Paspoort, ID kaart of is rijbewijs voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Het subject geeft de vraag eigenlijk al aan "Paspoort of ID kaart aanvragen?"...

Het verschil is 14,05 euro duurder voor een paspoort waar je natuurlijk wel mee mag reizen buiten de EU.

Alleen mijn vraag hierin is is een rijbewijs tegenwoordig volledig legaal om mee te legitimeren in Nederland of is een ID/Paspoort verplicht om een boete te voorkomen, niet dat ze het vaak uitdelen maar...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rijbewijs mag ook!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie hier wanneer het rijbewijs een gedlig identificatiebewijs is (bijv voor werk of uitkering geldt het niet).

En wat betreft je vraag over paspoort of ID, dat kunnen we niet voor je beantwoorden, het hangt er vanaf wat je reisplannen in de toekomst zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 26-05-2015 09:21 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• H8M3CuzUaintM3
anandus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:21:
Zie hier wanneer het rijbewijs een gedlig identificatiebewijs is (bijv voor werk of uitkering geldt het niet).

En wat betreft je vraag over paspoort of ID, dat kunnen we niet voor je beantwoorden, het hangt er vanaf wat je reisplannen in de toekomst zijn ;)
Voorlopig ga ik nog niet buiten de EU reizen... maar het gaat mij er meer om of mijn rijbewijs een volledig bewijs is voor legitimatie, ik ga de site's eens even doorlezen die er worden gegeven hierboven :)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

anandus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:21:
Paspoorten zijn tegenwoordig 10 jaar geldig. Als je dus binnen nu en 9,5 jaar voorziet om buiten de EU te reizen, dan is het hoogstwaarschijnlijk voordeliger om nu een paspoort aan te schaffen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Id is 'maar' een pasje, dus makkelijker mee te nemen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor een verschil van 14 euro zou ik sowieso al een paspoort aanvragen. Het nut van een ID bewijs ontgaat mij echt volledig. Je beperkt je bewegingsvrijheid volledig door zo'n ID kaart.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Trommelrem schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:24:
Voor een verschil van 14 euro zou ik sowieso al een paspoort aanvragen. Het nut van een ID bewijs ontgaat mij echt volledig. Je beperkt je bewegingsvrijheid volledig door zo'n ID kaart.
Mijn paspoort vind ik een groot klote ding, ID zit altijd in mijn portemonnee :) Dus dat is wel een onwijs groot voordeel van een ID.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• H8M3CuzUaintM3
Atlas schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:29:
[...]

Mijn paspoort vind ik een groot klote ding, ID zit altijd in mijn portemonnee :) Dus dat is wel een onwijs groot voordeel van een ID.
Maar als een rijbewijs dezelfde functionaliteit heeft binnen NL ook? :O

• Trommelrem
Je kunt natuurlijk ook beiden nemen. Een ID kaart voor alledaags gebruik en een paspoort voor buitenlands gebruik.

• H8M3CuzUaintM3
Trommelrem schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:31:
Je kunt natuurlijk ook beiden nemen. Een ID kaart voor alledaags gebruik en een paspoort voor buitenlands gebruik.
Als je een rijbewijs hebt is dit de grootste onzin van de dinsdag :*)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Deze vraag is wel erg generiek, move naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

supra_indo schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:22:
[...]

Voorlopig ga ik nog niet buiten de EU reizen... maar het gaat mij er meer om of mijn rijbewijs een volledig bewijs is voor legitimatie, ik ga de site's eens even doorlezen die er worden gegeven hierboven :)
Als je bij een nieuwe werkgever begint is een rijbewijs niet voldoende, dan zul je een ID of paspoort moeten overleggen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En dat kan die ene keer dus prima met een 'onhandig groot' paspoort ;)
DexterDee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:23:
Paspoorten zijn tegenwoordig 10 jaar geldig. Als je dus binnen nu en 9,5 jaar voorziet om buiten de EU te reizen, dan is het hoogstwaarschijnlijk voordeliger om nu een paspoort aan te schaffen.
Dat. Als je het niet nu doet dan vast in bijv. 2022 (Hmm. Klinkt als een jaartal waar een vakantie naar Mars zou moeten kunnen :o ) en dan betaal je voor -ook- een paspoort. Daar komt bij dat het dus ook maar gaat om 14 euro per 10 jaar. Als 10-15 cent per maand een belangrijk bedrag is dan heb je een ander probleem en wil je IMHO sowieso niet (voor vakantie) naar het buitenland.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Trommelrem
supra_indo schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Als je een rijbewijs hebt is dit de grootste onzin van de dinsdag :*)
Mijn rijbewijs is anders geen officieel document ter identificatie. Welke heb jij? Dat papiertje of dat pasje?

