Ik heb voor de auto (mazda 3, 2004, sedan, zilvergrijs
) een nieuwe speakerset uitgekozen. Ik heb al veel zitten lezen maar betreft de sub is er zó veel info te vinden dat ik er gek van word.
Keuze is gemaakt op basis van her en der luisteren, ik wilde met 300 euro klaar zijn maar dat gaat never nooit niet lukken blijkbaar
Hier de config zoals deze nu is en eerdaags in de auto gebeund moet worden. Hier ben ik al redelijk tevreden over, alles is beluisterd e.d. maar het mist eigenlijk een klein beetje laag. Een subje erbij merk je wel en maakt het net af ondanks dat mijn eerste insteek was eigenlijk geen sub te gebruiken. Vandaar dat er ook weinig van het budget is gereserveerd voor een sub. Een duurdere sub zal zeker een duurdere versterker vereisen en dan loopt het een beetje uit de hand.
Nu mijn vraag: Welke sub moet ik nemen?
Ik ben er al over uit dat het waarschijnlijk een gesloten kist moet worden welke ik zelf in elkaar ga schroeven/lijmen/kitten met 32mm mdf (meer is beter, right?
). De beslissing voor een gesloten kist is ivm de doelstelling om een sub te hebben welke alles mooi strak aanvult en net dat snelle schopje in je rug geeft in plaats van een jeukende neus. Ik luister pop/rock/electro. Formaat is een 8" subwoofer, ik wil beslist geen fart-auto hebben die van ellende uit elkaar trilt, dat is voor golfjes. Dat is een heel mooie sport, maar niet mijn doelstelling. Ik heb mijn oren lief. 
Omdat ik 'beperkt' vermogen op de amp heb, 200/280 watt op 4/2 ohm en ik voor een gesloten sub de regel wél wil hanteren (want tegendruk van gesloten kist) van oververmogen op de versterker kwam ik voor weinig geld de volgende sub tegen: Gladen RS-08 (Extreme). Zo heb ik ruim voldoende vermogen op de amp om alles soepel aan te sturen achterin.
TL;DR
Spekkies Gladen RS-08 Extreme
200w @ 2ohm
Óf:
Spekkies Gladen RS-08
175w @ 4ohm
Deze subs kosten 70 en 75 euro, net het geld wat ik uitspaar op de keuze voor Gladen RS ipv Gladen SQX in de cabine. Zeer betaalbaar en volgens mij voldoet het redelijk aan mijn eisen. Als eerste zou ik voor de 2ohms gaan, maar er zitten nog wat verschillen tussen dus mogelijk is de 4ohms beter?
2e optie:
Gladen SQX-08, een wat 'betere' uitvoering maar 'vereist' meer vermogen dan mijn amp kan leveren, namelijk 250w@4ohm maar ziet er wat degelijker uit.
SQX-08 spekkies
Ik weet dus niet of deze in een gesloten kist met de 200w lekker gaat spelen als ik de knop eventjes naar rechts draai. Enerzijds vind ik die paar tientjes voor wat extra kwaliteit wel waard mits hij hoorbaar beter klinkt.
3e optie:
Een subwoofer voor rond de 100 euro aangeraden door jullie.
Rest van de set welke ik al gekozen heb, wijzigingen kunnen nog gemaakt worden.
Fronts:
Gladen RS-165 composet
100w rms @ 3ohm
spekkies
Rears:
Gladen RS-165 kickbass/mids only
<100w rms @ 3 ohm
spekkies, zelfde als boven eigenlijk :+
Amp:
Hertz HCP-5D
4x55w @ 4ohm, 4x90w @ 2ohm, zal dus ergens daar tussenin zitten maar lijkt mij ruim voldoende
1x200w @ 4ohm, 1x280w @ 2ohm voor een sub kanaal met subsonic filter
Spekkies Amp
Keuze voor een D-amp is simpel, hoef ik geen amp te watercoolen en shit

Demping
Mijn audioboer heeft me al een paar stukken dynamat beloofd van de grote rol
Gaan achter de speakers en tegen de kofferklep.
Als de keuze bekend is zal de kist nog getekend moeten worden, deze maak ik zelf. De keuze voor band-pass of vented heb ik laten varen omdat er blijkbaar een redelijk klankverschil in zit plus gesloten kleiner is (jeej, meer kratjes pils mee in de auto) en ietsje minder nauwlettend is qua inhoud dus heb ik nog wat spelingsruimte. Mocht ik daar vragen over hebben (want google is erg tegenstrijdig op veel vlakken) laat ik het wel even weten. Laat ik eerst maar eens met de driver/sub beginnen...

