Ideetje voor zakelijke verkoop in V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:54
Beste mensen,

De laatste tijd zie ik wel eens wat topics voorbij komen waarin mensen klagen over zakelijke verkopers in de V&A. De een vindt de hoeveelheid geplaatste advertenties hinderlijk, de ander vindt het principieel niet kunnen omdat de V&A alleen voor particuliere Tweakers is.
Het valt me echter op dat veel van deze "zakelijke' verkopers wel goede feedback hebben en ook veel feedback krijgen. Blijkbaar willen veel Tweakers dus wel zaken doen met deze verkopers en ervaren ze dat als prettig.

Ik denk echter dat het mogelijk is om beide kanten van dit probleem tevreden te stellen, namelijk als volgt:

- Er wordt een duidelijke scheiding aangebracht tussen particuliere en (semi-) zakelijke verkopers.
- In de V&A komt er bij "filters" bovenaan een optie te staan of men alleen particuliere verkopers wil zien of ook advertenties van zakelijke verkopers wil zien. (Dit kan dan ook in de tracker verwerkt worden)
- Bij elke zakelijke advertentie wordt een ondertitel geplaatst in bv. groen met een tekst als "zakelijke verkoper", "shop" of iets vergelijkbaars.
- Aan zakelijke verkopers worden strengere eisen gesteld, bijvoorbeeld ontzegging van toegang tot V&A als meer dan 20% van de ontvangen reviews negatief is.
- Om een overvloed aan advertenties te voorkomen, betalen zakelijke gebruikers een bepaald bedrag per advertentie.

Voor deze zakelijke verkopers kunnen evt ook extra diensten beschikbaar worden gesteld, zoals website vermeldingen. Het is imo niet goed als zakelijke advertenties voorrang krijgen boven particuliere advertenties (dat ze bovenaan geplaatst worden bv), ook niet tegen betaling.

Dus, wat denken jullie ervan? Zien jullie als users het zitten? Wat vinden de modjes/Tweakers van het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372172

Dan krijgen wij hier op Tweakers een soort "Marktplaats" vol met zakelijke advertenties en daar ben ik dus op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 10:15
Met een filter op zakelijk lijkt het wat mij betreft al opgelost. Zonder is het net Marktplaats en ik denk toch dat, dat niet is wat Tweakers wil?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

V&A is nu al een grijs gebied met een paar users die wel extreem veel handel hebben voor een "particulier".
Wanneer men V&A nog verder openzet is het inderdaad net marktplaats. Genoeg bedrijven die zich als particulier voordoen en zo toch door je filter heen komen (zoals ook op marktplaats)

[ Voor 26% gewijzigd door Fietsbel op 26-05-2015 12:25 ]

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
Klopt, maar daarvoor is er op Tweakers moderatie. Users kunnen het melden als gebruikers zich misdragen, dan kunnen die geband worden. Als je een duidelijke scheiding hebt, kan daar ook hard op gemodereerd worden. Nu wordt het meeste gewoon gedoogd nl.

Als je gewoon een optie hebt om zakelijke advertenties wel of niet weer te geven, heb je de keuze of je puur het 'oude' V&A wil of je een groter aanbod wil incl zakelijke ads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:38
Anoniem: 372172 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:19:
Dan krijgen wij hier op Tweakers een soort "Marktplaats" vol met zakelijke advertenties en daar ben ik dus op tegen.
Ik vind dat nu ook al het geval. Iedereen kan zomaar een account aanmaken en wat verkopen.
V&A aangeboden: Apple iPhone 5 16GB Wit
Deze bijvoorbeeld. Maakt even een account aan speciaal om hier iets te verkopen. Dan denk ik wat is het verschil nu nog met marktplaats? Lijkt mij beter als je pas advertenties kan plaatsen op het moment dat je langere tijd lid bent. Zo voorkom je dat mensen speciaal om iets te verkopen een account aanmaken.

Maar goed, dat is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Er is al een plek voor zakelijke verkopers.

Die noemen we ook wel de Pricewatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58

Nakebod

Nope.

Mahone schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Ik vind dat nu ook al het geval. Iedereen kan zomaar een account aanmaken en wat verkopen.
V&A aangeboden: Apple iPhone 5 16GB Wit
Deze bijvoorbeeld. Maakt even een account aan speciaal om hier iets te verkopen. Dan denk ik wat is het verschil nu nog met marktplaats? Lijkt mij beter als je pas advertenties kan plaatsen op het moment dat je langere tijd lid bent. Zo voorkom je dat mensen speciaal om iets te verkopen een account aanmaken.

Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Waarom zou een nieuwe user niet op T.net mogen verkopen? In het algemeen worden er, op hardware gebied tenminste, hier betere/realistischere biedingen komen dan op marktplaats.
En nee, ook oplichters hou je niet buiten de deur op die manier, die wachten gewoon wat langer.

En draai het even om: Je hebt *iets* wat je wilt verkopen op marktplaats. Je maakt daar een account. Maar dan moet je wel even 7 dagen wachten voor je je *iets* te koop mag zetten.
Daar zit je ook niet op te wachten, en ga je wel ergens anders heen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het zou wellicht beter zijn wanneer nieuwe leden eerst 100 zinnige posts moet hebben voordat je iets mag verkopen op de site. De "buren" hanteren deze maatregel....Nu zie je veel advertenties zowel privé als zakelijk die op de dag dat ze deze advertenties posten net lid geworden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 372172 op 04-06-2015 13:16 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:05:

Maar hoe zit het dan met 2e hands spullen of Refusbished, die veel shops hebben liggen. Ik zie persoonlijk wel wat in bedrijfaccounts zodat grote shops zoals 4Lauch en Azerty bijvoorbeeld retouren, 2e hands spullen of refurbished onderdelen voor een mooie prijs kunnen aanbieden. Dit kunnen ze niet in de pricewatch kwijt en zo kan de community profiteren van goede deals.

Daarnaast zijn er ook enkele users die via hun werk veel goede deals kunnen maken. Bijvoorbeeld toppietopptie die veel enterprise grade harde schijven verkoopt voor een mooie prijs met eigen beperkte garantie, dat vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van de community helpen en ik zie dat veel mensen daar interesse in hebben voor hun NAS.

Juist als V&A met filter als kanaal ingezet kan worden om de enthousiastelingen te bereiken om tegen korting van overstock, retouren en refurbished af te komen lijkt mij een win-win voor zowel de bedrijven als de community.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 21:15

Just_I

What did you just say?

