Benodigde koeler processor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc gebouwd, betreft de volgende onderdelen:
Seasonic S12II 520W
Nvidia geforce 970 GTX 4G
Intel core i5-4690K
ASRock Z87 Extreme 4
Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8
Corsair Carbide SPEC-03 Blue Led

Processor wordt gekoeld door de meegeleverde koeler.

De eerste week heb ik nog mijn oude scherm gebruikt, een Samsung Syncmaster T220. Nu ik heb ik net een nieuw scherm gekocht, de AOC G2460FQ. Ik heb dit nieuwe scherm aangesloten via Displayport. Installatie verliep prima en de refresh rate van het scherm heb ik op max gezet namelijk 144HZ.

Sinds gisteren begonnen de problemen. Tijdens gamen (spel War Thunder, grafisch niet heel zwaar) valt de pc tot twee keer toe plots uit en start weer opnieuw op.

Kabels in pc en scherm gecontroleerd, zaten goed aangesloten. Toen de warmte gemeten. Eerst gekeken naar de temperatuur bij normaal gebruik en daarna tijdens WT. De warmte bij de processor bleek veel te hoog te zijn tijdens gamen namelijk 85 graden en bij normaal gebruik rond de 40 graden. Dit is, las ik, veel te hoog. Temperatuur van de videokaart was normaal tijdens gamen rond de 55 graden.

Mijn vraag is nu naar wat voor koeler ik moet kijken wil ik temperatuur van de processor op normaal niveau krijgen. Kan ik met een gewone koeler aan de gang of heb ik waterkoeling nodig? Of ligt het probleem niet bij de koeling van de processor maar ergens anders.

Alvast bedankt en sorry voor de misschien wat overbodige info :)

Hieronder de screenshots van de temperaturen e.d. op de pc met de game WT aan: http://imgur.com/gallery/S6PwYgS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Als je CPU op de stock snelheid draait, zou de meegeleverde cooler de CPU voldoende moeten koelen. Weet je zeker dat de cooler goed gemonteerd zit, en goed vast zit?

Je hebt een -K processor, en een moederbord met een Z87 chipset. Je bent dus van plan om te gaan overclocken? Welke snelheden wil je gaan halen?

Deze gegevens zijn redelijk belangrijk bij het adviseren van een nieuwe cooler. ;)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
Bedankt voor de reactie. Met betrekking tot de review kijk ik even welke koeler ik neem.
Ik ben op dit moment nog niet van plan om te gaan overclocken, op dit moment heb ik voldoende klokfrequentie. Ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet kijken, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
Was het vergeten te plaatsen maar wat is de reden eigenlijk dat mijn pc het bij het oude scherm prima doet maar na plaatsen van het nieuwe scherm de processor te warm wordt? Ligt dat aan de de refresh rate of verhoogde resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:08
Ik heb het idee dat je überhaupt geen gebruik maakt van je videokaart aangezien 55 graden bij heel veel 970's bijna idle temp is. Tijdens het gamen loopt dit makkelijk op naar een graad of 75. Heb je in windows energy management wel hoge prestaties aan staan als je gaat gamen? Als je pc namelijk per ongeluk op energie besparing staat, schakelt hij niet automatisch over en dan kan het inderdaad zo zijn dat het veranderen van je scherm ervoor zorgt dat de HD4600 te ver moet gaan om het bij te houden. Dat zou dus betekenen dat het wisselen van scherm wel degelijk van invloed is.

War thunder zou je op een 970 makkelijk moeten kunnen draaien zonder al te hoge temps (een gtx 460 is net speelbaar op FHD dus een 970 kan dat makkelijk aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersnathan94 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:04:
Ik heb het idee dat je überhaupt geen gebruik maakt van je videokaart aangezien 55 graden bij heel veel 970's bijna idle temp is. Tijdens het gamen loopt dit makkelijk op naar een graad of 75. Heb je in windows energy management wel hoge prestaties aan staan als je gaat gamen? Als je pc namelijk per ongeluk op energie besparing staat, schakelt hij niet automatisch over en dan kan het inderdaad zo zijn dat het veranderen van je scherm ervoor zorgt dat de HD4600 te ver moet gaan om het bij te houden. Dat zou dus betekenen dat het wisselen van scherm wel degelijk van invloed is.

War thunder zou je op een 970 makkelijk moeten kunnen draaien zonder al te hoge temps (een gtx 460 is net speelbaar op FHD dus een 970 kan dat makkelijk aan).
Mijn gtx970 wordt niet warmer dan 50, maar ik heb de windforce ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat kan ook best hoor. Ik heb even een snelle zoekactie gedaan op het type van OP en daar kwam ik veel temps tegen van 70-80 graden op volle kracht en 50-60 idle. Dus vandaar mijn input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 14:14
supersnathan94 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:04:

Als je je monitor hebt aangesloten op je videokaart wordt volgens mij gewoon alleen de videokaart gebruikt en niet de igp. Tenzij je je monitor aangesloten hebt op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nee hoor. Als het goed is wordt er dan gewoon actief geswitched. Tenminste als hard en aoftware dit ondersteunen. Ligt er aan welke setup er is, welke chipset en mobo, drivers, kaarten en weet ik veel wat nog meer, maar het is ene optie dus vandaar dat ik het wel even aangeef. Dat we niet straks met z'n allen denken ffffuuu waarom hebben we daar niet eerder aangedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

supersnathan94 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:41:
Ja dat kan ook best hoor. Ik heb even een snelle zoekactie gedaan op het type van OP en daar kwam ik veel temps tegen van 70-80 graden op volle kracht en 50-60 idle. Dus vandaar mijn input.
Mijn Asus 970 word zon 64c tijdens The Witcher 3 op ultra. Misschien dat die 75 graden bereikt worden in kasten zonder enige vorm van kabel management en/of zeer slechte airflow.

OT: Het is sowieso verstandig om een aftermarket CPU koeler aan te schaffen. Voor zowel koelprestaties als geluidsproductie.

[ Voor 11% gewijzigd door wiLLius op 05-06-2015 12:31 . Reden: Extra toevoeging ]

hwbot; wiLLius

Pagina: 1