Verwijderd

Topicstarter
Sinds een jaar fotografeer ik hobbymatig met een Nikon D3200. Tijdens vakanties blijkt het echter te veel gedoe te zijn, zeker wanneer ik anderen even snel een foto wil laten maken van mij. Het ding weegt zwaar en moet steeds weer voorzichtig opgeborgen worden. In de automatische stand vind ik de foto's niet mooi en instellen duurt te lang voor mijn reisgezelschap. Meestal zijn de kleuren erg flets en zijn de portretten niet zo flatteus (dat laatste klinkt misschien erg vaag: ik kan alleen bedenken dat gezichtsexpressies mogelijk snel vertrekken omdat het lang duurt voordat de camera gereed is).

Verder ben ik nagenoeg een leek op fotografiegebied. Mijn jeugdfoto's (jaren '90, analoge camera) vind ik eigenlijk het mooist. Prachtige heldere kleuren, personen staan er mooi op. Sinds de komst van de digitale camera hebben wij hier thuis veel (tweedehands) miskopen gedaan. Extreem wazige foto's of zeer fletse kleuren. Als ik door mijn albums blader, zien de kleuren van mijn Sony Cyber-shot DSC-P43 uit 2004 er eigenlijk best mooi uit, al waren de pixels natuurlijk wel bedroevend.

Ik ben (niet direct) overtuigd als ik de resultaten van een aantal huidige Sony Cyber-shot camera's bekijk. Welke camera kunnen jullie mij aanbevelen voor een budget tot 300 euro? Alvast bedankt.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb zelf zoiets: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX300 Zwart
Leuk ding, zelfs beter dan mijn dslr omdat hij als het nodig is bij weinig licht meerdere foto's maakt en combineert, maar alleen in de auto+ stand helaas.
En de zoom is wel lekker makkelijk, en de film-opties zijn ook ok.
Ik zou zeker zoiets kopen, of iets wat erop lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 24-05-2015 23:47 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02

Barrycade

Through the...

Ten eerste ik snap je probleem met "de fotograaf staat nooit op de foto" :)

Ik heb er een Olympus Pen Mini voor gekocht om te proberen of dat hielp. Resultaat is: grotendeels IK maak er mooie foto's van mijn vrouw en kinderen mee :D.

Compact die je knap op de foto kan zetten kan dus wel, maar dan heb je een RX100 of vergelijkbaar (of een Pen Mini), waarmee je nog steeds niet weg neemt dat je partner fotografie niet leuk of interessant vindt en dus nog steeds snapshotjes aflevert.

Zou toch eens kijken of je niet een setting fout hebt staan in je D3200 als hij geen knappe foto's aflevert in een programma / setting die je zelf ook zou kiezen in die situatie.

En wellicht ipv een compact eens kijken naar een 1.8 lens zoals de 50mm 1.8 want ik vermoed dat diegene die je in je jeugd op de foto heeft gezet zoiets lens heeft gebruikt voor die mooie foto's.

Verwijderd

Ik ben bezig met de panasonic gx2 te kopen
Dit omdat er hack software voor is zodat ik geen limiet heb met filmen
Kan dan 1080p draaien
Vraag is wat ga je er mee doen?
Filmen , foto of ??
Losse lensen of vast

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:08
Ik ben bang dat een nieuwe camera je niet gaat helpen.
Als ik jouw verhaal zo doorlees, lijkt het probleem meer te liggen bij een slechte compositie, lelijke belichting of verkeerde instellingen.
Meer kennis opdoen over fotografie gaat je dan meer helpen. Bijvoorbeeld door een cursus te volgen of door goed naar foto's van anderen te kijken en die te vergelijken met je eigen foto's.

