Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 07:23
Binnenkort gaan m’n vriendin en ik samenwonen, op dit moment hebben we al een mondelinge overeenkomst met de verhuurder. Echter, ik kreeg vandaag van de verhuurder het contract toegestuurd en daar stond opeens een post boven de kale huurprijs bij voor te verzorgen levering en diensten. Verderop staat dat dit alleen gaat om gas, water en elektriciteit.
Hier is van te voren geen melding van gemaakt door de verhuurder, sterker nog, ik heb gevraagd of er nog bijkomende kosten zijn (zoals bijvoorbeeld servicekosten), waarop enkel werd geantwoord dat er een eenmalig waarborgsom betaald dient te worden, verder alleen de kale huurprijs.

Nu zou dit geen probleem hoeven te zijn, maar de kosten die hiervoor berekend worden zijn nogal veel in mijn mening; Het gaat om 190 euro per maand. De woning die we op het oog hebben betreft een bovenwoning van ca. 100 m2. Nu heb ik even snel wat nagezocht op google, en ik kwam op vergelijkingsites uit rond de 100 euro per maand aan GWL.

Nu zijn mijn vragen:
  • Kan de verhuurder zomaar 190 euro extra kosten in rekening brengen hiervoor? Ik snap dat dit een voorschot is, dus als ik het goed begrijp betekend dat dus dat ik als ik aan het einde van het jaar een teruggave zou krijgen die dus niet op mijn rekening komt.
  • Is dit gebruikelijk of komt het vaker voor?
  • Had hier vooraf geen melding van gemaakt moeten worden?
  • Wat zijn mijn rechten in deze? Ik zou namelijk graag deze woning betrekken zonder vooraf teveel heisa te maken. Maar omdat het wellicht over een groot bedrag gaat wil ik dit wel goed uitzoeken.
Ik hoor graag hoe jullie tegen deze zaak aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap dat dit een voorschot is, dus als ik het goed begrijp betekend dat dus dat ik als ik aan het einde van het jaar een teruggave zou krijgen die dus niet op mijn rekening komt.
Staat dat ook zo (zwart op wit) in het concept-contract? Zo ja, laat evt ook opnemen dat het voorschot wordt verlaagd wanneer in volgende jaren blijkt dat julie verbruik lager ligt. Verbruik hangt naast grootte ook af van isolatie en jullie voorkeuren (koukleumen die drie keer per dag in bad gaan, nooit het huis uit gaan, een airco gebruiken en veel overige elektra gebruiken vs mensen die pas bij -5 de kachel aanzetten, kort douchen met een zuinige douchekop en overdag nooit thuis zijn).

Ik kan me best voorstellen dat de verhuurder niet wil voorschieten als het verbruik normaliter zo hoog ligt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post hier je contract als je uitsluitsel wilt.

Bij een zelfstandige woning is het erg ongebruikelijk dat GWL via de verhuurder gaan. Je hebt normaliter vrije keuze in leveranciers. Of je daarmee goedkoper uit gaat zijn is een tweede:
1) linksom of rechtsom betaal je altijd een voorschot.
2) ook als het via verhuurder loopt moet het voorschot verrekend worden met daadwerkelijk verbruik waarbij je evt teveel betaalde voorschotten terug krijgt of juist bij moet lappen.

Ik zou in ieder geval - zowel op basis van jullie eerdere mondelinge overeenkomst als puur vanuit idee om zelf de keuze van leverancier te hebben - inzetten op rechtstreeks deze zaken regelen ipv via verhuurder.

Let op dat het bij onzelfstandige woningen vaak anders ligt. Daar is het eerder uitzondering dan regel dat invididuele kamers eigen meters hebben, vaak zal de totale rekening van alle kamers volgens vaste verdeelsleutel opgesplitst worden. Maar goed, dan moet de verhuurder niet zeggen dat er geen servicekosten zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik had nog even te snel over het concept-contract heen gelezen, iets verder op staat namelijk wel het volgende:

De vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten wordt bepaald overeenkomstig het bepaalde in 14.1 tot en met 14.7 van de algemene bepalingen. Op de vergoeding wordt een system van voorschotbetaling met latere verrekening toegepast, zoals daar is aangegeven.

Uit de algemene bepalingen haal ik dat ik dan toch het teveel betaalde voorschot terug zou krijgen (of nog bij zou moeten betalen). Dat is in ieder geval al een stuk helderer.

Maar dan zit ik wel nog steeds met de keuze van de leverancier. Daarin zou ik natuurlijk graag vrij willen zijn om zodoende een (eventueel) goedkopere leverancier te kunnen zoeken.
Ik weet niet zeker of sprake is van een zelfstandige woning (volgens mij wel). Het is als het ware één pand met op de begane grond een winkel en boven twee appartementen, waarvan wij dus eentje willen betrekken.
Zou ik kunnen eisen dat ik zelf een keuze voor de leverancier wil maken? Of is er voor de verhuurder een reden dat hij mij graag een leverancier wil opleggen?
F_J_K schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:11:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat de verhuurder niet wil voorschieten als het verbruik normaliter zo hoog ligt.
Hij hoeft wat mij betreft niks voor te schieten. Ik zou graag m'n eigen voorschot willen betalen en aan het einde van het jaar afrekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardbeg10 op 26-05-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Helder.
Gas / Water / Licht hebben 1 aansluiting en worden in 3-en gesplitst, dus 1 leverancier. Als nieuweling zou ik wellicht niet te hard pushen om van leverancier te switchen, daar zitten je buren en andere huurders meestal niet op te wachten. Dit is misschien iets voor de volgende bewonersvergadering. (dan heb jij al wat voorwerk gedaan: tarieven, groenheid etc.)

