Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

router issues TP-link Archer C7

Pagina: 1
Acties:
  • 1.763 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik kom eens in deze tak van het tweakers forum mijzelf laten zien.

Ik zit namelijk met een waarschijnlijk noob probleem waarvan ik geen idee heb waar ik de oorzaak moet zoeken.

Mijn internet thuis komt binnen over een glasvezel lijntje van Caiway. en word gedistribueert door een
TP-lin Archer C7. ik heb hele vage problemen hiermee die ik graag zou willen oplossen.

Zo wil ik graag Ip adressen fixeren, dit kan ik doen door simpel IP reservation's of ARP Binding's.
Echter als ik dit invoer zijn er een aantal apparaten die geregeld geen connectie meer met internet kunnen maken. dan krijg ik dus zo'n driehoekje bij mijn wifi logo in de taakbalk met de melding dat er geen coneectie gemaakt kan worden.
Ik heb ook geen patroon kunnen vinden waarom soms wel en soms er geen verbinding mogelijk is.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Een soortgelijk iets heb ik ook als ik een van mijn telefoons op het netwerk laat komen.
Dan lijkt deze mijn laptop van het netwerk te drukken. ip adressen conflicteren niet.
Ik heb dit probleem ook alleen in combinatie met laptop-telefoon, alle andere apparaten werken nog wel gewoon.
Wederom, iemand een idee?

Laatste probleem, ik heb over wifi maar 15 Mbps download speed terwijl upload gaat wel richting 35Mbps.
Dit is gek want over glas ga je normaal gesproken net zo snel up als down. en als ik een ethernet kabel in mijn computer steek ga ik ook ineens de volle 100Mbps waarvoor ik een abbonement heb afgesloten.
Mijn router hoort volgens de specs tot 450 Mbps te kunnen halen dus dat kan het probleem niet zijn.
Deze is ingesteld op een volledig vrij kanaal dus interferentie zou het probleem ook niet mogen zijn. in de router instellingen staat er niks ingesteld als limiet.
Dus wat kan de reden zijn dat mijn verbinding zo geknepen word.

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus wat kan de reden zijn dat mijn verbinding zo geknepen word.
Pfff... zoals de waard is vertrouwt hij z'n gasten :/

De kans dat iemand of iets actief en bewust jouw verbinding zit af te knijpen is bij benadering nihil.

Wat is er wel aan de hand? Iets in de lucht lijkt vrij duidelijk. Bedraad haal je de gewenste snelheid en heb je een stabiele verbinding. Draadloos is het feest. Sterker nog, op basis van je opmerkelijke verschil tussen down- en uploadsnelheid durf ik een redelijke inschatting te doen van wat er aan de hand is.

Je hebt last van interferentie, en de bron daarvan zit dichter bij je client dan bij de router/AP.

Waarom kan ik dat zeggen? Omdat de constatering is dat wat verzonden wordt vanaf je client aanzienlijk beter binnen komt op de AP dan omgekeerd. Dus de verstoring is in de buurt van je client veel sterker aanwezig. Dat verschil geeft ook aan dat het niet puur aan demping van het signaal ligt.

Nu, allereerst een reality check: die "450Mbps" kun je uit je hoofd zetten. Dat is een theoretische maximum bruto bandbreedte die je met een perfecte client met perfect signaal zou kunnen halen met WiFi-n. Aangezien dit een WiFi-ac apparaat is, is de implicatie van wat je zegt dat je op 2.4GHz (waar geen ac bestaat) bezig bent. Dan moet je de kanaalbreedte halveren naar 20MHz, waardoor je gelijk al 225Mbps bruto kwijt raakt. Vervolgens hou je na aftrek overhead ongeveer 70% over, wat dus neerkomt op zo'n 157Mbps - en dat alleen als je een client hebt die 3x3 MiMo kan doen. Dat is zeldzaam, de meeste clients doen 2x2 en dan haal je exact tweederde daarvan, dus 105Mbps. Als je pech hebt, heb je low-end zut die alleen 1x1 doet en dan hou je daar maar de helft van over, dus 52Mbps. En dat is bij perfect signaal. Mag duidelijk zijn dat we wat meer info nodig hebben over de client waar je die 35Mbps mee gemeten hebt om dat getal te interpreteren. Als het 1x1 doet, dan is het signaal upstream behoorlijk goed. Doet het 3x3, dan is het vrij rampzalig.

Maar goed, het verschil up/down geeft al aan dat er interferentie is. Je kunt een ander kanaal in de 2.4GHz proberen, maar vaak is het daar net zo brak (en als het dat niet is kan het over x-tijd wel worden). Definitieve oplossing is om 5GHz te gebruiken. Die router kan het alvast aan - sterker nog, deze router was een totaal onzinnige keuze als je dat niet wilt, aangezien het in 2.4GHz nul meerwaarde levert tov de verouderde en veel goedkopere WR-1043ND die geen 5GHz aankan.

Probeer dat dus eens. Zelfde sommetje over wat je daar kunt verwachten is trouwens iets florisanter. Met 3x3 WiFi-ac client kun je in theorie bij perfect signaal en een 80MHz breed kanaal netto bijna 900Mbps halen. Of je dat IRL kunt halen is een tweede, er zijn bar weinig clients die dat aankunnen. Hoogste wat ik tot nu toe haalde (met ander AP, maar wel zelfde QCA9880 chip als de Archer C7) was 505Mbps. Dat was wel met een 2014 MacBook Pro 13", wat geroemd wordt als ongeveer beste WiFi-implementatie die je in een laptop kunt krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:17:
[...]