Verwijderd

Welke lens heb je nu bij je huidige nikon ?
Ik zelf heb een nikon d80 met een vr lens
Op vol auto schiet dat ding scherp en snel
Weet niet waar je woont anders kan je even testen met mijn lensen

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-01 21:07
Ik denk ook dat een kleinere camera voor vakantie erbij tegen gaat vallen aangezien je zegt dat je dslr geen mooie foto's maakt. Om eerlijk te zijn kan dit dan alleen aan jezelf liggen, heb zelf vaak mijn dslr mee gehad op vakantie en gewoon op AV modus gezet en knallen maar. Weinig in te stellen en plaatjes zijn prima.

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:39
Toevallig gister dezelfde overweging gemaakt. Heb zelf ook een D3200 en wil komende vakantie eigenlijk graag een compactcamera erbij om snelle kiekjes te maken, maar toch meer kwaliteit te hebben dan m'n mobiele telefoon. Uiteindelijk heb ik een Panasonic Lumix DMC-TZ40 besteld, maar ik heb dus nog geen idee hoe deze bevalt :P

Ik heb dit model gekozen op basis van reviews online en userreviews op Tweakers en Coolblue.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sweebee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:40:
Ik denk ook dat een kleinere camera voor vakantie erbij tegen gaat vallen aangezien je zegt dat je dslr geen mooie foto's maakt. Om eerlijk te zijn kan dit dan alleen aan jezelf liggen, heb zelf vaak mijn dslr mee gehad op vakantie en gewoon op AV modus gezet en knallen maar. Weinig in te stellen en plaatjes zijn prima.
^^ helemaal mee eens. Als je met een moderne dSLR al geen mooie foto's kan maken, mankeert er iets aan je techniek. Een slechtere camera kopen gaat dan echt niet helpen.

Daarnaast vind ik het onzin om een camera ' voor erbij' te kopen. Verkoop dan de dSLR, als je er toch geen mooie foto's uit krijgt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
Kun je eens voorbeelden uploaden van jou D3200 die jij niet mooi vind?

Ik heb zelf ook een D3200, en wanneer ik even snel een foto ermee wil maken, gaat hij gewoon in de auto stand, en komen er ook "prima" plaatjes uit rollen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05-2025
Ik heb ook een D3200 en was altijd wel content met de foto's die ik er mee maakte, totdat ik wat meer aan nabewerking ging doen en dus in RAW begon te schieten.

Zie mezelf absoluut niet als een gevorderde fotograaf, maar ik merk dat kleuren, contrast, scherpte en belichting eigenlijk altijd wel wat finetuning kunnen gebruiken. Uiteindelijk levert dit voor mij veel mooiere platen op dan wanneer ik de camera zelf de jpeg conversie laat doen (wellicht dat je die dus ook gewoon niet zo mooi vindt).

Wat ook hielp was de aanschaf van een leuke primelens, niet alleen qua kleuren/scherpte/diepte, maar ook wat kijken en creativiteit betreft. Ook dat zou je misschien kunnen helpen.

Verwijderd

Een lens upgrade zal veel doen
Als ts nog steeds een kitlens gebruik .
Als het goed is de standaart kit lens
De
Nikon. 18/55 vr2 Lens

http://bythom.com/nikon-vr.htm
Wat meer lees voer

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 11:48 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sinds een jaar fotografeer ik hobbymatig met een Nikon D3200. Tijdens vakanties blijkt het echter te veel gedoe te zijn, zeker wanneer ik anderen even snel een foto wil laten maken van mij. Het ding weegt zwaar en moet steeds weer voorzichtig opgeborgen worden. In de automatische stand vind ik de foto's niet mooi en instellen duurt te lang voor mijn reisgezelschap.
Wat ik altijd doe als ik iemand een foto laat maken is dat ik de camera van te voren instel (op M) zodat ze alleen nog op het knopje hoeven te drukken. Zelfs met een hele geavanceerde camera is dat dan geen enkel probleem voor ze.

