Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Goedenavond,

Wie heeft er ervaringen met het openen van een spaarrekening in vreemde valuta, zoals de Dollar; Pond; Franc; of Yuan?

Met al het gerommel in de Eurozone ben ik aan 't spelen met ideeën om de risico's wat meer te spreiden, in plaats van al mijn spaargeld in Euro's bij een Nederlandse bank te laten staan. Het gaat me niet om speculeren maar puur om diversificeren, dus in plaats van aandelen of fondsen leek het een logische optie om een deel van mijn spaarpot in één of enkele vreemde valuta om te zetten. Niet bij een schimmige bank op een zonnig eiland, maar een gevestigde naam die too big to fail is en gedekt onder een garantiestelsel.

Klinkt simpel, maar een tijdje googlen vertelt me dat als particulier een vreemde valuta rekening openen bij een gewone Nederlandse bank nog behoorlijk lastig is. Het wordt af en toe wel aangeboden, maar is dan eigenlijk alleen bedoeld voor zakelijke klanten die daadwerkelijk regelmatic transacties doen in de betreffende valuta. Zijn er banken die hier niet al te moeilijk over doen en waar je als gemiddelde Nederlander terecht kan?

Of is het hele idee onzinnig en wat zou men dan als alternatief aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:33
Heb je zoveel spaargeld dat het garantiestelsel hier niet voldoet? Zijn de grote Nederlandse banken geen gevestigde namen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:48

Rannasha

Does not compute.

Banken in veel landen hebben eisen aan woonplaats voordat je een rekening kunt openen, dus dat maakt het lastig.

Zwitserland zou kunnen, ik weet dat in ieder geval UBS bankrekeningen aanbiedt voor niet-inwoners (want ik zit zelf bij UBS en woon niet in Zwitserland) en volgens mij doet Credit Suisse er ook wel aan. Maar de kosten zijn wel hoger voor niet-inwoners. Vaak krijg je forse korting of vallen de kosten volledig weg als je een bepaald mininum-saldo aan houdt.

Zwitserland heeft een deposito-garantie-stelsel tot CHF 100K per rekening.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rannasha schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:35:
[...]
Zwitserland heeft een deposito-garantie-stelsel tot CHF 100K per rekening.
Ook voor buitenlanders?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:21

g0tanks

Moderator CSA
Google bracht mij op GarantiBank, die producten aanbiedt om te sparen in dollars en de Turkse lira. Misschien is dat wat?
http://www.garantibank.nl/sparen/turkse-lira-deposito
http://www.garantibank.nl/sparen/usd-deposito

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Room42 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:36:
[...]

Ook voor buitenlanders?
All legal entities and natural persons with deposits at banks in Switzerland are protected by esisuisse under the terms of the provisions shown at www.esisuisse.ch with the exception of other banks and securities dealers. Preferential treatment and protection are granted regardless of whether the entity/person is domiciled in Switzerland or abroad.
bron: http://www.esisuisse.ch/en/faq.htm?antwort=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hedgen door daadwerkelijk in andere landen bankrekeningen te openen lijkt me wat omslachtig. Ik zou kijken naar Forex, CFD's, ETF's.

Via een (Nederlandse) broker koop je dan gewoon producten die de wisselkoers van valuta X/Y volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 26-05-2015 07:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Spaarrekening in yuan is lastig. Chinese banken doen daar nogal lastig over.
En soms nogal wispelturig (rekeningen zonder opgave van reden geblokkeerd, vreemde limieten, etc)
En veelal moet je in persoon doen, (en dan kan het weer niet bij kantoren overzees).

(Heb zelf rekeningen bij ICBC, BoC en China Merchants)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digihelp ®
  • Laatst online: 25-04 07:30
Awsom schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:22:
Heb je zoveel spaargeld dat het garantiestelsel hier niet voldoet? Zijn de grote Nederlandse banken geen gevestigde namen?
Garantiestelsel beschermt niet tegen het minder waard worden van de euro. De afgelopen 12 maanden is het aantal dollars wat je voor euro's krijgt zo'n 20% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Laatst online: 15:08
Als jij je spullen in de EU koopt en nergens anders, dan maakt het vrij weinig uit dat de euro minder waard is tegenover de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Gizz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:08:
Hedgen door daadwerkelijk in andere landen bankrekeningen te openen lijkt me wat omslachtig. Ik zou kijken naar Forex, CFD's, ETF's.

Via een (Nederlandse) broker koop je dan gewoon producten die de wisselkoers van valuta X/Y volgen.
Dit.
Dus gewoon je wisselkoersverlies afdekken met wat opties.
Verder kan een percentage van je spaargeld in edelmetalen het risico van een fors waardeverlies van de valuta opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
In ruil voor een véél hoger risico van waardeverlies van de edelmetalen.

