game desktop bouwen (tot 1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-11 00:40
Ik wil voor mijn zoon een game-desktop bouwen. Ik heb één keer op basis van een bestbuy desktop configuratie de PC in onderdelen besteld en in elkaar gezet.(jaren geleden). Alhoewel het alweer even geleden is...wil ik de gok wel weer wagen...(ik heb wel wat aanmoediging nodig...zo van...Ach het valt wel mee..als je een schroevendraaien kan hanteren kun je ook ook een PC in elkaar schroeven:-) Ik zie mezelf niet als een hardcore tweaker. Dus graag jullie advies.

Hij wil nu een desktop waar zijn spellen beter op lopen en waarbij hij ook in de toekomst wat spellen op kan spelen. Hij is nog geen hardcore gamer...maar wil wel de mogelijkheid hebben om de wat zwaardere spellen te kunnen spelen en eventueel wil hij in de toekomst kunnen upgraden...naar bijvoorbeeld een dikkere videokaart

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat doet de zoon:
Wat youtube filmpjes bekijken, skype en games.
Op dit moment speelt hij Kerbal Space Program, Beamng Drive en Mindcraft
Ook andere spellen download hij wel eens.
De spellen performen niet zo goed op zijn laptop met ingebouwde grafische kaart. (Intel HD Graphics 3000)
Hij doet door de week elke dag z'on 2 uur youtube filmpjes kijken en 1 1/2 uur spelletjes + skype ernaast. In het weekend doet hij meer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro.. maar mag ook minder en dan in de toekomst weer investeren in een nieuwe desktop.
Wil niet perse dure desktop waarvan ik de capaciteit toch niet gebruik, maar wil wel goed een spel kunnen spelen, zonder problemen...ook in de toekomst. Verder zijn de maximale kosten, een betaalde versie van windows inbegrepen.
IIk twijfel nog of ik wacht tot windows10 uitkomt. De zoon wil daar niet op wachter. Maar wanneer ik nu windows 8 neem kan ik over 2 maanden upgraden. Ik prefereer een schone windows10 versie ipv een upgrade. Misschien is dat overdreven?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb voor hem al een DELL Ultrasharp U2412Mb monitor (maximum resolutie: 1920x1200)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Intel I5, SSD, eventueel extra harde schijf, videokaart die mijn huidige spel Kerbal Space Program vlekkeloos kan uitvoeren en ook eventueel andere spellen die ik in de toekomst wil spelen.
Ik vermoed dat ik 8 GB nodig heb. Wil parrallel spel kunnen doen en Skypen e.d…
De grafische kaart is het twijfelpunt. Ik wil niet een hele dikke graische kaart die veel stroom vreet(en dus geld kost), maar ook geen grafische kaart waar ik over 2 jaar al geen spel meer mee kan spelen.
(Geen RAID opstellen nodig en hoef ook niet te overklokken). Iemand vertelde me dat ik beter een Z-serie moederboord kon hebben vanwege bios update support. Maar ik weet niet wat nu echt de meerwaarde is boven het moederboord wat in de bestbuy basisgamepc is vermeld: ASRock H81M-HDS
Verder wil de zoon een goede maar niet al te dure headset. Heeft iemand een advies

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor intel processoren, maar heb daar geen echte reden voor 

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik (vader) vind energieverbruik wel belangrijk. D.w.z. de kosten die dat met zich mee brengt.
Enerzijds wil de zoon een game-desktop waar hij Kerbal Space Program op kan draaien en eventuele andere spellen in de toekomst zonder dat hij problemen heeft . Anderszijds willen niet nu een hardcore game pc inrichten, die heel veel watt gebruikt en dus kosten maakt. Anderszijds wil je wel een jaar of 4,5 vooruit en spellen kunnen spelen. Zoals eerder omschreven. Naast wat spelen bekijkt de zoon wat you tube films e.d.

Ik heb her en der gelezen dat een game desktop in idle mode z’on 100 watt gebruikt. Dus als zoon youtube-filmpjes aan het kijken is zal dit meer zijn en bij grafisch intensieve spellen zal dit nog meer zijn.
Wat ik niet graag zou zien is dat de zoon youtube film kijkt en alleen omdat hij een hele dikke kaart heeft, heel veel Watten verstookt.
Of kunnen we stellen, dat het verbruik van een grafische kaart evenredige is met de vraag en dat alleen
wanneer een grafisch intensief spel wordt gespeeld, veel stroom wordt gebruikt en bij skypen bijvoorbeeld niet veel. Dus wat gebruikt een grafische kaart in bijna idle modus (skypen)
Ik heb gelezen dat bijvoorbeel een GTX750 bevoorbeeld zuinig is. Maar de R9 280 weer een krachtiger model. En wat maakt het nou feitelijk qua energie-kosten op jaar basis uit. Wordt ik arm van de energiekosten? Ikzelf denk aan de R9 280. Maar misschien is dat wel overkill en kan ik met een GTX750 toe. Anderzijds moet ik wel een beetje toekomstvaste videokaart hebbben…waar ik over 3 jaar ook nog een spel op kan spelen.

