PC voor gaming en Photoshop max 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Mijn laptop uit 2006 is hoognodig aan vervanging toe, en dit keer ga ik weer eens voor een deskop computer. Hiervoor schakel ik graag de hulp van jullie in.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hiermee de games van deze tijd kunnen spelen, zoals Witcher 3 en GTA V, op een resolutie van 2560x1440. Grafische details hoeven niet per se op z'n hoogst te staan, een acceptabele framerate bij de genoemde resolutie vind ik wel belangrijk. Verder maak ik veel gebruik van Photoshop Lightroom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf aan maximaal zo'n 1200 euro te denken, exclusief monitor, verzendkosten en assemblage. Ook toetsenbord en muis hoeven hierin niet meegenomen te worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows 8.1 heb ik al, een monitor ook (Dell U2715H is bijna in bestelling ;) ). Een externe DVD-brander is ook in mijn bezit, dus een interne is niet nodig,

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het snel opstarten van het OS en applicaties lijkt me een SSD van 256GB handig. Verder is een 2TB harddrive voor mij voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, alhoewel ik nooit echt goede ervaringen met Seagate schijven heb gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zit nu aan een i5 CPU te denken, maar zou het fijn vinden als ik deze inde toekomst eventueel kan vervangen door een i7. De videokaart moet een MSI GTX 970 Gaming 4G zijn, deze heb ik namelijk al besteld ;) . Voor de volledigheid heb ik hem toch maar in het lijstje opgenomen.
Een mooie kast en componenten zijn voor mij totaal niet belangrijk. Een laag energieverbruik en geluidsniveau is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Ga je overklokken?
Dat ben ik niet echt van plan.

Hier is mijn lijstje tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 240,-€ 240,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 116,95€ 116,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 100,66€ 100,66
1Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader€ 5,92€ 5,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,28

De lastige vragen voor mij zijn met name of ik de juiste voeding heb gekozen en idem dito voor het moederbord. Heb ik nog een extra fan nodig? Past de videokaart makkelijk in de behuizing?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Vrij aardig. De Z97X-Gaming 5 geeft betere overclockresultaten ;)
Ga je overklokken?
Ik ben er echt niet bij vandaag :(

Heb je geen 3rd party koeler nodig?

[ Voor 34% gewijzigd door MK_ op 24-05-2015 23:46 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

gac schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:04:
Ga je overklokken?
Dit is een typische overklok configuratie, voor een systeem waarmee je niet wilt overklokken ben je voordeliger uit met een i5-4590 en een B85 moederbord. De 4590 is wat duurder dan de 4460 maar aangezien Photoshop wel baat heeft bij hoge single core performance lijkt me dat wel te verantwoorden. Daarnaast is de Crucial BX een wat voordeliger alternatief voor de Samsung Evo. Voeding biedt een goede prijs/kwaliteit balans, alleen niet volledig modulair, maar goed, dat is een kwestie van smaak/voorkeur. Kast is eerder te ruim dan te klein en de GTX970 is nu ook niet echt een energieslurper dus extra koeling lijkt me niet nodig. After market cooler toegevoegd omdat de stock Intel cooler niet echt de stilste is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 205,-€ 205,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
1Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader€ 5,92€ 5,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,52

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• gac
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties! Uiteraard komen er dan weer nieuwe vragen op: ;-)

Okee, de i5-4690K kan in mijn geval dus het beste worden vervangen door een niet-K. Waarom een i5-4590 i.p.v. een i5-4690, of zit daar nauwelijks verschil tussen?
Een extra cooler is dus niet noodzakelijk, blij om te horen, want die dingen vind ik moeilijk in te schatten.
Ik had low-voltage geheugen uitgekozen (niet echt met een reden), maar zie niet of de Gigabyte G1 Sniper B6 dat ondersteunt. Zal ik er maar gewoon geheugen van maken?
Over dit moederbord lees ik op hardware.info dat er weliswaar 2 PCI-Express x16-sloten zijn, maar waarvan slechts eentje van de derde generatie met 16 lanes. Het andere x16-slot voldoet aan de PCI-Express 2.0-specificaties en heeft slechts vier lanes. Nu weet ik niet precies wat dat allemaal inhoudt, maar is dat iets om in het achterhoofd te houden bij eventuele latere uitbreidingen?
De Samsung 850 evo denk ik toch erin te laten, kost slechts een tientje meer.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik had low-voltage geheugen uitgekozen (niet echt met een reden), maar zie niet of de Gigabyte G1 Sniper B6 dat ondersteunt. Zal ik er maar gewoon geheugen van maken?
Maakt niet uit. 99,9% van het geheugen is compatible. Eentje hebben die niet werkt, is echt dikke pech. Crucial raden we hier meestal aan, geen problemen mee.
Over dit moederbord lees ik op hardware.info dat er weliswaar 2 PCI-Express x16-sloten zijn, maar waarvan slechts eentje van de derde generatie met 16 lanes. Het andere x16-slot voldoet aan de PCI-Express 2.0-specificaties en heeft slechts vier lanes. Nu weet ik niet precies wat dat allemaal inhoudt, maar is dat iets om in het achterhoofd te houden bij eventuele latere uitbreidingen?
Maakt niet echt zoveel uit. Je GPU steek je in op de PCIe 3.0 slot, de PCIe 2.0 x4 wordt bijna niet gebruikt. Wil je later een GPU toevoegen, dan is dit niet mogelijk. Hiervoor heb je dan een bordje met SLI ondersteuning nodig, en dat zijn alleen Z97 bordjes. Zijn ze beide in gebruik, lopen ze x8/x8. Echter is dit waarschijnlijk verre toekomst muziek, en is het tegen die tijd slimmer om je huidige GPU te verkopen en te vervangen door een nieuw exemplaar.
De Samsung 850 evo denk ik toch erin te laten, kost slechts een tientje meer.
Waarom? Verschil is niet merkbaar tussen de 2, Crucial heeft vanwege MLC i.p.v TLC een langere verwachte levensduur.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• gac
  • Nu online
MK1998NL schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:26:
[...]

Maakt niet uit. 99,9% van het geheugen is compatible. Eentje hebben die niet werkt, is echt dikke pech. Crucial raden we hier meestal aan, geen problemen mee.
Okee, dan houd ik het bij dit geheugen. :-)
[...]

Maakt niet echt zoveel uit. Je GPU steek je in op de PCIe 3.0 slot, de PCIe 2.0 x4 wordt bijna niet gebruikt. Wil je later een GPU toevoegen, dan is dit niet mogelijk. Hiervoor heb je dan een bordje met SLI ondersteuning nodig, en dat zijn alleen Z97 bordjes. Zijn ze beide in gebruik, lopen ze x8/x8. Echter is dit waarschijnlijk verre toekomst muziek, en is het tegen die tijd slimmer om je huidige GPU te verkopen en te vervangen door een nieuw exemplaar.
Ah, helemaal duidelijk. Een tweede videokaart zie ik niet gebeuren. Ook hier hoef ik me dus geen zorgen over te maken.
[...]

Waarom? Verschil is niet merkbaar tussen de 2, Crucial heeft vanwege MLC i.p.v TLC een langere verwachte levensduur.
Okee, ik had me laten leiden door wat reviews hier, waarin meerdere keren gezegd wordt dat het BX-model trager is dan de oudere MX-variant, die weer even duur is als de Samsung 850 evo. Deze Samsung is in mijn kennissenkring de meestgebruikte, dus vandaar.
Ik denk dat ik nu inderdaad voor het lijstje ga van Tribis, nogmaals hartelijk bedankt voor jullie hulp allebei! _/-\o_
Pagina: 1