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 26-05-2015 11:19 ]

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-11 12:58

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Trommelrem schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:19:
[...]

Mijn rijbewijs is anders geen officieel document ter identificatie. Welke heb jij? Dat papiertje of dat pasje?
Vaak mag je hem wel gebruiken. Maar niet altijd. Vandaar dat een Paspoort vaak een betere keus is, rijbewijs + paspoort dek je het meeste mee. En met het nieuwe pasje rijbewijs past hij ook prima in je portemonnee.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Trommelrem schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:19:
[...]

Ik neem aan dat je gewoon een nederlands rijbewijs hebt. Dan is dat wel degelijk een officieel document ter identificatie. Je kan hiermee prima aantonen wie je bent. Tevens is er geen verschil in juridische waarde afhankelijk van de vorm van het document (papier of pasje). Alleen daar waar je je nationaliteit/verblijf status moet aantonen is een rijbewijs niet voldoende. Dus in die situaties die IdieEasy aangeeft en in het buitenland.

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 26-05-2015 11:42 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Binnen NL heb je soms genoeg aan een rijbewijs (zie eerdere informatie), buiten NL zul je aan de rijbewijs in principe nooit genoeg hebben. Binnen de EU is een ID voldoende, erbuiten een paspoort (eventueel+visum/andere verblijfsvergunning).

En Brecht heeft natuurlijk al de beste reden gegeven een paspoort te nemen:
Der Pass ist der edelste Teil von einem Menschen. Er kommt auch nicht auf so eine einfache Weise zustande wie ein Mensch. Ein Mensch kann überall zustande kommen, auf die leichtsinnigste Art und ohne gescheiten Grund, aber ein Pass niemals. Dafür wird er auch anerkannt, wenn er gut ist, während ein Mensch noch so gut sein kann und doch nicht anerkannt wird..

[ Voor 75% gewijzigd door begintmeta op 26-05-2015 11:46 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Atlas schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:29:
[...]

Uhuh, totdat je een nieuwe krijgt met RFID-chip die alle andere pasjes met RFID-chip (bijv OV-Chipkaart) stoort waardoor je niet meer met hele portemonnaie kunt inchecken :X

Ik sluit me aan bij vele anderen hier: rijbewijs + paspoort,

ID-kaart en paspoort zijn beide 10 jaar geldig. No wat dat je nu kunt overzien waar je allemaal de komende 10 jaar gaat reizen. Prijsverschil is dus EUR 1.40 per jaar, maar als je ID-kaart neemt en over 5 jaar moet je toch voor werk of plezier naar de VS of waar dan ook kost het je dan gelijk EUR 67 extra - plus dat je dan gedoe hebt en mogelijk in tijdsnood komt als je kort van tevoren hoort dat je moet reizen. Werkgevers gaan er over het algemeen vanuit dat werknemers gewoon kunnen reizen.

Oslik blyat! Oslik!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Niet vergeten: voor paspoort moet je je vingerafdrukken afgeven. Voor mij een reden om geen paspoort te nemen.

In een aantal gevallen kun je trouwens met je rijbewijs gewoon vliegen, dus ondanks dat het daarvoor niet afdoende is, wordt het daarvoor wel gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 26-05-2015 14:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Ardana schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:47:
In een aantal gevallen kun je trouwens met je rijbewijs gewoon vliegen, dus ondanks dat het daarvoor niet afdoende is, wordt het daarvoor wel gebruikt.
Moet je wel heel erg zeker weten dat terugvliegen ook mag met je rijbewijs. Anders zit je alsnog bij de ambassade.

Hou er ook rekening mee dat je rijbewijs kan worden afgenomen als je een hork bent in het verkeer.

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 08:26

Michelli

LL.M

Trommelrem schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:31:
Ik heb inderdaad ook beide. Een bekende van me noemde trouwens laatst nog een voordeel wanneer je beide hebt: je hebt een backup als je op reis een van beide verliest. Zelf reis ik ook met zowel mijn ID als mijn paspoort en bewaar ik deze niet op dezelfde plek.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb een verblijfsvergunning ipv ID-kaart, en daarnaast paspoort van land herkomst waar ik uiteraard mee reis. Ik neem ze nadrukkelijk nooit beide mee op reis, want als je paspoort en rijbewijs gejat worden, moet je nieuwe halen en dat gaat een stuk makkelijker als je je daarbij kunt legitimeren met iets anders. Verblijfsvergunning is sowieso buiten NL niets waard dus die blijft lekker thuis.