Net als met analoge foto's kosten digitale foto's ook gewoon tijd en kennis om goed te schieten. Een andere camera kopen zal daar geen verandering in brengen, de kwaliteit van een DSLR is vele malen hoger dan een compact camera. Kleuren, scherpte en dat soort dingen hebben allemaal met je techniek te maken want de camera die kan het allemaal wel. Stel je 'Picture Controls' goed in zodat je kleuren krijg die je mooi vind als je in JPG schiet of schiet de volgende keer in RAW om alles uit je foto te halen.

www.maartendeboer.net

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind zelf inmiddels m'n iPhone 6 voldoende naast m'n SLR. Het enige wat echt een verbetering zou bieden is iets als een Canon Powershot G, maar dat geld steek ik dan liever weer in m'n SLR uitrusting :) De beeldkwaliteit van een iPhone laat natuurlijk wel nog best wat te wensen over (de ruisreductie is zichtbaar aanwezig) maar in de praktijk vind ik het niet meer de moeite waard om een sub-€200 compact camera mee te nemen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
Ventieldopje schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:01:
[...]

Wat ik altijd doe als ik iemand een foto laat maken is dat ik de camera van te voren instel (op M) zodat ze alleen nog op het knopje hoeven te drukken. Zelfs met een hele geavanceerde camera is dat dan geen enkel probleem voor ze.
?? Waarom stel jij een camera op M in als iemand anders een foto laat maken??

P, of anders Av moet toch voldoende zijn? Ik snap het soms dwangmatige gebruik van de M stand in standaard situaties niet. Iemand anders een foto laten maken is imo een standaard situatie.

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Met jou eisen kom je idd bij een Powershot G of Fuji X10/20/30
2de hands moet dat zeker lukken met jou budget.
Ik heb vorig jaar een Fuji X10 nieuw voor 200 euro kunnen kopen.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

107mb schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:10:
[...]

?? Waarom stel jij een camera op M in als iemand anders een foto laat maken??

P, of anders Av moet toch voldoende zijn? Ik snap het soms dwangmatige gebruik van de M stand in standaard situaties niet. Iemand anders een foto laten maken is imo een standaard situatie.
Ik wist niet dat dat verboden was joh 8)7 :+ ... je kunt hem op elke stand zetten die je wil maar omdat ik toch altijd op M schiet kan ik hem net zo goed laten staan en instellen net voordat ik hem aan de gene geef die de foto gaat maken. Je weet toch al hoe de scene belicht is dus dat hoef de camera dan niet nog een keer te gaan lopen vertellen. Het is dan letterlijk op het knopje drukken en klaar, of is dat te moeilijk?

www.maartendeboer.net

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
nee joh, is natuurlijk niet verboden. Ik vroeg het mij gewoon af. Komt waarschijnlijk voort uit de mening van een collega. Hij verafschuwde namelijk dSLR gebruikers die niet met de M stand schoten. Als je P, Av of Tv gebruikte was je het niet waard om een dSLR te gebruiken, en was je net zo goed af met een compact.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

107mb schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:22:
nee joh, is natuurlijk niet verboden. Ik vroeg het mij gewoon af. Komt waarschijnlijk voort uit de mening van een collega. Hij verafschuwde namelijk dSLR gebruikers die niet met de M stand schoten. Als je P, Av of Tv gebruikte was je het niet waard om een dSLR te gebruiken, en was je net zo goed af met een compact.
Tsja, die heb je er ook bij :O

www.maartendeboer.net

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom een nieuwe camera kopen als je je huidige camera nog niet onder de knie hebt?
Over die kleuren, kijk eens bij de instellingen en zet de kleuren op vivid. In datzelfde instellingen menu kan je ook wat instellingen veranderen voor de jpeg conversie. Zaken als scherpte ed. probeer hier eens wat aan te tunen.

Fotografeer je wel door de zoeker ipv via het scherm?

Plaats eens wat foto's die je geschoten hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Brilsmurfffje op 26-05-2015 13:02 ]

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:47

Hoicks

Techno!