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:05:

Helemaal mee eens. Hiermee ontlopen de zakelijke verkopers de kosten die ze voor een PW vermelding wel hebben. Op Marktplaats erger ik me er elke keer weer aan alle zakelijke aanbieders, ik kom er dan ook zelden.
Nakebod schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:06:
[...]
En draai het even om: Je hebt *iets* wat je wilt verkopen op marktplaats. Je maakt daar een account. Maar dan moet je wel even 7 dagen wachten voor je je *iets* te koop mag zetten.
Je vergeet hierbij wel dat Marktplaats zijn primaire doel is om verkopen te faciliteren terwijl Tweakers meer gefocused is op nieuws/forum/pricewatch. V&A is een onderdeel van Tweakers maar een primair onderdeel zou ik het niet willen noemen. Het is dus ook minder waarschijnlijk dat mensen puur om iets te verkopen een aacount aanmaken op Tweakers en voor de rest niets met onze site van doen hebben.

Het idee om een paar dagen wachttijd om V&A of om een minimaal aantal forum posts/nieuws reacties te hebben zal de spammers meer tegenhouden maar dat is nu even offtopic discussie.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Davidshadow13 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:12:
[...]

Maar hoe zit het dan met 2e hands spullen of Refusbished, die veel shops hebben liggen. Ik zie persoonlijk wel wat in bedrijfaccounts zodat grote shops zoals 4Lauch en Azerty bijvoorbeeld retouren, 2e hands spullen of refurbished onderdelen voor een mooie prijs kunnen aanbieden. Dit kunnen ze niet in de pricewatch kwijt en zo kan de community profiteren van goede deals.

Daarnaast zijn er ook enkele users die via hun werk veel goede deals kunnen maken. Bijvoorbeeld toppietopptie die veel enterprise grade harde schijven verkoopt voor een mooie prijs met eigen beperkte garantie, dat vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van de community helpen en ik zie dat veel mensen daar interesse in hebben voor hun NAS.

Juist als V&A met filter als kanaal ingezet kan worden om de enthousiastelingen te bereiken om tegen korting van overstock, retouren en refurbished af te komen lijkt mij een win-win voor zowel de bedrijven als de community.
Omdat dat simpelweg oneerlijke concurrentie is ten opzichte van de gewone particuliere verkoper. Tevens is het voor shops een makkelijke manier om onder hun verantwoordelijkheden uit te komen betreffende garantie, retourrecht, etc.

Waar ik geen probleem mee zou hebben is een filter in de Pricewatch speciaal voor bedrijven die die hun 2e hands of geretourneerde spullen willen verkopen.
Zoiets hebben ze op Marktplaats ook. De Marktplaats Outlet. Coolblue verkoopt daar zijn spullen die retour zijn gekomen om wat voor reden dan ook. Dat werkt perfect. Geven netjes garantie, retourrecht blijft behouden en het is voor iedereen duidelijk hoe of wat.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 04-06-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:23:
[...]
Waar ik geen probleem mee zou hebben is een filter in de Pricewatch speciaal voor bedrijven die die hun 2e hands of geretourneerde spullen willen verkopen.
Zoiets hebben ze op Marktplaats ook. De Marktplaats Outlet. Coolblue verkoopt daar zijn spullen die retour zijn gekomen om wat voor reden dan ook. Dat werkt perfect. Geven netjes garantie, retourrecht blijft behouden en het is voor iedereen duidelijk hoe of wat.
Dat is ook een goede mogelijkheid inderdaad, alleen wordt het dan vanuit de pricewatch moeilijk vergelijken omdat meerdere "2e hands" artikelen van hetzelfde product niet hetzelfde hoeven te zijn. Verschillende staat van het product of missende accessoires dat wordt dan lastig vergelijken.

En dan zit je nog met particuliere verkopers die hun waar uit semi-zakelijke bron of via hun werk verkrijgen. Die ook maar weren dan? Juist die mensen die wat extra werk verzetten om de community een goede deal te kunnen biedden en waarbij je ook nog eens zakelijk gebruikte hardware een tweede leven kan geven? Dat juich ik persoonlijk alleen maar toe. En deze verkopers hebben over het algemeen ook een hele hoge feedbackscore.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Davidshadow13 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:01:
[...]

En dan zit je nog met particuliere verkopers die hun waar uit semi-zakelijke bron of via hun werk verkrijgen. Die ook maar weren dan? Juist die mensen die wat extra werk verzetten om de community een goede deal te kunnen biedden en waarbij je ook nog eens zakelijk gebruikte hardware een tweede leven kan geven? Dat juich ik persoonlijk alleen maar toe. En deze verkopers hebben over het algemeen ook een hele hoge feedbackscore.
Als je 30 stuks harde schijven, 20 cpu's , 15 beeldschermen per keer verkoopt heeft dat niets met semi zakelijk te maken. Dan ben je gewoon een handelaar die winst probeert te maken.

Die zouden dan prima in de PW terecht kunnen onder het eerder voorgestelde filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:09:
[...]

Als je 30 stuks harde schijven, 20 cpu's , 15 beeldschermen per keer verkoopt heeft dat niets met semi zakelijk te maken. Dan ben je gewoon een handelaar die winst probeert te maken.

Die zouden dan prima in de PW terecht kunnen onder het eerder voorgestelde filter.
Dus jij bent van mening dat als <insert user> die werkt bij een hoster 30 HGST enterprise HDD"s over kan nemen en daar andere Tweakers blij mee kan maken tegen een scherpe prijs hij maar een eigen bedrijf moet beginnen en in de PW moet gaan staan. Terwijl die user gewoon mensen uit zijn favoriete community wil helpen? Het is niet dan V&A verkopen voor die mensen hun core-business is. De meeste mensen hebben gewoon nog een andere fulltime baan ernaast en ook een goede feedback.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:57
De reden dat mensen massaal overstappen op Facebook verkoop-groepen is dat sites als marktplaats 2 dingen structureel verkeerd doen:
1. Geen enkele vorm van controle of feedback op verkopers en de kans dat je uberhaupt een product krijgt.
2. Vooral semi-zakelijke bedrijven/handelaren die de meeste rubrieken volpleuren met nieuwe artikelen.

In ene doe je niet meer mee als je niet lid bent van 101 van die lokale verkoopgroepjes en die worden bijzonder goed in de gaten gehouden.

