Seagate Central partitie verwijderen (wachtwoord onjuist)

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:54
Hallo,

Er werd mij laatst een Seagate NAS in de handen gedrukt met de vraag of ik deze kon formatteren en terug kon brengen naar de fabrieksinstellingen. Nu ben ik er al even mee bezig en heb ik via de resetknop al een softreset uitgevoerd, maar nog steeds kom ik niet om de gebruikersnaam/wachtwoord heen. Ik heb hier een briefje met meerdere wachtwoorden en meerdere manieren voor de gebruikersnaam, maar dat schijnt gewoon niet te kloppen. Waarschijnlijk weet diegene het zelf ook niet meer (het is een vriend van mijn ouders) en heeft hij het meest logische opgeschreven.

Heeft iemand een idee hoe ik de 2 partitie's (Public en de gebruikerspartitie) geformatteerd krijg, danwel verwijderd?

Verwijderd

HPA secure erase middels HDDERASE.EXE kun je proberen; dat is een DOS-utility. Google maar eens op 'hpa secure erase'.

• Miglow
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:18:
HPA secure erase middels HDDERASE.EXE kun je proberen; dat is een DOS-utility. Google maar eens op 'hpa secure erase'.
Die krijg ik niet aan de gang onder W8.1 en in de documentatie lees ik ook niets over het verwijderen van NAS-partitie's.

Verwijderd

HDDERASE.EXE is een DOS-utility en daar dien je MS-DOS of FreeDOS voor te gebruiken; meestal met een USB stick. Er zijn diverse guides online over secure erase. Als ik die kan vinden met google, moet dat jou ook lukken lijkt me? Probeer het gewoon eens.

• Miglow
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:37:
HDDERASE.EXE is een DOS-utility en daar dien je MS-DOS of FreeDOS voor te gebruiken; meestal met een USB stick. Er zijn diverse guides online over secure erase. Als ik die kan vinden met google, moet dat jou ook lukken lijkt me? Probeer het gewoon eens.
Ik heb wel iets gevonden, maar het is me iets te technisch-Engels om er voor nu kaas van te maken. Een bootdisk maken lukt me, de hdd-erase opstarten vanaf de commandline ook, maar verder moet ik eens in een rustige omgeving gaan zitten denk ik en geconcentreerd gaan lezen hoe en wat.

In de tussentijd heb ik heb een beetje rond zitten porren in het reset-gaatje en toen ik weer eens probeerde in te loggen, kreeg ik een ander scherm met licentievoorwaarden en moest ik een nieuwe user en wachtwoord aanmaken. In het scherm heb ik de clear-all optie gekozen, kijken wat dat brengt.

Mocht ik er hiermee niet uitkomen, ga ik me verdiepen in de guide die ik gevonden heb. Tnx voor het meedenken.

Verwijderd

Indien je niet verder komt bij een specifieke stap, staat het je natuurlijk vrij hier om hulp te vragen. Maar dan heb je wel zelf de eerste stap gezet. :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Volgens mij gaat het hier om het inloggen op de web interface en heeft het niet heel veel met de schijf te maken right?

• Miglow
johnkeates schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:47:
Volgens mij gaat het hier om het inloggen op de web interface en heeft het niet heel veel met de schijf te maken right?
Nou, eigenlijk wel. Ik ben hier nu de hele middag mee bezig geweest en dit is wat ik tot zover heb bereikt:

In de webinterface heb ik in kunnen loggen en een nieuwe administrator-account aangemaakt. Daar gekozen voor de optie clear all, dit zou alle userdata moeten wissen, dus ook de reeds eerder gemaakte gebruikerspartitie. Helaas kan ik op de netwerkschijf wel inloggen met de zojuist gemaakte account, maar niets doen. Geen nieuwe mappen maken, geen bestanden kopiëren, nada. Als ik rechtsboven kijk in de balk die de beschikbare ruimte op de schijf moet symboliseren, staat die ongeveer half-vol en komt er te staan dat er nog 5xx megabyte beschikbaar is.

De schijf heb ik uitgebouwd en met een adapter aan de laptop gehangen, maar de schijf start niet op, dus kan ik er verder niets mee. Wat ik wijzer ben geworden is dat er verschillende partitie's op de schijf moeten staan, waarvan 1 van ongeveer 3160Gb beschikbaar voor userdata. Truc is dus in mijn ogen die partitie te vinden en die te formatteren.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Miglow schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:13:
[...]

Nou, eigenlijk wel. Ik ben hier nu de hele middag mee bezig geweest en dit is wat ik tot zover heb bereikt:

In de webinterface heb ik in kunnen loggen en een nieuwe administrator-account aangemaakt. Daar gekozen voor de optie clear all, dit zou alle userdata moeten wissen, dus ook de reeds eerder gemaakte gebruikerspartitie. Helaas kan ik op de netwerkschijf wel inloggen met de zojuist gemaakte account, maar niets doen. Geen nieuwe mappen maken, geen bestanden kopiëren, nada. Als ik rechtsboven kijk in de balk die de beschikbare ruimte op de schijf moet symboliseren, staat die ongeveer half-vol en komt er te staan dat er nog 5xx megabyte beschikbaar is.