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat ik ga overklokken

Het lijk me handig voor mij om uit te gaan van de bestbuyguide basisgamesysteem van maart 2015 (een mini-systeem lijkt me lastiger inbouwen en hij kan wel een normale kast hebben). Vooral omdat ik nog niet echt een doorgewinterde tweaker ben. De BBG basisgamesysteem van Maart is als volgt: (ik weet niet hoe ik een lijst-toevoeg, dus ik link de tweakers-pagina maar):
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015

Intel Core i5-4460 Boxed, ASRock H81M-HDS. Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU. Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost. Crucial MX100 256GB. Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB. Cooler Master N300 (KKN1, closed). Seasonic S12G 450W

Waar ik nog aan twijfel is de videokaart. Verder mocht je de videokaart over 3 jaar upgraden...is de voeding dan nog voldoende?

[ Voor 5% gewijzigd door demonk op 26-05-2015 08:03 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:42

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Als je energieverbruik belangrijk vindt, zou ik wel voor een Intel/Nvidia setup gaan.
Het zijn volgens mij niet bepaald de zwaarste spellen, maar ik neem aan dat dat in de toekomst nog wel gaat veranderen.
Kijk anders voor een tweedehands Nvidia videokaart, dan kan je die later mocht hij veeleisende spellen willen gaan spelen vervangen door bijvoorbeeld een GTX 970, of een vergelijkbaar (nieuwer) model.
Wil je die wissel noet maken, zou ik toch meteen voor een GTX 970 gaan.

Meester in de kunsten van...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tweedehands Nvidia's zijn alles behalve zuiniger, schiet ook niet echt op dus.

En het verschil in maxwell is ook lang niet zo groot als iedereen denkt. Het is echt geen 100w ingame ofzo? GTX960 tegen HD7950 is een "spannende" 30w ingame: http://www.techpowerup.co...gabyte/GTX_960_OC/25.html

De statement van TPU: Just like other Maxwell GPUs, NVIDIA's GTX 960 is an efficiency marvel. While it has slightly less performance per watt than the GTX 970 and 980, it is still miles ahead of anything that AMD has to offer in that segmentalmost twice as efficient. zie ik dan ook werkelijk nergens terug.

Verschil tussen de GTX970 en R9 290 is wel erg groot, al moet ik zeggen dat ik ook veel kleinere verschillen heb gezien, waarschijnlijk omdat dat lichtere games zijn.

Ga je het verschil merken in energiekosten? Tja, zelf ben ik van mening dat als je 1000 euro kan missen voor een gamepc je ook niet moet zeuren om een energie rekening van wel 10 euro per jaar hoger, Da's overigens bij, even zo snel uitgerekend, meer dan 500 uur gamen per jaar, de zwaarste games. 75w verschil en 25 cent de kilowatt. Reken daar ook even bij dat een R9 290 60 euro goedkoper is dan een GTX970, en je hebt wel door dat een GTX970 zich wss niet gaat terugverdienen, of maar nét, in zijn levensduur.

Kun je hem beter wijzen op niet onnodig föhnen, magnetronneren, stofzuigen, broodroosteren, waterkoken etc.

Zelf zou ik dus of een R9 280 of een R9 290 nemen. De R9 280 is goedkoper en zuiniger, maar natuurlijk ook een stuk minder krachtig, en zul je sneller moeten vervangen. De R9 290 is een powerhouse, lust een slokje, maar presteert ook gewoon nog zeer goed in ongeveer iedere game. Voor de genoemde games is een 280 prima, maarja, als je zoon een nieuwe lekker krachtige pc heeft, wilt ie vast en zeker ook zware meuk gaan draaien, dan is een 290 toch wel leuker.

Zelf zou ik wel een beetje investeren in een mobo, zeker als je zoon een leuke headset wilt hebben. De audiochip op dat HDS plankje is erg basic, een pricewatch: ASRock B85M Pro4 heeft een heel leuk middle of the road ding, al kun je voor de meerprijs natuurlijk ook gewoon een pricewatch: Asus Xonar DGX kopen welke nog beter is :P

Als kast zou ik zelf iets meer uitgeven en gaan voor iets als een pricewatch: Fractal Design CORE 2300 welke toch leuk ruimer is, de kabels veel beter kwijt kan en stoffilters heeft.

Headset: tja, wat is niet al te duur? Er zijn mensen die 150 euro prima te betalen vinden, er zijn mensen die al fronzen bij 30 euro.

De pricewatch: Kingston HyperX Cloud Zwart is een prima ding, maar dus wel 80 euro, heb je ook wel wat, een Beyerdynamic in Kingston kleren.

Wil je minder uitgeven? Dan zou ik zelf toch gaan voor een pricewatch: Zalman ZM-MIC 1 + een losse koptelefoon. Als ultieme budgetoplossing welke nog heel aardig klinkt kun je dan denken aan een pricewatch: Philips SHP2000 (Zwart) of de pricewatch: Sennheiser HD 201 (Zwart), toch wat meer uitgeven? Dan is een pricewatch: Audio-Technica ATH-M20x (Zwart) een heel leuk ding. Ertussen zit imo niet heel veel interessants.

[ Voor 17% gewijzigd door RobinHood op 26-05-2015 01:11 ]

People as things, that’s where it starts.

• demonk
  • Laatst online: 28-11 00:40
ontzettend bedankt voor de reaktie!
Ik denk dat ik alles nog eens bekijk en dan nog eens een nieuwe lijst maak en dan nog de laatste vragen stel
Pagina: 1