Dus een V&A met nog meer winkels/handelaren maakt V&A 'stuk', dit hoort gewoon in de pricewatch thuis, wellicht onder een kopje 'refurb/gebruikt' oid.
Just my 2 ct's.
Davidshadow13 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:19:
[...]

Dus jij bent van mening dat als <insert user> die werkt bij een hoster 30 HGST enterprise HDD"s over kan nemen en daar andere Tweakers blij mee kan maken tegen een scherpe prijs hij maar een eigen bedrijf moet beginnen en in de PW moet gaan staan. Terwijl die user gewoon mensen uit zijn favoriete community wil helpen? Het is niet dan V&A verkopen voor die mensen hun core-business is. De meeste mensen hebben gewoon nog een andere fulltime baan ernaast en ook een goede feedback.
De discussie om zeep helpen met die ene uitzondering.

In het ergste geval zal deze trouwe user een modje treffen die vraagt 'joh, zoveel disks?' en dan is het zo geregeld. Als het iemand is die zich registreert voor de verkoop van 'handel' is het al een ander verhaal en als iemand dagelijks dit soort bulkmeuk heeft lijkt het niet op hobby maar gewoon handel.

[ Voor 42% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-06-2015 13:29 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Davidshadow13 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:19:
[...]

Afhankelijk van hoe en onder welke voorwaarden hij die dingen verkoopt wel ja.

Verder wat NiGeLaToR boven mij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

NiGeLaToR schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:23:
De reden dat mensen massaal overstappen op Facebook verkoop-groepen is dat sites als marktplaats 2 dingen structureel verkeerd doen:
1. Geen enkele vorm van controle of feedback op verkopers en de kans dat je uberhaupt een product krijgt.
2. Vooral semi-zakelijke bedrijven/handelaren die de meeste rubrieken volpleuren met nieuwe artikelen.

In ene doe je niet meer mee als je niet lid bent van 101 van die lokale verkoopgroepjes en die worden bijzonder goed in de gaten gehouden. Just my 2ct's.

Dus een V&A met nog meer winkels/handelaren maakt V&A 'stuk', dit hoort gewoon in de pricewatch thuis, wellicht onder een kopje 'refurb/gebruikt' oid.
Just my 2 ct's.
Vooral punt 2 is imho een door in het oog. Is het een sporadische lading aan onderelen zal niemand dat last van hebben. Echter staat V&A steeds voller met handelaren die ook soms letterlijk hetzelfde product verkopen, dan heb je het niet meer over "bijverdienste" maar pure handel. De normale advertenties worden ondergesneeuwd door dit soort marktlui met tientallen actieve advertenties.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Daarom stelde ik ook voor een duidelijke scheiding te maken. Dat kan door een filter in de V&A te maken om bedrijfs/refurb artikelen wel of niet weer te geven of als een extra sectie in de Pricewatch.

Ik snap heel goed dat veel users de V&A graag zoveel mogelijk willen houden zoals deze is. Echter zijn er ook veel users die het fijn vinden dat ze een groter aanbod hebben en ook de optie hebben voor bedrijven met een goede reputatie te kiezen.

Omdat er nu geen optie is voor handel, kan er ook niet strikt gemodereerd worden. Als iemand 30 HGST disks verkoopt, kan dat nog wel. Wat als het er 50 zijn? 100? 200?
Er wordt nu meestal alleen maar gemodereerd als een reactie op klachten, zoals een overvloed aan advertenties of matige afhandeling van de verkoop. Hierdoor vinden de mensen die geen handelaren willen dus dat er alsnog te veel handelaren zijn.

Met een aparte categorie kun je de handel netjes scheiden van de "traditionele" V&A. Omdat die scheiding zo duidelijk is, kan er ook strikt gemodereerd worden en wordt de V&A er voor beide partijen alleen maar beter op.

[ Voor 14% gewijzigd door hjkv op 04-06-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:38
Nakebod schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:06:
[...]

Waarom zou een nieuwe user niet op T.net mogen verkopen? In het algemeen worden er, op hardware gebied tenminste, hier betere/realistischere biedingen komen dan op marktplaats.
En nee, ook oplichters hou je niet buiten de deur op die manier, die wachten gewoon wat langer.

Mijn mening is dat je hier een community hebt die elkaar wat aan te bieden heeft. Anders kan je V&A net zo goed opdoeken en zeggen: als je wat te verkopen heb ga je maar naar marktplaats. Het lijkt mij dat het de intentie is dat tweakers elkaar helpen. Niet dat Jan en alleman hun telefoons/laptops etc. hier maar plaatsen omdat ze er hier meer voor kunnen vragen.

Marktplaats is een site puur gericht op het kopen en verkopen.
Zijn zat voorbeelden van sites die zich specifiek ergens op richten dat je eerst een jaar lid moet zijn of minimaal 100 posts ofzo moet hebben voordat je wat mag verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mahone schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:51:

Marktplaats is een site puur gericht op het kopen en verkopen.
Zijn zat voorbeelden van sites die zich specifiek ergens op richten dat je eerst een jaar lid moet zijn of minimaal 100 posts ofzo moet hebben voordat je wat mag verkopen.
Neem horlogeforum.nl, daar kun je pas terecht voor verkoop van horloges als je x tijd lid bent en x-actief bent geweest. Hoewel 'vervelend' als je van lurker over gaat naar verkoper - is dat wel een stuk kwaliteit wat je creëert waar volume nooit tegenop kan. Laat die mensen die een account maken puur voor de verkoop dat lekker op marktplaats doen - zover ik zie komt oplichting in V&A ook regelmatig voor en hangt dat samen met het gemak waarop je iets eenmalig kunt doen. 3 maanden lid zijn, tenminste 50 posts plaatsen oid is vrij veel moeite om een keer iemand een poot uit te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het probleem is dat je een user niet kan beoordelen op de hoeveelheid posts, er zijn voldoende leden actief die vrijwel alleen gebruik maken van de FP voor nieuws of gebruikers die heel veel rondlurken op het forum voor informatie en tips.

Stel ik lurk al jaren rond hier en ik wil iets verkopen, vervolgens mag dat niet omdat ik niet actief genoeg ben op een forum waar ik geen gebruik van maak.. :')

Karma zou al een betere richtlijn zijn omdat dat alle acties op Tweakers meeweegt, maar ook hier hebben lurkers weinig aan.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 04-06-2015 13:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik riep ook maar wat, ik zou mezelf dit niet laten uitdenken voor T.net :+ Enige wat ik wel weet is dat ik onderscheid zou houden tussen 'handel' en 'hobby' - ook al is dat soms een grijzig gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Voor beoordeling van users is er toch gewoon het feedback-systeem?

