Toon posts:

Ondertiteling dvd valt buiten beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tot voor kort had ik een oude (dikke) Sony TV. Via mijn dvd speler (merk Dayton) kon ik daarmee prima speelfilms bekijken. Nu bezit ik echter een Samsung UA63H62 smartTV. Prima, maar wanneer ik met de oude dvd-speler speelfilms wil bekijken, dan valt me op dat de ondertiteling niet in het beeld, maar eronder valt. Dat betekent dat die teksten onder in de zwarte balk te zien zijn, wat ik niet prettig vind. Behalve dat zijn die teksten soms zo groot dat ze geheel buiten beeld vallen.
Mijn vragen:
Ligt dit aan de (nieuwe) TV of aan de (oude) dvd-speler?
En is het mogelijk om dit ondertiteling weer (onder)in het beeld te krijgen?
Of kan ik het beste ook maar een nieuwe dvd-speler kopen?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Wellicht in de setup van de Dayton speler aangeven dat de gebruikte TV 16:9 is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 20:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Of op de TV dat de beeldverhouding automatisch moet worden aangepast (als dat al niet af-fabriek zou zijn), maar bovenstaande tip is inderdaad wel dé grote kanshebber.

Verwijderd

Topicstarter
Dank SeatRjider en Bastiaan voor jullie tips. Helaas kan ik de setup van de Dayton speler niet aanpassen (heb van alles geprobeerd). De ondertiteling blijft (opvallend groot) buiten het filmbeeld in de zwarte balk onderin vallen, soms buiten de TV-rand.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe heb je dat ding aangesloten? Het kan goed zijn dat je nog een aanpassing moet doen met underscan of overscan zodat het beeld helemaal past.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 20:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Maar wat ik aangaf: kun je op de TV of dat inputkanaal zelf niet nog iets instellen? Dat noem je niet echt namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:31:
Hoe heb je dat ding aangesloten? Het kan goed zijn dat je nog een aanpassing moet doen met underscan of overscan zodat het beeld helemaal past.
Underscan of overscan? Geen idee wat dat is.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ik durf te wedden dat het wel kan, maar dat het anders heet. WIDE, misschien.

Ik denk trouwens dat je Daytek bedoelt, welk type is het?

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Je kan via de instelligen van de tv elke bron een eigen naam geven. Probeer de naam "Computer" eens. Daarmee heb ik dit probleem ook voor mijzelf verholpen.

Edit:
Dit is wat ik bedoel, maar dat gaat specifiek over HDMI. Je kan het altijd even proberen.

Edit2:
Belangrijk om te weten: De DVD speler moet het beeld in dezelfde verhouding sturen als dat de TV het signaal verwacht. M.a.w.: DVD speler stuurt (bv) 16:9 uit en TV ontvangt 16:9. Dan is het gelijk. Dat is een instelling die in ieder geval correct moet staan.

[ Voor 63% gewijzigd door Younes op 29-05-2015 14:19 ]

...en waarom?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd

Topicstarter
Bastiaan schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:45:
Maar wat ik aangaf: kun je op de TV of dat inputkanaal zelf niet nog iets instellen? Dat noem je niet echt namelijk :)
Op de TV kunt je bij 'beeld' inderdaad iets afstellen, bijv. 16:9, 3:4, zoom, breedbeeldzoom enz. enz. Ik heb 'm op 16:9 staan, want bij andere opties heb ik kleiner of vervormd beeld.
Ook als ik via de dvd kijk is er slechts 1 type beeld waarin de film zonder vervorming wordt weergegeven. Helaas gaat dat altijd gepaard met een ondertiteling die er (te ver) buitenvalt.

Aan een instelling 'van het inputkanaal' heb ik niets gedaan. Wat/waar is dat eigenlijk, een inputkanaal?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het inputkanaal is de 'zender' of input waarop je het signaal van je DVD binnenkrijgt.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk niet dat het probleem bij de tv zit. Als de DVD speler de ondertitels in de zwarte balken plakt, dan doet ie dat, omdat het een breedbeeld dvd is, maar hij weet dat het een 4:3 tv is, en er dus ruimte is voor ondertitels onder het beeld.

Dus, de TV op wide of 16:9 laten staan, en in het menu van de dvd duiken. Daarom nogmaals de vraag, wat is het exacte merk en type?

Verwijderd

Topicstarter
SeatRider schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:29:
Ik denk niet dat het probleem bij de tv zit. Als de DVD speler de ondertitels in de zwarte balken plakt, dan doet ie dat, omdat het een breedbeeld dvd is, maar hij weet dat het een 4:3 tv is, en er dus ruimte is voor ondertitels onder het beeld.

Dus, de TV op wide of 16:9 laten staan, en in het menu van de dvd duiken. Daarom nogmaals de vraag, wat is het exacte merk en type?
Het is een Dayton S 708 S.
In het menu van de dvd duiken lukte mij gewoon niet. Want er gebeurde niets als ik op het menu-knopje drukte. Heb daarna van alles geprobeerd, maar zojuist kwam er ineens een reactie via het set-up knopje. En warempel, ineens verscheen er een tekst in beeld waaraan je iets aan het formaat kon doen, met andere woorden: kiezen tussen 3:4 of 16:9. Hij stond op het eerste en ik veranderde dat snel in het tweede. En daarna: probleem opgelost. Jippie!

Iedereen hierboven, met name SeatRider, zeer hartelijk bedankt!!!
Pagina: 1