Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 12:28
Hallo Tweakers,

Ik heb nu sinds een tijdje langzaam internet via mijn PC (37 ms ping, 1,58 download en 0,92 upload). Ik gebruik een Sitecom N300 WiFi adapter (ja ik weet het, waardeloos ding). Maar tot het internet zo langzaam werd heeft mijn internet het altijd goed gedaan (10-15 MB's).

Ik game redelijk veel op mijn PC, verder kijk ik veel film(pjes) en download ik af en toe wat.

Schets van mijn opstelling:

Op de begane grond staat de router. Vandaar loopt een kabel naar een tweede router (Totolink N300RT). Via de adapter is mijn PC verbonden met de Totolink. Een kabel naar boven trekken is (helaas) geen optie.

Ik ben bereid om wat geld beschikbaar te stellen om dit probleem op te lossen. Eerst wilde ik een Powerline kopen. Maar na wat gelezen te hebben zag ik dat dit niet altijd een goede oplossing is. Mijn vraag is dus nu: Wat moet ik kopen/doen?

Ik heb wat ideeën, maar zie door de bomen het bos niet meer :/

Als eerste dacht ik dus aan een powerline, maar wifi schijnt beter te zijn. Wat ik dan nog kan doen (afgezien van een kabel trekken) is een andere WiFi adapter kopen. (dit kan via USB of PCI zijn).
Of is het een idee om de router op de eerste verdieping te vervangen voor een betere?

Veel vragen zoals jullie kunnen zien... Daarom vraag ik jullie hulp _/-\o_
Als er extra informatie nodig is zal ik dat zo snel mogelijk geven.

Ik hoor graag van jullie

Edit: Ik heb officieel het dieptepunt beriekt: 0,17MB/s download... :|

[ Voor 3% gewijzigd door vincent120420 op 25-05-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Is je internet plots traag geworden of is dit pas na een wijziging in het netwerk? Wordt de snelheid (aanzienlijk) beter wanneer je dichter bij de access-point gaat zitten? En je spreekt over 2 routers, zenden die allebei een Wifi-signaal uit, en zo ja, op hoeveel afstand staan ze van elkaar?

Is de Wifi-snelheid ook traag als je met een ander device verbinding maakt met dezelfde access-point vanaf dezelfde locatie (smartphone bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Het internet is steeds langzamer geworden. Dit is een paar maanden geleden begonnen. Mijn desktop PC kan ik niet zo 123 verplaatsen. Maar ik merk geen aanzienlijk verschil als ik dichterbij de router ben.

Beide routers zenden idd een wifi signaal uit. Ze staan op ongeveer 10 meter van elkaar vandaan.

De wifi is op alle apparaten langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Gevalletje interferentie? Hoe druk is het met Wi-Fi netwerken in de buurt?

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 646678 op 25-05-2015 22:15 . Reden: Beetje slaperig.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Anoniem: 646678 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:47:
Gevalletje interventie? Hoe druk is het met Wi-Fi netwerken in de buurt?
interferentie dan :P

Download een programmaatje om alle wifi signalen in je omgeving te laten zien
Bijvoorbeeld voor android: https://play.google.com/s...rproc.wifi.analyzer&hl=nl

Misschien heeft je buurman een sterke wifi router op precies hetzelfde kanaal staan als jij. Dan kun je het oplossen door in de instellingen van je router het wifi kanaal aan te passen.

Ook moet je oppassen met 2 routers die allebei wifi hebben. Er bestaat een flinke kans dat je jezelf aan het storen bent. Je kan het beste de wifi op de begane grond uitzetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso wil je *geen* twee routers achter elkaar. Een router verbindt twee verschillende netwerken, dus met twee routers in huis heb je ook twee verschillende netwerken. Het is onwaarschijnlijk dat dat dit probleem veroorzaakt, maar het is zeker iets om uit te sluiten. Stel die tweede in als AP: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder idd zorgen dat de twee AP's op verschillende kanalen staan, hou rekening met overlap. Zorg dus voor 20MHz kanaalbreedte (niet 40MHz) en stel het ding beneden in op 1, 6 of 11, en de bovenste op een van de andere twee van die drie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
vincent120420 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:41:
De wifi is op alle apparaten langzaam.
Hoogstwaarschijnlijk storing dan. Probeer eens met de frequenties te prutsen in de instellingen van de 2 routers. Schakel de wifi-functie van de router op de benedenverdieping eens uit en kijk of het internet dan sneller wordt.

Minder waarschijnlijk, maar ook een mogelijkheid is dat de access point boven stilletjes zijn schop aan het afkuisen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
dion_b schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:01:
Sowieso wil je *geen* twee routers achter elkaar. Een router verbindt twee verschillende netwerken, dus met twee routers in huis heb je ook twee verschillende netwerken. Het is onwaarschijnlijk dat dat dit probleem veroorzaakt, maar het is zeker iets om uit te sluiten. Stel die tweede in als AP: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verder idd zorgen dat de twee AP's op verschillende kanalen staan, hou rekening met overlap. Zorg dus voor 20MHz kanaalbreedte (niet 40MHz) en stel het ding beneden in op 1, 6 of 11, en de bovenste op een van de andere twee van die drie.
Ik neem aan dat internet op de router op de bovenverdieping binnenkomt op één van de LAN-poorten van de router en niet op de WAN-poort. In dat geval is er geen enkel probleem met het gebruiken van 2 routers (op interferentie na natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Het kanaal is verandert naar de minst (niet) gebruikte in de buurt. Dus dat kan het niet zijn.