Als een bepaalde verkoper goede feedback heeft, gaat het ook vrijwel altijd goed. Als een verkoper nog geen feedback heeft, kun je kijken naar zijn karma/aantal posts/etc.

Je hebt toch de keuze om al dan niet te kopen? Er zit zelfs een filter "beoordeling adverteerder" in de V&A.
Als je alleen gegarandeerd betrouwbare verkopers wilt zien, zet je die op 4 sterren minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

NiGeLaToR schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:00:
Ik riep ook maar wat, ik zou mezelf dit niet laten uitdenken voor T.net :+ Enige wat ik wel weet is dat ik onderscheid zou houden tussen 'handel' en 'hobby' - ook al is dat soms een grijzig gebied.
Laat ik duidelijk zijn, ik zie graag een scheiding tussen handel en hobby, ikzelf heb V&A nu een paar keer gebruikt om mijn kapotte console en wat games te verkopen, en ben van plan om dit vaker te doen voor oude HW en games die ik niet meer gebruik.

Naar mijn idee is dat ook waar V&A voor bedoeld zou moeten zijn, door Tweakers voor Tweakers - oude PC's of een setje speakers. Geen pallet vol met GPU's die bij een of andere failliete zaak is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Maar veel andere Tweakers vinden het juist fijn dat ze voor een prikkie een 280X/290 kaart op kunnen pikken.
Dusja, een scheiding is eigenlijk het enige vereiste.

Als je dan het "handelfilter" aanzet, heb je een "schonere" V&A dan nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nogmaals, het is dan oneerlijke concurrentie ten opzichte van die ene tweaker die zijn 280x/290 kaart kwijt wil voor een redelijke prijs.

Ga met je handel lekker naar de PW en zorg daar voor een apart filter en voorwaarden. Dan weet iedereen waar die aan toe is en hoeft die ene tweaker niet te concurreren op een plek die bedoeld is voor die ene tweaker met zijn kaartje en niet voor de handelaar waarvan niet duidelijk is of ze een tweaker een plezier doen of dat het gewoon een handelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De belastingdienst is er vrij duidelijk over:
http://www.belastingdiens...ernet_hobby_of_ondeneming
Verkoopt u online goederen of diensten? En kunt u hieruit winst verwachten? Dan is er sprake van inkomsten en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Iemand die 40+ 280(x)'s goedkoop heeft kunnen bemachtigen en daarna goedkoop doorverkoopt is echt geen hobbyist meer.. Daar kan een werkelijke hobbyist nooit tegenop zowel in kwantiteit als in prijs.

Iemand die gewoon echt handel voert heeft zich te houden aan veel meer regels en wetten dan een particulier. Als ik iets verkoop heb je garantie tot aan de stoep, ik ben eerlijk over wat een potentiële koper kan verwachten en laat ook graag producten werkend zien voordat ik deze verkoop. Blijkt deze 2 weken later niet meer te werken? Dan hoef ik daar weinig aan te doen. Een handelaar daarentegen wel.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=01d5zY_QeRY]

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 04-06-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Meeste handelaren hebben goede reviews en daarin staan vaak ook verhalen over goede afterservice. Het lijkt erop dat meeste handelaren daar dus al rekening mee houden en niet bij een defect na twee weken geen gehoor geven (wat ik sowieso vrij asociaal vind)
En daarnaast, waarom zouden handelaren daarin anders zijn? Zijn die per definitie dan niet eerlijk over wat de koper kan verwachten? Laten die de producten niet werkend zien?
Ik vind het een nogal waardeloze en generaliserende insinuatie.

Het feit dat bijna alle handelaren in de V&A goede tot zeer goede feedback scores hebben zegt toch eigenlijk al genoeg? Mensen doen zaken met hen en zijn er tevreden over.

Volgens die bron van de belastingdienst zou bijna iedereen ondernemer zijn. Als ik een PC voor iemand in elkaar zet en daar 20 euro voor vraag, ben ik volgens het gequote stuk een ondernemer.
Bij mijn weten is de wettelijke grens ongeveer 3000 euro per jaar, waarna het geen "inkomsten uit hobby" meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij van WC-eend, gekeken naar je advertenties ben je aan het preken voor eigen kerk.

Niet lullig bedoeld maar een discussie voeren met iemand die alleen uit eigen belang handelt heeft o,o zin.

Hop,

http://tweakers.net/aanbod/user/677005/

Dit krijg je dus. Kom hem net tegen. Die hoort daar dus gewoon niet thuis.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 04-06-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Klopt, ik verkoop ook veel spul. Ik heb daar echter geen klachten over gehad, getuige mijn feedbackprofiel. Daarom vind ik de suggestie van D4NG3R dat handelaren niet netjes handelen ook nogal waardeloos.

Ik hoor echter wel dat er dus mensen zijn die principieel geen handelaren willen. Daarom ben ik hier aan het "preken" voor een aparte categorie, zodat iedereen precies kan bekijken/kopen wat hij zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Zakelijke verkoop cq handelaren vereisen een kvk-inschrijving, boekhouding, belasting, etc etc. De grens tussen deze lui (ook wel 'winkels') en een tweaker die een oude videokaart wegdoet lijkt me ook helder. Zelfs als je af en toe een beetje bijklust door een partij van de hand te doen, moet je, zodra je een niet al te hoge grens over gaat kwa omzet, gewoon je incorporeren. Dan kan er ook wel een websiteje en Pricewatch-inschrijving vanaf, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Een deel van deze discussie is al tot in den treure gevoerd, en dat deel ga ik niet herhalen. Een drempel voor nieuwe users voegt niets toe: niet aan veiligheid, en zeker niet aan aanbod en afname voor de Tweaker. Er was ooit een drempel, en V&A was in het geheel gewoon dood. Tweakers kwamen niet van spullen af, er werden nauwelijks interessante koopjes aangeboden ten behoeve van de Tweaker.
Discussie daarover hoeven we niet te hebben :)

Voor de rest is er zakelijk en zakelijk. Bij het experimenteren met meer toelaten van handel, is er in ieder geval gesteld dat het niet met de PW in de weg mag zitten. Dus als er nieuw/refurbished op grote schaal wordt aangeboden dan is dat een no-go. En ja, ook binnen dat experimenteren is er een situatie geweest die we achteraf na het goed beschouwen van wat plaats heeft gevonden niet hadden gewild. Dat wordt dus meegenomen in het afhandelen van vervolgsituaties, en ook als er een eventueel beleid voor komt die handel toestaat.

