Tijd voor een nieuw systeem!

Pagina: 1
Acties:

• Bumpyknuckle
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-02 15:36
Hallo allemaal!

Vijf/zes jaar geleden een computer van de schappen in de winkel gekocht, nu maar eens een poging gewaagd om een eigen systeem in elkaar te zetten! Schiet erop los :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er weer een ruime tijd tegenaan kunnen als het gaan om spellen. Het moment is daar dat alle presets default op laag staan bij de nieuwere spellen. Huidige PC is inmiddels zo'n 5/6 jaar oud en vertoont wat grijze haren;

Wat mag het systeem gaan kosten?
Give or take €1000, iets meer is geen probleem. Monitor niet incluis, deze kan nog apart worden aangeschaft

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor,Syncmaster 2333SW. Deze is bij de laatste PC al aangeschaft en is al wat ouder. Functioneert nog wel, maar benieuwd hoe dit besje zich verhoudt tot bijvoorbeeld de Dell P2414h en zou daar graag ook jullie mening over willen. Daarnaast neem ik toetsenbord, muis en geluid mee naar mijn nieuwe systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na wat zoek en speurwerk heb ik het volgende bedacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 205,-€ 205,-
1ASRock H97 Anniversary€ 76,95€ 76,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1Corsair RM550€ 108,74€ 108,74
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,43

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Wat ik heb begrepen is dat er mbt voeding nog wel eens fout gekozen wordt, en dat kwaliteit van de componenten daar een grotere rol speelt. Vandaar ook de keus voor de Corsair. Ik vond het lastig het juiste wattage te bepalen, heb daardoor misschien iets te hoog ingezet?

Ga je overklokken?
nee, nvt

Paar korte vragen:
- In hoeverre heb ik baat bij een losse processorkoeler (scythe) ipv de standaardkoeler van de i5? Is dat de aanschaf waard?
- Heb een tijdje lopen puzzelen welke GTX versie het zou worden, met de MSI versie zit ik volgens mij wel goed. Heb aantal reviews gelezen die het hebben over de coil whine van de kaart, maar ik heb hier geen ervaring mee... Andere optie zou de Asus Strix variant worden (nog wel even nakijken of 't in de behuizing past)
- Is vandaag de dag een optische schijf nog van toepassing? Heb ervoor gekozen geen DVD speler in dit systeem te plaatsen, de laatste keer dat ik 't gebruikte was meer dan een jaar geleden; lijkt mij verspilde moeite.
- Ik ben niet thuis in de moederborden, maar omdat ik niet ga overclocken leek mij dit een goede optie.(ook omdat deze nog een DVI aansluiting heeft voor m'n huidige beeldscherm)

Leuk om bij elkaar te puzzelen dit! En hoe langer je je erin verdiept, des te groter de overtuiging dat je echt die nieuwe PC nodig hebt :)

Bedankt alvast voor jullie tijd!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

- In hoeverre heb ik baat bij een losse processorkoeler (scythe) ipv de standaardkoeler van de i5? Is dat de aanschaf waard?
de processorkoeler die in het doosje zit maakt veel lawaai. daarom kan een stille processor koeler als de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 al snel uit

- Heb een tijdje lopen puzzelen welke GTX versie het zou worden, met de MSI versie zit ik volgens mij wel goed. Heb aantal reviews gelezen die het hebben over de coil whine van de kaart, maar ik heb hier geen ervaring mee... Andere optie zou de Asus Strix variant worden (nog wel even nakijken of 't in de behuizing past)

Er zijn zat reviews die je kunnen helpen in de keuze, meestal is de MSI de stilste in IDLE en gaming, Wat voor veel mensen de reden is om de MSI te kiezen. Wanneer je een kleuren schema wil hanteren zou ik 1 van de anderen aanraden. Of je moet je beter bij een ander merk voelen qua garantie en of service

- Is vandaag de dag een optische schijf nog van toepassing? Heb ervoor gekozen geen DVD speler in dit systeem te plaatsen, de laatste keer dat ik 't gebruikte was meer dan een jaar geleden; lijkt mij verspilde moeite.
Als je hem niet gebruikt, dan is dit inderdaad zo. Steeds meer mensen hebben dit. Daarom zijn er zelfs al behuizingen zonder optical drive

- Ik ben niet thuis in de moederborden, maar omdat ik niet ga overclocken leek mij dit een goede optie.(ook omdat deze nog een DVI aansluiting heeft voor m'n huidige beeldscherm)
inderdaad een goede keus, een andere optie zou de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 nog wezen.