Ik zou je nieuwe buren eens even bellen / mailen als je het zeker wilt weten

Wij hebben dat zelf ook: 1 centrale meter en per huishouden een tussenmeter (voor gas en stroom)
Water doen we met een verdeelsleutel (0,5 per woning + 0,5 per persoon)

[ Voor 24% gewijzigd door Witte op 26-05-2015 17:07 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardbeg10 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:36:
Ik had nog even te snel over het concept-contract heen gelezen, iets verder op staat namelijk wel het volgende:

[...]

Ik weet niet zeker of sprake is van een zelfstandige woning (volgens mij wel).
Huh? Dit is het meest fundamentele onderscheid in huurrecht. Er zijn totaal verschillende regels op van toepassing, onder andere mbt maximum toelaatbare huur. Dit MOET duidelijk zijn bij aangaan contract. Hoogstwaarschijnlijk staat het er trowuens ook in ;)
Het is als het ware één pand met op de begane grond een winkel en boven twee appartementen, waarvan wij dus eentje willen betrekken.
Heb je een eigen voordeur en een eigen adres? (Dus Straatnaam 1hs = winkel, 1-1, eerste verdieping en 1-2 tweede verdieping bijvoorbeeld).
Zou ik kunnen eisen dat ik zelf een keuze voor de leverancier wil maken? Of is er voor de verhuurder een reden dat hij mij graag een leverancier wil opleggen?

[...]

Hij hoeft wat mij betreft niks voor te schieten. Ik zou graag m'n eigen voorschot willen betalen en aan het einde van het jaar afrekenen.
Ben bang dat je hier weinig in te zeggen hebt. Hij biedt het aan onder bepaalde voorwaarden. Take it or leave it. Of ga in onderhandeling over het contract. Maar reken niet op teveel flexibiliteit. Doorgaans na jou 10 andere potentiele huurders. Los daarvan is het waarschijnlijk ook niet eenvoudig op te splitsen, als je een pand in appartementen scheidt is het (nog los van vraag of ze zelfstandig zijn of niet) vaak aardig wat werk en kosten om ook de nutsvoorziening te scheiden. Een goede verhuurder doet dat wel, maar je kunt het niet afdwingen.
Witte schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:04:
Helder.
Gas / Water / Licht hebben 1 aansluiting en worden in 3-en gesplitst, dus 1 leverancier. Als nieuweling zou ik wellicht niet te hard pushen om van leverancier te switchen, daar zitten je buren en andere huurders meestal niet op te wachten. Dit is misschien iets voor de volgende bewonersvergadering. (dan heb jij al wat voorwerk gedaan: tarieven, groenheid etc.)

Ik zou je nieuwe buren eens even bellen / mailen als je het zeker wilt weten

Wij hebben dat zelf ook: 1 centrale meter en per huishouden een tussenmeter (voor gas en stroom)
Dat klinkt nog als een redelijke oplossing, maar het is nog niet zeker dat dat bij TS ook zo werkt. Voor hetzelfde geld zijn er geen tussenmeters en wordt alles via verdeelsleutel op basis van oppervlak verdeeld :X

Sowieso: "bewonersvergadering" - dergelijke inspraak is allerminst verplicht. Ook geen enkele garantie dat er zoiets is en zo ja dat het enige formele invloed heeft. Staat er wat dat betreft iets in het contract?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
dion_b schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:28:
[...]
Dat klinkt nog als een redelijke oplossing, maar het is nog niet zeker dat dat bij TS ook zo werkt. Voor hetzelfde geld zijn er geen tussenmeters en wordt alles via verdeelsleutel op basis van oppervlak verdeeld :X
Dat klinkt wel erg als een studentenkamertje...

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Witte schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:19:
[...]

Dat klinkt wel erg als een studentenkamertje...
Of "appartement" in een pand van een huisjesmelker die de boel voor minimale geld opgekocht heeft, minimaal tot niets erin geinvesteerd heeft en dan wel de hoofdprijs x3 (voor elke woonlaag) aan huur probeert te trekken. Schering en inslag in binnensteden van A'dam, Utrecht en Leiden enzo.

Nog leuker is dat vergunningen dan ook vaak niet op orde zijn wat voor allerlei lol bij gemeente kan zorgen.

Maar goed, dit is speculatie bij gebrek aan volledigere info van TS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Witte schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:04:
[...] Als nieuweling zou ik wellicht niet te hard pushen om van leverancier te switchen, daar zitten je buren en andere huurders meestal niet op te wachten.
[...]
Dit dus inderdaad. Zoals ik in de openingspost al aangaf wil ik niet teveel heisa maken. Ik vroeg me alleen af of een dergelijk constructie vaker voorkomt. Duidelijk antwoord dus, waarvoor dank.

Gister avond nog eens rustig op m'n gemak het volledig contract doorgenomen, en alles bleek toch netjes vastgelegd te zijn. Ik werd even getriggerd doordat ik maandelijks meer zou moeten betalen dan dat ons vooraf was medegedeeld, maar het bleek gelukkig loos alarm.

Wat betreft de speculaties en suggesties hierboven: Een en ander lijkt me hier helemaal niet aan de orde. In ieder geval dank voor het delen van jullie zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je nauwelijks (relevante) informatie geeft is het niet gek dat we gaan speculeren. Sowieso is het hier geen helpdesk maar een plek voor discussie. Het zou constructiever zijn als je aangeeft wat niet aan de orde is en waarom. Dan kunnen wij je beter helpen en kan vooral iemand anders die hier later via de search op komt ook wat hebben aan je topic.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1