Als ik het goed begrijp duurt het lang voordat de camera, of scherpgesteld is, of dat de afdruk op zich laat wachten. Is je lens veel aan het ' hunten' (zoeken naar focus) waardoor het zo lang duurt? (Dit heb je in donkere situaties nog wel eens, of duurt het lang voordat de sluiter, sluit als je van half indrukken, volledig afdrukt op de ontspanknop? Zelf kwam ik er laatst achter dat ik een sluitervertraging van 2 seconden had ingesteld. Dus scherpstellen, maar de ontspanknop reageerde niet vlot. Bleek dat de camera op 2secs timer stond ingesteld. En ja, dan is je ' cheese' moment wel weg.

Qua kleuren. Dat kan een witbalans issue zijn. Stel die even in op auto en dan zal het hoogstwaarschijnlijk beter gaan.

Als ik mijn dslr aan mijn vriendin geef dan zet ik 'm meestal op (P) met de witbalans van het moment en check ik of de camera op AF-A Automatisch staat (bij een preselect focuspunt, kan het zomaar zijn dat zij niet met dat focuspunt op mij mikt en ik out of focus raak)

En aangeven aan je vriend, of diegene die de camera bedient, dat ze eerst half moeten indrukken en als er blokjes op het onderwerp komen, diegene dan pas moet doordrukken. (En dan zou de camera direct moeten afdrukken)

Je kunt met vrijwel iedere camera van tegenwoordig leuke en goede kiekjes maken. Mijn smartphone doet best goed mee, hoewel deze totaal niet voldoet aan de eisen die ik zou stellen voor een mooie afdruk en het gebrek aan controle kan ik helemaal niet hebben. Het gewicht van mijn cameratas (zo'n 6kg) neem ik dan graag voor lief.

Een basis fotocursus, of het lezen van een boek met basisbegrippen fotografie, leert je elke camera waarderen voor wat het kan of doet, maar als je niet wilt zeulen, dan zou ik de dslr inruilen voor een systeemcamera. Dan heb je een erg goede auto stand, maar ook de mogelijkheden om (in de toekomst) vrijwel alles handmatig in te stellen met verwisselbare lenzen, die ook nog een heel stuk lichter zijn dan je reflex met (zwaardere objectieven)

Maar de conclusie die ik trek uit je openingspost, is denk ik dat er èèn of meerdere instellingen op je dslr niet goed staan. (Op de auto stand fotograferen, betekent NIET dat je ook auto-iso hebt. Als de iso op ISO200 staat ingesteld, betekent dit, dat de flitser bij iets donkere omstandigheden vrijwel altijd opklapt. Dat zorgt vaak voor, niet mooie beelden.

[ Voor 40% gewijzigd door Hoicks op 26-05-2015 13:36 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:53
Naast mijn Nikon D600 heb ik vorig jaar een Canon Powershot G15 gekocht. (Stond door een prijsfout verkeerd online en heb hem voor een schijntje gekocht). Dat ding is echt perfect naast mijn DSLR. Ik neem hem vaak gemakkelijk mee, is snel, handzaam en robuust. Daarnaast maakt ie voor een compact echt super goede plaatjes, kun je lekker pielen (als je je verveelt) met de handmatige instellingen. Echt een aanrader.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:52

Stoney3K

Flatsehats!

107mb schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:22:
Ik heb zelf de ervaring dat wanneer je een camera op P, Av of op AUTO zet en je iemand anders ermee laat schieten, dat dan óf alles met flits genomen wordt, of de sluitertijden zo belachelijk lang worden dat de hele foto een bewogen stroop wordt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:47

Hoicks

Techno!

Stoney3K schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:12:
[...]

