Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
ik zoek een chip die verkrijgbaar is voor de gewone mens welke een DTS HD signaal kan omzetten naar 8 losse PCM kanalen. Het liefst zonder iets van een ingebouwde DSP, aangezien ik geen held ben in het programeren.

Kant en klaar bordje(mits goedkoop) zou ook een optie zijn. Momenteel kan ik enkel dingen vinden welke mij meteen een line leven output geven, maar ik zou mijn eigen DAC's en outputstages erachter willen hangen.

Momenteel gebruik ik een Rotel RPS 966 met een redelijk goede analoge out(maar die is zo oud dat hij de moderne codecs niet doet) en die wil ik eigenlijk gebruiken om mee te spelen, opamps vervangen met discrete dingen, betere condensatoren en dergelijke.

Heb wel een paar TI DSP's gevonden welke doen wat ik wil, maar daar komt net te veel designwerk bij zitten.

Mocht dit er niet zijn is er software welke de decoding kan doen en ieder kanaal omzetten in een PCM signaal, dan hoef ik alleen opzoek naar een interface met 8 digitale outputs.

Laatste optie is mijn Sony versterker(HDC-S400) proberen om te bouwen, maar zelfs met servicemanual ben ik bang dat het niet gaat lukken aangezien ik bang ben dat als ik via's ga doorsnijden en het signaal direct na de decoder pakt dat ding meteen in een of andere protection mode schiet.

Iemand een goed idee, het moet allemaal ook zo goedkoop mogelijk natuurlijk ;)

/edit

Wel de datasheets kunnen vinden van de DAC die in die sony zit, doet ook DSD :o
http://pdf.datasheetcatal...icCorporation/mXszzxq.pdf

Als ik daar een fatsoenlijke analoge stage achter zou kunnen bouwen is het misschien wel de ideale keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door Exphy op 25-05-2015 04:55 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De Raspberry Pi 2 kan sinds kort DTS-HD omzetten in PCM. Dit is in Openelec 6.0 beta 1 al doorgevoerd. Het enige probleem is dat het geluid alsnog via HDMI gaat. Ik weet niet of een Digi+ van HifiBerry DTS-HD via PCM ook ondersteund. Dolby True HD via PCM en DSD waren al langer mogelijk op een Pi.

dcadec is het onderdeel dat DTS-HD omzet naar PCM. Ik verwacht dat dit in de nabije toekomst naar meer apparaten wordt uitgerold.

dcadec is a free DTS Coherent Acoustics decoder with support for HD extensions.

Supported features:
  • Decoding of standard DTS core streams with up to 5.1 channels
  • Decoding of DTS-ES streams with discrete back channel
  • Decoding of High Resolution streams with up to 7.1 channels and extended bitrate
  • Decoding of 96/24 core streams
  • Lossless decoding of Master Audio streams with up to 7.1 channels, 192 kHz
  • Downmixing to stereo and 5.1 using embedded coefficients
Een ander voordeel van de Pi 2 is natuurlijk dat je er een fijn mediacenter van kan maken met OpenElec. De Pi 1 is te traag voor het omzetten van DTS-HD naar PCM.

[ Voor 7% gewijzigd door tdn135 op 25-05-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus je zoekt eigenlijk een line driver.
Zoiets als dit: http://www.aliexpress.com...rter-LPCM/1974051178.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Ik zoek iets dat een DTS signaal om zet naar 8 PCM I2S of iets anders dat ik door een lose DAC kan gooien per kanaal. Of ik zoek iets goedkoops waar ik dat signaal mogelijk zou kunnen aftappen. Bovenstaande had ik gezien, maar aangezien ik niet weet hoe dat ding er van binnen uitziet kan ik niet zeggen of ik er wat mee kan, maar ik verwacht dat er een ingebouwde 5.1 DAC in zit met enkel analoge outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

En wat heb je zelf al onderzocht? Welke chips zijn dat precies die je hebt gevonden? Wat is het probleem met het designwerk? Ik mag aannemen dat een chipfabrikant het niet moeilijker maakt dan nodig is toch?

Goedkoop voor de gewone mens, bordje hier, soldeer daar, DTS is gewoon een proprietary protocol. Voor het gebruik daarvan moet een fabrikant licentiekosten en tests ondergaan. Als je een "chip" koopt dan kost hij of dikke knaken, of hij is simpelweg leeg. Als een chipfabrikant een chip maakt die DTS op 8ch. PCM decodeert dan kunnen ze erop rekenen met een horde aan patenten om de oren gemept te worden.

De raspi2 doet sinds kort wel aardig 4ch 192kHz en 8ch 44kHz LPCM. Dat is het software resultaat van veel werk door een aantal gewone mannen. Op een platform dat een gewone man niet kan ontwerpen (laat staan goedkoop) en een zelfs een aardige powerhouse is. Denk je dat je idee met jouw randeisen realistisch is? ;)

Eventueel kan je met die softdecoder transcoden naar een zelfgemaakte USB audio device. En met 8 kanalen kom je dan alsnog op een FPGA uit. Misschien kan je uit de voeten met een device zoals een FX2LP in DMA mode, een FX3 of een AVR32. Dat zijn geen projecten voor de gewone man (spechack) en ook niet goedkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Oyster op 25-05-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Oyster schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:48:
En wat heb je zelf al onderzocht? Welke chips zijn dat precies die je hebt gevonden? Wat is het probleem met het designwerk? Ik mag aannemen dat een chipfabrikant het niet moeilijker maakt dan nodig is toch?