Keuze is gemaakt op basis van her en der luisteren, ik wilde met 300 euro klaar zijn maar dat gaat never nooit niet lukken blijkbaar

Nu mijn vraag: Welke sub moet ik nemen?
Ik ben er al over uit dat het waarschijnlijk een gesloten kist moet worden welke ik zelf in elkaar ga schroeven/lijmen/kitten met 32mm mdf (meer is beter, right?
Omdat ik 'beperkt' vermogen op de amp heb, 200/280 watt op 4/2 ohm en ik voor een gesloten sub de regel wél wil hanteren (want tegendruk van gesloten kist) van oververmogen op de versterker kwam ik voor weinig geld de volgende sub tegen: Gladen RS-08 (Extreme). Zo heb ik ruim voldoende vermogen op de amp om alles soepel aan te sturen achterin.
TL;DR
Spekkies Gladen RS-08 Extreme
200w @ 2ohm
Óf:
Spekkies Gladen RS-08
175w @ 4ohm
Deze subs kosten 70 en 75 euro, net het geld wat ik uitspaar op de keuze voor Gladen RS ipv Gladen SQX in de cabine. Zeer betaalbaar en volgens mij voldoet het redelijk aan mijn eisen. Als eerste zou ik voor de 2ohms gaan, maar er zitten nog wat verschillen tussen dus mogelijk is de 4ohms beter?
2e optie:
Gladen SQX-08, een wat 'betere' uitvoering maar 'vereist' meer vermogen dan mijn amp kan leveren, namelijk 250w@4ohm maar ziet er wat degelijker uit.
SQX-08 spekkies
Ik weet dus niet of deze in een gesloten kist met de 200w lekker gaat spelen als ik de knop eventjes naar rechts draai. Enerzijds vind ik die paar tientjes voor wat extra kwaliteit wel waard mits hij hoorbaar beter klinkt.
3e optie:
Een subwoofer voor rond de 100 euro aangeraden door jullie.
Rest van de set welke ik al gekozen heb, wijzigingen kunnen nog gemaakt worden.
Fronts:
Gladen RS-165 composet
100w rms @ 3ohm
spekkies
Rears:
Gladen RS-165 kickbass/mids only
<100w rms @ 3 ohm
spekkies, zelfde als boven eigenlijk :+
Amp:
Hertz HCP-5D
4x55w @ 4ohm, 4x90w @ 2ohm, zal dus ergens daar tussenin zitten maar lijkt mij ruim voldoende
1x200w @ 4ohm, 1x280w @ 2ohm voor een sub kanaal met subsonic filter
Spekkies Amp
Keuze voor een D-amp is simpel, hoef ik geen amp te watercoolen en shit
Demping
Mijn audioboer heeft me al een paar stukken dynamat beloofd van de grote rol
Als de keuze bekend is zal de kist nog getekend moeten worden, deze maak ik zelf. De keuze voor band-pass of vented heb ik laten varen omdat er blijkbaar een redelijk klankverschil in zit plus gesloten kleiner is (jeej, meer kratjes pils mee in de auto) en ietsje minder nauwlettend is qua inhoud dus heb ik nog wat spelingsruimte. Mocht ik daar vragen over hebben (want google is erg tegenstrijdig op veel vlakken) laat ik het wel even weten. Laat ik eerst maar eens met de driver/sub beginnen...
[ Voor 1% gewijzigd door Nox op 27-05-2015 01:25 . Reden: Spekkies Amp toegevoegd ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW