Toon posts:

welke versterker ?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 3 tal luidsprekers ze zijn iets van 20 jaar oud, maar klinken nog super en ik wil ze echt niet kwijt. Alle luidsprekers hebben een eigen voeding en versterker (je moet ze ook op het lichtnet aansluiten) en de speakers moet je serie schakelen want er is maar 1 aansluiting op de versterker.
ze hebben allemaal een signal-in en een signal-out.

alle luidsprekers hebben ook standaard een knop waarmee je de keuze kunt maken of het een linker of rechter speaker is.

Tevens hebben de luidsprekers een plaatje met de tekst "Two amplifiers with a total output power of 60 Watts continuous Sine Wave)

1x Philips Motional Feedback Loudspreakerbox Type 22RH532/00Z
Bij deze zit een knop voor de keuze
a) Pre-amplifier 3000 Ohm - 1V
b) Power-amplifier 25 Ohm - 7,5V

2x Phlips Motional Feedback Loudspreaker system Type 22RH532/10Z
Deze hebben een schakelaar voor 3 standen
a) Pre-amplifier 1V
b) Power - Ampl. 7,5V
c) Power - Ampl. 19 V

Bij deze speakers hoort een philips versterken, type: pre-amplifiere radiola 551

De versterker heeft zijn tijd wel gehad, maar de speakers nog lang niet. Het probleem is nu dat ik een nieuwe versterken wil kopen en deze boxen wil houden, maar kan dit vanwege de specs ? (Ohm, etc) en deze boxen hebben een ronde aansluiting met 5 pinnetjes erin (tja oud he)...

Verwijderd

geweldige luidsprekers klein zwaar en een super geluid alleen het hoog klinkt niet mooi.
een versterker met veel vermogen werkt het best op deze luidsprekers, je kan ze vanachter terug draaien de versterkers die erin zitten.

die moet je zeker niet zomaar wegdoen , kweetniet of je ze al eens vanbinnen heb bekeken>?? dit zijn nog echte versterkers.

Verwijderd

Topicstarter
ze wegen idd veel, en zit aardig vol, ik heb ze nog nooit los gedraaid.. ben eigenlijk wel benieuwd..

maar hoe doe ik dat met de bekabelink dan ?, dan moet ik dus van die 5 pins uit gaan zoeken wat links en rechts is ?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Bij de meeste versterkers moet je gewoon de kabel direct vastmaken aan de uitgang, dus zonder connectors dus ook die 5 pins gaat er gewoon af, en het koper van de kabel komt direct in de versterker met zo'n schroefje

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
maar die "hoofdspeaker" die staat nu op "Pre-amplifier 3000 Ohm - 1V" euh, ik hoop toch niet dat hij dat trekt dan ?

want de meeste hebben een keer 16Ohm wat ze kunnen trekken toch ?

of betekent dit wat anders ?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Ah, Philips motional feedback speakers. Worden idd nog steeds door veel mensen gewaardeerd (ik heb er zelf niet echt een gefundeerde mening over, heb ze wel vaak genoeg gehoord, maar nooit een goed vergelijk kunnen doen). Dit zijn actieve speakers, of liever gezegd, of technisch correcter: ze hebben hun eigen eindversterker (power amplifier in het Engels). Wat je dus alleen nog maar nodig hebt, is een voorversterker, of preamplifier in het engels.

Wat betreft de twee standen, ik begrijp het niet helemaal. Ik zou denken dat je ermee kan instellen hoe je je speakers hebt aangesloten zeg maar. Dat je normaal voor de preamp instelling kiest, waarbij de ingang (van de power amplifier in de speaker) een 3K impedantie heeft, en een ingangsgevoeligheid heeft van 1Vrms (0 dBV).
Maar die andere instelling vind ik wazig. Misschien dat die is voor als je je speakers op een power amlifier hebt aangesloten, maar dan begrijp ik de 25 Ohm impedantie niet. Misschien dat iemand die deze beroemde Philips kent, er meer van weet.
Op zondag 17 juni 2001 18:45 schreef aarninkron het volgende:
maar die "hoofdspeaker" die staat nu op "Pre-amplifier 3000 Ohm - 1V" euh, ik hoop toch niet dat hij dat trekt dan ?

want de meeste hebben een keer 16Ohm wat ze kunnen trekken toch ?

of betekent dit wat anders ?
Je kan op een versterker altijd meer dan de opgegeven minimum impedantie aansluiten, dat is geen enkel probleem. Een versterker is een spanningsbron, en een spanningsbron "probeert" ergens een spanning over te zetten. Bij een hele lage impedantie gaat er dan een hele grote stroom lopen, en wordt het "moeilijker" voor de spanningsbron. Bij een hele hoge impedantie wordt de stroom alleen maar kleiner, en dat is helemaal niet erg natuurlijk. Het kan dan ook helemaal geen kwaad om niks aan te sluiten op een spanningsbron (en dus versterker), en dat is een oneindig hoge impedantie.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 20:25 schreef Jag het volgende:

Je kan op een versterker altijd meer dan de opgegeven minimum impedantie aansluiten, dat is geen enkel probleem. Een versterker is een spanningsbron, en een spanningsbron "probeert" ergens een spanning over te zetten. Bij een hele lage impedantie gaat er dan een hele grote stroom lopen, en wordt het "moeilijker" voor de spanningsbron. Bij een hele hoge impedantie wordt de stroom alleen maar kleiner, en dat is helemaal niet erg natuurlijk. Het kan dan ook helemaal geen kwaad om niks aan te sluiten op een spanningsbron (en dus versterker), en dat is een oneindig hoge impedantie.
dus ik kan in principe niks opblazen :)

Verwijderd

Tst
Mooi het werkt nog/weer

Gewoon een preamp kopen en snoertjes solderen
voor de DIN plug. Bij iedere aansluiting
zit +/- voor links en rechts.

Ik heb ergens nog wel een schema van deze
kastjes.
Het hoog is juist wel vrij goed van deze MFB, de latere MFB's hebben een wat matiger hoog, door het gekozen materiaal van de tweeter.

Leuke kastjes en een goed geluid voor het kleine formaat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 18 juni 2001 14:54 schreef Klaas_Baas iets
[zwaar offtopic]
Klaas, is dit jouw telefoonnummer?
0900 9109109

:P
[/zwaar offtopic]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp