Videobewerkings-PC (Adobe Premiere)

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een PC voor videobewerking, voornamelijk Adobe Premiere.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1600 €, maar de kans is reëel dat met dat budget ook nog een scherm wordt aangekocht. Ik probeer uit te vissen wat een particuliere licentie voor Adobe Premiere kost maar op de site van Adobe lijk ik alleen maar info over de abonnementen te kunnen vinden. De toekomstige eigenaar gaat nog uitvissen of hij het aanschaft of een abonnement neemt, en dat zal ook zijn invloed hebben op het eindbudget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harde schijf en misschien de oude LCD mogen mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Ik heb een sloot RAM voorzien (32 GB lijkt mij naar de toekomst toe wel handig, systeem gaat niet zo snel vervangen worden).
  • De hoogst geklokte i5 (100 € meer voor 0,5 GHz met de i7 lijkt me niet helemaal verantwoord).
  • Een middenmoter qua grafische kaart voor hardwareversnelling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kwaliteit staat voorop, en dat mag iets meer kosten. Ik ben erg tevreden van Corsair qua kasten (en dan het imho wat meer kosten, zeker qua installatiegemak). Seasonic wordt algemeen aangeraden als producent van degelijke voedingen, en ik ben ook wel tevreden van Asrock als het op moederborden aankomt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik heb zelf deze kast al voor een eigen systeem (dit is voor een vriend) en ik ben heel tevreden over zowel de kwaliteit als het geluidsniveau.
  • Ik heb voor het moederbord ook naar de G1 Sniper B.6 zitten kijken (de voorganger is heel populair voor zover ik kon zien) maar nog maar weinig gebruikers hier op GoT lijken die te hebben. De Asrock lijkt me ook een beetje interessant voor de legacy PCI-poorten (je weet maar nooit...). Ik heb ook naar de B85M Pro4 gekeken maar dat model heeft een Atheros-NIC en die ondersteunt onder Linux geen WoL. Da's niet essentieel maar ook niet alles (het zwaartepunt van het systeem zal sowieso Windows zijn).
  • De grafische kaart lijkt mij op een goed prijspunt te zitten voor hardwareversnelling in Adobe Premiere. Als er betere kaarten zijn daarvoor hoor ik het graag.
  • Ik denk dat een SSD van ~250 GB snel krap gaat zijn met een Windows-installatie + de spullen van Adobe en nog wat andere dingen, dus het dubbele leek mij meer aangewezen. De HD is vooral voor archiveringsdoeleinden.
Ga je overklokken?
Nee, systeem dient stabiel te zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 223,80€ 223,80
1ASRock H87 Pro4€ 80,01€ 80,01
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 145,50€ 145,50
1WD Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 550D€ 133,-€ 133,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 85,91€ 85,91
1Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1333C9€ 225,-€ 225,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 60,45€ 60,45
1Crucial MX100 256GB€ 110,80€ 110,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.064,47

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JaHalloZeg
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-11 18:23
Aangezien videobewerking de hoofdactiviteit wordt, is het juist handig om van multithreading (MT) gebruik te maken. Dit wordt ondersteund door een i7 of Xeon. A.d.h.v. MT worden een hoop handelingen versnelt. De Xeon 1231v3 is relatief goedkoop en is in principe een i7 op een iets lagere kloksnelheid zonder iGPU, maar wel met MT. Een processor als deze zal sneller werken dan een i5.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Borromini schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 01:28:
• Ik heb voor het moederbord ook naar de G1 Sniper B.6 zitten kijken (de voorganger is heel populair voor zover ik kon zien) maar nog maar weinig gebruikers hier op GoT lijken die te hebben. De Asrock lijkt me ook een beetje interessant voor de legacy PCI-poorten (je weet maar nooit...). Ik heb ook naar de B85M Pro4 gekeken maar dat model heeft een Atheros-NIC en die ondersteunt onder Linux geen WoL. Da's niet essentieel maar ook niet alles (het zwaartepunt van het systeem zal sowieso Windows zijn).
[/list]
Die B85(M) Pro4 heeft gewoon een Intel 1217V nic hoor. Dat is destijds ook de reden geweest dat ik dat bord heb gekozen voor m'n server.
De Sniper is simpelweg het 'luxe' bordje dat hier tegenwoordig vaak wordt aangeraden. Als er een ruim budget is: Sniper. Is het budget wat krapper of is back for buck erg belangrijk: B85M. (Overigens gaat dit vooral voor gamesystemen op.)

Verder zou ik met de voeding eerder naar een 80+ Gold model kijken. Het M12II platform is nou eenmaal verouderd. (Niet slecht , maar er is tegenwoordig beters te vinden in dezelfde prijsklasse.)
Een pricewatch: Seasonic S12G 450W is voor dit systeem prima.

Videobewerking is vaak een reden om voor een 2011-3 processor te kiezen als de pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed, simpelweg omdat Premiere (ed.) veel baat heeft bij die twee extra cores.
Echter is de meerprijs van zo'n X99-platform zo'n €450. In dit geval (naar mijn mening) een beetje teveel van het goede.
Aan de andere kant: Als de toekomstige eigenaar zijn brood verdient met videobewerking kan het (op termijn) een goede investering zijn. Renderklussen kosten nou eenmaal tijd=geld.

[ Voor 4% gewijzigd door svenvv2 op 26-05-2015 10:04 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor iemand die niet overclocked vind ik een 5820k systeem eigenlijk niet de moeite t.o.v. een 4790K systeem. Tijdens het werken zelf ga je weinig merken van 2 extra cores en heb je ook kans dat door de extra mhz van de 4790k je hier en daar zelf lekker werkt op die laatste. Alleen met exporteren heeft het nut, maar dat doet die 4790k nou ook niet traag, plus daar kan de GPU een belangrijke factor zijn. Xeon 1231v3 is ook een aardige optie idd.

