Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Internet valt weg bij gebruik NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik ben nieuw in de wereld van netwerken en met google en youtube kom ik een eind, maar het volgende probleem krijg ik niet opgelost.

Ik heb thuis een NAS staan van QNAP 212P die aangesloten is op een experiabox V9. Ik wil en moet de NAS benaderen van buitenaf ivm werkzaamheden buitenhuis en ik met mijn tablet en macbook in europa/wereld terecht moet kunnen. een VPN verbinding ingesteld tot hier werkt alles goed.

Maar als ik iets download of upload vanuit de NAS valt mijn internet in huis weg, zowel bekabeld als via WiFi.
zodra het downloaden/uploaden gestopt is gaat naar enkele minuten de verbinding weer open.

Het vreemde is mijn digitale TV blijft wel werken.
Nu weet ik dat de experia box geen wereld wonder is. maar de alternatieve zijn nog slechter. op XS4ALL na.

Wie kan mij helpen, en wat doe ik eventueel fout.

Thanks!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat is 'valt mijn internet in huis weg'? Kan je niks meer binnenhalen of wordt je volledig van het netwerk geworpen?
En met welke snelheid download/upload je op je NAS? Ligt die niet tegen je maximale snelheid van je abonement?
Digitale tv gaat (als het goed is) via een vlan, een apart netwerk en zal dus inderdaad geen last hebben van een volle verbinding van je internet.

[ Voor 24% gewijzigd door RGAT op 26-05-2015 12:51 ]

Fixing things to the breaking point...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Heb je de Qnap als VPN server ingericht?
Heb je UPnP uit staan?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lier schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:53:
Heb je de Qnap als VPN server ingericht?
Of eventueel DNS of zo en je daarop timeouts krijgt?
Heb je UPnP uit staan?
UPnP maakt natuurlijk niet zoveel uit, enkel voor services die je zelf draait. Internetten an sich doet namelijk niets met UPnP. Port forwards zijn enkel voor services die je zelf wilt draaien en bereikbaar wilt hebben voor de buitenwereld, als je achter een NAT zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ho! één voor één met info. haha.
in ieder geval bedankt voor het reageren.

Mijn internet valt inderdaad volledig weg. ik krijg b.v. geen webpagina geopend.
De snelheid die mijn nas gebruikt is niet gelimiteerd. oftewel ik heb niets ingesteld.

Ik heb de QNAP idd als VPN ingesteld. uPnP moet ik controleren waarvoor is dit belangrijk?

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, toen kreeg mijn NAS hetzelfde (statische) IP als mijn router. Ik zeg check ff het IP van je NAS, en zet die statisch op bijvoorbeeld 192.168.1.250
indien je gebruik maakt van het 192.168.1.xx netwerk natuurlijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mij nas vast gezet op 192.168.2.4 met MAC. via mijn router.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Probeer eens terwijl je internet weg valt te pingen naar Google.nl, dan weet je gelijk of je verbinding dicht slipt of echt uitvalt :)

Fixing things to the breaking point...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:03:
uPnP moet ik controleren waarvoor is dit belangrijk?
UPNP kan automatisch portforwarding instellen op jouw router, mits jouw router dat ondersteund. Kijk echter wel uit voor anonymous access: nieuws: Providers waarschuwen klanten met openstaande ftp-servers - update

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 26-05-2015 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ga ik vanavond uitzetten. Heb port forwarden handmatig gedaan.

Maar alsnog zie ik volgens mij geen oplossing, behalve internet verkeer wat de NAS gebruikt halveren.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Wanneer valt je verbinding weg? Je hebt het over een VPN van buitenaf en ondertussen zit jezelf op je eigen netwerk met wifi of bekabeld. Kun je het verhaal wat duidelijker maken? Op die manier kan er sneller bepaald worden waar het probleem zich bevindt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee sorry,

Daarom aparte aliniea.

VPN idd van buitenaf en dan zegt mijn vriendin dat ze thuis geen internet heeft.

Maar als je binnen in huis zit en ik zet van mijn computer iets over naar de NAS en dan heb ik over 1gb+ dan valt mijn internet gewoon weg in huis.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Dat begint meer op een slechte router te lijken. Als je thuis iets aan het kopieren bent en dan valt het internet weg dan zou ik het bij de router gaan zoeken. Kijk eens in de router op het moment dat je aan het kopieren bent of je hier iets op valt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Welke IP range geeft jouw VPN server uit?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
10.0.0.2. 10.0.0.254

Verwijderd

Topicstarter
toevoegend dat het ook voor de VPN was.