Je zou kunnen denken: als de goudprijs in euro's schommelt, dan kan dat aan goud liggen of aan de euro - wie zegt wiens schuld het is? Je kunt dat doorzien door naar edelmetalen als groep te kijken. Goud schommelt minstens net zo hard tegen zilver en platinum. In vergelijking daarmee is de euro/dollar koers behoorlijk stabiel.

Aandelen hebben ook dergelijke risico's, maar met indextrackers beleg je tientallen zoniet honderden fondsen wat de individuele risico's inperkt. En aangezien grote bedrijven multinationals zijn, ben je ook niet bijzonder kwetsbaar voor landrisico's.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digihelp ®
  • Laatst online: 25-04 07:30
T-Forever schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:37:
Als jij je spullen in de EU koopt en nergens anders, dan maakt het vrij weinig uit dat de euro minder waard is tegenover de dollar.
Deels met je eens, maar alleen als de producten ook echt lokaal zijn. Hardware, maar bijvoorbeeld ook benzine, of geimporteerd fruit is duurder geworden vanwege de dollarkoers.

http://nl.hardware.info/n...ardware-nodig-koop-het-nu!
https://www.unitedconsume...maakt-benzine-duurder.asp
http://www.onemorething.n...ijzen-macbook-en-airport/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Dank voor de input tot nu toe!
Awsom schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:22:
Nee, maar het gaat me om het risico dat de Euro (meer) waarde verliest ten opzichte van andere valuta. Het garantiestelsel geldt per bank, dus als je meer dan 100k hebt kan je simpelweg een paar verschillende rekeningen openen.
Interessant, maar de website en voorwaarden zijn compleet onduidelijk en inconsistent over tussentijds kunnen opnemen, geeft niet heel veel vertrouwen.
Gizz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:08:
Maar in tegenstelling tot "normale" spaarrekeningen of deposito's vallen dergelijke constructies niet onder een depositogarantiestelsel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een BSU rekening in Noorwegen (boligsparing for ungdom, ofwel "woningsparen voor jongeren") met nu 4,1% rente (vorig jaar nog 4,6%). Voorwaarde is dat je het geld in een hypotheek stopt, maar dit mag ook in het buitenland. Ik stop niet al mijn spaargeld in die rekening wegens risico's van een dalende Noorse kroon, maar wel een groot deel. Je kunt zo'n rekening geloof ik alleen openen als je in Noorwegen woont of hebt gewoond.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 27-05-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

open een degiro, daar kun je snel en gratis beleggen in de Trackers Kernselectie & Beleggingsfondsen en US aandelen koop je al voor 50 cent en ook open je daar gemakkelijk valuta saldo rekeningen, je kan dat ook gemakkelijk doen via paypal als je dat vertrouwd en anders kijk naar bitcoin instap momenten.

de kroon is voorlopig al voldoende gedaald, nu is juist mooi koop moment. hezelfde geldt voor de dollar die gaat de euro omdraaien, binnen een paar jaar zitten we te kijken naar 1,40 USD ipv de 90 eurocent nu.

[ Voor 19% gewijzigd door bbstreams op 27-05-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

nuveo schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:59:
Maar in tegenstelling tot "normale" spaarrekeningen of deposito's vallen dergelijke constructies niet onder een depositogarantiestelsel, toch?
Correct, maar vaak zijn er met derivaten wel mogelijkheden tot leverage, waardoor je effectief minder geld bij de broker hoeft te stallen. Als je met 10x leverage $1000 koopt, dan heb je daar slechts het equivalent van $100 voor nodig, waardoor het risico bij het omvallen van de broker beperkt blijft. Daarentegen staat wel dat je onderhoudskosten betaalt om de positie open te houden, dus het zal niet altijd gunstig zijn om dat voor lange tijd te doen.

Kortom: Lees de voorwaarden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbstreams
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

als je meer dan 100k op je spaarrekening hebt is het misschien handiger om offline te investeren, iets waarvan de waarde min of meer gemakkelijk buitenom de fiscus gehouden kan worden zoals fysieke commoties als goud, diamanten sieraden of kunst etc. dan loop je alleen risico als je het onderverzekerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 00:44
heb een rekening bij HSBC
standaard is het een usd/hkd account
met daaraan een yuan en euro account gekoppeld.

Kosteloos transfers met dagkoersen dus vrij handig allemaal. Ook toen ik een tijdje geleden vrij veel euros naar hkd had gewisseld en nu weer terug :D
zomaar iets van 15-20% winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nuveo schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:59:
Nee, maar dat is ook helemaal niet nodig. De situatie is anders.

Bij een spaarrekening geef jij geld aan de bank, zij mogen daar allerlei investeringen mee doen zonder dat je daar veel invloed op hebt. In ruil daarvoor krijg je een beetje rente. De bank heeft dus een schuld bij jou, want je wilt uiteindelijk je geld weer terug. Gaan die investeringen mis en valt de bank om, dan is je geld weg omdat je achteraan de rij van schuldeisers mag aansluiten. Dan komt het vangnet van het depositogarantiestelsel in beeld.

