OSX software maken in Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flufsor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 21:33
Ik vroeg me af wat de makelijkste manier was om met Windows OSX Software te maken.
Heb al gezocht en vond voornamelijk java en python.
Java, ken ik totaal niet, dus weet ik niet of het de moete is voor deze taal te leren voor het project.
Python, Deze taal ken ik toch wel een beetje maar nog niet iets met een gui gemaakt, nu lijk hiervoor de beste oplossing pyQT te zijn maar deze lijkt betalend te zijn voor niet opensource software en dat kan momenteel niet.

Nu kan ik heel misschien wel een macbook lenen van de vzw waarvoor het dient gemaakt teworden.
Maar hiervan ken ik ook de taal niet, dus weet totaal niet of deze makelijk te leren is.

Waarschijnlijk lijkt de laatste oplossing de beste maar misschien heeft hier iemand een ander idee.

Al bedank op voorhand voor de ideëen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Geen ervaring met pyQt, maar de gewone Qt is platform onafhankelijk EN gratis (tenzij voor commercieel gebruik).
Eenvoudig om te leren, en goed gedocumenteerd. Go for it zou ik zo zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Ik zou toch voor Java gaan, is gratis en met Netbeans kun je redelijk eenvoudig een GUI in elkaar klikken. Java is misschien een beetje lastig in het begin, maar omdat het zoveel wordt gebruikt in de wereld heb je er altijd nog wat aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58

qless

...vraag maar...

Waarom geen webapplicatie? Dan draait het op alle platforms, zelfs mobiel.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Java en QT applicaties voelen niet native op de Mac (met name Java wordt al jaren verwaarloosd, een goede QT ontwikkelaar kan nog best wat faken). Als je een goede applicatie wilt maken zul je je ook wel moeten verdiepen in hoe OS X applicaties aanvoelen en werken (de omgang met vensters en menu's in relatie tot applicaties in de Dock verschilt bijvoorbeeld nogal tussen OS X en Windows). Daarom is het sowieso verstandig om een tijdje op de Mac te werken, dan creëer je in ieder geval iets wat Mac gebruikers ook begrijpen. Bestudeer in ieder geval zeker de HIG

De beste OS X software maak je op een Mac zelf, met behulp van Cocoa. Hiervoor kun je Apple's eigen Objective-C of Swift gebruiken, of als je toevallig Ruby beheerst in RubyMotion. Het leuke is dat je de daarmee opgedane kennis in de toekomst ook kunt gebruiken bij het ontwikkelen van iOS apps.

[ Voor 17% gewijzigd door Bigs op 25-05-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van de goede oude bekende Delphi? Daarmee kun je op Windows voor OSX ontwikkelen. En het is native. Zie http://www.embarcadero.com/products/delphi

Ik ben er zelf wel een beetje skeptisch over. Ben het eens met Bigs over user expierence, en ook dat je het beste in de tools en talen van Apple te ontwikkelen voor de beste native user expierence. Je hebt toch een Mac nodig om je software in te testen, en als je die toch hebt, zet dan Xcode en Cocoa op en verdiep je in de talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Niet moeilijk doen, gewoon een Mac OSX VM maken en daarin proggen ;-).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valvy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 18:55
Wil je objective-c leren? Dan kan dit gewoon op windows. Je hebt echter wel mingw/cygwin nodig om te kunnen compileren.

Voor de standaard library van apple (cocoa) is gellukig een open source alternatief beschikbaar.
http://www.gnustep.org

Uiteindelijk kun je zelfs via mingw compileren van windows naar os x.

[ Voor 124% gewijzigd door valvy op 26-05-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

azziplekkus schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:23:
Geen ervaring met pyQt, maar de gewone Qt is platform onafhankelijk EN gratis (tenzij voor commercieel gebruik).
Eenvoudig om te leren, en goed gedocumenteerd. Go for it zou ik zo zeggen ;)
De opensource versie is ook gratis voor commercieel gebruik. Wel netjes aan alle voorwaarden voldoen: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 23:01
EddoH schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:26:
De opensource versie is ook gratis voor commercieel gebruik.
Dat geldt alleen niet voor PyQt. zie de website:
Unlike Qt, PyQt is not available under the LGPL.
PySide is trouwens nagenoeg hetzelfde als PyQt maar kent wel een LGPL versie. Echter, er bestaat nog geen officiële Qt5 versie van PySide... :/

Ik ben trouwens van mening dat Qt applicaties op OS X wel native aanvoelen, maar dan heb ik alleen ervaring met C++ applicaties.

[ Voor 2% gewijzigd door Elijan9 op 26-05-2015 11:44 . Reden: Verduidelijking ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Mijn opmerking ging ook over 'gewoon' Qt. Daar had de opmerking van azziplekkus immers betrekking op. Je kunt met Qt ook voor OSX ontwikkelen, daar heb je PyQt niet voor nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door EddoH op 26-05-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:43

Kek

3flix

misschien een enigzins omslachtige manier, maar mac os X draaien in een VM en daar dan xcode gebruiken ?? zitten natuurlijk wel een paar haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je ambitie is om daadwerkelijk verder te gaan in het maken van desktop software, dan zijn bovenstaande tips prima (alhoewel ik zelf het liefst native op een Mac werk om OSX applicaties te ontwikkelen). Is het iets eenmaligs, dan is wat mij betreft de learning curve veel te hoog en zijn er alternatieven die veel aantrekkelijker zijn.

Een optie met een lage instap en toch veel mogelijkheden is Electron:
http://electron.atom.io/

Of iets commerciëler, TideSDK:
http://www.tidesdk.org/

Hiermee maak je cross platform apps die op Linux, OSX en Windows werken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1