Dat ze elkaar "dwars" zitten zou best kunnen. Wat kan ik het beste doen? De wifi van de "onderste" uitzetten?

Oh, een ding nog. Ik krijg net te horen dat er morgen iemand van mijn provider komt die een kastje gaat vervangen. Ik weet de naam er niet van. Maar er gaan twee kabeltjes in, en heeft te maken met broadband. Zou dit het probleem kunnen (gaan) verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daan5000 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:04:
[...]

Ik neem aan dat internet op de router op de bovenverdieping binnenkomt op één van de LAN-poorten van de router en niet op de WAN-poort. In dat geval is er geen enkel probleem met het gebruiken van 2 routers (op interferentie na natuurlijk).
Aannames zijn gevaarlijk. Ik lees niets dat hierop wijst.

Bovendien moet je wel meer doen dan alleen een LAN-poort gebruiken (DHCP uitzetten om te beginnen, daarnaast een ander IP voor het apparaat zelf kiezen).
vincent120420 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:19:
Het kanaal is verandert naar de minst (niet) gebruikte in de buurt. Dus dat kan het niet zijn.
Zie mijn punt van overlap. Een kanaal is pas 'niet gebruikt' als er twee boven en twee onder ook geen andere netwerken zijn. Is dat onmogelijk dan wil je juist op zelfde kanaal gaan zitten als potentiele verstoorders, niet er een of twee kanalen naast.

Sowieso, in plaats van geheimzinnig minimale info te delen, gewoon aangeven wat je ingesteld hebt op beide apparaten en waar de andere netwerken zitten (en hoe sterk je ze ontvangt)?
Dat ze elkaar "dwars" zitten zou best kunnen. Wat kan ik het beste doen? De wifi van de "onderste" uitzetten?
Je hebt waarschijnlijk twee AP's omdat eentje niet je hele huis kon dekken. Wat denk je zelf dat er gebeurt als je een van de twee uit zet.

Wat wel te doen? Lees mijn post hierboven, ik heb het exact uitgelegd :o
Oh, een ding nog. Ik krijg net te horen dat er morgen iemand van mijn provider komt die een kastje gaat vervangen. Ik weet de naam er niet van. Maar er gaan twee kabeltjes in, en heeft te maken met broadband. Zou dit het probleem kunnen (gaan) verhelpen?
Mijn glazen bol zegt...

...

...

...

niets.

Als je hier zinnig antwoord op wilt, geef aan welke provider je hebt en iig wat het kastje is wat er nu staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
"Ik weet de naam er niet van", dus ik kan niet zeggen welke er nu staat. Ik zit bij KPN.

Vanaf het begin van je post:

Ik zit op kanaal 9, iedereen in mijn bereik zit op 1 of 3. Ik ontvang ongeveer 7 a 8 netwerken. 2 daarvan zitten boven de 70%, de rest eronder.

Het zijn idd twee AP's. Als ik met een andere router wil verbinden (boven of beneden) moet ik switchen (wachtwoord nodig etc.)

Als ik er een uitzet... tja. Dat doet die niet meer ;) Snap niet wat je met die vraag bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vincent120420 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:07:
"Ik weet de naam er niet van", dus ik kan niet zeggen welke er nu staat. Ik zit bij KPN.
Je kunt toch in de meterkast (of waar dan ook dat ding staat) kijken en lezen wat erop staat 8)7
Vanaf het begin van je post:

Ik zit op kanaal 9, iedereen in mijn bereik zit op 1 of 3. Ik ontvang ongeveer 7 a 8 netwerken. 2 daarvan zitten boven de 70%, de rest eronder.
Je hebt twee apparaten. Eentje zit op kanaal 9. Waar staat de ander dan op?
Het zijn idd twee AP's. Als ik met een andere router wil verbinden (boven of beneden) moet ik switchen (wachtwoord nodig etc.)
Dat is niet nodig, je kunt prima beide voorzien van zelfde SSID en key. Zorg er ook voor dat ze zelfde beveiligingsinstelling hebben (WPA2-AES bijvoorbeeld) en je hoeft dat niet meer
Als ik er een uitzet... tja. Dat doet die niet meer ;) Snap niet wat je met die vraag bedoelde.
Het was geen vraag maar een constatering. Het leek erop dat jij wel eentje uit wilde zetten als "oplossing".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
dion_b schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:21:
[...]

Je kunt toch in de meterkast (of waar dan ook dat ding staat) kijken en lezen wat erop staat 8)7

Is een naamloos kastje. Is niet door ons aangekocht. Zit er (in elk huis neem ik aan) standaard in. Ik denk dat het internet/bellen/tv via dat kastje het huis binnen komt, de router in gaat en dan naar de tv, andere router etc. gaat.

[...]