Als jij een ETF koopt is dat ding van jou. Je broker (bijvoorbeeld Binck) bewaart het alleen in opdracht van jou. Gaat Binck failliet, dan blijft de ETF van jou en kunnen schuldeisers daar niks mee.

Oftewel nog een kopzorg minder. Geen gedoe met buitenlandse rekeningen en verschillende depositogarantiestelsels (of het ontbreken daarvan!).
bbstreams schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:08:
als je meer dan 100k op je spaarrekening hebt is het misschien handiger om offline te investeren, iets waarvan de waarde min of meer gemakkelijk buitenom de fiscus gehouden
Top, elkaar aanmoedigen om belasting te ontduiken :/

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 27-05-2015 10:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

bbstreams schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:08:
als je meer dan 100k op je spaarrekening hebt is het misschien handiger om offline te investeren, iets waarvan de waarde min of meer gemakkelijk buitenom de fiscus gehouden kan worden zoals fysieke commoties als goud, diamanten sieraden of kunst etc. dan loop je alleen risico als je het onderverzekerd ;)
Als je sierraden, kunst of andere waardevolle artikelen hebt als belegging (wat je hier overduidelijk wilt) ben je als nog verplicht deze op te geven bij de belastingdienst. Dat het gemakkelijker is om dat te ontwijken doet daar niets aan af.

Bovendien is belasting afdragen een voorrecht: je krijgt er allerlei zaken (infrastructuur, zorg, onderwijs, etc) voor terug.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbstreams
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

wat je "ontwijkt" geef je vroeger of later wel weer terug aan de samenleving in de vorm van BTW en de ondernemers die daar blij de OZB en werknemers weer van kunnen betalen of anders erfbelasting.

de belastingdienst weet ook wel waarom dat de sieraden van oma, nog nooit zijn opgeven als vermogen en plots bij de boedelverdeling voor een hoop poen in de boeken staat omdat er een nieuwe taxatie is geweest.

;) zo werkt de wereld nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 05:30
Met opties heb je ook tegenpartij risico. Het is maar net hoe veilig je het wilt hebben.

Je kan overigens ook in obligatiefondsen gaan zitten tegen lokale valuta. Delta Lloyd Dollar Fonds (Kredietkwaliteit (WARF) = AA2) bijvoorbeeld, maar er zullen ongetwijfeld meerdere zijn.

Wanneer je overigens in een aandelen ETF belegd en je hebt geen valuta afdekking, heb je in zeker zin ook je euro valuta risico verminderd.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 27-05-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Je kunt ook een tegoed aanhouden op een vreemdevalutarekening bij een broker. Je krijg dan alleen geen of weinig spaarrente. Zo heb ik een jaar geleden geld op een dollarrekening gezet. Zet ik dat nu weer om naar euro's is dat 20 % winst. En dan is de stap om ernaast wat aandelen te kopen weer wat kleiner.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
Gizz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:26:
Nee, maar dat is ook helemaal niet nodig. De situatie is anders.

Als jij een ETF koopt is dat ding van jou. Je broker (bijvoorbeeld Binck) bewaart het alleen in opdracht van jou. Gaat Binck failliet, dan blijft de ETF van jou en kunnen schuldeisers daar niks mee.
Is dat echt zo? Is het risico niet gewoon verschoven naar een andere plek? Als je broker failliet gaat is er misschien niks aan de hand, maar het fonds zelf kan toch ook omvallen, als de beheerder er een potje van maakt of de boel heeft belazerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:21
nuveo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:41:
[...]

Is dat echt zo? Is het risico niet gewoon verschoven naar een andere plek? Als je broker failliet gaat is er misschien niks aan de hand, maar het fonds zelf kan toch ook omvallen, als de beheerder er een potje van maakt of de boel heeft belazerd?
Beetje off-topic maar ja dit is zo.

Aandelen blijven van jou, ook al gaat je broker failliet. Aandelen zitten meestal in een aparte stichting. Die bewaart je effecten.

Gaat het fonds (de investment manager / beheerder) zelf failliet is er in theorie ook niets aan de hand. Stel Vanguard of Ishares gaat failliet, dan kunnen ze niet aan jouw aandelen zitten. Hooguit kunnen ze de aandelen terug kopen van je en krijg je dus geld terug.

Er zijn zelfs mensen die zeggen dat aandelen 'veiliger' zijn dan spaargeld (boven 100k) als de aanbieder of bank failliet gaat.

Bovenstaande gaat op in theorie. Er kan natuurlijk fraude worden gepleegd, dit is in het verleden wel eens gebeurd bij brokers.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1