Eens zijn we het er in ieder geval over dat de community, en het belang van de Tweaker voorop staat. Wat wordt aangeboden moet dus wel interessant zijn en niet een grote dump a la Marktplaats worden.

Opgeteld is het dus op dit moment een kwestie van experimenteren, kan het alleen handel zijn van duidelijk gebruikte, of niet meer courante artikelen wat ook reflecteert in de prijs. We willen geen (bijna) nieuwhandel dat als tweedehands voor een kleine minderprijs wordt aangeboden omdat men denkt dan onder garantie uit te komen. Garantie is een andere zorg als iemand echt handelt: daarmee is hij niet langer als particulier te beschouwen en gelden andere rechten. Ook daarom willen we dat duidelijk beperken tot niet-nieuw. Tenzij het een keer een incident is van iets dat wellicht verkeerd besteld is.
In een uiteindelijk systeem (niets staat vast) denk ik dat het goed is als in ieder geval duidelijk is wie zakelijk handelt en dat de verkoper dan ook begrijpt dat hij verplichtingen heeft.

Handelaren mogen prima handelen zonder KvK tot bepaalde hoogte. Gewoon overige inkomsten bij belastingaangifte. Het gaat bij handelaren hier over het algemeen om bijverdienste.

Hoe dan ook, de feedback is erg welkom uiteraard. Dat kunnen we mooi meenemen bij evaluatie om meer concrete ideeën vorm te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:05:

Voor de rest is er zakelijk en zakelijk. Bij het experimenteren met meer toelaten van handel, is er in ieder geval gesteld dathet niet met de PW in de weg mag zittenn. Dus als er nieuw/refurbished op grote schaal wordt aangeboden dan is dat een no-go. En ja, ook binnen dat experimenteren is er een situatie geweest die we achteraf na het goed beschouwen van wat plaats heeft gevonden niet hadden gewild. Dat wordt dus meegenomen in het afhandelen van vervolgsituaties, en ook als er een eventueel beleid voor komt die handel toestaat.

Eens zijn we het er in ieder geval over dat de community, en het belang van de Tweaker voorop staat.
Het is dus gewoon een commerciële beslissing om vage handel toe te staan in V&A. Als ik jou dat zo hoor zeggen dan weet ik haast al zeker dat een filter in de PW dus nooit een reële optie zal zijn. Daar zullen de vele shops niet blij mee zijn namelijk.

Het belang van de Tweaker staat dus niet voorop want die raakt zijn kaartje dus niet meer kwijt. Ik snap best dat jullie zo denken en er vanuit gaan dat jullie Tweakers hier een plezier mee doen maar jullie stappen compleet over een ander feit heen. De Tweaker die zijn spullen niet kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van deze advertenties melding gedaan. Die blijft vervolgens dus gewoon staan. Tenminste, dat moet ik uit de vage melding halen die ik krijg en uit het feit dat de advertenties er nog gewoon staan.

-Het is een winkel. Doen ook geen enkele moeite om dat te verbergen.
-Gewoon garantie
-Met factuur
-Geregistreerd op 3 juni 2015

Hoe is dit dan geen commerciële handel? Die hoort toch gewoon in de PW thuis?

Zelfs jij, hjkv, moet het toch met mij eens zijn dat dit niet hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Wat ik probeer aan te kaarten is dat er heel veel Tweakers zijn die gretig gebruik maken van deze handelaren en er ook heel blij mee zijn. Het compleet verbannen ervan lijkt me dus niet goed, want dan benadeel je een (volgens mij significant) deel van de community.

Aan de andere kant kan er inderdaad gesteld worden dat dat niet in de V&A thuis hoort.
MAAR. In de PW kunnen momenteel alleen maar nieuwe producten geplaatst worden. Refurbished/gebruikt spul levert dan alleen maar verwarring op omdat mensen denken dat ze nieuw kopen met 2/3 jaar garantie.

Een (semi) commerciële handelaar met gebruikte spullen kan dus niet in de PW terecht en veel Tweakers vinden dat deze ook niet in de V&A hoort.
Aangezien de V&A voor gebruikte spullen is, lijkt het me goed een "handelarenfilter" te maken. Dan kan elke user kiezen of hij echt alleen particuliere verkoop wil of ook handelaren wil benaderen. Zo kan iedereen kiezen wat hij wil en is iedereen blij, toch?

Zoals Floppus al aangeeft, het compleet dichttimmeren van de V&A (eisen van een inschrijftijd/karma/aantal posts) zorgde ervoor dat de V&A doodbloedt. Een scheiding in de V&A biedt een keuze voor elke Tweaker, dan kan iedereen toch kiezen wat hij wil?

Nogmaals: Ik ben inderdaad voor handel. Je kunt me er inderdaad op aanspreken dat ik partijdig zou zijn. Maar ga alstjeblieft allemaal op mijn argumenten in, want die lijken me helder. Dan kunnen we hopelijk een goede discussie voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:16:
[...]

Het is dus gewoon een commerciële beslissing om vage handel toe te staan in V&A. Als ik jou dat zo hoor zeggen dan weet ik haast al zeker dat een filter in de PW dus nooit een reële optie zal zijn. Daar zullen de vele shops niet blij mee zijn namelijk.

Het belang van de Tweaker staat dus niet voorop want die raakt zijn kaartje dus niet meer kwijt. Ik snap best dat jullie zo denken en er vanuit gaan dat jullie Tweakers hier een plezier mee doen maar jullie stappen compleet over een ander feit heen. De Tweaker die zijn spullen niet kwijtraakt.
Ik ben helemaal voor feedback en discussie, maar ik ga op jou gewoon niet meer reageren, want het voegt niets toe. Je conclusies zijn gewoon te bizar voor woorden. En wat dan nog als het een commerciele reden heeft? Is dat vies ofzo? Is het lange termijn niet juist commercieel zinnig om de community voorop te stellen? En omdat je commercieel kan roepen is het ineens wel heel praktisch om dezelfde zaken op twee plaatsen te gaan laten plaatsen?

