Aankoopadvies Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
Weet er iemand als ik in Duitsland een laptop aankoop via internetwinkel of ik daar extra btw moet voor betalen als die de douane passeert of is de kans hierop heel klein...?

Zijn er mensen die al in Duitsland een laptop besteld hebben en laten verzenden naar België zo ja waar was dit dan aub.?
Het is mij wel de moeite om er 1 in Duitsland te bestellen, scheelt rap een 100 tot 200 euro daar in vergelijking met België ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57
Denk aan de toetsenbordindelingen! QWERTZ QWERTY AZERTY...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Erwin schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:40:
Die kan je omzetten, toetsen verwisselen, en de indeling in de software aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, is er niet zoals een unie tussen landen in Europa? Beetje zoals de VS misschien, en dan is het logisch dat er vrij verkeer van personen en goederen is, waardoor je gewoon belasting betaald in het ene land, en de douane er gewoon niet meer aan te pas komt. En het zou helemaal prachtig zijn als we met dezelfde munt zouden betalen, wel zo makkelijk, geen wisselkoersen meer.

Of heb ik dat mis en verwar ik wat dingen? Ik vind het wel altijd zo gek dat sommige politici minder "europa" willen, willen ze stukken van het continent aan Afrika verkopen ofzo?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

We hebben met een groepje landen zoiets wat we de EU noemen, en daarbinnen heb je vrij verkeer van goederen. Dus het is geen probleem om in een ander land iets te kopen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:47:
We hebben met een groepje landen zoiets wat we de EU noemen, en daarbinnen heb je vrij verkeer van goederen. Dus het is geen probleem om in een ander land iets te kopen.
Wat een goed systeem! We zouden eigenlijk nog met z'n allen dezelfde munteenheid moeten hanteren, dat zou het helemaal makkelijk maken!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 23:32

KrazyJay

oftewel, geen douane of invoerheffingen. Wel zou je normaal gesproken het BTW-tarief van België moeten betalen, dat is 21%, en niet 19 zoals in Duitsland. Prijs kan nog iets hoger uit komen dan initieel weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:40:
Dit ^

Duitse toetsenborden zijn anders dan die wij gewend zijn. Als je blind typen kunt is het wel zo dat je gewoon een duits toetsenbord kunt gebruiken met US indeling, alleen staan de tekens compleet anders.

Het is me nog nooit overkomen dat ik de grens overgang ervaren heb met een controle over wat ik gekocht had in duitsland. Dat doen ze volgens mij alleen intensiever aan het einde van het jaar met vuurwerk verkoop.

Als je het niet vertrouwd trek je de notebook uit de doos en leg je die naast je neer... Zal wel too much zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Soldaatje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:44:
Die kan je omzetten, toetsen verwisselen, en de indeling in de software aanpassen.
Bedoel je fysiek ? Zo ja.. succes :P

N.b. het is niet alleen de Z en de Q/A er zijn ook een aantal leestekens anders en die kun je niet omwisselen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
KrazyJay schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:50:
oftewel, geen douane of invoerheffingen. Wel zou je normaal gesproken het BTW-tarief van België moeten betalen, dat is 21%, en niet 19 zoals in Duitsland. Prijs kan nog iets hoger uit komen dan initieel weergegeven.
Nee hoor de afspraak is dat je gewoon de btw in het land van aankoop betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

KrazyJay schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:50:
Dat hoeft alleen als die winkel ook in België gevestigd is. Een Duitse winkel hoeft niet te controleren waar z'n klanten wonen om daaraan z'n BTW aan te passen.

Controles heb je niks mee te maken zolang wat jij over de grens wilt halen ook in België gewoon legaal is, en last time I checked, waren laptops dat.

@Hieronder: Ik denk niet dat het terroristen-alarm afgaat van iemand die net bij de Media Markt een laptop gekocht heeft 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:28
Maar voor controle hoef je niet bang te zijn.
wij doen met regelmaat de boodschapjes daar maar nog nooit iets van controle gehad.
let binnenkort wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:53:
[...]

Bedoel je fysiek ? Zo ja.. succes :P

N.b. het is niet alleen de Z en de Q/A er zijn ook een aantal leestekens anders en die kun je niet omwisselen.
Op Ebay kan je US layout keyboards aanschaffen voor bijna elke notebook. Is gewoon plug and play (als je weet hoe je een keyboard eruit krijgt).

Maar al druk je rechtsonderin op "US" dan functioneert je toetsebord net zoals die je nu gewend bent, en kan je blind alles gebruken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Tuurlijk kan je alles kopen maar wat heeft het dan nog voor nut om die 3% btw te omzeilen..
Fysiek verschilt een qwertz en azerty niet (en qwerty uk) i.t.t. een qwerty us int.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

pacificocean schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:54:
[...]