Verwijderd

Topicstarter
UPnP uit maakt geen verschil. Iemand nog andere suggesties ?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Geef 1 van je apparaten is een ip in de range van je vpn. Connect dan is en blijft dat apparaat het dan wel doen. Wat voor vpn software gebruik je.

[ Voor 44% gewijzigd door NLKornolio op 27-05-2015 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
iOS voor VPN. Maar ook zonder VPN treed dit probleem op. Vandaag nieuwe experiabox binnen gekregen. Zelfde probleem😞

• muSii
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10-2020
Probeer eens je NAS te pingen nadat die is uitgevallen. Dan weet je, of het IP adres nog geldig is.

Heb je de NAS een vaste IP adres geven?

Een Nas moet je altijd een vaste IP adres geven.
Anders kan Windows de NAS niet vinden.
Dus als uw netwerk 192.168.0.1 is dan moet je de NAS als IP adres 192.168.0.xxx geven.

jumbo frames kan je eventueel aanzetten mits uw netwerk snelle verbinding aan kan.

Zo nee:
Stel de netwerkkaart van jouw PC zo in dat deze een vast IP adres heeft in dezelfde reeks als de NAS.
Ga naar de beheerpagina van de NAS en wijzig de netwerk instellingen zodat de NAS zijn IP adres bij de DHCP server ophaalt. (Daarna nooit meer veranderen, het vastzetten van het IP adres doe je op de Experia Box middels een DHCP binding of static DHCP entry.)
Zet ook de instellingen van de netwerkkaart van jouw PC weer terug op de oorspronkelijke waarden.
Be positive, avoid negativity and enjoy life!

[ Voor 144% gewijzigd door muSii op 28-05-2015 00:28 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Als het alleen gebeurt als je iets up of download lijkt me het een simpel geval van dichttrekken van de verbinding.

Die up of download eet gewoon je hele capaciteit op en blijft er niets over voor anderen.
Enige oplossing is beperken van je snelheid tijdens het up of downloaden.

Heeft je router of die Qnap QOS mogelijkheden?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, voor alle reacties.

Ik heb de NAS een vast IP gegeven. dank muSii

@ben(V) ik heb op de router idd WMM QoS

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Dan knijp je die vpn verbinding toch gewoon naar 80%, heb je toch nog een redelijke up/download snelheid en die 20% die overblijft is ruim voldoende voor gewoon internet werk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• muSii
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10-2020
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:23:
Thanks, voor alle reacties.

Ik heb de NAS een vast IP gegeven. dank muSii

@ben(V) ik heb op de router idd WMM QoS
Is het gelukt? Met vaste ip? Probleem opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet opgelost 😏

blijf het vreemd vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2015 10:51 ]

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Ondertussen al een keer naar de router gekeken tijdens een kopieer actie?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ook hier geen vreemde dingen. Het blijft ook vreemd dat de digitale tv blijft werken. Maar iTV weer niet

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

niet echt verstand van zo'n vpn server maar volgens mij maak je je nas de gateway na vpn verbinding.
Voer als test is het ip van de nas als gateway wanneer je vpn gebruikt.
Zou dit is doorlezen https://docs.meraki.com/d...PN+settings+for+Windows+7
https://docs.meraki.com/display/MX/Branch+network+setup
Een vlan oprichten voor je nas of andere apparaten zou dit volgens mij moeten verhelpen.

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
VPN verkeer heeft blijkbaar een hogere prioriteit op de router, daardoor moet de rest wachten. Als de bandbreedte van de download hoog genoeg is blijft er niets over voor normaal internet verkeer.

Digitale TV heeft ook een hoge prioriteit, maar de bandbreedte daarvan is beperkt zodat er nog wel genoeg over blijft voor de rest.

Het is dus een kwestie van QoS instellingen op de router aanpassen en de VPN prioriteit gelijk maken aan het normale verkeer. (of lager kan ook, maar dan kan je vriendin jouw verbinding dicht trekken ;) )
Ik ken de experiabox niet, dus geen idee of dat mogelijk is.

Welke VPN oplossing gebruik je? gaat dat verkeer over UDP, TCP of GRE? Het zou me niet verbazen als default alle GRE verkeer een hoge prioriteit heeft.
Pagina: 1