Sorry, je toont nul verstand van zaken doen, schopt alleen nog maar om het schoppen omdat je niet 100% jouw zin krijgt ook al zijn andere users het eveneens niet met je eens, en negeert voor het gemak dat Tweakers altijd en nog steeds de site is die het meest feedback vraagt en oppakt vanuit de community van welke site dan ook van enig formaat.

En ja, ik ben hier ook gewoon vrijwilliger. Omdat ik een site als deze belangrijk vindt. En ja, ik jaag harder dan wie dan ook op oplichters, waardoor geen site kan tippen aan wat wij in V&A laten zien. Ga lekker door met schoppen, dan ga ik gewoon door met bijdragen aan de beste site van Nederland - mijn tijd beter besteden dan aan jouw onzin dus.

Je stelt hier wat wel en niet hier hoort. Newsflash: dat bepaal jij niet, en je bent niet de enige met een mening. Je klassificeert andermans mening als niet relevant omdat ze niet jouw mening delen en handelen. Sorry? Wat denk jij dat je aan het doen bent? Jij vindt dat je een belang hebt dat er niet gehandeld wordt. Dus dan mag je daar niet voor preken 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 04-06-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik laat de overige Tweakers zelf maar een conclusie trekken over de manier waarop jij reageert. Dit is namelijk niet de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:35:
Ik laat de overige Tweakers zelf maar een conclusie trekken over de manier waarop jij reageert. Dit is namelijk niet de eerste keer.
Ik vind de reactie wel prima. ik lees weer eens een hoop geklaag en gezeur. Als je het allemaal zo bar slecht vind. Meld je aan als vrijwilliger en laat zien dat jij de skills hebt om het beter te doen. Je wilt discussie? Wen dan ook maar aan de antwoorden die je niet bevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 22:29
hjkv schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:22:
Beste mensen,

De laatste tijd zie ik wel eens wat topics voorbij komen waarin mensen klagen over zakelijke verkopers in de V&A. De een vindt de hoeveelheid geplaatste advertenties hinderlijk, de ander vindt het principieel niet kunnen omdat de V&A alleen voor particuliere Tweakers is.
Het valt me echter op dat veel van deze "zakelijke' verkopers wel goede feedback hebben en ook veel feedback krijgen. Blijkbaar willen veel Tweakers dus wel zaken doen met deze verkopers en ervaren ze dat als prettig.

Ik denk echter dat het mogelijk is om beide kanten van dit probleem tevreden te stellen, namelijk als volgt:

- Er wordt een duidelijke scheiding aangebracht tussen particuliere en (semi-) zakelijke verkopers.
- In de V&A komt er bij "filters" bovenaan een optie te staan of men alleen particuliere verkopers wil zien of ook advertenties van zakelijke verkopers wil zien. (Dit kan dan ook in de tracker verwerkt worden)
- Bij elke zakelijke advertentie wordt een ondertitel geplaatst in bv. groen met een tekst als "zakelijke verkoper", "shop" of iets vergelijkbaars.
- Aan zakelijke verkopers worden strengere eisen gesteld, bijvoorbeeld ontzegging van toegang tot V&A als meer dan 20% van de ontvangen reviews negatief is.
- Om een overvloed aan advertenties te voorkomen, betalen zakelijke gebruikers een bepaald bedrag per advertentie.

Voor deze zakelijke verkopers kunnen evt ook extra diensten beschikbaar worden gesteld, zoals website vermeldingen. Het is imo niet goed als zakelijke advertenties voorrang krijgen boven particuliere advertenties (dat ze bovenaan geplaatst worden bv), ook niet tegen betaling.

Dus, wat denken jullie ervan? Zien jullie als users het zitten? Wat vinden de modjes/Tweakers van het idee?
Tweakers is al een tijdje bezig met jouw idee in kaart brengen. Ook wij zien dat er een gat zit tussen V&A en de PW. Hoe we dat precies gaan invullen, dat kan ik je nog niet vertellen. Maar we zijn er zeker mee bezig qua denken over oplossingen.

In de tussentijd gaan we soepeler om met 'veel' aanbieders. Zo lang de reviews goed zijn en we geen klachten van de klanten krijgen, laten we oogluikend meer toe.

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 05-06-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
zeef schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:55:
[...]

Tweakers is al een tijdje bezig met jouw idee in kaart brengen. Ook wij zien dat er een gat zit tussen V&A en de PW. Hoe we dat precies gaan invullen, dat kan ik je nog niet vertellen. Maar we zijn er zeker mee bezig qua denken over oplossingen.
Goed om te horen! Zoals eerder in dit topic aangestipt, val ik zelf ook een beetje in dat gat. Ik probeer maar om netjes te handelen, niet teveel advertenties te plaatsen etc etc, maar ik merk alsnog dat een deel van de Tweakers het niet ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

hjkv schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:29:
Het lijkt erop dat meeste handelaren daar dus al rekening mee houden en niet bij een defect na twee weken geen gehoor geven (wat ik sowieso vrij asociaal vind)
Ik verkoop echt geen spulletjes die op het punt staan om kapot te gaan*. Het gaat meer om het punt dat ik bij particuliere verkoop weinig tot geen verplichtingen heb. De kopende partij zal moeten bewijzen dat het gebrek aanwezig was bij de koop en dat het gebrek onder normale omstandigheden ook niet binnen 6 maanden voor had mogen komen. Daarna is het afgelopen met de verplichtingen.

Kom bij mij niet aankakken dat je 2e hands GPU het na een maand opgegeven heeft in een systeem met een Sweex voeding ofzo. Niet alsof ik ooit iets verkocht heb met een waarde van boven de 30 euro, maar toch. :')

*Wel een kapotte 360 verkocht die de koper weer aan de praat kreeg. Mooi meegenomen voor de koper denk ik zo. :)

Begrijp mij trouwens niet verkeerd, ik zie graag kleine (eenmans) zaakjes in de V&A staan omdat die soms een bepaald product heel goedkoop kunnen verkopen met garantie en alles er op en eraan. Het is lastig om een volledige (web)winkel te beginnen zeker binnen de IT, en V&A zou prima kunnen worden uitgebreid om dit te ondersteunen, wel zou het duidelijk(er) moeten worden of het om een particuliere verkoop gaat of consumentenverkoop.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 05-06-2015 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 08:12
Is het niet een idee om het een limiet te zetten op het aantal actieve advertenties dat een gebruiker kan hebben? En dan eventueel nog de mogelijkheid om advertenties bij te kopen (bijvoorbeeld via een van de tweakers abo's, een speciaal v&a abo of gewoon een prijs per advertentie).

