Is deze voeding goed genoeg voor mijn pc

Pagina: 1
Acties:

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05-2025
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe videokaart de ASUS GTX 970 Strix echter geeft deze wat problemen.
Bij de RMA afdeling van de winkel konden ze geen probleem ontdekken.

Zelf heb ik al gekeken of het aan mijn moederbord ligt of aan mijn RAM. Dit is echter niet het geval.

Nu ben ik benieuwd of het misschien aan de voeding zou kunnen liggen.

Mijn specificaties: (Met als huidige voeding Corsair TX550m van 2,5 jaar oud)

GPU: ASUS GTX 970 STRIX 4 GB OC edition
CPU: Intel i5 3570 @3.4 Ghz (4CPU)
RAM: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3/1600 240 pin - 1.5V
Moederbord: ASUS P8Z77-V Le Plus Z77
HDD: Western Digital 3,5'' Caviar Blue 500GB
SSD: Intel SSD 520 series 120 GB
Kast: CoolerMaster Elite 310 ATX

Zelf heb ik van voedingen vrij weinig verstand.. Ik weet niet of een voeding na 2,5 jaar nog steeds dezelfde hoeveel watt behoudt.

Ik ben in principe niet van plan om te gaan overclocken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat zijn dan de problemen ? Lijkt me als eerste dat je dat beschrijft.

Of het aan de voeding ligt, dat kan, kan ook aan je software liggen: we weten niet wat het probleem is.

Jouw systeem zal overigens ongeveer 250 watt trekken op volledige belasting (en dat komt niet vaak voor).

• Kipkluif
Na 3 weken zonder problemen met mijn videokaart kreeg ik tijdens het gamen ineens een Bsod met code 116 en Bsod met code 117. (computer loopt vast.. muziek loopt nog wel verder maar dan 2x zo traag.)

Vanaf dat moment kreeg ik het ieder 3 uur en/of iedere keer dat ik een game startte.

Drivers heb ik toen handmatig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (ook oudere drivers geprobeerd)
Ik heb inmiddels mijn BIOS van mijn moederbord ook geupdate.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een voeding zal geen wattage verliezen en 2,5 jaar is ontzettend weinig voor een voeding. Verder, zoals Reepje aangeeft, zal jouw systeem in bijvoorbeeld een benchmark eens maximaal 250-300 watt vanuit de voeding trekken.

Hoe is de videokaart aangesloten vanuit de voeding? Met een 6+2 PCI-E kabel hopelijk? :)
Maargoed dit kan eigenlijk bijna niet fout gaan.

Welke bios versie draait je moederbord momenteel? BIOS 0910 is de nieuwste.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Kipkluif
Moederbord draait inderdaad versie 0910.
Videokaart is inderdaad aangesloten met een 6+2 kabel :)

• stin00
  • Niet online
Kom je wellicht van een AMD videokaart? :)

BSOD 116 en 117 houden eigenlijk in dat de videokaart en de Nvidia driver te veel tijd nodig hebben om met elkaar te communiceren en dat er iets niet helemaal in orde is. Dit kan softwarematig zijn maar ook hardwarematig (defecte videokaart). Maar aangezien de RMA afdeling de kaart (hopelijk) goed heeft getest lijkt het iets met de drivers te zijn.

Download even het programma DDU: http://www.guru3d.com/fil...nstaller-download,20.html

(1) Verwijder alle AMD display drivers
(2) Verwijder alle Nvidia display drivers
(3) Installeer de laatste Nvidia driver versie

Als er wordt gevraagd om een restart of wat dan ook, áltijd mee in stemmen om problemen te voorkomen :)
Mocht dit niet helpen dan zou ik even je bios resetten en de optimized defaults laden, er zou iets raars ingesteld kunnen zijn. Maar probeer eerst even een volledige clean driver installatie!

• Kipkluif
Nee tot dusver altijd Nvidia gehad. Eerst een GT640 en daarna een GTX650 2GB. :)

Ik zal de drivers zoals je voorstelt weer opnieuw verwijderen en installeren. Je weet het maar nooit! :P

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
ook al eens Windows her installatie gedaan? ik weet het. niet de leukste klus. maar verhelpt vrijwel altijd alle software matige problemen:P

• Kipkluif
Bedankt voor de reacties!

Inderdaad vandaag even schone windows herinstallatie gedaan.
Kaart werkt nu soms.

Lijkt er een beetje op of de 6+2 kabel er niet helemaal in wil.. (weet niet of dat zwarte clippie in de kaart moet klikken? Dat doet ie nu niet in ieder geval)
Heb dit trouwens nu met twee 6+2 kabels geprobeerd.

Asus Strix GTX 970 is ook vrij zwaar en hangt een beetje naar beneden vanwege het gewicht..
Er zit helaas geen onderdeel onder waar de kaart op kan leunen.. Weet niet of dat verder nog gevolgen kan hebben,.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zou je een foto kunnen maken van dat clipje? de connector heeft namelijk wel een clipje die achter een randje valt als t goed is.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Kipkluif
Momenteel ben ik op mijn werk.
Zal vanavond wel even een foto maken van het clipje.

Die valt bij mij op het randje. en er dus niet achter :(

• stin00
  • Niet online
Ik heb zelf de asus 970 gtx gehad en ik meen dat er een wit lampje gaat branden vlakbij de 8-pin connector wanneer deze juist is aangesloten. Dat moet bij jou dus ook zo zijn :)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Doorgebogen kaart is nooit goed, heeft mij ooit een videokaart gekost. Je kan er het beste een ondersteuning voor maken zodat het niet doorbuigt. Vermoedelijk zit je connector ook niet goed vast zoals al opgemerkt.

• Kipkluif
Het lampje brandt inderdaad wel.. Maar dat doet de kaart zelfs wanneer het kabeltje er maar half in zit.
Dus vraag me af of dat een goede indicator is.

Een servicemedewerker van Nvidia heeft inmiddels ook bevestigd dat het van belang is dat het clipje klikt.
Als dit niet het geval is kan het zijn dat de kaart wel voldoende stroom krijgt om op te starten, maar niet voldoende stroom krijgt bij taken waar meer stroom voor nodig is.

• Kipkluif
Hierbij weer een update:

Kabel zit inmiddels geklikt en wel.
Videokaart start op.. De zwaardere games lijken het ook te doen (GTA V / Witcher 3)
Nu hopen dat het zo blijft.

Bedankt voor de hulp allemaal!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
Draai eens een uurtje Furmark (worst case scenario) en kijk of de kaart het blijft doen. Zo ja, dan zit je gebakken :Y)
Pagina: 1