Dus, ik heb alweer veel te lang geleden van een verzekeraar een bergje geld op mijn rekening gestort gekregen. Ik ben wel klant bij deze verzekeraar, maar het geld was niet voor mij bedoeld: een fout van hun kant. Uiteraard dacht ik: "Ik bel morgen wel" voor een aantal maanden, toen gingen ze brieven sturen naar mijn ouders (ja, ik ben inderdaad ook te laks geweest mijn nieuwe adres door te geven), ook daar gingen een aantal maanden overheen en nu is nu. De derde termijn is nu net verlopen, ik zag nu de brieven pas, heb voor de verandering vandaag gebeld en net alles in orde gemaakt. Het is ten slotte mijn geld niet, maar de rente is nu wel van mij (toch genoeg voor een waterijsje, gok ik zo)
Tijdens het telefoongesprek dat ik net had liet de mevrouw doorschemeren dat de volgende stap een incassobureau en alles daaromheen zou zijn, inclusief extra kosten voor mij dus. En dat vond ik raar, dus nu hier de vraag: hoe zit dat eigenlijk? Wat mag zo'n bedrijf allemaal doen om haar geld terug te krijgen? Verhogen hebben ze niet gedaan tot zo ver, zouden ze dat wel mogen? Hebben zij het recht om het geld middels een incassobureau terug te eisen?
Even voor de duidelijkheid: ik vind dat ik moreel gezien de plicht heb om het geld terug te geven, dus dat heb ik ook gedaan (uiteraard zwaar student stijl). Mijn vraag gaat puur over het "wat mag zon bedrijf eigenlijk van de wetgever?"
Tijdens het telefoongesprek dat ik net had liet de mevrouw doorschemeren dat de volgende stap een incassobureau en alles daaromheen zou zijn, inclusief extra kosten voor mij dus. En dat vond ik raar, dus nu hier de vraag: hoe zit dat eigenlijk? Wat mag zo'n bedrijf allemaal doen om haar geld terug te krijgen? Verhogen hebben ze niet gedaan tot zo ver, zouden ze dat wel mogen? Hebben zij het recht om het geld middels een incassobureau terug te eisen?
Even voor de duidelijkheid: ik vind dat ik moreel gezien de plicht heb om het geld terug te geven, dus dat heb ik ook gedaan (uiteraard zwaar student stijl). Mijn vraag gaat puur over het "wat mag zon bedrijf eigenlijk van de wetgever?"