Een 750t lijkt me wat karig eigenlijk. Scoor een gtx 670, 760 ofzo tweedehands, meer waar voor je geld. Wil je perse zakelijk nieuw aankopen dan kun je kijken naar een 960 of met gewoon een AMD kaart, premiere CC en verder ondersteunen die ook.

Je kunt ook eerst met 16GB (2x8GB) beginnen, misschien werkt dat wel prima voor je.

specs

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
JaHalloZeg schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 02:04:
Aangezien videobewerking de hoofdactiviteit wordt, is het juist handig om van multithreading (MT) gebruik te maken. Dit wordt ondersteund door een i7 of Xeon. A.d.h.v. MT worden een hoop handelingen versnelt. De Xeon 1231v3 is relatief goedkoop en is in principe een i7 op een iets lagere kloksnelheid zonder iGPU, maar wel met MT. Een processor als deze zal sneller werken dan een i5.
Bedankt, ik heb de build aangepast naar een Xeon.
svenvv2 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:58:
[...]

Die B85(M) Pro4 heeft gewoon een Intel 1217V nic hoor. Dat is destijds ook de reden geweest dat ik dat bord heb gekozen voor m'n server.
De Sniper is simpelweg het 'luxe' bordje dat hier tegenwoordig vaak wordt aangeraden. Als er een ruim budget is: Sniper. Is het budget wat krapper of is back for buck erg belangrijk: B85M. (Overigens gaat dit vooral voor gamesystemen op.)
Excuses, ik was in de war met de B85M-ITX. Ik heb de Pro erin gezet.
Verder zou ik met de voeding eerder naar een 80+ Gold model kijken. Het M12II platform is nou eenmaal verouderd. (Niet slecht , maar er is tegenwoordig beters te vinden in dezelfde prijsklasse.)
Een pricewatch: Seasonic S12G 450W is voor dit systeem prima.
Voorlopig staat hij erin, maar een modulaire voeding lijkt me wel handig. Zijn er daar goede modellen voor?
Videobewerking is vaak een reden om voor een 2011-3 processor te kiezen als de pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed, simpelweg omdat Premiere (ed.) veel baat heeft bij die twee extra cores.
Echter is de meerprijs van zo'n X99-platform zo'n €450. In dit geval (naar mijn mening) een beetje teveel van het goede.
Aan de andere kant: Als de toekomstige eigenaar zijn brood verdient met videobewerking kan het (op termijn) een goede investering zijn. Renderklussen kosten nou eenmaal tijd=geld.
Zo'n prijskaartje lijkt het me ook niet waard, hij doet het niet professioneel.
maratropa schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:42:
Een 750t lijkt me wat karig eigenlijk. Scoor een gtx 670, 760 ofzo tweedehands, meer waar voor je geld. Wil je perse zakelijk nieuw aankopen dan kun je kijken naar een 960 of met gewoon een AMD kaart, premiere CC en verder ondersteunen die ook.

Je kunt ook eerst met 16GB (2x8GB) beginnen, misschien werkt dat wel prima voor je.
Aan welke AMD-kaarten denk je dan? Ik vond er niet zoveel over (buiten dat nagenoeg alles wat via CUDA kan nu ook via OpenCL kan bij Adobe). Ik denk dat hij nieuw wil, maar als dat het budget helpt wil hij misschien wel naar tweedehands kijken, dat moeten we zien. De vraag die ik me stel is op welk punt de meerkost voor een zwaardere GPU het nog waard is.

De lijst ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 257,-€ 257,-
1ASRock B85 Pro4€ 56,22€ 56,22
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 145,50€ 145,50
1WD Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 550D€ 133,-€ 133,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 96,50€ 96,50
1Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1333C9€ 225,-€ 225,-
1Seasonic S12G 450W€ 74,80€ 74,80
1Crucial MX100 256GB€ 110,80€ 110,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.098,82

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 26-05-2015 18:52 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• maratropa
  • Niet online
Op zich werkt die 750 ti vast wel hoor. Het blijft erg lastig omdat het afhangt van wat je edit en hoe je edit enzo..

In premiere; wat edit hij voor materiaal, waar exporteert hij naar en wat doet hij in premiere qua effecten enzo?

Je kunt algemeen aannemen dat hoe zwaarder je footage, hoe meer zoomen en scalen etc. en hoe meer effecten je toepast hoe zwaarder de gpu het heeft. Er is niet echt een pasklare formule voor oid. :)

Wat je wilt vermijden is dat een beperkte gpu tijdens bijv. het exporteren er voor zorgt dat de cpu niet maximaal benut kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 26-05-2015 20:14 ]

specs

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Misschien verstandig om bij een i5 4460 te blijven en te investeren in een GTX970 ? Adobe Premiere heeft ondersteuning voor de "Nvidia NVENC" waardoor je op de GPU kan renderen.

https://forums.adobe.com/thread/1243687

Render tijden: https://forums.adobe.com/message/5056493#5056493

• maratropa
  • Niet online
jeroenk13 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:02:
Misschien verstandig om bij een i5 4460 te blijven en te investeren in een GTX970 ? Adobe Premiere heeft ondersteuning voor de "Nvidia NVENC" waardoor je op de GPU kan renderen.

https://forums.adobe.com/thread/1243687

Render tijden: https://forums.adobe.com/message/5056493#5056493
Klinkt leuk maar als je even naar de datum kijkt en door het draadje bladerd ziet er het allemaal niet zo "robuust" uit. ;) (En geen gtx 9xx support lijkt het.?)

Een 4460 met 970 lijkt me sowieso ook weer de verkeerde balans iig.

specs

Pagina: 1