"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dit is nieuws van voor afgelopen weekeinde wat inderdaad niet gebracht is, niet met opzet overigens. Er komt nu geen zeer uitgebreid artikel meer, aangezien het inmiddels om oud nieuws gaat. De Pinksterdagen met aangepast rooster zullen wat roet in het eten gegooid hebben aan onze kant verwacht ik.
Jammer. Maar als T.net extra info (wiskundige theorieën) zou verstrekken die anderen niet gaven, zou je toch alsnog een inhoudelijk bruikbaar nieuwsbericht in handen hebben?
Wikipedia: Speltheorie
Wikipedia: Speltheorie
[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 26-05-2015 16:19 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Een nieuwsbericht impliceert dat er nieuws is. Hoe tragisch ook is de dood van Nash nu geen nieuws meer, ongeacht wat we er aan informatie extra aan zouden toevoegen.
Nou, Tweakers is wel vaker laat met "nieuws". Waarom is dat deze keer ineens een probleem?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Maar welke bijzonderheden zou je dan nog willen vermelden over hem? Ik zie in de gelinkte krantenartikelen weinig waarvan ik denk 'dat had op Tweakers moeten staan'.
Kun je die stelling onderbouwen?Nou, Tweakers is wel vaker laat met "nieuws". Waarom is dat deze keer ineens een probleem?
Onze regels zijn over het algemeen:
- Nieuws dat al op andere Nederlandstalige sites staat: maximaal 6-12 uur na publicatie op andere sites
- Nieuws dat op bekende Engelstalige sites staat: maximaal 16-24 uur na publicatie daar
- Nieuws dat op onbekende sites staat of sites die publiceren in een voor ons niet direct leesbare taal: maximaal 36-48 uur na publicatie daar
Merk op dat dit maxima zijn: als het later is, brengen we het in principe niet meer. Nu kan het zijn dat we hier tijdens extreme gevallen (kerstdagen enzo) vanaf wijken, maar we houden ons over het algemeen stipt aan deze regels. Vaak zijn we ook nog veel sneller dan deze regels: neem nu de Google I/O-nieuwtjes van gisteravond, waarvan een groot deel is geschreven toen de keynote nog bezig was.
Het kan zijn dat nieuws af en toe oud 'oogt'. Vaak verschijnen er geruchten over een aankondiging vlak voor de aankondiging zelf, waarbij we het gerucht laten liggen en pas schrijven over dat product of die dienst als het echt is aangekondigd. Dan heb je dus al iets over dat onderwerp op bijvoorbeeld Nu.nl of HWI zien staan, maar dat was dan onbevestigde info - een wezenlijk verschil in de journalistiek.
Als je echt goed kijkt - zoals wij dagelijks doen - dan zie je maar bij hoge uitzondering dat wij onze eigen regels 'overtreden' - en vaak is dat per ongeluk. In veruit de meeste gevallen dat ik berichten van lezers krijg over 'oud' nieuws, blijkt het splinternieuw nieuws te gaan dat oud oogt
[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 29-05-2015 10:22 ]
Pagina: 1