Nieuwe TV kopen 40-46 inch...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03 16:35
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe TV, 40-46 inch. Geen 3D, geen 4K, en allerlei al dan niet draadloze interactieve mogelijkheden en apps hoef ik ook niet. Wel graag voldoende analoge en digitale aansluitingen.

Wat is je budget?
Ongeveer 600-800 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral films en series te kijken. Gamen doe ik niet, en internetten doe ik op de computer

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik neig naar Sony, want daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Mijn huidige TV is ook een Sony, en na 15 jaar still going strong, maar wel erg gedateerd. Met Samsung heb ik niet zulke goede ervaringen, en Philips komt er hier al helemaal niet in.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb uitgebreid gelezen over de refresh rate en de geoptimaliseerde refresh rate. Mijn huidige semi-antieke Sony Trinitron is 100Hz, en ik zie duidelijk verschil met CRT schermen die 50 Hz zijn. Daar zie je bij grote effen vlakken (bijv. een onbewolkte lucht) een soort van flikkering, terwijl het op mijn TV gewoon veel stabieler oogt. Maar zijn dergelijke verschillen even goed te zien bij LCD? Bij CRT-schermen is die 100Hz toch ook in feite maar een trucje, aangezien een TV-uitzending maar 50 beeldjes per seconde is? Wat ik begrepen heb is dat bij 100Hz CRT-schermen elk beeldje gewoon 2x achter elkaar wordt getoond. Dus geen interpolatie, maar gewoon 2x hetzelfde identieke beeldje.

Hoeveel Hz zou een LCD-scherm moeten hebben voor hetzelfde "stabiele" beeld als mijn oude CRT-scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
Om me niet blind te staren op specificaties ben ik vandaag maar even naar BCC gegaan om wat rond te kijken. Wat ik zag viel me een beetje tegen. Bij alle TV's vond ik het beeld varieren van matig tot slecht. Onnatuurlijke kleuren (ze stonden op een HD sportzender, en het gras was zowat fluorescerend), rafelige en bibberende contouren, en over alles leek een soort waas te liggen, als van een soort slechte beeldruisonderdrukker. Bij gezichten kon je hetgoed zien: de huid oogde onscherp en vlekkerig. De enige TV's die wel goed beeld gaven waren een paar 4K Ultra HD toestellen, maar die stonden niet op die TV-zender afgestemd, maar draaiden een 4K-demonstratie-dvd. Dat geeft dus ook geen eerljk beeld.

Nu is het idiote dat op mijn eigen computerscherm, een simpele 17" LCD van Dell van 8 jaar oud, de beeldkwaliteit superieur oogt tov TV's die ik heb zien staan met prijzen tot voorbij de 1000 euro. Als ik een aflevering download van bijv. Game of Thrones (720p, mkv) dan ziet dat er supermooi uit. Haarscherp, je kunt bij close-ups bijna iedere porie en moedervlek in iemands gezicht onderscheiden. En dan is dat scherm nog niet eens HD

Hoe kan het dan dat beelden van nota bene een HD-zender zo beroerd ogen in een winkel, op TV-schermen die een veelvoud kosten van mijn computermonitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Omdat het scherm x-maal groter is ;) (en het aantal pixels gelijk blijft/zeker niet in verhouding toeneemt)

Dit is een 17" in vergelijking tot een 46".

Afbeeldingslocatie: http://www.displaywars.com/comparisons/17-inch-4x3-vs-46-inch-16x9.png

En in tegenstelling tot CRT's kunnen 100Hz LCD's wel nieuwe beelden weergeven door middel van een algoritme, die overigens pas actief wordt bij het inschakelen van bepaalde beeldopties. Standaard wordt idd simpelweg het frame herhaald ...
Misschien moet je die game of thrones eens op een usb stick zetten en meenemen naar de winkel om een eerlijke vergelijking te kunnen maken (misschien wel eerst in een mp4 container overzetten ipv mkv).

[ Voor 57% gewijzigd door apis29 op 25-05-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
Begrijp ik, maar dat zou dan toch worden gecompenseerd door het feit dat je bij een groot scherm er veel verder van af zit dan bij een computerscherm? Op mijn computerscherm ziet het er zelfs nog prima uit als ik met m'n neus bijna het scherm raak, terwijl ik in de winkel die 46 inch schermen zelfs op 4 meter afstand nog zwaar vond tegenvallen, eerder Uitzending Gemist-kwaliteit dan HD.... (m'n computermonitor is trouwens 19", klein tikfoutje). Zelfs m'n oude CRT-scherm (28", omgerekend) geeft een mooier beeld dan de meeste LCD-schermen die ik bij BCC zag. Het is dat íe geen HDMI-aansluitingen heeft, en dat je bij films in 1:2,35 het gevoel hebt in een brievenbus te kijken, anders zou ik niet eens de aanschaf van een nieuwe TV overwegen.
Die USB-tip is een goeie, ik ga dan wel een keer doordeweeks, want vandaag was het een gekkenhuis.

[ Voor 21% gewijzigd door Frank1978 op 25-05-2015 21:54 ]