Wat houd vas in ?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.071 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660083

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb laatst een oude rockford classic punch woofer gekregen (PCH 412) het is een 4 ohm 12 inch woofer.

Nu heb ik het een en ander over de subwoofer kunnen vinden. Wat ik nu ga zeggen klinkt mischien wel erg dom is jullie oren. Maar vas ? Is dat het aantal liters lucht in een kist die de woofer nodig heeft ?

Als dat het geval is zou dat betekenen dat deze woofer 133L nodig heeft... Hij is 200watt en 400watt peak en 12 inch is dat niet een beetje veel 133L voor 1 woofer van 12 inch ?

Misschien dat jullie mij het kunnen uitleggen en er wat meer over kunnen vertellen.

M.V.G kaj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Je heb eigenlijk 2 soorten woofer voor in de auto
Open- air en gesloten
Open -air gebruik de hele koffer bak in je auto
Gesloten is voor een kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Van de wiki.
Vas
Measured in litres (L) or cubic metres, is a measure of the 'stiffness' of the suspension with the driver mounted in free air. It represents the volume of air that has the same stiffness as the driver's suspension when acted on by a piston of the same area (Sd) as the cone. Larger values mean lower stiffness, and generally require larger enclosures. Vas varies with the square of the diameter. A typical factory tolerance for Vas spec is ±20–30%.
Had je zelf ook kunnen zoeken.
Het is dus niet het volume lucht wat de speaker nodig heeft. Wil je zelf de bekasting maken? Lees je in en gebruik zonodig een calculator, zoals deze. Zoek de specs op en vul ze in en voila.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo vervelend dit... Kaj geen foto's posten via me iPhone. Maar ik heb dit nu ingevoerd voor geporte kist vas=133ft3 Fs=250hz qts=0.3 D=83.7 dit kwam eruit vb= 50.05ft3
F3=384hz dv= 6in -15 lv=4.97 -11.97

Als ik heel eerlijk ben zegt dit mij niet zo heel veel ? Sorry als het een beetje raar klinkt maar ben nog erg nieuw op dit gebied 😅😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Wat the hell ben je aan het doen?? Als je je niet in wilt lezen oké, maar dit is gewoon opzoeken en invullen.
Je zoekt de specs op. Dit dus

Dat vul je CORRECT in deze calculator.

Dus niet 133 liter als ft3 invullen, maar 4.697 ft3. Eenheden!!! Staat zelfs voorgekauwd in de spec lijst.
Fs letterlijk overnemen. 32 Hz
Qts heb je goed. 0.30
D, de diameter!, van je cone. Wat staat er in de spec lijst. 83.7 in2, dit is een oppervlakte, dat staat dus niet gelijk aan de diameter!!.
Even omrekenen mbv pi r2, en dat invullen.
Zal ik dat ook maar even uitrekenen dan? r = wortel(opp/pi), is 5.16 inch, de diameter dus 10.32 inch.

Allemaal invullen en joepie.
Vas = 4.697 ft3
fs = 32 Hz
Qts = 0.3
D = 10.32 in

Dimensions
Vb = 1.77 ft3 = 50.05 lts
= L x W x H
f3 = 49.19 Hz
fb = 43.32 Hz
Dv = 4 in = 10 cm
Lv = 6.95 in = 16.98 cm
Afbeeldingslocatie: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/Box/portedBox.gif

Vb: Speaker Box Internal Volume
f3: 3dB Cutoff Frequency
fb: Enclosure Resonant Frequency
Dv: Port Diameter
Lv: Port Length
Hier staat toch precies hoe diep en hoe groot de opening moet zijn? En wat de volume van de speaker moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wist niet dat je boos werd 😂😕 ten eerste ik ben nieuw oprit gebied... En tem 2de ik heb dit nog nooit ingevuld en dan ten derde ! De speaker is al ruim 20 jaar oud in die specs lijst staat de helft anders aangegeven als in de tabel.... Iedereen met het toch een keer leren ? Van fouten leer je eenmaal !

Maar alsnog bedankt ! Ik waardeer je moeite zeer ! Gr 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Haha ik ben niet boos hoor, snap alleen niet hoe je zo slordig kunt zijn met eenheden, ook al doe je het voor de eerste keer. :P Ja soms kunnen spec lijsten verschillen in de manier hoe ze het benoemen, maar je kunt het vaak wel omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt nu al 7 topics lopen over het bouwen van een subwoofer. Daar zijn nu al zo veel tips gegeven, dat je het ondertussen wel moet weten. Snap je het nog niet, dan ga je zelf wat onderzoek doen. Wil je dat niet? Dan koop je een kant en klare subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Djve houd jij je commentaar maar lekker voor jij bent natuurlijk zo perfect !!! Er is niets ergs aan om te vragen. En so what 7 toppics als ik vragen heb kan ik die toch gewoon stellen ? En als mensen erop reageren dan doen ze dat dan lekker. Iedereen moet ergens starten.

Audio is zo groot dat je er onwijs veel over kan leren. Je kunt er niet blindelings van uit gaan dat je het zomaar snapt... En dan nog even als laatste als je het storend vind ga dan weg en reageer er niet op er is niets aan jou gevraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:39

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 660083 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:32:
Djve houd jij je commentaar maar lekker voor jij bent natuurlijk zo perfect !!!
Helaas ga je met die attitude het niet redden op GoT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.