Google accounts geblokkeerd vanwege leeftijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Een kennis van mij heeft een dochter van 14. Die heeft al 5 jaar een (google-g)mail adres. Deze is geregistreerd in 2009.

Plotseling heeft ze geen toegang meer tot haar account, en krijgt ze de melding dat deze gereactiveerd moet worden, vanwege leeftijdsrestricties. (je zou 16 moeten zijn?)

Dat kan met een storting van een creditcard van 30 cent of met het insturen van kopie ID.

Nu heb ik dit nog nooit gezien, iets van gehoord of meegemaakt. Bovendien gaan er bij mij alarmbellen rinkelen als er om cc-gegevens dan wel id-gegevens gevraagd worden. Bijkomend is die dochter niet opeens ouder dan 16, dus ik vraag me af of na insturen van dat kopie ID het wel gaat werken.

Klopt dit allemaal wel? Of is dit een slinkse manier om cc-gegevens dan wel id-fraude te plegen? De google pagina's lijken allemaal te kloppen, maar ik vertrouw het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 08:08
Timmeah schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:13:
Een kennis van mij heeft een dochter van 14. Die heeft al 5 jaar een (google-g)mail adres. Deze is geregistreerd in 2009.

Plotseling heeft ze geen toegang meer tot haar account, en krijgt ze de melding dat deze gereactiveerd moet worden, vanwege leeftijdsrestricties. (je zou 16 moeten zijn?)

Dat kan met een storting van een creditcard van 30 cent of met het insturen van kopie ID.

Nu heb ik dit nog nooit gezien, iets van gehoord of meegemaakt. Bovendien gaan er bij mij alarmbellen rinkelen als er om cc-gegevens dan wel id-gegevens gevraagd worden. Bijkomend is die dochter niet opeens ouder dan 16, dus ik vraag me af of na insturen van dat kopie ID het wel gaat werken.

Klopt dit allemaal wel? Of is dit een slinkse manier om cc-gegevens dan wel id-fraude te plegen? De google pagina's lijken allemaal te kloppen, maar ik vertrouw het niet.
Why is Google asking me for a credit card or a copy of my government issued ID? How will this information be used?
We ask to run a small transaction on a valid credit card or for a copy of a government issued ID in order to validate your date of birth. We only use this information to confirm your date of birth and to restore your account. If you choose the option to provide a copy of your government ID, we will destroy the copy of your government ID after we validate your date of birth.

If you choose the option of a credit card transaction, we make a small charge ($0.30 USD) to confirm that the credit card is active and able to accept a charge. We will retain this data as necessary to meet regulatory requirements for a credit card transaction, after which it will be deleted.
https://support.google.com/accounts/answer/1333913?hl=en

Lijkt dus te kloppen, anders even bellen met Google.nl?

Zie:

Age requirements on Google Accounts

Below are the minimum age requirements to own a Google Account:

United States: 13 or older
Spain: 14 or older
South Korea: 14 or older
Netherlands: 16 or older
All other countries: 13 or older

[ Voor 6% gewijzigd door Exor op 26-05-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
Ja die zag ik ook staan, maar betekent dat dit kinders van onder de 16 geen google acct kunnen gebruiken?

Als er een overboeking van 30 cent gedaan wordt, of als er een id gestuurd wordt, is dat kind niet opeens 16. Dat is toch een onwijs vreemd verhaal?

Ik weet verder niet hoe ik Google kan bellen, hoofdkantoor stuurt mij door naar google.nl/support waar ik niet verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Google houdt zich hier aan de wet. En als ze dat niet doen, dan krijgen ze gezeik.
Het idee achter het verschaffen van een ID is duidelijk, en ook is het wettelijk gezien best lastig voor iemand van 16- om een creditcard te hebben. Daar doen die 30 cent niet onmiddellijk wat aan veranderen.
De creditcard-transactie zou hooguit ouderlijke toestemming kunnen aantonen, en zelfs dan zouden er issues kunnen ontstaan, omdat Google zich aan de letter van de wet zal moeten houden. Uitzonderingen maken het alleen maar lastig (voor Google, maar ook voor je kennis of ieder ander in een uitzonderingssituatie...).