Pfff... zoals de waard is vertrouwt hij z'n gasten :/
ik heb waarschijnlijk een ander gebruik van het woord geknepen :) Ik ben niet in de veronderstelling dat iemand bewust mijn internet saboteert.

Maar wat een uitleg, dankjewel.

De C7 heb ik inderdaad gekocht omdat ik gebruik wil maken van de 5ghz band. welliswaar alleen voor de telefoontjes omdat geen van mijn computers dat nog ondersteund.

De client waar ik het grootste probleem heb is mijn ''nieuwste'' laptop dit is een alternate variatnt BTO.
Hier is een intel wireless-N 7260 wifi kaart in geschoven dit is volgens de specs een 2x2 kaart.
Ook ben ik aan het zoeken geslagen naar wat kan interferreren. Echter heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn.
Ik zit normaliter 2/2,5 meter van mijn router af (hemelsbreed) en daar zit nog een kalkstenen muur zonder bedrading of bewapening tussen.
Mijn televisie AV en alles wat nog meer aan internet kan hangen is allemaal bedraad aangesloten dus zou het niet mogen/ moeten zijn.

Echter, ik heb het idee dat de problemen die ik heb allemaal samen hangen.
Kan dat? zou interferentie er voor kunnen zorgen dat ik en een lage snelheid heb en mijn client praktisch onbruikbaar word als ik het ip adres reserveer?

Ik snap het als dit allemaal een beetje vaag overkomt, maar ik weet gewoon letterlijk niet waar ik het moet zoeken. ik verwacht niet de volle 450Mbps die mijn router aan kan of ook maar de 300Mbps die mijn client kaar schijnt te kunne ontvangen. maar 50 a 70Mbps moet naar mijn mening toch haalbaar zijn.
En ik wil ook graag mijn ip adressen vast zetten zonder alle clients op fixed ip's te zetten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor dat je met WiFi gaat spelen eerst maar eens bekabeld alles goed laten werken lijkt me. Op de C7 kan je vast DD-WRT of OpenWRT draaien, installeer dat eerst maar eens, dan gaan die gare DHCP problemen in elk geval opgelost zijn.

Daarna bekabeld even alles testen, als je dan wel alles haalt qua snelheid en stabiliteit, dan weet je in elk geval dat je alleen een WiFi probleem over hebt. Daarna kan je de gebruikelijke WiFi troubleshooting uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vaste netwerk, works like a charm dat is het probleem ook zeker niet.
Wat versta jij onder gebruikelijke wifi troubleshooting? ik heb gezocht binnen dit forum naar een dergelijke post, maar niet echt kunnen vinden.

En wat doet openWRT beter dan mijn huidige firmware?
Zoals ik al eerder aan gaf is netwerken totaal niet mijn expertise, maar wat ik op de site's van openwrt en ddwrt staat is voor mij totale abracadabra. en om blind een nieuwe firmware te laden vind ik niet zo'n fijn idee.

Dank voor het meedenken in ieder geval

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Gaat het probleem weg als je de telefoon en computer wel even een vast adres geeft?

Overigens schijnt die intel chipset wel meer problemen te geven, maar dit specifike probleem ken ik dan weer niet.

...Als het maar werkt

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 19:23

BIM

Nothing interesting

Ik heb zelf ook de Archer C7 (v1) en soort van dezelfde problemen. Met de laatste firmware valt af en toe ineens de wifi/netwerk verbinding weg (op verschillende apparaten, waaronder de chromecast en mijn zakelijke lenovo laptop, maar ook mijn bekabelde receiver waar ineens internetradio wegvalt).

Ook ik zit bij Caiway en verdenk hun netwerk ervan niet helemaal stabiel te zijn.
Op dit moment ben ik al drie dagen aan het testen vanaf een bekabelde server (maar helaas nog geen issues gehad, dus geen uitkomst).

Ik adviseer om via http://isp-monitor.appspot.com (gratis) je verbinding te checken. Je kunt hiermee ook je wifi checken door van je router het plaatje van de inlogpagina te halen (http://router ip/login/top1_1.jpg)

Ik zie al wel geregeld de wifi verbinding 6 seconden wegvallen. Maar dat verklaart bij mij nog niet alles.
Hoop dat je hier wat verder mee komt. Ik ga in ieder geval controleren of er een dd-wrt firmware bestaat.

• RobTim
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01-2022
Dit topic is al wat ouder maar ik zit in April 2016 met een soortgelijk probleem, soms valt het Wifi signaal gewoon even weg. De consequenties bij streamen naar bijvoorbeeld (oude en nieuwe versie) Chromecast zijn vervelend maar ook filmpjes bekijken op tablet of smartphones ... grrr.
Provider is Telfort (voorheen XMS)

Iemand reeds een oplossing gevonden.

Dan nog iets, wat ik ook al een TP-Link gevraagd heb maar een ontkennend / onwetend antwoord......
Ik gebruik OpenDNS ipv die van mijn provider (Telfort,voorheen XMS glasvezel) om verschillende redenen o.a. zodat ik op die manier ook inzicht krijg in welke domeinen worden bezocht door alle devices achter de router.
Met stip wordt het TP-Link domein bezocht, IEDERE 30 seconden.....
Het log vertelt over de afgelopen week:
1 a.root-servers.net 19,834
2 www.tp-link.com 19,832
..... waar 19.xxx het aantal keren zijn dat de router die domeins pollen.... (en wat nog meer??)

Heeft de Chinese overheid de TP-Link routers geïnfecteerd met spyware?????????

Zoals gezegd, TP-Link zelf haalde hun schouders op of kon of wilde hier geen antwoord op geven...
Iemand enig idee of dit kan samenhangen met die eerdere hickups?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.