Fans aansluiten op 5,7,12 v?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 12:34
Hallo iedereen,

Ik heb 4 splitters gekocht waarbij ik fans kan aansluiten op 5,7,12 volt.
Deze splitters zijn aangesloten via een molex kabel rechtstreeks uit de voeding.

Vraag1: Kun je om het even welke 3 pin fan kopen en deze dan aansluiten op 1 van deze splitters?
Zodanig dat ik vb/ eentje die veel cfm heeft maar enorm veel herrie maakt op 12v , deze dan laten draaien op 5v met toch nog veel cfm?

Vraag 2: Een fan die je aansluit op 12v splitter, draait dan op zijn volledige rpm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vraag 1: Ja, een 3 pins fan kan gewoon, een fan die veel cfm haalt op hoge rpm, zal dat ook doen op lage rpm, al dan niet zo veel natuurlijk :)

Vraag 2: In principe ja, al kunnen kwaliteit fans 20V ook nog af, als het niet meer is. Maar het maximale wat je pc kan geven is 12V, dus ja :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 12:34
Dankje voor je snelle reactie.

Oke dan is het gewoon een kwestie van uitproberen.

Nog 1 vraag.

Als ik een extended kabel 3 pin aansluit op die 5,7,12 V.

Werkt dit dan ook nog?

KABELFAN-Extendkabel-voltagesplitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

vraag 1. dit hoeft niet, sommige fans zijn efficienter op hoge toeren dan op lage toeren, daarnaast is CFM niet altijd wat je wilt, statische druk kan ook belangrijk zijn (denk aan radiator)

ook zijn er fans te vinden die niet beginnen te draaien op 5V
YouTube: CoolingTechnique heeft bijvoorbeeld filmpjes en data van heel veel fans, op dezelfde wijze getest.

vraag 2. je doelt op het feit dat als je een 12V molex split in 2 fanheaders deze dan op 12V draaien? dan klopt dit, in theorie zou je dus heel veel fans kunnen daisychainen via Y-splitters. Echter loop je dan tegen limieten van je voeding/molex aan qua amperage. daarom wordt het ook meestal afgeraden om meerdere Y-splitters op fanheaders van je moederbord aan te sluiten, die kan vaak niet genoeg vermogen leveren.

vraag 3. een extender zou gewoon moeten werken

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:08
5V is voor goedkopere fans vaak te weinig om te kunnen starten. Een elektromotor heeft een initiële spanning nodig die meestal net iets hoger ligt als het minimum waarop hij blijft draaien. Een fan kan met 5V dus prima draaien, maar kan een slinger nodig hebben om te starten met draaien. Houd daar wel rekening mee. meestal is 7V stil genoeg en heb je nog een prima druk.