Oslik blyat! Oslik!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dion_b schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:30:
... Verblijfsvergunning is sowieso buiten NL niets waard dus die blijft lekker thuis.
Ook voor het Schengen-gebied, of hoef je'm dan niet bij te hebben?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:23:
[...]

Nee, want dat paspoort wat je aanvraagt in 2025 is dan nog geldig tot 2035. Ik heb geen zin om het precieze omslagpunt uit te rekenen, maar als je pas over 9 jaar buiten Europa gaat is een ID kaart wel degelijk goedkoper.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:51:
[...]

Ook voor het Schengen-gebied, of hoef je'm dan niet bij te hebben?
https://kdw.ind.nl/Knowle...Verblijfsvergunning&jse=1
Reizen met een verblijfsvergunning

Een verblijfsvergunning is geen reisdocument. Dit betekent dat u niet met uw verblijfsvergunning kunt reizen. Als u wilt reizen dan moet u een geldig reisdocument hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat ik altijd dacht is dat je met je reisdocument+NL verblijfsvergunning bijvoorbeeld naar Noorwegen zou kunnen zonder een visum te hoeven aanvragen.

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ben trouwens vroeger al vaak naar Kroatië geweest met m'n ID dat daar niet geldig is (Alleen paspoort). Nooit geen problemen gehad. We kwamen er ook eerst veel later achter nadat ik het een keer uit toeval zag. Voor verdere bestemmingen is een paspoort vaak het zekerste. Voor Dubai moet je paspoort minstens 6 maanden geldig zijn. Op Schiphol doen ze moeilijk als je paspoort binnen deze 6 maanden zit. Ik moest toen naar de balie inpl. van de zelf bagage drop-off. Ik kwam me echt als een illegaal voor.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Wat ik altijd dacht is dat je met je reisdocument+NL verblijfsvergunning bijvoorbeeld naar Noorwegen zou kunnen zonder een visum te hoeven aanvragen.
Ah, je bedoelt gebruiken als bewijs van je Schengen visum? Dat wel, maar dan nog is het zelf geen reisdocument.

* dion_b is gewoon EU-burger dus nooit hiermee rekening hoeven houden

Oslik blyat! Oslik!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dion_b schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:24:
... dan nog is het zelf geen reisdocument....
Dat heb ik ook nergens beweerd. Een paspoort, eventueel met toevoegingen (of gebreken, zoals gebrek aan Israelische visa bij reizen naar Jemen) is het ultiem 'voldoende' document.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:26
Jacco011 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:14:
Ben trouwens vroeger al vaak naar Kroatië geweest met m'n ID dat daar niet geldig is (Alleen paspoort). Nooit geen problemen gehad. We kwamen er ook eerst veel later achter nadat ik het een keer uit toeval zag. Voor verdere bestemmingen is een paspoort vaak het zekerste. Voor Dubai moet je paspoort minstens 6 maanden geldig zijn. Op Schiphol doen ze moeilijk als je paspoort binnen deze 6 maanden zit. Ik moest toen naar de balie inpl. van de zelf bagage drop-off. Ik kwam me echt als een illegaal voor.
Onze ID kaart wordt door Kroatië gedoogd, er zijn geen wederzijdse afspraken met Nederland. Dat is terug te vinden op de website van de ambasade (hij moet nog minimaal 3 maanden geldig zijn, dat is ook de maximum verblijfstijd als toerist).

Daarnaast vind ik persoonlijk een ID kaart voor Europese trips veel gemakkelijker omdat deze gewoon in de portomonee past. Als ik toch beslis buiten Europa te gaan reizen dan zijn die €70 van het paspoort ook de kosten niet.

In Nederland heb ik alleen een rijbewijs op zak, tenzij ik mij specifiek (gevraagd) moet kunnen ligitiemeren met een ID of paspoort.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:58
dion_b schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:24:
* dion_b is gewoon EU-burger dus nooit hiermee rekening hoeven houden
Daar zit ook een verschil. Mijn vriendin moet, naast haar (Australische) paspoort, bij de Nederlandse grens ook haar Nederlandse verblijfsdocument tonen.

Dat maakt het geen verblijfsdocument, maar wel een verplichte bijlage. Thuis laten is dus geen optie.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
Ik zelf ben voor paspoort gegaan, is gewoon meer waard voor mij (nu het 10 jaar geldig is).

Alleen een rijbewijs is voor mij niet voldoende, tegenwoordig moet je zelfs een ID/paspoort hebben naast je rijbewijs om een auto te huren (en idd voor veel verschillende inschrijvingen).
Pagina: 1