Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn computer loopt willekeurig vast en schakelt zichzelf soms uit en start daarna automatisch weer op.
Dit gebeurt zowel bij lichte taken als zwaardere taken.

Ik heb geprobeerd de componenten opnieuw aan te sluiten en grondig te testen.
Windows logboek toon geen verdachte gebeurtenissen en apparaatbeheer toont geen conflicten.

De BIOS is voorzien van de nieuwste versie en is teruggezet naar zijn fabrieksinstellingen.
Met het systeem is nooit geknoeid en de Intel Turbo Boost Technologie is uitgeschakeld.

Het gaat om een tamelijk recent en goed onderhouden systeem van maximaal 3 jaar oud met de volgende specificaties:

Moederbord :Gigabyte P67A-UD7-B3
Processor :Intel Core i7 2600K
Geheugen :Corsair Vengeance 16 GB DDR3
Video kaart :HD Radeon 6970 GDDR5
Power Supply :Corsair HX850
Behuizing :Corsair Obsidian 550D
Geluidskaart :E-MU 1616m
Besturingssysteem :Windows 8.1 64-bit

Ik vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door mijn Corsair HX850 PSU.
Omdat het om een dure en duurzame PSU gaat, wil ik toch even om jullie mening vragen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 18:55
Is dit misschien alleen tijdens gaming of ook tijdens normaal desktop gebruik zoals surfen ect? Wellicht is het dan namelijk de videokaart.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 16:28
Heb je misschien een extra videokaart en/of voeding liggen om het een en ander mee te testen? De enige manier om erachter te komen is gewoon door de componenten een voor een af te gaan. Heb je al een stresstests voor CPU, geheugen en GPU gedraaid om te kijken hoe ze omgaan met de load? Als de pc bij zowel CPU- als GPU-load uitvalt is er een goede kans dat het probleem bij de PSU zit. Het kan echter nog steeds het moederbord zijn, aangezien deze alles met elkaar verbindt. Zoek gewoon een manier om e.e.a. afzonderlijk te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Sir_Hendro,

Dit gebeurt bij zowel normaal gebruik als bij intensief gebruik.
Ik gebruik mijn PC hoofdzakelijk voor muziekproductie en speel geen spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi phpn3rd,

Ik heb een reserve HD Radeon 6970 GDDR5 videokaart liggen, maar het vervangen van deze videokaart heeft het probleem niet verholpen. Een extra voeding heb ik helaas niet liggen.

Ik heb diverse stresstesten uitgevoerd om de stabiliteit van het geheugen, de processor en de grafische processor te testen. Hieruit zijn geen gebreken naar boven gekomen.

Verder is de computer direct aangesloten op het stopcontact en is de voedingskabel juist bevestigd.