De schijf heb ik uitgebouwd en met een adapter aan de laptop gehangen, maar de schijf start niet op, dus kan ik er verder niets mee. Wat ik wijzer ben geworden is dat er verschillende partitie's op de schijf moeten staan, waarvan 1 van ongeveer 3160Gb beschikbaar voor userdata. Truc is dus in mijn ogen die partitie te vinden en die te formatteren.
Uh, Windows gaat die schijf natuurlijk niet kunnen lezen. Windows kan eigenlijk bijna niks als het op on-disk formaten aan komt. GPT of MBR met NTFS of FAT is zo'n beetje een samenvatting van wat ie kan.

Verder is het niet heel logisch dat er 5xx megabyte beschikbaar is, of je moet een harde schijf uit 1980 gebruiken. Het is heel belangrijk dat je de informatie die je post zo correct mogelijk en zo accuraat mogelijk schrijft, want met technische data is een verschil tussen een hoofdletter en een kleine letter bijvoorbeeld al genoeg om totaal andere betekenissen te hebben.

Wat je het beste kan doen is de Schijf in die NAS even opnieuw formatteren. Als er nog data op staat die je graag wil hebben moet je hem even met Linux uitlezen, 99% kans dat de NAS ook op Linux draait. Linux (bijv. Ubuntu) kan je in VirtualBox op je PC draaien, of vanaf een USB-stick of DVD/CD live op je PC booten.

De constructie op de meeste schijven in goedkope eindgebruiker NASjes komt vaak neer op:

- MBR
- MDADM RAID
- LVM
- EXT3/4 of XFS

de MD data kan je niet zomaar wissen, de superblocks blijven vaak gewoon staan, in Windows helemaal, want die schrijft op z'n best een nieuwe MBR en een MFT en laat de rest van de disk zoals 't is. Bovendien kan je NAS daar ook niks mee om dat het totaal ongeschikt is voor servertoepassingen en de NAS er niet voor geconfigureerd is in 99% van de gevallen.

Doe het volgende:

- formatteer de schijf in de nas, niet een reset, een volledige format
- maak een nieuwe volume/partitie/share aan in de weginterface
- de schijf moet nu via je file sharing protocol naar keuze te gebruiken zijn

• Miglow
johnkeates schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:20:
[...]

Uh, Windows gaat die schijf natuurlijk niet kunnen lezen. Windows kan eigenlijk bijna niks als het op on-disk formaten aan komt. GPT of MBR met NTFS of FAT is zo'n beetje een samenvatting van wat ie kan.

Verder is het niet heel logisch dat er 5xx megabyte beschikbaar is, of je moet een harde schijf uit 1980 gebruiken. Het is heel belangrijk dat je de informatie die je post zo correct mogelijk en zo accuraat mogelijk schrijft, want met technische data is een verschil tussen een hoofdletter en een kleine letter bijvoorbeeld al genoeg om totaal andere betekenissen te hebben.

Wat je het beste kan doen is de Schijf in die NAS even opnieuw formatteren. Als er nog data op staat die je graag wil hebben moet je hem even met Linux uitlezen, 99% kans dat de NAS ook op Linux draait. Linux (bijv. Ubuntu) kan je in VirtualBox op je PC draaien, of vanaf een USB-stick of DVD/CD live op je PC booten.

De constructie op de meeste schijven in goedkope eindgebruiker NASjes komt vaak neer op:

- MBR
- MDADM RAID
- LVM
- EXT3/4 of XFS

de MD data kan je niet zomaar wissen, de superblocks blijven vaak gewoon staan, in Windows helemaal, want die schrijft op z'n best een nieuwe MBR en een MFT en laat de rest van de disk zoals 't is. Bovendien kan je NAS daar ook niks mee om dat het totaal ongeschikt is voor servertoepassingen en de NAS er niet voor geconfigureerd is in 99% van de gevallen.

Doe het volgende:

- formatteer de schijf in de nas, niet een reset, een volledige format
- maak een nieuwe volume/partitie/share aan in de weginterface
- de schijf moet nu via je file sharing protocol naar keuze te gebruiken zijn
Van wat ik zover uitgevonden heb is dat de gebruikerspartitie ext4 draait en de andere partitie's LVM zijn. Het is echter een vrij beperkte webinterface, die niet te vergelijken is met bijv dsm of een multi-bay nas, waarin je je raid-array weg zou kunnen gooien en opnieuw builden. Mijn weekend is weer bijna voorbij, dus zondag ga ik via Linux proberen de nas te benaderen en de partitie te formatteren. Het lukt dus alleen niet om de schijf uit te bouwen en als lokale schijf te benaderen.
Pagina: 1