Ik heb zelf de ervaring dat wanneer je een camera op P, Av of op AUTO zet en je iemand anders ermee laat schieten, dat dan óf alles met flits genomen wordt, of de sluitertijden zo belachelijk lang worden dat de hele foto een bewogen stroop wordt.
En dat komt doordat auto-iso gewoonlijk niet aanstaat in de AUTO stand. Eigenlijk zou je, zodra je de camera op AUTO instelt, de vraag moeten krijgen of je auto-iso wilt gebruiken of wilt flitsen. Dan krijg je denk ik, over het algemeen genomen, betere foto's dan alleen AUTO.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daarom gewoon van te voren om M instellen, dan heb je dat gezeur niet ;)

www.maartendeboer.net

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:29:
Sinds een jaar fotografeer ik hobbymatig met een Nikon D3200. Tijdens vakanties blijkt het echter te veel gedoe te zijn, zeker wanneer ik anderen even snel een foto wil laten maken van mij. Het ding weegt zwaar en moet steeds weer voorzichtig opgeborgen worden.
Waarom moet die steeds weer voorzichtig worden opgeborgen? Ik gebruikte voor m'n nikon d5100 een lowepro slingbag waar ik de camera best vlot uit kon halen maar als ik regelmatig foto's maakte hield ik 'm gewoon vast met de band om m'n pols. Tenzij ik in de regen liep geen had ik meestal geen reden om 'm steeds weer op te bergen; vond het best een degelijk ding.
Als je het niet handig vasthouden vind is een andere strap/band misschien een optie, vind je wel verschillende van bij de camera winkels of goedkoop bij de Chinese webwinkels.
In de automatische stand vind ik de foto's niet mooi en instellen duurt te lang voor mijn reisgezelschap. Meestal zijn de kleuren erg flets en zijn de portretten niet zo flatteus (dat laatste klinkt misschien erg vaag: ik kan alleen bedenken dat gezichtsexpressies mogelijk snel vertrekken omdat het lang duurt voordat de camera gereed is).
Dat vond ik ook toen ik de camera zelf wat beter beheerste maar als je moet zitten 'prutsen' om de juiste instellingen te hebben kan het moment alweer voorbij zijn. Gebruik dan gewoon raw of raw+jpg icm een (meer) automatische stand en corrigeer achteraf waar nodig.

Verder ben ik nagenoeg een leek op fotografiegebied. Mijn jeugdfoto's (jaren '90, analoge camera) vind ik eigenlijk het mooist. Prachtige heldere kleuren, personen staan er mooi op. [..]
Aan film werd vast ook het nodige bewerkt, al dan niet automatisch. Als kind had ik gewoon een film 'point and shoot', niets diafragma of sluitertijden instellen want dat was altijd het zelfde en er zat hooguit een flits op maar kon er toch foto's mee maken.
Nu probeer ik een zo goed mogelijk resultaat uit de camera te krijgen zodat ik niet hoef te bewerken maar wel de mogelijkheid heb.
Verder is het gewoon een kwestie van veel proberen, oefenen en evt leren van anderen denk ik.

Zelf heb ik vanwege: formaat, gewicht en automatische standen een MILC gekocht - een sony a5100. Mijn Nikon set had ik daarvoor verkocht. Zo kan ik toch hobbymatig met fotografie bezig zijn en is er gewoon goede live view op het lcd met snelle focus en gezichtsherkenning etc voor anderen die m'n camera gebruiken.
Compact camera's vond ik niets, daarom een dslr gekocht, maar intussen zijn er wel compacter alternatieven die vergelijkbaar zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:11
Ik gebruik naast mijn Canon 700D gewoon mijn iPhone 6 :)
Maakt prima snel een leuke foto, als ik tijd en zin heb neem ik de 700D mee maar merk ik dat ik vaak toch nog snel een kiekje met de iPhone maak veelal om snel zaken te kunnen delen.

