• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik weet niet of dit in het Canonmount topic kan, aangezien die over de EF lenzen lijkt te gaan, maar dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag, welke 50mm lens of lenzen kan ik 't beste aanschaffen? Ik heb hier absoluut geen haast mee, en ik vind 't zonde om eerst een goedkopere lens aan te schaffen als die later wordt vervangen door een betere. Daarentegen, misschien hebben de verschillende lenzen bestaansrecht naast elkaar, omdat ze wellicht verschillende sterke punten hebben, dus dat is wat ik zou willen weten.

De 1.4 is goedkoop, en daar kan ik meteen van genieten.
De 1.2 kan ik niet meteen halen maar moet binnen afzienbare tijd ook te doen zijn.
De 1.2L is iets voor de toekomst.

Ik vind de kwaliteitssprong van 1.4 naar 1.2 groot genoeg om voor de 1.2 te gaan. Maar de 1.2 en 1.2L zijn lastig te vergelijken. Op Flickr krijg je foto's van beiden te zien als je op de 1.2 zoekt. En van wat ik begrepen heb, hebben beide lenzen verschillende bokeh, de één is beter op de voorgrond en de ander op de achtergrond. Dus ik vraag me af of de L versie de non-L versie compleet overbodig maakt of niet. Als dit het geval is, en ik alleen voor de L versie moet gaan, is 't niet zo erg om voor de 1.4 als tijdelijke lens te gaan.

Dus in 't kort komt 't neer op:
- Nu een 1.4, veel later voor de 1.2L, of:
- Iets later voor de 1.2, nog veel later voor de 1.2L.
Tenzij iemand zegt alle 3 de lenzen zinvol zijn in de collectie, maar dat betwijfel ik. Nogmaals, ik heb er geen haast mee, m'n prioriteit is eigenlijk een andere lens, maar net als de 1.2L, heb ik daar niet direct geld voor helaas, dus ik zit te kijken of de 1.2 of 1.4 leuk is voor in de tussentijd.

Make lovecraft not warcraft.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De 50L heeft een aspherisch element er in zitten en de normale 50 1.2 niet :) Zorgt er voor dat je minder last van flares hebt en het contrast wat beter is. Of het nou echt prachtige lenzen zijn wide-open betwijfel ik, zullen niet super scherp zijn.

Je kan ook nog kijken voor de 55mm SSC f/1.2 welke het een stuk beter schijnt te doen :)

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23
De 55mm f/1.2 is erg scherp, maar heeft wel een aparte bokeh. Maar waar ga je de lens op gebruiken? En moet het per se een Canon zijn? We hebben overigens ook nog dit topic: Alternatieve objectieven

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sméagol
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
De lens zal voornamelijk inderdaad op een oude Canon SLR worden gebruikt, verder zal 't optie zijn voor m'n black magic pocket camera.

Ik zal die 55mm 'ns checken op Flickr, al lijkt ie ook niet goedkoop te zijn.

• Universal Creations
Met een Canon FD SLR is de keuze natuurlijk behoorlijk beperkt. Voor de Black Magic zou je ook kunnen kijken naar de Minolta Rokkor 58/1.2. Ook geen koopje, maar wel een zachtere bokeh dan de meeste '50' mm f/1.2 lenzen.

• Sméagol
  • Nu online

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Voor de bmpcc had ik al een lens voor ogen. Met deze lens wil ik voornamelijk weer wat meer met foto's gaan doen, die dan vooral scherper zijn dan de 1.8 die ik tot m'n beschikking heb. Als optie voor de bmpcc is leuk, maar daar blijft 't bij.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:19
offtopic:
De Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM (Canon) en Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Canon) lijken me ook de moeite waard om te overwegen. Ze zijn wat groter en zwaarder, maar de IQ schijnt extreem goed te zijn (waarbij de Art nog beter is).

Laat maar, ik lees weer te snel :+

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 27-05-2015 17:13 ]

• Universal Creations
Die gaan niet passen en werken op een manueel focus Canon.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het gaat hier ook om FD mount, niet om EF mount. Anders was er inderdaad meer keuze en zouden die lenzen ook snel naar voren komen.

Wel eens gekeken naar de FD 85mm 1.2? Ook een erg mooie lens die welliswaar een stuk duurder is maar dan wél bruikbaar is wide-open :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ventieldopje op 27-05-2015 12:31 ]

www.maartendeboer.net

Pagina: 1