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
D4NG3R schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 00:09:
Begrijp mij trouwens niet verkeerd, ik zie graag kleine (eenmans) zaakjes in de V&A staan omdat die soms een bepaald product heel goedkoop kunnen verkopen met garantie en alles er op en eraan. Het is lastig om een volledige (web)winkel te beginnen zeker binnen de IT, en V&A zou prima kunnen worden uitgebreid om dit te ondersteunen, wel zou het duidelijk(er) moeten worden of het om een particuliere verkoop gaat of consumentenverkoop.
Ah, dan zitten we dus toch ongeveer aan hetzelfde te denken :)
Ik denk echter wel dat als je een aparte "business" V&A categorie maakt, zaken als Coolblue Tweedekans daar ook bij kunnen.

Wat imo wel kritisch is dat de verkopers allemaal een goede reputatie moeten hebben, via het feedback-systeem of anderszins. Dat is mijns inziens het voornaamste punt van de V&A: dat je er (i.h.a.) van op aan kan dat de deal netjes afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal wat dingen aanbrengen die wellicht helpen in het denkproces, waar we ook al tegenaan lopen bij de huidige inrichting; het lijkt soms heel eenvoudig ergens een regel voor te maken, maar de praktijk werkt anders.

Waar ligt de grens? Als iemand begint met V&A, of die nu al langer lid is of niet, kan je niet zien of iemand intensief wil gaan handelen. Wat voor volume iemand in wil brengen is iets dat pas over tijd duidelijk wordt. Voorwaarden leest men sowieso niet. Een limiet op aantal actief heeft bij populaire artikelen weinig effect in doorloopaantallen. Tegelijk blokkeer je iemand die zijn zolder eens in de vijf jaar opruimt.

Intussen heeft iedereen een andere interpretatie van waar handel begint. Handel is ook iets dat mensen alleen zien die er heel erg op letten. Iemand die begint met handel gaat niet eerst kijken wat er zoals gemiddeld normaal is.

Spreken we iemand aan zoals in het verleden dat het aanbod op handel lijkt, volgt vrijwel altijd een discussie. Soms wordt afgeproken dat het dan echt alleen voor eigen afdankers is, maar ook dan is een grens moeilijk. Het is ook niet realistisch te stellen dat iemand waarvan je denkt dat hij handelt zonder bewijs nooit meer in V&A mag komen.

Winkels verplichten zich als zakelijk kenbaar te maken levert eenzelfde probleem. Wat als iemand dat gewoon niet doet? Wanneer is het moment die conclusie te kunnen verbinden? Ook voor de belastingdienst en garantiewetgeving gelden verschillende interpretaties over wanneer iets zakelijk is. Bij garantie heeft een zakelijk verkoper meer plichten, maar ook iemand die veel handelt en zichzelf niet als zakelijk ziet kan daar onder vallen. Ook wij kunnen die grens niet definieren omdat die niet hard beschreven is.
Wat we wel doen al is mensen aanspreken in conflict dat ze zich moeten bedenken dat ze zich niet zomaar de handen er vanaf kunnen trekken. Wordt dat wel gedaan, dan trekken we alsnog de stekker eruit. We hebben binnen redelijkheid dus nog wel wat drukmogelijkheid om de koper wat te beschermen.

Een vorm waarin zakelijk verkopers het zelf aangeven en ook garantie bieden terwijl het om niet courante (refurbished, beschadigde doos, etc) artikelen gaat tegen discout maar wel met bon en garantie juich ik toe. Geeft duidelijkheid en voordeel voor de community. Ook daar: fijn als het duidelijk is, maar moeilijk af te dwingen.

Registratie middel kooie KvK is om dezelfde reden niet haalbaar. Voorwaarden worden niet gelezen, wanneer kom je er achter? Zeker als iemand dan een thuisaccount maakt en een andere beschrijving gaat gebruiken.

Om een goed beeld te krijgen wordt nu dus geexperimenteerd. Voorop moet staan dat in het algemeen de community er baat bij heeft. Die community zijn niet alleen mensen die lang geregistreerd zijn en vaak enkel dat feit reden vinden om rechten te ontlenen en iedere nieuwe user als 'minder' of 'outsider' te plaatsen zonder enige achtergrond te kennen. Dat is ook de 10-jaar lurker die geen behoefte heeft te reageren, maar dan wat wil gaan kopen of verkopen. Dat is ook de nieuwe 15-jarige belofte van de toekomst die daarvoor simpelweg tweakers niet kende. We kijken dus naar een meer algemeen belang.

We springen in bij excessen en problemen, en die hebben zich tot dusverre vrijwel niet voorgedaan. Zeker niet meer problemen dan onder de sporadische kopers en verkopers. We zien niets in een dump zoals marktplaats waar niets te vinden is tussen de handelaren die niet eens het specifieke artikel hebben maar algemeen spammen. Ons beoordelingssysteem maakt het slechte handelaren sowieso lastig, als wij ze voor die tijd al niet aanspreken.

Er is dus een hoop aan variabelen. Iedere harde regel klinkt leuk, maar is niet zo eenvoudig te implementeren en handhaven, tenzij het gelijk de werkbaarheid voor mensen aantast. Vandaar dat we tijdens het experimenteren als handvest nemen of het in belang community is. En ja, die inschatting is subjectief, zal verschillen per persoon, maar betekent ook dat je meer maatwerk kan leveren in plaats van het geheel de nek om te draaien omdat door de vele regels en drempels niemand meer iets heeft aan V&A.

Laat ik ook alvast stellen dat het onmogelijk is enige vorm van problemen in V&A te voorkomen. Er zal sporadisch altijd iets mis gaan. Dat doel moet je ook niet willen stellen, want ook daar eindig je met iets dat niemand meer wil gebruiken. Voor het grootste gedeelte is voorkomen van problemen te bereiken door te blijven duwen aan kennis van veiliger handelen.

Tenslotte moet het ook operationeel uitvoerbaar zijn. We hebben relatief al meer mankracht op V&A dan anderen. Maar voorkomen en oplossen van mogelijke oplichting heeft altijd prioriteit boven het uitzoeken van andere meldingen. Je kan er ook geen tig mensen tegen aan gooien.