Je hebt twee apparaten. Eentje zit op kanaal 9. Waar staat de ander dan op?

Ga ik vanmiddag voor je checken. Als ik thuis kom is de monteur er waarschijnlijk ook, dus dan zal ik ook kijken of het probleem nu (deels) is opgelost. Mocht dat het geval zijn heb ik nog voor 1 dingen hulp nodig. Ik zou dan namelijk een betere draadloze adapter willen gaan kopen voor mijn computer, want de Sitecom is niet bepaald geweldig voor online gamen...

[...]

Dat is niet nodig, je kunt prima beide voorzien van zelfde SSID en key. Zorg er ook voor dat ze zelfde beveiligingsinstelling hebben (WPA2-AES bijvoorbeeld) en je hoeft dat niet meer

Klinkt goed! Hoe moet dit? :)

[...]

Het was geen vraag maar een constatering. Het leek erop dat jij wel eentje uit wilde zetten als "oplossing".

Ik zal er 1 uitzetten om te kijken of het verschilt, daarna zal ik de SSID en key geven, scheelt weer om elke keer te switchen (mobiel, tablet etc.).
Sorry voor de slechte quote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Vanmiddag is er een monteur langsgekomen. Die heeft een kastje vervangen (weet nog steeds de naam niet... Maar al het internet/bellen etc. komt via dat kastje het huis binnen en gaat daarna de router in.

Het probleem met de oude was dat 1 van de 2 kabels niet correct was aangesloten en dus werkte de router slecht/had minder goede verbinding. Ook was op de helft van het kabeltje van de router naar de kastje toe een scheur. Hierdoor maakte de 2 losse draadjes kortsluiting. Wat resulteert in een "verwarde" router.

Nadat het kastje is vervangen is de snelheid op mijn mobiel via de router beneden van 5MB's naar 30 MB's gegaan. Wat al een grote vooruitgang is. Dus de stabiliteit en snelheid van het netwerk is nu opgelost.

Maar 2 dingen vallen me nog tegen. Dat is de snelheid die de bovenste router heeft, deze zit tussen de 10-15MB's. Is dit normaal? 15MB's verlies op 10 meter kabel? Als dit zou kunnen worden opgelost zou dat perfect zijn. Als de snelheid van de bovenste router eenmaal een stuk beter is zal ik het ook gaan overwegen om een betere WiFi adapter voor mijn PC te halen, want op dit moment vind ik dat niet bepaald de moeite.

Ik hoor graag van jullie :)

(nieuwe post is om weer wat leven in het topic te krijgen, anders zou hij "onderaan" blijven staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met heel goed te letten op je hoofdlettergebruik, of in ieder geval de hoofdletters van de snelheid die je meet.

Bandbreedte ("snelheid") van een netwerkverbinding meet je doorgaans in bits per seconde, afgekort met (M)bps of (M)b/s.

Jij hebt het over "MB's". Een hoofdletter B betekent Byte. 1 Byte is 8 bits. Dus 30MBps staat gelijk aan 240Mbps. Dat is nogal een verschil. Idem voor de snelheid boven van "10-15MB's" Als dat daadwerkelijk 10MBps is, heb je het over 80Mbps, wat een prima snelheid over WiFi is.

Ik vermoed dat je Mbps bedoelt en niet MBps, maar dat is niet wat je schrijft. Lees eens even heel goed wat je meet en schrijf exact dat op :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Het is idd Mbps. Maar eenmaal zeggen dat ik er op moet letten is genoeg, je komt zo een beetje verwijtend over... ;)

Maar goed, dat achterwegen gelaten. Ik vind de snelheid (zeker boven en op mijn PC) tegen vallen. Nu zou het kunnen dat de router benden niet helemaal meer goed werkt omdat hij maar een kabel had in plaats van 2 waarvoor hij "gemaakt" is. Hierdoor is hij een tijdje in de war geweest, misschien komt hij weer tot rust/gaat hij weer goed werken. Maar het kan ook dat hij vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
Volgens mij ken je wat te veel eigenschappen toe aan de router. 'een tijdje in de war geweest', 'komt hij weer tot rust'. De instellingen moeten goed zijn en de apparatuur moet afdoende capaciteit hebben. Als je geen ingewikkelde constructie hebt dan kan heb je met eenvoudig instap consumenten spul genoeg aan wat je in kunt stellen, capaciteit is bij veel gebruik dan al wel snel een probleem.

Als ik het allemaal zo lees zou ik eens beginnen om 't geheel wat systematischer aan te pakken. Probeer het probleem te isoleren door slim te testen. Bouw je opstelling bijv eens na op dezelfde verdieping met een kort stukje kabel, werkt het nog net zo slecht dan weet je dat de CAT kabel in ieder geval niet het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Het zijn de woorden van de monteur niet de mijne. Maar goed... :)

Ben net weer thuis. Zit beneden op mijn mobiel. Heb nu 25-30 Mbps (deze keer goed). Dit heb ik beide via de router beneden en boven. Deze snelheid vind ik prima. Ik ga straks even op mijn PC testen, want daar zit (misschien nog) het probleem met langzaam internet.
Pagina: 1