Toon posts:

Office & Game PC 700-800 EUR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ga me er (met jullie hulp) ook aan wagen om een nieuw systeem in elkaar te puzzelen. Ik heb dit een 6 jaar geleden gedaan met een vriend van me, en dit systeem is nu aan het aftakelen. Vervanging dus.
Ik heb het forum afgestruind en verschillende systemen bekeken die al besproken zijn. Daaruit heb ik een en ander gekozen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem gaat gebruikt worden voor thuiskantoorgebruik en een beetje gaming. Waarschijnlijk niet al te gekke / zware zaken, maar hij zou het moeten kunnen. Denk hierbij aan Fifa, Assassin's Creed en Dungeon Keeper: WFTO. Wel vind ik het belangrijk dat het systeem stil is en weer een paar jaar meegaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minder is beter, maar ik wil er even tegenaan kunnen. Ik dacht zelf aan 600-800 EUR, maar zie dat het snel oploopt. Laat me 800 als bovengrens houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In 2 delen :
- ja : monitor, muis, toetsenbord, kabels ed
twijfelpunt :
- oude PC kast : kan, maar hoeft niet. Ik twijfel omdat de pc nu luid is. Wat raden jullie aan?
- oude HDD : als backup voor SSD ? Details heb ik niet zo. Scheelt weer 50 EUR.
- oude CD/DVD read/write ( gebruik hem nu eigenlijk nauwelijks, dus wilde die maar overzetten )

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dus niet te gek, mag tegen een basis-systeem hangen als hij het maar even uithoudt.
Een systeem neerzetten wat bijvoorbeeld bij vervanging videkaart en bijpluggen geheugen weer meekan is een optie. Als hij stil en stabiel blijt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek : vooral stil, stabiel en kwalitatief.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- stil systeem
- redelijk energiezuinig
- onderhoudsarm ( ook qua inzuigen stof )

Ga je overklokken?
Was het niet van plan.

Uiteindelijk kwam ik uit op onderstaande configuratie, en vragen :
- videokaart : ik haalde deze uit de BBG voor medium range. Houden of toch upgraden?
of is lichter misschien zelfs voldoende (linkje lukt me zo niet) :
Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail) a 160 EUR
- PC kast : is het de moeite waard om 85EUR in kast + fans te investeren?
huidige kast is niet veel speciaals (was budget), met 1 actieve fan (+ ruimte) aan achterkant.
- voeding : komt goed door de ratings en wordt vaak aangehaald. Goede keus?
Of voor geluid / zuinigheid toch een alternatief?
- HDD : nieuw kopen of huidige overzetten?
- algemeen : volgens mij zou alles compatibel moeten zijn. Enig idee of dit klopt?

De opzet zoals in gedachten :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 89,50€ 89,50
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 189,-€ 189,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Gelid Solutions Silent 12, 120mm€ 5,37€ 5,37
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1Antec VPF Series 450W€ 46,02€ 46,02
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,59

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. In ieder geval alvast dank voor de input !

Groet,

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 23:51
Stille kast: pricewatch: Fractal Design Define Mini Iets duurder maar dat kan je goedmaken door bv voor pricewatch: ASRock B85M Pro4 te gaan.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

videokaart : ik haalde deze uit de BBG voor medium range. Houden of toch upgraden?
of is lichter misschien zelfs voldoende (linkje lukt me zo niet) :
Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail) a 160 EUR
Nou, tussen de R9 270 en R9 280 is een aardig prestatieverschil die de 20 euro meerprijs meer dan waard is.
PC kast : is het de moeite waard om 85EUR in kast + fans te investeren?
huidige kast is niet veel speciaals (was budget), met 1 actieve fan (+ ruimte) aan achterkant.
Ik weet niet welke kast je hebt, maar als het een aantal jaar geleden een budget kast was, kan je beter een nieuwe kopen. Wil je een stille PC, dan is bovenstaande optie in bovenstaande post zeer leuk.
voeding : komt goed door de ratings en wordt vaak aangehaald. Goede keus?
PSU is prima, goede prestaties, interne componenten en goedkoop. Wat wil je nog meer?
HDD : nieuw kopen of huidige overzetten?
Als je oude schijf een SATA schijf is (95% zeker van wel) dan kan deze mee. Zelfde geld voor je ODD (DVD-speler).
algemeen : volgens mij zou alles compatibel moeten zijn. Enig idee of dit klopt?
Vrij aardig, casefan kan je weglaten, 2 is genoeg, bespaard weer €5
GPU is deze anders ook interessant ;
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing
Bespaard weer €5 :)

Bij mekaar toch weer een tientje bespaard ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Cliffy en MK1998NL,

Dank voor de reacties. Met jullie feedback ( en een beetje van andere recente posts ) kom ik op de volgende wijzigingen :
- videokaart upgrade ivm stilte (aangeraden op andere posts) = +50EUR.
. Is dat het verschil waard, of laat ik me gekmaken?
- gebruik huidige HDD zitten = -50 EUR
- kast : iets verder gegaan dan voorgesteld met Fractal Design Define R5 Zwart = +30EUR (stiller)
. vraag : is de opening aan bovenkant ook risico op meer stof, of werken de fans dat weer naar buiten?
- iets andere / lagere RAM & iets lager stroomgebruik

Dan heb ik nog opties :
- processorkoeler : misschien gewoon stock koeler gebruiken? Scheelt 23 EUR
- extra casefan : duurder dan daarvoor, maar wellicht wel goed voor kast met meer case openingen?
. (@ MK1998NL) of hebben extra fans eigenlijk geen zin voor niet al te zwaar systeem?

Dank vast voor de terugkoppeling.
FI: ik zou de configuratie eind deze week willen bestellen, en laat zeker even horen hoe het in elkaar past.

Groet,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 89,50€ 89,50
1XFX R9 280X Black Edition€ 243,50€ 243,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 105,95€ 105,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 15,43€ 15,43
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Antec VPF Series 450W€ 46,02€ 46,02
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,20

• JaHalloZeg
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-11 18:23
Zoals Cliffy al aangaf, kun je nog wellicht gimpen op je moederbord, er zijn genoeg H97/H81/B85 borden die wel wat goedkoper zijn de ene die jij nu hebt opgesteld. Je zult dan wel wat features missen, maar over het algemeen is dat volgens mij niet zo heel boeiend.

Verder kan je overwegen om je videokaart tweedehands te halen, kan ook wat schelen.

Ik weet niet welke casefan je momenteel heb in je kast, maar wellicht zou je die in je nieuwe kast kunnen stoppen en afzien van een nieuwe fan te kopen. Als je onzeker bent over de koelprestaties van de Fractal Design R5, kan je het ook even aanzien als je hem hebt besteld en daarna pas overwegen om een extra casefan erbij te nemen (heb zelf geen ervaring met deze kast). Ik denk overigens dat extra fans niet bijster veel verschil zullen uitmaken. De componenten doen het nog steeds prima op iets hogere temperaturen.

Je kan het ook met de stockfan doen van Intel, werkt over het algemeen goed genoeg. Het is natuurlijk wel warmer en luider dan een aftermarket cooler. Wederom kan je dit nog aanzien nadat je het binnen heb.
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 00:35:
vraag : is de opening aan bovenkant ook risico op meer stof, of werken de fans dat weer naar buiten?
Er komt sowieso (weinig, aangezien dit model) stof in je pc, maar dat Fractal model kan afgesloten worden aan de bovenkant om dat te verminderen.