Ik hoop dat dit wat voer voor inzicht en overweging geeft waaruit weer suggesties kunnen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 05-06-2015 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Daar wil ik nog aan toevoegen dat iedere barriere die we opwerpen een grote mate van schijnveiligheid geeft. Stel, we doen 100 posts. Dan maakt iemand 101 posts waarin je wat vraagt, een beetje meelulo met de rest over nietszeggende dingen etc. etc. Vanaf 100 posts mag je V&A gaan gebruiken.

Dank denken de meesten: "Hij/zij heeft de grens gehaald, dan zal hetwelk goed zijn". Nou, niet dus. Wij kunnen niet controleren of een tweaker of een boef die 100 posts maakt. Tegelijkertijd zetten we de lurkende bezoekers (voor ieder van jullie zijn er 7 à 8 lurkers) buiten de deur.

Liever hebben we zo weinig mogelijk barrière en een zo kritisch mogelijk publiek. Dat is de beste manier om veilig te handelen. Toch zien we iedere keer dat zo gauw als er een koopje is, het verstand bij jullie op 0 gaat.

"Nieuwe account iPhone 6 voor 250 euro, van een oud vrouwtje geweest en altijd binnengelaten", en de DM machine staat te pompen. Per melding in het meldpunt staan er minstens 5 "ik heb interesse in je telefoon" DM's. Ongetwijfeld zal een deel van jullie zo proberen de boef op te sporen, maar elke keer weer trappen mensen er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kunnen jullie eigenlijk iets als trendanalyse en advanced analytics loslaten op GoT? :)
Nu is het experimenteren, maar meten is weten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Natuurlijk kan dat. Of ik BI zo gek krijg om dat voor V&A te doen weet ik niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:32:

Van deze advertenties melding gedaan. Die blijft vervolgens dus gewoon staan. Tenminste, dat moet ik uit de vage melding halen die ik krijg en uit het feit dat de advertenties er nog gewoon staan.

-Het is een winkel. Doen ook geen enkele moeite om dat te verbergen.
-Gewoon garantie
-Met factuur
-Geregistreerd op 3 juni 2015

Hoe is dit dan geen commerciële handel? Die hoort toch gewoon in de PW thuis?
Aangezien het hier om B-stock/overstock/refurbished/beschadigd gaat met zeer kleine oplage (er worden slechts 5 advertenties geplaatst) is het wat ons betreft geen directe concurrentie van PW en wordt dit momenteel toegestaan in V&A (zie ook reactie van Zeef een paar posts eerder). Het zou een andere situatie zijn als ze hun courante en nieuwe producten gaan aanbieden, dat hoort zeker niet in V&A.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe BI in mijn dagelijkse werk. Het probleem hier is dat je daarmee een leuk beeld krijgt van usage en hoe lang de gemiddelde user etc. Echter krijg je er niet mee boven tafel wie winkel, handelaar of user is. Er zijn users die vrij veel doen, zakelijke users die een paar keer een retourartikel hebben aangeboden.

Moeilijk dus om iets in beeld te krijgen wat te actioneren is. Daar komt bij dat het moment dat je losser of vaster bent impact heeft op de dynamiek. Met experimenteren in dit geval verwacht ik dat de meest menselijke en communityvriendelijke middenweg vanzelf duidelijk wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4NG3R schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Laat ik duidelijk zijn, ik zie graag een scheiding tussen handel en hobby, ikzelf heb V&A nu een paar keer gebruikt om mijn kapotte console en wat games te verkopen, en ben van plan om dit vaker te doen voor oude HW en games die ik niet meer gebruik.

Naar mijn idee is dat ook waar V&A voor bedoeld zou moeten zijn, door Tweakers voor Tweakers - oude PC's of een setje speakers. Geen pallet vol met GPU's die bij een of andere failliete zaak is gekocht.
Precies ! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 00:16
zeef schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:47:
Daar wil ik nog aan toevoegen dat iedere barriere die we opwerpen een grote mate van schijnveiligheid geeft. Stel, we doen 100 posts. Dan maakt iemand 101 posts waarin je wat vraagt, een beetje meelulo met de rest over nietszeggende dingen etc. etc. Vanaf 100 posts mag je V&A gaan gebruiken.

Dank denken de meesten: "Hij/zij heeft de grens gehaald, dan zal hetwelk goed zijn". Nou, niet dus. Wij kunnen niet controleren of een tweaker of een boef die 100 posts maakt. Tegelijkertijd zetten we de lurkende bezoekers (voor ieder van jullie zijn er 7 à 8 lurkers) buiten de deur.
Maar is een X post drempel geen extra tool om de snelle jongens eruit te kunnen halen?
Ik zie zeer regelmatig gloednieuwe users met AD's waarvan ik vrijwel zeker weet dat het niet klopt.
Met een dergelijke drempel heb je iets en geeft het meer tijd om ze in beeld te krijgen?
50 posts op dezelfde dag van registratie lijkt mij zodoende een duidelijk signaal.
Nadeel daarvan zou weer kunnen zijn dat het forum vervuild wordt met waardeloze posts.

Al met al een moeilijke kwestie maar met de 'beperkte' handelaren en conflicteren van de PW zie ik momenteel geen problemen. Met de snelle oplichters helaas wel :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Double-X-L schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:10:
[...]

Maar is een X post drempel geen extra tool om de snelle jongens eruit te kunnen halen?
Ik zie zeer regelmatig gloednieuwe users met AD's waarvan ik vrijwel zeker weet dat het niet klopt.
Met een dergelijke drempel heb je iets en geeft het meer tijd om ze in beeld te krijgen?
50 posts op dezelfde dag van registratie lijkt mij zodoende een duidelijk signaal.
Nadeel daarvan zou weer kunnen zijn dat het forum vervuild wordt met waardeloze posts.

Al met al een moeilijke kwestie maar met de 'beperkte' handelaren en conflicteren van de PW zie ik momenteel geen problemen. Met de snelle oplichters helaas wel :(
'Snelle' jongens hou je daarmee niet tegen. Want die maken gewoon die posts in grote tech topics. Of registreren die account, maken een paar posts, wachten X dagen en gaan dan beginnen. En dat is juist het linke. Omdat ze die hobbel hebben gehaald, zullen jullie ze veel sneller vertrouwen dan nu. Nu is er (hopenlijk) standaard wantrouwen. Dat is de beste manier om jezelf te wapenen tegen oplichting.
Pagina: 1