Ik weet niet of dit in het Canonmount topic kan, aangezien die over de EF lenzen lijkt te gaan, maar dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag, welke 50mm lens of lenzen kan ik 't beste aanschaffen? Ik heb hier absoluut geen haast mee, en ik vind 't zonde om eerst een goedkopere lens aan te schaffen als die later wordt vervangen door een betere. Daarentegen, misschien hebben de verschillende lenzen bestaansrecht naast elkaar, omdat ze wellicht verschillende sterke punten hebben, dus dat is wat ik zou willen weten.
De 1.4 is goedkoop, en daar kan ik meteen van genieten.
De 1.2 kan ik niet meteen halen maar moet binnen afzienbare tijd ook te doen zijn.
De 1.2L is iets voor de toekomst.
Ik vind de kwaliteitssprong van 1.4 naar 1.2 groot genoeg om voor de 1.2 te gaan. Maar de 1.2 en 1.2L zijn lastig te vergelijken. Op Flickr krijg je foto's van beiden te zien als je op de 1.2 zoekt. En van wat ik begrepen heb, hebben beide lenzen verschillende bokeh, de één is beter op de voorgrond en de ander op de achtergrond. Dus ik vraag me af of de L versie de non-L versie compleet overbodig maakt of niet. Als dit het geval is, en ik alleen voor de L versie moet gaan, is 't niet zo erg om voor de 1.4 als tijdelijke lens te gaan.
Dus in 't kort komt 't neer op:
- Nu een 1.4, veel later voor de 1.2L, of:
- Iets later voor de 1.2, nog veel later voor de 1.2L.
Tenzij iemand zegt alle 3 de lenzen zinvol zijn in de collectie, maar dat betwijfel ik. Nogmaals, ik heb er geen haast mee, m'n prioriteit is eigenlijk een andere lens, maar net als de 1.2L, heb ik daar niet direct geld voor helaas, dus ik zit te kijken of de 1.2 of 1.4 leuk is voor in de tussentijd.
De 1.4 is goedkoop, en daar kan ik meteen van genieten.
De 1.2 kan ik niet meteen halen maar moet binnen afzienbare tijd ook te doen zijn.
De 1.2L is iets voor de toekomst.
Ik vind de kwaliteitssprong van 1.4 naar 1.2 groot genoeg om voor de 1.2 te gaan. Maar de 1.2 en 1.2L zijn lastig te vergelijken. Op Flickr krijg je foto's van beiden te zien als je op de 1.2 zoekt. En van wat ik begrepen heb, hebben beide lenzen verschillende bokeh, de één is beter op de voorgrond en de ander op de achtergrond. Dus ik vraag me af of de L versie de non-L versie compleet overbodig maakt of niet. Als dit het geval is, en ik alleen voor de L versie moet gaan, is 't niet zo erg om voor de 1.4 als tijdelijke lens te gaan.
Dus in 't kort komt 't neer op:
- Nu een 1.4, veel later voor de 1.2L, of:
- Iets later voor de 1.2, nog veel later voor de 1.2L.
Tenzij iemand zegt alle 3 de lenzen zinvol zijn in de collectie, maar dat betwijfel ik. Nogmaals, ik heb er geen haast mee, m'n prioriteit is eigenlijk een andere lens, maar net als de 1.2L, heb ik daar niet direct geld voor helaas, dus ik zit te kijken of de 1.2 of 1.4 leuk is voor in de tussentijd.
Make lovecraft not warcraft.