Leg me dan eens uit wat Amazon doet? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

KrazyJay schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:28:
[...]

Leg me dan eens uit wat Amazon doet? Of mis ik iets?
Stel je hebt een winkel 'Piets Hardware Store' hier in Nederland. Dan moet je je klanten 21% BTW berekenen, net zoals je grote concurrent 'Janssen Computerspullen'. Nou denk jij slim te zijn en registreer je in Duitsland een bedrijfje. Je zet net een ander bedrijfsnaampje boven je facturen en opeens reken je je klanten maar 19% BTW. Dan ben je bijna 2% goedkoper dan de winkel van Janssen!

Daar hebben ze dus een stokje voor gestoken. Ook al verkoopt Amazon praktisch gezien niets vanuit Nederland, zijn ze wel hier gevestigd vanwege allemaal belastingvoordelen en zou het dus oneerlijk voor andere Nederlandse bedrijven zijn als Amazon in Nederland goedkoper producten kan leveren door het via een omweg te leveren. Daarom moeten ze dus gewoon het Nederlandse BTW-tarief berekenen.

Het werkt eigenlijk net zoals de Amerikaanse sales tax.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Die fiets, interessante uitleg. Ik dacht dat het altijd van toepassing was als de koper het product laat leveren in een ander EU-land.

Los daarvan, dat wilt zeggen dat de TS, afhankelijk waar hij het koopt, rekening moet houden dat er een prijsverschil wegens BTW op zou kunnen zitten, maar lang niet overal. Wel een aandachtspuntje dus, maar zelden van toepassing.

@TS: Ik zou persoonlijk wel uitkijken met die toetsenborden. Ik woon ook in :)B en ik haal mijn laptops in Nederland, omdat het goedkoper is dan in België, en een qwerty-toetsenbord heeft. Dat Duitsland nog goedkoper is, is een feit, maar ik wil geen uitdagingen tegenkomen als het op garantie aan komt, zoals afstand, taal (ondanks dat het "maar" Duits is), en het eventueel opengeschroefd hebben van mijn laptop om een ander toetsenbord geïnstalleerd te hebben en daar vervolgens weer een uitleg over te moeten doen. Ik heb wel makkelijk praten, want ik ben opgegroeid met qwerty, maar mijn native-Belgische vrienden die AZERTY-mensen waren zijn ondertussen overgeschakeld om zo niet beperkt te zijn door de Belgische markt alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pacificocean schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:54:
[...]

De afspraak is wat anders, vanaf een drempelomzet in een bepaald land moet men de BTW daar afdragen. Zie ook Dragen webshops buitenlandse BTW af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:04:
[...]

De afspraak is wat anders, vanaf een drempelomzet in een bepaald land moet men de BTW daar afdragen. Zie ook Dragen webshops buitenlandse BTW af?
Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik dat echter lees zijn deze regels van toepassing voor de ondernemer. Als particulier hoef je je geen zorgen te maken over welk btw tarief je betaald.

Kan je een azerty laptop niet beter in Frankrijk kopen als die in België duur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pacificocean schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:54:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik dat echter lees zijn deze regels van toepassing voor de ondernemer. Als particulier hoef je je geen zorgen te maken over welk btw tarief je betaald.
Dat klopt, BTW is eigenlijk nooit een zorg voor een particuliere koper, de verkoper moet ervoor zorgen dat dat goed wordt afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
> Shopping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:57:
[...]

Dat klopt, BTW is eigenlijk nooit een zorg voor een particuliere koper, de verkoper moet ervoor zorgen dat dat goed wordt afgehandeld.
Dat geld alleen bij aankopen binnen de EU. Als je dingen van buiten de EU aanschaft ben je als particulier belast met de BTW afdracht/import heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 26-05-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Bij een toetsenbord wellicht (los van het feit dat de speciale tekens niet matchen) maar bij een laptop? :N

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is niet genoeg, met een QWERTY indeling kan ik prima blind typen op een Duitse laptop, maar er zijn meer toetsen die fysiek anders zijn. Maar een Lenovo toetsenbordje kostte me niet veel.
fsfikke schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:47:
Gek genoeg geldt dat "vrij verkeer" niet als er iets te halen valt voor de fiscus, want als je op amazon.de een laptop besteld, moet je gewoon Nederlandse BTW betalen! De prijs gaat dus een paar procent omhoog, en i.p.v. Duitsland vangt Nederland de BTW. Heel vreemd geregeld! Als je zelf naar een Duitse winkel rijdt heb je hier natuurlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Denk ook even na over de garantie van je grijze import product :)
Pagina: 1