Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VOIP en dubbele NAT

Pagina: 1
Acties:

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem met VOIP. Ik heb een internet verbinding waarbij de ik alleen een publiek IP krijg en verder alles zelf moet regelen. Nu lees ik veel over problemen met VOIP achter een router, dus bedacht ik me hou het simpel en begin vanaf het modem dat een publiek IP levert met een VOIP ATA met router functie erin de Cisco SPA122, en zet daarachter een normale router. Echter dan krijg ik dubbele NAT.

Soms kun je NAT uitschakelen in de router. Je blijft dan de WAN poort gebruiken en disabled NAT en DHCP?
Kun je NAT niet uitschakelen is het uitzetten van DHCP en connecten via de LAN ipv WAN porrt hetzelfde als NAT uitzetten?
Blijven de firewall functies van de router dan nog wel gewoon werken?

Ik heb te weinig kennis (alleen basis DHCP en NAT kennis) om te bepalen hoe ik het moet doen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom zou je niet gewoon een router kopen met geintegreerde VOIP ondersteuning en telefoonuitgangen?

B.v. dit: pricewatch: Cisco Linksys WRP400

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat en zoek eens op bridge in het geval je vast aan je ISP modem zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, VoIP met NAT is geen probleem, en nee, VoIP met multi-NAT is ook geen probleem.

Verder is er technisch nul verschil tussen Router + ATA vs. Router + ingebouwde VoIP client.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DukeBox schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:12:
^ Dat en zoek eens op bridge in het geval je vast aan je ISP modem zit.
Als de modem van je ISP idd ook een geintegreerde router heeft zal je ff kunnen kijken of je hem ook in bridging mode kan zetten.
Dan is het ding niks meer als een mediaconverter van kabel/adsl/glasvezel naar een Ethernet. Je router krijgt dan direct je public IP aan z'n WAN poort.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• shure-fan
  • Laatst online: 29-11 21:22
Hoe ziet je voip omgeving eruit? Wat voor voip toepassing wil je gaan gebruiken.

Ik heb op mijn publieke ip mijn voip centrale hangen achter een firewall met strikte regels,

Mijn toestellen zijn allen aangesloten via dubbel nat en heb nergens last van

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tweaden
  • Niet online
Omdat ik afgelegen woon, heb ik een verbinding via de satelliet (ik weet VOIP is lastig dan maar ik heb een speciale voip provider gevonden) en daarbij heb ik een Newtec 2200 modem welke DHCP doet.
Ik kan alleen de de DHCP uitschakelen voor zover ik in de manual kan zien.

Daarachter heb ik dus een klein netwerk (vaste en draadloze pc´s) en wil ik 1 VOIP lijn hebben.
Nu raadt men een Cisco SPA504G aan, maar dan heb ik zowiezo een router nodig die QOS kan doen, en moet ik daar ook weer kennis van opdoen.

Dus ik dacht laat ik eerst een goed nadenken en ik wijzig de volgorde naar:
Newtec modem >> SPA122 met router functie >> Simpele router (heb nu TP-LINK 1042) >> Pc´s

In plaats van:
Newtec modem >> Router met VOIP (welke moet ik dan hebben, moet wel goed werken met de sat verbinding)

Of:
Newtec modem >> Router met QOS >> SPA112 ATA Voip adapter

Kortom ik zoek de beste werkende oplossing.
Anders de Newtec de DHCP laten doen en de rest via de LAN poorten doorlussen ipv via de WAN poorten zodat de NAT niet wordt gebruikt op de overige apparaten?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

tweaden schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:51:
Omdat ik afgelegen woon, heb ik een verbinding via de satelliet (ik weet VOIP is lastig dan maar ik heb een speciale voip provider gevonden)
Een 'speciale' voip provider gaat niet de latency oplossen. Onder de 600ms gaat het niet komen.
Oftewel er zit minimaal 1.2 sec tussen de interactie en dat is bij een normaal gesprek zwaar irritant.
Ik zou eerder een losse 4G (desnoods 3G) verbinding ernaast nemen voor alleen VoIP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• shure-fan
@ tweaden: Dus als ik het goed begrijp heb je dus een modem waar je nu je tplink router op aansluit en daarachter je lokale netwerk...