• link0007
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:23:
[...]
Waarom moet die steeds weer voorzichtig worden opgeborgen? Ik gebruikte voor m'n nikon d5100 een lowepro slingbag waar ik de camera best vlot uit kon halen maar als ik regelmatig foto's maakte hield ik 'm gewoon vast met de band om m'n pols. Tenzij ik in de regen liep geen had ik meestal geen reden om 'm steeds weer op te bergen; vond het best een degelijk ding.
Als je het niet handig vasthouden vind is een andere strap/band misschien een optie, vind je wel verschillende van bij de camera winkels of goedkoop bij de Chinese webwinkels.
Sowieso: een D3200 kost niet veel meer dan een gemiddelde compact, maar is 100x steviger gebouwd.

Je kan zo'n apparaat flink misbruiken voordat 'ie kuren krijgt. Voor wat 't kost hoef je er ook niet mee om te gaan alsof het een delicaat stuk porselein is.

• werkenslaap
Precies, ik stop m'n D3200 vaak ook gewoon los in m'n rugtas. Het kan best een hoop hebben en ze zijn degelijk gebouwd. Los van de niet al te hoge prijs blijft het voor mij uiteindelijk een gebruiksvoorwerp cq. instrument die/dat een doel moet dienen: het vastleggen van momenten en datgene wat je ziet om je heen.

Dit betekent overigens niet dat ik niet zuinig op m'n spullen ben; na een reis/vakantie maak ik altijd alles weer goed schoon en stofvrij, en gaat alles weer in tas/pouch (?) de kast in.

Verwijderd

Topicstarter
Wat veel reacties, dank!

E.e.a. opgehelderd: ik vind mijn Nikon erg zwaar, ook met een cameratas met halsband om mijn nek. Ik gebruik hem vooral tijdens natuurwandelingen (struikelgevaar) dus ik heb hem het liefst zo vaak mogelijk opgeborgen. Uit de cameratas in de volgestouwde rugzak halen + opnieuw opbergen alleen al kost minimaal anderhalve minuut. Even een lichter cameraatje uit de zak toveren zou fijn zijn.

Fletsheid blijft ook een probleem: http://i58.tinypic.com/k3ndp1.jpg
En het gebrek aan een zachte, warme gloed. Lukte vroeger gewoon met 1 klik: http://i58.tinypic.com/rj2n48.jpg (foto van foto, bleker hier)
En de gespannen gezichtsexpressies dus door al het gedoe.

Het grootste probleem ontstaat toch wel wanneer ik zelf op de foto wil. Om even een idee te geven: voor mijn vriend moet ik altijd precies aanwijzen wat ik op de foto wil hebben, zelfs bij bezienswaardigheden. Het moet zo snel mogelijk gebeuren allemaal, geen tijd voor speciale instellingen. Als ik de camera wel nog zo instel dat bijv. de achtergrond wazig is en ikzelf scherp zou moeten zijn, is bij de fotograferende altijd de hele foto wazig (andersom niet). Foto's met de mobiel lukten eigenlijk beter en vlotter, maar deze missen permanent veel qua scherpte en diepte. Mijn andere 'fotograaf' (moeder) mag wegens ziekte niets zwaars tillen en kan het ding max. 5 seconden in de lucht houden. Kortom: zelden mooie kiekjes van mijzelf voor in mijn fotoalbum, terwijl ik normaal wel fotogeniek ben! Ik denk dat een snel, lichtgewicht cameraatje hiervoor deels wel een oplossing kan zijn.

(Ik heb voor mijn Nikon alleen een standaard 18-55 lens, maar ik gok dat extra lenzen wisselen en meeslepen nog meer gedoe zal zijn)

@phpn3rd dank, die panasonic lumix ga ik even inspecteren.

• werkenslaap
Tsja.. als ik het zo lees denk ik idd dat je niet alles uit je camera haalt maar dat het voornaamste probleem niet zozeer ligt bij de kwaliteit van de camera.

Ik zou inderdaad een toestelletje adviseren dat in je binnenzak past. Ben daar verder niet in thuis dus precieze modellen kan ik je niet adviseren (de rest vast wel ;)).

