Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hallo,

Zouden jullie me kunnen adviseren over het volgende:

Ik zoek een?
Nieuwe CPU + moederbord voor mijn game only pc.

Wat is je budget?
Maakt niet uit. De beste prijs voor de beste upgrade. Maar laten we zeggen €400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd een game only pc. Het systeem bestaat nu uit de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 0,-€ 0,-
2OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,99€ 149,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,99

De AMD begint wat moeite te krijgen met sommige spellen. Niet dat het heel erg storend is (ben geen fps junkie), maar het begint te irriteren. Toen ik die AMD kocht dacht ik nog dat ik ermee ging overclocken, maar dat is dus niet gebeurt. Heb vorig jaar wel een upgrade gedaan van de GPU (van een HD6690 naar de GTX760). De monitor ook vorig jaar aangeschaft en gamen op Full HD bevalt me nog prima.
Ik heb ook nog een andere Full HD monitor over en die wil ik ook op dit systeem aan gaan sluiten (niet als extra game monitor maar met normale desktop omgeving). Voorlopig heb ik deze upgrade samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 240,-€ 240,-
1ASRock Z97 Extreme6€ 172,95€ 172,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,95

Wat wil ik er (niet) mee gaan doen (in de toekomst):
  • Ik ga er niet mee overklokken
  • Een extra monitor aanschaffen om een dual game monitor setup te hebben (+ dan nog die andere als desktop monitor = 3 in totaal)
Eigenlijk is mijn vraag simpel: Heb ik een SLI configuratie nodig als ik 3 monitoren aan ga sluiten? 2 monitoren om te gamen (wat dan dus 3840x1080 wordt) en 1 om de desktop weer te geven? Zo ja, dan heb ik volgens mij sowieso een Z97/87 moederbord nodig want dat zijn de enige die SLI ondersteunen. En is een SLI setup met 2x een GTX760 in dat geval wel nuttig of kan ik dan beter tegen die tijd een nieuwe single GPU kaart kopen?

Ik wil de Scythe ook weer gaan gebruiken (stock coolers maken wat mij betreft te veel lawaai) en het geheugen ook. Is dit verstandig, of vinden jullie dat ik die ook beter kan upgraden?

Alvast bedankt voor de input!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Laat ik eerst eens kijken naar je huidige setup. De X6 1090T is op zich helemaal geen verkeerde processor, al is hij natuurlijk wel al 5 jaar geleden gereleased. Deze processor heeft een TDP van 125 watt en jouw moederbord beweerd doodleuk dat hij "Supports CPU up to 140W", maar daarboven staat dat jouw Asrock moederbordje een V4 + 1 Power Phase Design heeft. Zonder al te technisch te worden betekent dit simpelweg dat jouw moederbord eigenlijk onvoldoende stroom kan leveren aan de processor. Het is maar goed dat je niet bent gaan overclocken want dat zou wel eens gevaarlijk voor je moederbord kunnen zijn :)

Verder heb je een leuke mooie basis:
SSD(s), 16GB ram dat op 1600mhz draait en een goede IPS monitor.

Waar ben ik wat minder blij mee:
-Een kast uit het jaar 2006, al is dit niet echt een probleem :)
-760 GTX met slechts 2 GB aan Vram
- Moederbord dat te weinig stroom kan leveren aan de processor

Wat mis ik nog
Welke voeding heb je momenteel? Dit is zeer essentieel om te weten!

Antwoord op je vragen
(1) Ik zou niet aan SLI beginnen, al helemaal niet met een 760 GTX videokaart. Het eist veel stroom, produceert veel hitte en levert micro stuttering (lag) op doordat de techniek niet perfect is. Verder heb je een duur moederbord nodig met SLI en een dikke(re) voeding. Een nieuwe single GPU is altijd beter.

(2) Hoe wil je precies gaan gamen op 2 schermen en 1 voor desktop gebruiken? Ik ken wel eyefinity (3 monitoren) opstellingen maar ik weet niet of het handig is om op 2 monitoren te gamen. Wat is dan het midden van je beeld? Lijkt me erg lastig. Ik zou eerder op de langere termijn eens kijken naar een enkele 2560 x 1440 27" monitor bijvoorbeeld.. Tenzij je heel graag op 3 monitoren gamed, maar dat vergt wel aardig wat grafische kracht.

(3) Het geheugen kan je uitstekend hergebruiken en de Scythe Mugen 2 op zich ook wel; de mugen 2 blijft inderdaad stukken beter dan een lawaaierige stock cooler.

Wat te upgraden?
De Intel 4690K en ASRock Z97 is een véél te dure combinatie die je hebt samengesteld. Een 'K' versie van een intel processor is speciaal bedoeld voor overclocken, net als een 'Z' chipset. Je betaalt dan 412 euro voor zaken die je nooit gaat gebruiken! Een goedkopere optie zou als volgt zijn:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed €185,-
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 €90,-
Dit kost samen zo'n 275 euro en levert zo goed als dezelfde gameprestaties!
Verder lever je qua features die je zal gebruiken echt niets in, aangezien zaken als SLI en overclocken echt overbodig zijn.