Goedkoop voor de gewone mens, bordje hier, soldeer daar, DTS is gewoon een proprietary protocol. Voor het gebruik daarvan moet een fabrikant licentiekosten en tests ondergaan. Als je een "chip" koopt dan kost hij of dikke knaken, of hij is simpelweg leeg. Als een chipfabrikant een chip maakt die DTS op 8ch. PCM decodeert dan kunnen ze erop rekenen met een horde aan patenten om de oren gemept te worden.

De raspi2 doet sinds kort wel aardig 4ch 192kHz en 8ch 44kHz LPCM. Dat is het software resultaat van veel werk door een aantal gewone mannen. Op een platform dat een gewone man niet kan ontwerpen (laat staan goedkoop) en een zelfs een aardige powerhouse is. Denk je dat je idee met jouw randeisen realistisch is? ;)
DSP die doet wat ik wil kost een euro of 25 tot 50, maar met een goed verhaal kan je ook wel een engineering sample krijgen. Maar los worden ze niet verkocht aan particulieren.

Qua PCB maken waar dat ding op past lukt me wel, uitzoeken hoe ik hem met een microcontroller aanstuur ook nog wel, maar daar had ik niet zo heel veel zin in ;)

Aan de Raspi2 had ik gisteren nog niet gedacht, maar als ik daarmee een DTS HD signaal kan mixen naar losse PCM signalen dan is het inderdaad een optie. Ik ga even uitzoeken wat ze allemaal al aan software hebben gemaakt. Ik zat een beetje met de bandbreedte op een Raspi aangezien toen ik ooit had uitgerekend wat je had op de eerste variant het niet heel veel was op de GPIO pinnen.

Ik had er weinig vertrouwen in dat ik iets zou vinden wat aan mijn "eisen" zou voldoen, maar met alles wat tegenwoordig uit china komt weet je het maar nooit ;)

Het moet toch mogelijk zijn om zelf een decoder te bouwen lijkt me, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het toch wel echt heel moeilijk gaat worden, zeker met een laag budget.

Ach gelukkig luister ik toch bijna alleen maar stereo :P

[ Voor 6% gewijzigd door Exphy op 25-05-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 22:48

ThaHandy

Discovery Channel

enige dedicated (DTS HD)decoder die ik heb kunnen vinden is deze. Alleen werkt deze via HDMI als ingang.

$128 (klik)
Afbeeldingslocatie: http://site.allaboutadapters.com/webgraph/AU-HDMICP-Profile.gif

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 25-05-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Exphy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:00:
[...]

DSP die doet wat ik wil kost een euro of 25 tot 50, maar met een goed verhaal kan je ook wel een engineering sample krijgen. Maar los worden ze niet verkocht aan particulieren.

Qua PCB maken waar dat ding op past lukt me wel, uitzoeken hoe ik hem met een microcontroller aanstuur ook nog wel, maar daar had ik niet zo heel veel zin in ;)

Aan de Raspi2 had ik gisteren nog niet gedacht, maar als ik daarmee een DTS HD signaal kan mixen naar losse PCM signalen dan is het inderdaad een optie. Ik ga even uitzoeken wat ze allemaal al aan software hebben gemaakt. Ik zat een beetje met de bandbreedte op een Raspi aangezien toen ik ooit had uitgerekend wat je had op de eerste variant het niet heel veel was op de GPIO pinnen.

Ik had er weinig vertrouwen in dat ik iets zou vinden wat aan mijn "eisen" zou voldoen, maar met alles wat tegenwoordig uit china komt weet je het maar nooit ;)

Het moet toch mogelijk zijn om zelf een decoder te bouwen lijkt me, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het toch wel echt heel moeilijk gaat worden, zeker met een laag budget.

Ach gelukkig luister ik toch bijna alleen maar stereo :P
Voor dat bedrag koop je een silicium papiergewicht. Ik ben bang dat je de gevolgen van licenties, toolchains, codecs en binary blobs heftig onderschat. Zo'n chip biedt een hardware implementatie van de DTS specificatie. Feitelijk koop je een papieren spec. gegoten in silicium. Afhankelijk van je minimaal order aantal en de knaken die je op tafel wilt gooien valt er te bespreken of je een licentie en software toebedeeld krijgt. Reken er maar op dat we hier over binary blobs spreken die geen toegang tot peripherals bieden die jij graag wilt.

Niet dat het verder iets uitmaakt, want bovenstaande is precies de reden waarom je zonder zak geld, referenties en proof-of-intent nevernooit een sample krijgt. ;) 8ch. PCM over GPIO kan je op een raspi wel vergeten zonder verdere aanpassingen. Als je een preemptive kernel draait kan je op een raspi2 misschien in de buurt komen. Vergeet dan niet dat de codec totaal herschreven moet worden aangezien je taskdispatchers strikt deterministisch zijn geworden.

Verder is er zeker wel een codec te bouwen, enkel niet voor jouw budget en met de eenvoud die jij graag ziet. Converteer die codec van hierboven naar FPGA en je bent onderweg. Het zou mij verbazen als er nog geen (enigszins presterend) product beschikbaar is uit China. Nee dit is wat andere koek dan shieldjes pluggen. ;)
Exphy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 04:47:

Wel de datasheets kunnen vinden van de DAC die in die sony zit, doet ook DSD :o
http://pdf.datasheetcatal...icCorporation/mXszzxq.pdf
Feitelijk doet iedere PCM DAC DSD, aangezien iedere DSD DAC intern PCM doet. :+ Oké genoeg weer. :p

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 25-05-2015 16:23 ]

Pagina: 1