[ Voor 13% gewijzigd door werkenslaap op 26-05-2015 19:19 ]

Verwijderd

Tja vergis je niet
Dat een m4/3 camera met losse lens ook rond de 400 gram weegt
Ook een sony nex-3/5 serie zit daar ook tegen aan
Een lus rond je nek ?
Sorry maar je heb ook anderen mogelijkheid daar in

Voor je ma kan ik het begrijpen
Mijn moeder kan mijn camera ook niet vaak vast houden (octrose in pols)
Dan is zo simpel camera met vast lens inderdaad beter

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 15:51
Ik vraag me dan af, laat je de camera opslaan als JPEG of als RAW/NEF bestand? Als je het als JPEG laat opslaan dan kun je overwegen om in het Shooting menu of Opnamemenu (menu met het groene cameraatje) te kiezen voor Set Picture Control of Beeldinstelling instellen (bovenste optie) te kiezen voor Vivid of Levendig. De exacte locatie in het menu kan afwijken, dit is hoe het op mijn Nikon D90 heet. Deze instelling zorgt ervoor dat je camera wat meer verzadiging en contrast toevoegt.

Als voorbeeld heb ik je natuurfoto gepakt en hier 25% contrast en 50% verzadiging op toegepast, verder niets. Dan komt er onderstaand resultaat uit. Nu is 50% verzadiging erbij doen vrij veel, zeker als er mensen of dieren in beeld zijn. De Vivid/Levendig voorkeuze voegt standaard een stuk minder toe. Als je er zelf eens mee wilt spelen dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Paint.NET wat een gratis programma is. Het is bedoeld als een (zeer) uitgebreide Paint, dus verwacht niet de features die bijvoorbeeld Photoshop heeft.

Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/k3ndp1.jpg

En als je je foto's echt serieus wilt gaan bewerken dan zou ik je aanraden om te schieten in RAW (of RAW+JPEG, wat de makkelijkere keus is aangezien je dan niet hoeft te bewerken) en te kijken naar Nikon ViewNX 2 of Photoshop Elements. Die laatste is wel betaald, maar is niet zo duur als de "echte" Photoshop :)

En mocht je toch echt een camera voor erbij willen, dan is mijn advies toch eigenlijk om te beginnen met je telefoon. Waarom? Je hebt het ding al (dus goedkoop), je hebt 'em toch altijd bij je en (vrijwel) iedereen weet hoe zo'n ding werkt :)

EDIT: Mocht je trouwens de foto verwijderd willen hebben, geef een gil. Dan zal ik hem weer weghalen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02

Barrycade

Through the...

Wow, dat is net zo erg, maar dan de andere kant op :).

Maar zet je camera eerst eens op Vivid inderdaad, dat zal al genoeg schelen.

Onscherpe foto's is waarschijnlijk dat je vriend geen tijd tussen indrukken en afdrukken neemt. Dus dan is je camera nog aan het focussen/VR aan het optimaliseren.

Dus als je m toch aanwijzingen aan het geven bent; even uitleggen hoe dat werkt, of hem alleen via het schermpje laten fotograferen dan is het duidelijker dat de camera nog focus aan het zoeken is.

En als m dat niet lukt zit er maar 1 ding op; andere vriend zoeken. ;)

• werkenslaap
Haha ja, want zelfs mijn vriendin lukt het om af en toe een mooie plaat te schieten!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 15:51
Ik ben een vrij grote fan van hoog contrast en flinke verzadiging, dat moet ik eerlijk toegeven :) Ik heb trouwens een voorbeeld gemaakt met de Vivid voorinstelling met het beste :+ onderwerp dat ik zo gauw kon vinden. Nu moet ik zeggen dat dit niet perfect is, maar goed.

Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/uitzicht.jpg

Hier zie je linksboven het kleurprofiel "Standard", rechtsboven zit "Neutral", linksonder zit "Vivid" en rechtsonder zit "Landscape". Het verschil is vooral te zien in de bomen op de achtergrond, het gras op de voorgrond en de weerspiegeling in het gebouw. Je kunt de presets Vivid en Landscape trouwens nog tunen zodat ze wat meer of minder (naar gelang je smaak) verzadiging en/of contrast toevoegen.