Dan kun je toch gewoon een spa504 op je router aansluiten?... als het netwerk niet te groot is heb je geen qos nodig...

• tweaden
  • Niet online
De latency is het probleem niet, dat is te verwachten en is bekend, dus dat geeft niet.
Het is een oplossing voor een afgelegen gebied waar zelfs geen 3G dekking is soms.
Maar daar gaan mijn vragen niet over.

Ik heb een modem welke DHCP doet, en waar ik zo snel niet kan vinden hoe ik deze in bridged modus zet.

Dan wil ik 1 VOIP lijn met een lokaal nummer welke ik nu geregeld heb via een VOIP provider, weliswaar niet de goedkoopste maar wel een met ervaring met VOIP via satelliet. Dus om te testen lijkt mij dat het beste gedurende het eerste jaar omdat ik dan terug kan vallen op service van een partij die ervaring heeft. Later kan ik dan altijd een provider met lagere tarieven zoeken, zoveel wordt er toch niet met deze telefoon gebeld.

Tenslotte heb ik een klein netwerk van een 5 tal pc´s en wat draadloze clients (met name mobiele telefoons via wifi).

Mijn vraag is dus simpel: hoe regel ik dit het beste?
Het modem kan ik niet wijzigen, dit komt van de sat provider en moet ik gebruiken.
Voor wat betreft de VOIP apparatuur en router mag het alles zijn zolang het maar werkt.
Dus wat is het beste?

• tweaden
  • Niet online
shure-fan schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:46:
@ tweaden: Dus als ik het goed begrijp heb je dus een modem waar je nu je tplink router op aansluit en daarachter je lokale netwerk...

Dan kun je toch gewoon een spa504 op je router aansluiten?... als het netwerk niet te groot is heb je geen qos nodig...
Er wordt geadviseerd vanuit de provider om QOS in de router toe te passen, met name omdat de internet verbinding zeer traag is voor hedendaagse begrippen. Omdat ik toch alles achter het modem nieuw moet kopen zoek ik de beste oplossing.

• shure-fan
Hoe traag is zeer traag? als ik kijk bij nederlandse aanbieders van sateliet internet (hertzinger /astra2connect) dan is dat vaak toch 20mbit down en 2 up... voldoende ruimte dus om voip zonder qos toe te passen, bovendien lijkt het me dat je met sateliet internet niet al te zware internet toepassingen doet ( limiet per maand)

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 15:22
Voor voip word normaal 100 kilobit per seconde per spraak kanaal gereserveerd. Dus dit zou op vrijwel elke internet verbinding aanwezig moeten zijn. Latency en pakket loss zijn wel een groot probleem. Houd daar dus rekening mee.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
tweaden schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:07:
[...] begin vanaf het modem dat een publiek IP levert [...]
Anders de Newtec de DHCP laten doen en de rest via de LAN poorten doorlussen ipv via de WAN poorten zodat de NAT niet wordt gebruikt op de overige apparaten?
tweaden schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:52:
Ik heb een modem welke DHCP doet, en waar ik zo snel niet kan vinden hoe ik deze in bridged modus zet.
In je eerste post geef je aan dat je modem een publiek IP uitdeelt. Dat betekent dat je modem al in bridging modus staat (anders had je router wel een private IP toegewezen gekregen). Je hoeft hier dus niets meer aan te veranderen.
Dus ik dacht laat ik eerst een goed nadenken en ik wijzig de volgorde naar:
Newtec modem >> SPA122 met router functie >> Simpele router (heb nu TP-LINK 1042) >> Pc´s
tweaden schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:53:
Omdat ik toch alles achter het modem nieuw moet kopen zoek ik de beste oplossing.
De 'beste' oplossing is vaak de meest simpele oplossing. Je hebt een modem die een publiek IP uitdeelt. Je hebt een router. Plaats er een ATA achter (laatste optie in deze post, zonder QoS).