Met andere woorden... Inderdaad, Nederlandse kinderen onder de 16 mogen (eigenlijk) officieel geen gebruik maken van Google. En waarschijnlijk ook niet van de maildiensten van Microsoft, of willekeurig welke andere online dienst. En dat is Google (of andere aanbieders) niet aan te rekenen.
* Jester-NL herinnert zich nog in het verleden, bij het installeren van Adobe-zut aan te geven jonger dan 13 te zijn omdat hij dan veel minder info hoefde in te vullen. En andersom is dus eigenlijk de pro-tip hier. Alhoewel dat voor dit account waarschijnlijk niet (meer) zal werken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
Jester-NL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:59:
Google houdt zich hier aan de wet. En als ze dat niet doen, dan krijgen ze gezeik.
Het idee achter het verschaffen van een ID is duidelijk, en ook is het wettelijk gezien best lastig voor iemand van 16- om een creditcard te hebben. Daar doen die 30 cent niet onmiddellijk wat aan veranderen.
De creditcard-transactie zou hooguit ouderlijke toestemming kunnen aantonen, en zelfs dan zouden er issues kunnen ontstaan, omdat Google zich aan de letter van de wet zal moeten houden. Uitzonderingen maken het alleen maar lastig (voor Google, maar ook voor je kennis of ieder ander in een uitzonderingssituatie...).

Met andere woorden... Inderdaad, Nederlandse kinderen onder de 16 mogen (eigenlijk) officieel geen gebruik maken van Google. En waarschijnlijk ook niet van de maildiensten van Microsoft, of willekeurig welke andere online dienst. En dat is Google (of andere aanbieders) niet aan te rekenen.
* Jester-NL herinnert zich nog in het verleden, bij het installeren van Adobe-zut aan te geven jonger dan 13 te zijn omdat hij dan veel minder info hoefde in te vullen. En andersom is dus eigenlijk de pro-tip hier. Alhoewel dat voor dit account waarschijnlijk niet (meer) zal werken.
Bedankt voor het verhelderende antwoord. :)

Ben verder dan nog wel benieuwd hoe de de-activatie getriggered is. Het zoontje daar heeft ook een Google account, in dezelfde tijd aangemaakt als de andere, en die werkt nog wel. (en die is nog jonger dan de dochter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Over het 'hoe de de-activatie getriggerd wordt'... da's eigenlijk niet im frage ;)
Mogenlijk heeft het meisje in kwestie iets gedaan dat een automatische leeftijdscontrole triggerde.

Ik weet dat ik voor mijn zoontje (bouwjaar 2010) een Last.fm-account heb aangemaakt. Last.fm is bezig met een nieuwe site bouwen, en moet te zijner tijd data gaan overpompen daarheen. Het moederbedrijf (CBSi, gevestigd in Amerika) heeft ze toen te kennen gegeven dat iedereen met een opgegeven leeftijd van jonger dan 13 niet gemigreerd mocht worden. Resultaat was dat wij een mail ontvingen met de tip de leeftijd aan te passen. Nou zijn er natuurlijk aanzienlijke verschillen tussen Last.fm en Google, maar de motor achter beide zaken is dezelfde: namelijk een wettelijke bepaling die een minimumleeftijd bepaalt (en die ook gewoon in de nauwelijks gelezen voorwaarden genoemd staat).

In principe is het gewoon wachten tot Google dezelfde melding doet over het account van de jongere zoon ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 16:40

muhda

Time & Space traveler

Een collega heeft het ook een keer gehad. Hij wilde zijn google (bedrijfs) account koppelen aan een dienst
die meerdere social media accounts, makkelijk beheerbaar maakt. (Ideaal voor bedrijven en PR)

Zijn account bij de dienst had niet hetzelfde info als bij google. Collega wou snel een account aanmaken en heeft toen maar wat getypt. Dat triggerde de de-activatie, hij kreeg toen ook een verzoek of hij een kopie kon maken van zijn ID/Paspoort of creditcard gegevens kon invullen. Hij heeft toen maar een kopie gestuurd (enige oplossing)

[ Voor 11% gewijzigd door muhda op 26-05-2015 19:29 ]

Pagina: 1