• link0007
  • Niet online
Naar het schijnt is de fletsheid slechts een klein deel van het probleem, en inderdaad makkelijk met instellingen op te lossen.

Misschien dat je kan kijken naar de Sony RX100 mark i? Die is rond de €300, compact, goede auto-stand, maar levert alsnog spetterende resultaten. Qua beeldkwaliteit is 'ie ongeveer gelijk aan de D3200 met kitlens.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit het verhaal van de TS merk ik op, dat hij vooral heel erg voorzichtig met zijn camera is, dit heeft eigenlijk tot gevolg dat hij hem niet gebruikt. Zie je camera als gereedschap, haal die UV filter weg, is zonde en doet afbreuk aan de kwaliteit van je lens, zet er een zonnekap op passend voor de lens. Dit is nuttig en voorkomt ook schade aan je lens door stoten en aanraken. Heb zelf al jaren een D300 met de 17-55 2.8 en een 80-200 AFS 2.8. Op vakantie gaat het vaak mee in een rugzakje met een handdoek erom. Voordeel een zeker gilde verwacht geen dure apparatuur op die manier. Maar ik maak wel foto's.
Voor het gemak daarnaast een prosumer compact Panasonic LX7 (daarvoor een LX5 gehad) super camera met fijne lichtsterke lens en grotere sensor. In RAW geeft dat zoveel ruimte in de nabewerking gewoon top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:48:
Fletsheid blijft ook een probleem: http://i58.tinypic.com/k3ndp1.jpg
En het gebrek aan een zachte, warme gloed.
Je hebt daar ook geen mooi licht. De zon staat te hoog aan de hemel en ik zie al wat lichte sluierbewolking.
Probeer het eens met zonsopgang. Dan ziet die foto er compleet anders uit en als bonus heb je op dat tijdstip een veel grotere kans om hertjes en ander ongedierte tegen het lijf te lopen.
Lukte vroeger gewoon met 1 klik: http://i58.tinypic.com/rj2n48.jpg (foto van foto, bleker hier)
En de gespannen gezichtsexpressies dus door al het gedoe.
Deze foto is tegen de zon in genomen, zodat het haar mooi oplicht en degene op de foto niet met ogen gaat knijpen. Tegelijkertijd staan er wat donkere bomen op de achtergrond, zodat je geen last hebt van een felle lucht en haren goed contrasteren met die achtergrond.
Ik gok dat hier ook een kleine invulflits gebruikt is om te voorkomen dat gezichten te donker worden.
De fotograaf heeft hier duidelijk goed naar het licht gekeken.
Het grootste probleem ontstaat toch wel wanneer ik zelf op de foto wil. Om even een idee te geven: voor mijn vriend moet ik altijd precies aanwijzen wat ik op de foto wil hebben, zelfs bij bezienswaardigheden. Het moet zo snel mogelijk gebeuren allemaal, geen tijd voor speciale instellingen. Als ik de camera wel nog zo instel dat bijv. de achtergrond wazig is en ikzelf scherp zou moeten zijn, is bij de fotograferende altijd de hele foto wazig (andersom niet).
Jouw vriend is duidelijk niet geïnteresseerd in fotograferen. Hem moet je simpelweg geen camera in handen geven. Zonder interesse kan er geen fatsoenlijke foto uit komen.

De camera na elke foto weer goed opbergen in twee tassen is eerlijk gezegd ook wel wat overdreven.
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot: https://www.youtube.com/watch?v=D1tTBncIsm8

En mochten er toch wat krasjes op de lens komen, dan betekent dat ook niet meteen dat je er geen foto's meer mee kan maken: http://www.lensrentals.co...0/front-element-scratches

[ Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 28-05-2015 18:40 ]

Pagina: 1