Certified Google Teacher.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Een aparte cpu koeler zal zeker beter koelen, en waarschijnlijk ook minder geluid produceren. Wel is een mugen 4 een beetje overkill voor een non overclock systeem. Ik zou een cpu koeler van 15/20 euro zoeken die weinig geluid produceert. Dat koelt waarschijnlijk al beter en zal stiller zijn dan de stock koeler.

Over de GTX 970 weet ik niet heel veel, behalve dat sommige kaarten de feature hebben dat de fan compleet stil staat wanneer de kaart idle is. Als je toch al met een custom cpu koeler bezig bent om geluidproductie te verminderen zal ik zeker even kijken of je gekozen MSI dat ook heeft.

Optische schijf: ik heb er persoonlijk ook nog een, maar ik zou zeggen dat het niet persee nodig is. Het is meer gemak en traditie dat ik er nog 1 heb. Er later 1 bijplaatsen als je hem toch mist is ook de moeite niet, dus ik zou hem lekker achterwege laten.

Bij moederborden wordt vaak een gigabyte sniper aangeraden omdat die net een betere geluidschip heeft dan vergelijkbare moederborden (en omdat gigabyte ook een degelijk merk is)

Qua voeding: 650 watt is zeker overkill. en volgens mij kan je prima een goedkopere voeding vinden van minstens vergelijkbare kwaliteit. Een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
zal al voldoende power leveren voor je huidige systeem. Als je zelf twijfelt kan een pricewatch: Seasonic G-series 550 watt ook nog wel.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich geen verkeerde build, al kan je prima besparen op je voeding en cpu.

Een 4460 is marginaal trager, in games nagenoeg gelijk-presterend aan een 4590 en een paar tientjes goedkoper. Je voeding kan ook makkelijk goedkoper én wat beter. De RM serie heeft als nadeel dat ze semi-passief zijn en daardoor wat heet kunnen worden. Combineer dit met condensatoren die niet van de beste kwaliteit zijn, en je hebt een recept voor matige levensduur.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Om maar is even een ander punt de lucht in te gooien:
Je kan het systeem veel compacter maken op deze manier

CPU: staat hier boven al vermeld, waarom deze
GPU: Deze is kleiner, waardoor die in deze behuizing past
Case: Lekker kleine vorm factor
Voeding: Semi-modulair

Ik heb de SSD nog niet in deze lijst aangepast, maar waarom niet 20 euro goedkoper voor de BX100?
pricewatch: Crucial BX100 250GB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock B85M Pro4€ 64,51€ 64,51
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0€ 390,-€ 390,-
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic G-series 550 watt€ 89,50€ 89,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.035,80

[ Voor 4% gewijzigd door flipkipse op 26-05-2015 12:20 ]

Certified Google Teacher.

• Bumpyknuckle
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-02 15:36
Snelle en nuttige replies, dank!
Voor mij komt het systeem er dan zo uit (ATX):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic G-series 550 watt€ 89,50€ 89,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,14

Gekozen voor de MX100 SSD omdat aangegeven wordt dat bij die variant preventie tegen power loss is. In het kader van "better safe than sorry" leek mij die de veilige variant. Leuk idee trouwens om er een mini atx van te maken, eigenlijk nog niet over nagedacht. Benieuwd hoe dat zit met uitbreidingen voor in de toekomst, lijkt mij lastiger in een kleine kast?

MSI geeft inderdaad aan in de reviews dat dit qua geluid een stille kaart is, (behalve dan die coil whine - maar ik heb werkelijk geen idee in hoeverre / überhaupt dit ergernis oplevert?)

Moederbord tip overgenomen, ook de andere processor + koeler. Ik dacht dat die Corsair 550 watt leverde, maar 650 is inderdaad overkill. Gegaan voor de Seasonic!

Ben ik met dit alles al snel een tevreden mens mee! :)
Pagina: 1