Ik heb hier een Ubuntu 14 server staan met twee fysieke NICs erin. Configuratie van beide NICs zien er als volgt uit:
Ik gebruik deze server om het internet te routeren naar de andere clients die binnen het netwerk draaien. Op de server draait dus ook een dhcp server die ipadressen uitdeelt. Het iptables script dat ik gebruik wordt tijdens het starten van de server gezet en ziet er als volgt uit:
Dit werkt allemaal perfect en wil ik een stapje verder: experimenteren met KVM. Na installatie van de packages ben ik op het punt beland dat ik een bridge interface wil maken. Hier kom ik echter niet uit. Wat ik ook probeer, de verbonden clients krijgen plotseling geen internet meer, dus ik zal wel iets verkeerd doen in de configuratie van de bridge.
Ik probeer deze manual te volgen. In mijn geval wil ik een bridge op p1p1, welke een statisch ip heeft, dus heb ik het volgende aangepast in m'n /etc/network/interfaces:
Na een herstart verschijnt de interface, maar de clients hebben plotseling geen internet meer. Ook kunnen de clients niet meer connecten naar 192.168.1.1 via ssh, dus er is iets goed mis. Als ik een `ifconfig` doe op de server, dan zie ik netjes een nieuwe interface, dus ik snap niet echt waar het probleem zit. Kan iemand hier mij een duw in de juiste richting geven? Ik ben nu een beetje lost... weet niet waar ik moet zoeken naar een eventuele oplossing.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # naar UPC modem auto eth0 iface eth0 inet dhcp # naar switch auto p1p1 iface p1p1 inet static address 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0 |
Ik gebruik deze server om het internet te routeren naar de andere clients die binnen het netwerk draaien. Op de server draait dus ook een dhcp server die ipadressen uitdeelt. Het iptables script dat ik gebruik wordt tijdens het starten van de server gezet en ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| #!/bin/sh # p1p1 = internal NIC # eth0 = WAN NIC lan_nic=p1p1 wan_nic=eth0 echo "Clear old firewall rules..." iptables --flush iptables --flush FORWARD iptables --flush INPUT iptables --flush OUTPUT iptables --table nat --flush iptables --table nat --delete-chain iptables --table mangle --flush iptables --table mangle --delete-chain iptables --delete-chain echo "Drop all INPUT and FORWARD..." iptables -P INPUT DROP iptables -P FORWARD DROP echo "Drop all IPv6 traffic..." ip6tables -P INPUT DROP ip6tables -P OUTPUT DROP ip6tables -P FORWARD DROP echo "Accept everything on lo (local network)..." iptables -A INPUT -i lo -p all -j ACCEPT iptables -A OUTPUT -o lo -p all -j ACCEPT echo "Accept everything on ${lan_nic}..." iptables -A INPUT -i $lan_nic -p all -j ACCEPT -s 192.168.1.0/24 iptables -A OUTPUT -o $lan_nic -p all -j ACCEPT -d 192.168.1.0/24 echo "IP Forwarding and Routing for gateway use..." iptables -A FORWARD -o $wan_nic -i $lan_nic -s 192.168.1.0/24 -m conntrack --ctstate NEW -j ACCEPT iptables -A FORWARD -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT iptables -t nat -A POSTROUTING -o $wan_nic -j MASQUERADE echo "Maintain established connections..." iptables -A INPUT --in-interface $wan_nic --match conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED --jump ACCEPT |
Dit werkt allemaal perfect en wil ik een stapje verder: experimenteren met KVM. Na installatie van de packages ben ik op het punt beland dat ik een bridge interface wil maken. Hier kom ik echter niet uit. Wat ik ook probeer, de verbonden clients krijgen plotseling geen internet meer, dus ik zal wel iets verkeerd doen in de configuratie van de bridge.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| auto p1p1 iface p1p1 inet manual auto br0 iface br0 inet static address 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0 bridge_ports p1p1 bridge_stp off bridge_fd 0 bridge_maxwait 0 |
Na een herstart verschijnt de interface, maar de clients hebben plotseling geen internet meer. Ook kunnen de clients niet meer connecten naar 192.168.1.1 via ssh, dus er is iets goed mis. Als ik een `ifconfig` doe op de server, dan zie ik netjes een nieuwe interface, dus ik snap niet echt waar het probleem zit. Kan iemand hier mij een duw in de juiste richting geven? Ik ben nu een beetje lost... weet niet waar ik moet zoeken naar een eventuele oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door smeerbartje op 25-05-2015 13:40 ]