Werkt dit (zonder verdere belasting) niet goed, dan zit je latency in de weg en gaat geen enkele andere oplossing werken.

Werkt dit zonder belasting goed, maar met belasting niet goed, dan is het tijd om eens naar QoS te kijken. De TP-LINK 1042 ondersteunt ook wel het e.e.a. aan Bandwidth Control (paragraaf 4.14), dus om die nou gelijk te gaan vervangen..

Heb je nog geen ATA, dan zou ik het eerst even proberen met een softphone (evt. in combinatie met een echo service). Dan heb je binnen 10 minuten door of het werkbaar is of niet zonder dat je apparatuur hoeft aan te schaffen.

Wat ik nog mis in dit verhaal is de gebruikersbeleving; je bent nu met name met de techniek bezig. De genoemde SPA122 is bedoeld voor analoge devices en daardoor mis je wel enkele features (nummerweergave, quick dialing, call waiting, ...) en zit je te klooien met feature codes. De SPA504G is dan weer een (enkele) desktop phone. Misschien wil je toch liever met DECT werken, of met meerdere toestellen (dan zou de FRITZ! een goede optie kunnen zijn). M.a.w. wat zijn je wensen eigenlijk? :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• shure-fan
[b][message=44305106,noline]nescafe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:. M.a.w. wat zijn je wensen eigenlijk? :)
Zou me niks verbazen als tweaden gewoon thuis bereikbaar wil zijn op een enkel toestel

Overigens zou ik dan eerder een gigaset n300 aanschaffen met een paar losse handsets, als het gewoon voor thuis is

[ Voor 20% gewijzigd door shure-fan op 27-05-2015 11:55 ]

• tweaden
  • Niet online
Het is op een zeegaand schip, vandaar de lage bandwidth.
Ik heb wel ervaring met netwerken dus dat gedeelte lukt me wel.
Alleen Voip heb ik geen ervaring mee, ik heb inmiddels een voip account en lokaal telnummer.
Ik dacht simpel te beginnen met een ATA adaptertje.
Gezien het vele metaal op een schip is Dect vaak lastig, maar een goede telefoon kan prima werken.
Mits ie in de houder blijft staan bij slecht weer.

De hardware mag best wat kosten hoor, als je kijkt wat zo´n installatie kost dan is een paar honderd of duizend euro voor de router etc prima en geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door tweaden op 27-05-2015 22:04 ]

• shure-fan
Ah kijk, iets meer inside information.

Een schip tsja, dan zou ik ook gewoon die spa504 aanhouden, en als router een mikrotik router aanschaffen.

Voip toestel op een apart subnet zetten en dat subnet voorrang geven op de rest (idd qos)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Met een MikroTik begin je nou niet bepaald simpel :)

Maar ik kan me voorstellen dat je offshore graag de spullen op orde wilt hebben en met zo'n router kun je werkelijk alles (indien je het niveau iptables beheerst en begrijpt).

Ik zou inderdaad ook voor de SPA504G gaan die is aangeraden (door de VOIP-provider?). Een ATA moet je alleen gebruiken als je bestaande apparatuur op VOIP wilt laten werken en geen CAT5e tot aan de werkplek kunt leggen.

Heb je nog iets met mijn tip mbt de softphone kunnen doen? Niet dat dat nu prettig belt, maar je kunt iig kijken of het werkbaar is qua latency.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• tweaden
  • Niet online
Ik ga het als volgt doen omdat ik beperkt in de tijd zit, ik neem de SPA504G.
Dan begin ik eerst met de bestaande TP link router, waarin ook wat QOS mogelijkheden zitten.
Gewoon kijken hoe het bellen gaat zonder dat er een andere pc aanstaat of internet gebruikt.
Als dat gaat, dan weet ik in ek geval dat het acceptabel kan werken.
Mocht het met pc´s op internet eraan niet werken, dan wordt het daarna kijken voor een betere router.
Hebben jullie een type voor die MikroTik?

De provider raadt trouwens een Netgear N300 aan.
Pagina: 1