Dan blijft er in theorie nog 125 euro voor andere componenten.
Misschien zit je hier totaal niet op te wachten aangezien je vorig jaar de GPU hebt geupgradet, maar ik zou wellicht via vraag&aanbod je huidige 760GTX verkopen. Met dat geld + wat bijleggen van je upgrade budget zou je een AMD r9 290 videokaart kunnen kopen (tweedehands?). Als je dit zou doen dan zou je alle huidige games op ultra kunnen draaien met zeer mooie FPS waarden :)

In mijn ogen zouden dit momenteel de béste upgrades voor je systeem zijn, zodat je de komende tijd weer zeer goed kan gamen zonder al te veel zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
stin00 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:37:

Wat mis ik nog
Welke voeding heb je momenteel? Dit is zeer essentieel om te weten!
Deze voeding heb ik: XFX-pro750w
Antwoord op je vragen
(1) Ik zou niet aan SLI beginnen, al helemaal niet met een 760 GTX videokaart. Het eist veel stroom, produceert veel hitte en levert micro stuttering (lag) op doordat de techniek niet perfect is. Verder heb je een duur moederbord nodig met SLI en een dikke(re) voeding. Een nieuwe single GPU is altijd beter.
Oke, duidelijk.
(2) Hoe wil je precies gaan gamen op 2 schermen en 1 voor desktop gebruiken? Ik ken wel eyefinity (3 monitoren) opstellingen maar ik weet niet of het handig is om op 2 monitoren te gamen. Wat is dan het midden van je beeld? Lijkt me erg lastig. Ik zou eerder op de langere termijn eens kijken naar een enkele 2560 x 1440 27" monitor bijvoorbeeld.. Tenzij je heel graag op 3 monitoren gamed, maar dat vergt wel aardig wat grafische kracht.
Ja das een goeie. Daar had ik niet aan gedacht :) Dan wordt het inderdaad in de toekomst maar een upgrade naar een hogere resolutie monitor.
(3) Het geheugen kan je uitstekend hergebruiken en de Scythe Mugen 2 op zich ook wel; de mugen 2 blijft inderdaad stukken beter dan een lawaaierige stock cooler.

Wat te upgraden?
De Intel 4690K en ASRock Z97 is een véél te dure combinatie die je hebt samengesteld. Een 'K' versie van een intel processor is speciaal bedoeld voor overclocken, net als een 'Z' chipset. Je betaalt dan 412 euro voor zaken die je nooit gaat gebruiken! Een goedkopere optie zou als volgt zijn:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed €185,-
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 €90,-
Dit kost samen zo'n 275 euro en levert zo goed als dezelfde gameprestaties!
Verder lever je qua features die je zal gebruiken echt niets in, aangezien zaken als SLI en overclocken echt overbodig zijn.
Oh, die 'K' versie had ik niet gezien. Ik dacht dat ik hem al had vervangen voor die 4460. Maar inderdaad, die zal het dan worden.
Wat betreft het moederbord. Voor hetzelfde geld (of iets duurder) zijn er ook H97 chipset moederborden (mATX). Niet dat er nou zo verschrikkelijk veel verschil in zit, maar is dan nieuwer niet beter?
Dan blijft er in theorie nog 125 euro voor andere componenten.
Misschien zit je hier totaal niet op te wachten aangezien je vorig jaar de GPU hebt geupgradet, maar ik zou wellicht via vraag&aanbod je huidige 760GTX verkopen. Met dat geld + wat bijleggen van je upgrade budget zou je een AMD r9 290 videokaart kunnen kopen (tweedehands?). Als je dit zou doen dan zou je alle huidige games op ultra kunnen draaien met zeer mooie FPS waarden :)

In mijn ogen zouden dit momenteel de béste upgrades voor je systeem zijn, zodat je de komende tijd weer zeer goed kan gamen zonder al te veel zorgen!
Oke, bedankt voor de suggestie!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder al te technisch te worden betekent dit simpelweg dat jouw moederbord eigenlijk onvoldoende stroom kan leveren aan de processor.
Waar baseer je dat op?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Laat ik eerst eens kijken naar je huidige setup. De X6 1090T is op zich helemaal geen verkeerde processor, al is hij natuurlijk wel al 5 jaar geleden gereleased. Deze processor heeft een TDP van 125 watt en jouw moederbord beweerd doodleuk dat hij "Supports CPU up to 140W", maar daarboven staat dat jouw Asrock moederbordje een V4 + 1 Power Phase Design heeft. Zonder al te technisch te worden betekent dit simpelweg dat jouw moederbord eigenlijk onvoldoende stroom kan leveren aan de processor. Het is maar goed dat je niet bent gaan overclocken want dat zou wel eens gevaarlijk voor je moederbord kunnen zijn :)
dit is niet waar, het moederbord kan genoeg stroom leveren. Echter is het niet optimaal, de 4+1 fases zijn dan wel lichtjes gekoeld, warm zullen ze waarschijnlijk wel worden en uit zelfbescherming laat het moederbord de processor dan terugklokken om de temperatuur een beetje in toom te houden.

over hergebruik van de Mugen 2, volgens mij is deze niet met S115x brackets geleverd, en dan nog; het is nog maar de vraag of je die nog hebt bewaard ;) mocht je deze hebben dan is de Mugen een uitstekende koeler

verder is zoals stin00 het RAM prima te hergebruiken en is SLI met een 760 geen goed idee, je blijft immers maar 2GB Vram hebben, en dat gaat je opbreken op hogere resoluties. een kaart met meer RAM lijkt me dan toepasselijk.

over je monitor setup: dual game monitor lijkt me vrij irritant, je kijkt dan immers altijd recht naar de bezels in het midden, in shooters zit je crosshair daar dan. triple monitor gamen kan prima met een R9 290X (natuurlijk niet altijd op Ultra)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger