Een gepoorte behuizing zie ik eigenlijk niet zitten omdat de bass dan dieper en langer wordt in plaats van de gewenste kick. Of ik moet er helemaal naast zitten maar dit is wat ik zo'n beetje overal lees dus daar zit amper onduidelijkheid in.

Ik heb zat liters in de kofferbak, maar de verhouding liters audio/bier om mee te nemen moet wel een beetje fatsoenlijk blijven :P
Je zit er lichtelijk naast ja. Het is niet zo dat een gepoorte kist geen fatsoenlijke kick heeft, Als je hem goed tuned loopt de response gewoon veel dieper door, waardoor je ook de echte 'sub' frequenties mee pakt.

Als je wat concretere eisen stelt kunnen wij beter helpen met een selectie maken. Bijvoorbeeld twee 8 inchers die totaal maximaal 200 euro mogen kosten in een 100 liter behuizing.

De vaste eisen lijken mij:
-Moet 280W aan kunnen
-Moet tot 25Hz komen om het maximale uit de subsonic filter te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Als ik eisen zou moeten geven:

Max ~100 euro
8" of 10"
Max 200w @ 4 ohm
Max 280w @ 2 ohm
Moet nut hebben in een sedan
Getuned op 50-80hz

Ik hoef niet superlaag. Subsonisch filter is puur om ongewenste frequenties buiten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:43
Keuze zat toch? Leuke 10inch in gesloten behuizing moet voldoende zijn. Kijk naar de juiste merken en kies er 1 binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 21:24
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
NoxiuZ schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 07:31:
Getuned op 50-80hz

Ik hoef niet superlaag. Subsonisch filter is puur om ongewenste frequenties buiten te houden :)
Ongewenst inderdaad. Een subsonic filter is bedoeld om alles onder tuning frequentie weg te halen. Onder die frequentie neemt de excursie van de woofer namelijk enorm toe wat kan leiden tot schade. Het is niet zo dat alles onder 25Hz per definitie ongewenst is omdat het slecht klinkt ofzo. Juist niet, het mooie van een auto is dat je zo diep kan gaan.

Tunen op 50-80Hz betekend dat je daaronder geen response meer hebt. Als je dan bijvoorbeeld een nummer hebt met een lekkere bassline op 30Hz zal dat amper hoorbaar zijn. 50 tot 80Hz haal je bijna met je deurspeakers wel. Het zou in mijn ogen zonde zijn om je zo te limiteren.

Mijn suggestie:
Twee MTX RT10 in parallel in een 100 liter behuizing, getuned op 25Hz (2x€55)
Of een Infinity 1260W in 50 liter getuned op 25Hz (1x€75)

Beiden lachen om 280W :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Mar.tin schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:09:
Is het als je hem enkel aanvullend wil gebruiken niet de moeite om te kijken naar een platte sub die je onder een voorstoel kunt monteren?
Dat vind ik een wijvenoplossing :P En er zit geen fun van het bouwen in.. ben tweaker hé ;)
lutkeveld schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:28:
[...]

Ongewenst inderdaad. Een subsonic filter is bedoeld om alles onder tuning frequentie weg te halen. Onder die frequentie neemt de excursie van de woofer namelijk enorm toe wat kan leiden tot schade. Het is niet zo dat alles onder 25Hz per definitie ongewenst is omdat het slecht klinkt ofzo. Juist niet, het mooie van een auto is dat je zo diep kan gaan.

Tunen op 50-80Hz betekend dat je daaronder geen response meer hebt. Als je dan bijvoorbeeld een nummer hebt met een lekkere bassline op 30Hz zal dat amper hoorbaar zijn. 50 tot 80Hz haal je bijna met je deurspeakers wel. Het zou in mijn ogen zonde zijn om je zo te limiteren.

Mijn suggestie:
Twee MTX RT10 in parallel in een 100 liter behuizing, getuned op 25Hz (2x€55)
Of een Infinity 1260W in 50 liter getuned op 25Hz (1x€75)

Beiden lachen om 280W :P
Het punt is dat ik graag wel de regel wil houden dat je versterker minimaal moet leveren wat de sub aan kan. Liefst ietsje meer. Als mijn amp gaat clippen krijg je vieze rotzooi en dat wil ik niet. Dan hoeft het ook niet zo hard want dan gaat toch heel de auto meetrillen met alles wat los en vast zit.

Dus leuk dat ze om mijn amp lachen, maar ik heb liever dat de amp lacht om de sub :+

Óf ik zit er volledig naast, maar dit is wat mijn huiswerk mij heeft geleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Clippen kan je voorkomen door een beetje te tweaken;
-Headunit begrenzen
-Input gain van de amp juist instellen

In jouw geval zullen de subs bijna nooit meer dan 100W te zien krijgen. 280W in twee 8/10" subs gaat oorverdovend hard.

Veel mensen denken onjuist dat clippen een probleem is voor de subs. In werkelijkheid geeft een sub geen moer of dat zijn input signal wel clean is of niet. Het gaat er om dat bij een geclipt signaal het gemiddelde vermogen hoger ligt dan bij een normaal signaal. Dit kan er voor zorgen dat de subs bezwijken onder de thermische belasting; de spreekspoel smelt.

Een sub is ook slechts een slaaf, de amp is de master. Het is niet zo dat je met een te grote sub je de versterker kan overbelasten. Met een grote amp kan je wel een sub overbelasten. Het enige waarmee je met een sub een versterker kan overbelasten is een te lage weerstand / impedantie (1 ohm in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
lutkeveld schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:42:
Clippen kan je voorkomen door een beetje te tweaken;
-Headunit begrenzen
-Input gain van de amp juist instellen

In jouw geval zullen de subs bijna nooit meer dan 100W te zien krijgen. 280W in twee 8/10" subs gaat oorverdovend hard.

Veel mensen denken onjuist dat clippen een probleem is voor de subs. In werkelijkheid geeft een sub geen moer of dat zijn input signal wel clean is of niet. Het gaat er om dat bij een geclipt signaal het gemiddelde vermogen hoger ligt dan bij een normaal signaal. Dit kan er voor zorgen dat de subs bezwijken onder de thermische belasting; de spreekspoel smelt.

Een sub is ook slechts een slaaf, de amp is de master. Het is niet zo dat je met een te grote sub je de versterker kan overbelasten. Met een grote amp kan je wel een sub overbelasten. Het enige waarmee je met een sub een versterker kan overbelasten is een te lage weerstand / impedantie (1 ohm in dit geval).
Ah well, fijn, zoiets had ik ook al bedacht maar omdat er zo ongeveer lijfstraffen staan op het gebruiken van een amp met minder vermogen dan de sub aan kan had ik me dat maar voorgehouden :+ Op 2ohm krijg ik er zeker het meeste uit, dus dan is een dubbele sub van 4 ohm de betere optie. Ingangssignaal krijg ik niet boven de 2,5v (headunit doet geen 5v :( En ding was nog duur ook... bt73dab) dus zo snel zal het niet clippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Geen probleem. Het is niet zo dat hij met 5V harder zou gaan, nu moet je gewoon de inputgevoeligheid naar beneden schroeven naar 2.5-3V.

Pagina: 1